dc.contributor.author | Kamecka-Antczak, Celina | |
dc.contributor.author | Szafrański, Mateusz | |
dc.contributor.author | Wos, Klaudia | |
dc.contributor.editor | Całek, Grzegorz | |
dc.contributor.editor | Niedbalski, Jakub | |
dc.contributor.editor | Żuchowska-Skiba, Dorota | |
dc.date.accessioned | 2021-01-18T15:33:00Z | |
dc.date.available | 2021-01-18T15:33:00Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Kamecka-Antczak C., Szafrański M., Wos K., Wyzwania dla badań włączających osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Doświadczenia własne, [w:] Jak badać zjawisko niepełnosprawności. Szanse i zagrożenia założeń teoretycznych i metodologicznych studiów nad niepełnosprawnością, G. Całek, J. Niedbalski, D. Żuchowska-Skiba (red.), WUŁ, Łódź 2020, https://dx.doi.org/10.18778/8142-757-9.09 | pl_PL |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/33143 | |
dc.description.abstract | Rozdział dotyczy prezentacji doświadczeń związanych z prowadzeniem włączających (partycypacyjnych) badań naukowych w rzeczywistości polskiej szkoły specjalnej. Badania te lokowane są w oligofrenopedagogice – pedagogice osób z niepełnosprawnością intelektualną. Uwzględniając dotychczasowe doświadczenia badaczy, w rozdziale dokonano rozważań dotyczących miejsca osób z niepełnosprawnością intelektualną w badaniach partycypacyjnych oraz wskazano bariery, które mogą występować podczas prowadzenia badań w tym paradygmacie. Do czynników determinujących te bariery należą m.in. kultura szkoły, poglądy kadry pedagogicznej, lokowanie badań dotyczących różnych obszarów funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną na tle stereotypów kulturowych oraz występowanie badacza na określonym tle kulturowym. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Publikacja dofinansowana ze środków Polskiego Towarzystwa Socjologicznego | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Jak badać zjawisko niepełnosprawności. Szanse i zagrożenia założeń teoretycznych i metodologicznych studiów nad niepełnosprawnością; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | niepełnosprawność intelektualna | pl_PL |
dc.subject | partycypacja | pl_PL |
dc.subject | emancypacja | pl_PL |
dc.subject | bariery w badaniach naukowych | pl_PL |
dc.title | Wyzwania dla badań włączających osoby z niepełnosprawnością intelektualną Doświadczenia własne | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 129-143 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Wydział Filozofii i Nauk Społecznych | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Wydział Filozofii i Nauk Społecznych | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Wydział Filozofii i Nauk Społecznych | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8142-757-9 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Celina Kamecka-Antczak, politolog, filozof, pedagog specjalny, studentka studiów doktoranckich na Wydziale Filozofii i Nauk Społecznych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Jej zainteresowania naukowe dotyczą edukacji obywatelskiej osób z niepełnosprawnością intelektualną. | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Mateusz Szafrański, pedagog specjalny, student studiów doktoranckich na Wydziale Filozofii i Nauk Społecznych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Obszar zainteresowań naukowych obejmuje kompetencje kluczowe dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębszym. | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Klaudia Wos, pedagog specjalny, doktorantka Interdyscyplinarnej Szkoły Doktorskiej Nauk Społecznych Academia Rerum Socialium na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Jej zainteresowania badawcze obejmują rozwój społeczny osób z niepełnosprawnością intelektualną na każdym etapie życia, ze szczególnym wyróżnieniem okresu dorosłości oraz starości, a także szeroko pojęta seksualność człowieka. | pl_PL |
dc.references | Baczała, Ditta (2012). Niepełnosprawność intelektualna, a kompetencje społeczne. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. | pl_PL |
dc.references | Balcazar, Fabricio, Keys, Christopher, Kaplan, Daniel, Suarez-Balcazar, Yolanda (1998). Participatory Action Research and People with Disabilities: Principles and challenges. „Canadian Journal of Rehabilitation”, 12(2), s. 105–112. | pl_PL |
dc.references | Barton, Len (2005). Emancipatory Research and Disabled People: Some Observations and Questions. „Educational Review”, 57(3), s. 317–327. | pl_PL |
dc.references | Bielecka-Prus, Joanna (2013). Paradygmat partycypacyjny w naukach społecznych. Wykorzystywanie danych wytworzonych przez badanych w analizie jakościowej. „Rocznik Lubuski”, t. 39, s. 29–51. | pl_PL |
dc.references | Brown, Steven (2002). What is Disability Culture. „Disability Studies Quarterly”, 22(2), s. 34–50. | pl_PL |
dc.references | Burszta, Wojciech (1998). Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. | pl_PL |
dc.references | Chodkowska, Maria, Szabała, Beata (2012). Osoby z upośledzeniem umysłowym w stereotypowym postrzeganiu społecznym. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. | pl_PL |
dc.references | Firkowska-Mankiewicz, Anna (2006). Zmiana paradygmatu w postrzeganiu osoby z niepełnosprawnością intelektualną – z podopiecznego na pełnosprawnego i niezależnego uczestnika życia społecznego. W: Barbara Ewa Abramowska (red.). Z Warsztatów Terapii Zajęciowej do pracy – rozwiązania systemowe. Warszawa: Polskie Stowarzyszenie na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną, s. 11–24. | pl_PL |
dc.references | Gajdzica, Zenon (2013). O roli i pozycji badacza w badaniach rzeczywistości szkoły specjalnej i integracyjnej. „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej”, 3, s. 9–19. | pl_PL |
dc.references | Gałecki, Piotr, Święcicki, Łukasz (red.) (2015). Kryteria diagnostyczne z DSM-5, Desk reference. Wrocław: Edra Urban & Partner. | pl_PL |
dc.references | Geertz, Clifford (2003). Zastane światło. Antropologiczne refleksje na tematy filozoficzne. Przeł. Zbigniew Pucek. Kraków: Universitas. | pl_PL |
dc.references | Główny Urząd Statystyczny (2012). Raport z wyników. Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2011. Warszawa: Główny Urząd Statystyczny. | pl_PL |
dc.references | Gustavsson, Andres, Zakrzewska-Manterys, Elżbieta (red.) (1997). Upośledzenie w społecznym zwierciadle. Warszawa: Wydawnictwo ŻAK. | pl_PL |
dc.references | Johnson, Kelley, Minogue, Gerard, Hopkins, Rob (2014). Inclusive Research: Making a Difference to Policy and Legislation. „Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities”, 27(1), s. 76–84. | pl_PL |
dc.references | McVilly, Keith, Dalton, Arthur (2006). Commentary on Iacono (2006): Ethical Challenges and Complexities of Including People with Intellectual Disability as Participants in Research. „Journal of Intellectual and Developmental Disability”, 31(3), s. 186–188. | pl_PL |
dc.references | Mercer, Geof (2004). From Critique to Practice: Emancipatory Disability Research. W: Colin Barnes, Geof Mercer (red.). Implementing the Social Model of Disability: Theory and Research. Leeds: The Disability Press, s. 118–137. | pl_PL |
dc.references | Niedbalski, Jakub (2016). Dylematy etyczne i problemy metodologiczne warsztatu badacza na przykładzie badań prowadzonych w środowisku osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz niepełnosprawnością fizyczną. „Studia Humanistyczne AGH”, t. 15/4, s. 35–51. | pl_PL |
dc.references | Oliver, Mike (1997). Emancipatory research: realistic goal or impossible dream? W: Colin Barnes, Geof Mercer (red.). Doing disability research. Leeds: The Disability Press, s. 15–31. | pl_PL |
dc.references | Parchomiuk, Monika (2014). „Nic o nas bez nas”. Udział osób z niepełnosprawnością intelektualną w badaniach. „Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo”, 3(25), s. 35–54. | pl_PL |
dc.references | Parchomiuk, Monika (2016). Między partycypacją a emancypacją: włączanie osób niepełnosprawnych w badania. „Społeczeństwo i Rodzina”, 1(46), s. 7–25. | pl_PL |
dc.references | Rusinek, Katarzyna (2016). Współczesne ujęcie niepełnosprawności intelektualnej. W: Agnieszka Pawlak-Kindler (red.). Podmiotowość osób z niepełnosprawnością intelektualną. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 11–37. | pl_PL |
dc.references | Taylor, Edward (1871). Primitive Culture: Researchesintothe Development of Mythology, Philosophy, Religion, Art, and Custom. London: John Murray. | pl_PL |
dc.references | Wołowicz, Agnieszka (2018). Badania partycypacyjne jako odpowiedź na założenia społecznego modelu niepełnosprawności? „Studia de Cultura”, 10(1), s. 165–177. | pl_PL |
dc.references | World Health Organization (2007). Atlas: Global Resources for Persons with Intellectual Disabilities. Switzerland: World Health Organization. | pl_PL |
dc.references | Zakrzewska-Manterys, Elżbieta (2010). Upośledzeni umysłowo. Poza granicami człowieczeństwa. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego. | pl_PL |
dc.references | Zarb, Gerry (1997). Researching disabling barriers. W: Colin Barnes, Geof Mercer (red.). Doing Disability Research. Leeds: The Disability Press, s. 49–66. | pl_PL |
dc.references | Zasępa, Ewa (2016). Osoba z niepełnosprawnością intelektualną, procesy poznawcze. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. | pl_PL |
dc.references | Konwencja o Prawach Osób Niepełnosprawnych z dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz.U. 2012, poz. 1169). | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8142-757-9.09 | |