Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKamecka-Antczak, Celina
dc.contributor.authorSzafrański, Mateusz
dc.contributor.authorWos, Klaudia
dc.contributor.editorCałek, Grzegorz
dc.contributor.editorNiedbalski, Jakub
dc.contributor.editorŻuchowska-Skiba, Dorota
dc.date.accessioned2021-01-18T15:33:00Z
dc.date.available2021-01-18T15:33:00Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationKamecka-Antczak C., Szafrański M., Wos K., Wyzwania dla badań włączających osoby z niepełnosprawnością intelektualną. Doświadczenia własne, [w:] Jak badać zjawisko niepełnosprawności. Szanse i zagrożenia założeń teoretycznych i metodologicznych studiów nad niepełnosprawnością, G. Całek, J. Niedbalski, D. Żuchowska-Skiba (red.), WUŁ, Łódź 2020, https://dx.doi.org/10.18778/8142-757-9.09pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/33143
dc.description.abstractRozdział dotyczy prezentacji doświadczeń związanych z prowadzeniem włączających (partycypacyjnych) badań naukowych w rzeczywistości polskiej szkoły specjalnej. Badania te lokowane są w oligofrenopedagogice – pedagogice osób z niepełnosprawnością intelektualną. Uwzględniając dotychczasowe doświadczenia badaczy, w rozdziale dokonano rozważań dotyczących miejsca osób z niepełnosprawnością intelektualną w badaniach partycypacyjnych oraz wskazano bariery, które mogą występować podczas prowadzenia badań w tym paradygmacie. Do czynników determinujących te bariery należą m.in. kultura szkoły, poglądy kadry pedagogicznej, lokowanie badań dotyczących różnych obszarów funkcjonowania osób z niepełnosprawnością intelektualną na tle stereotypów kulturowych oraz występowanie badacza na określonym tle kulturowym.pl_PL
dc.description.sponsorshipPublikacja dofinansowana ze środków Polskiego Towarzystwa Socjologicznegopl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofJak badać zjawisko niepełnosprawności. Szanse i zagrożenia założeń teoretycznych i metodologicznych studiów nad niepełnosprawnością;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectniepełnosprawność intelektualnapl_PL
dc.subjectpartycypacjapl_PL
dc.subjectemancypacjapl_PL
dc.subjectbariery w badaniach naukowychpl_PL
dc.titleWyzwania dla badań włączających osoby z niepełnosprawnością intelektualną Doświadczenia własnepl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number129-143pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Wydział Filozofii i Nauk Społecznychpl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Wydział Filozofii i Nauk Społecznychpl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Wydział Filozofii i Nauk Społecznychpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8142-757-9
dc.contributor.authorBiographicalnoteCelina Kamecka-Antczak, politolog, filozof, pedagog specjalny, studentka studiów doktoranckich na Wydziale Filozofii i Nauk Społecznych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Jej zainteresowania naukowe dotyczą edukacji obywatelskiej osób z niepełnosprawnością intelektualną.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteMateusz Szafrański, pedagog specjalny, student studiów doktoranckich na Wydziale Filozofii i Nauk Społecznych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Obszar zainteresowań naukowych obejmuje kompetencje kluczowe dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębszym.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteKlaudia Wos, pedagog specjalny, doktorantka Interdyscyplinarnej Szkoły Doktorskiej Nauk Społecznych Academia Rerum Socialium na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Jej zainteresowania badawcze obejmują rozwój społeczny osób z niepełnosprawnością intelektualną na każdym etapie życia, ze szczególnym wyróżnieniem okresu dorosłości oraz starości, a także szeroko pojęta seksualność człowieka.pl_PL
dc.referencesBaczała, Ditta (2012). Niepełnosprawność intelektualna, a kompetencje społeczne. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.pl_PL
dc.referencesBalcazar, Fabricio, Keys, Christopher, Kaplan, Daniel, Suarez-Balcazar, Yolanda (1998). Participatory Action Research and People with Disabilities: Principles and challenges. „Canadian Journal of Rehabilitation”, 12(2), s. 105–112.pl_PL
dc.referencesBarton, Len (2005). Emancipatory Research and Disabled People: Some Observations and Questions. „Educational Review”, 57(3), s. 317–327.pl_PL
dc.referencesBielecka-Prus, Joanna (2013). Paradygmat partycypacyjny w naukach społecznych. Wykorzystywanie danych wytworzonych przez badanych w analizie jakościowej. „Rocznik Lubuski”, t. 39, s. 29–51.pl_PL
dc.referencesBrown, Steven (2002). What is Disability Culture. „Disability Studies Quarterly”, 22(2), s. 34–50.pl_PL
dc.referencesBurszta, Wojciech (1998). Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.pl_PL
dc.referencesChodkowska, Maria, Szabała, Beata (2012). Osoby z upośledzeniem umysłowym w stereotypowym postrzeganiu społecznym. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.pl_PL
dc.referencesFirkowska-Mankiewicz, Anna (2006). Zmiana paradygmatu w postrzeganiu osoby z niepełnosprawnością intelektualną – z podopiecznego na pełnosprawnego i niezależnego uczestnika życia społecznego. W: Barbara Ewa Abramowska (red.). Z Warsztatów Terapii Zajęciowej do pracy – rozwiązania systemowe. Warszawa: Polskie Stowarzyszenie na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną, s. 11–24.pl_PL
dc.referencesGajdzica, Zenon (2013). O roli i pozycji badacza w badaniach rzeczywistości szkoły specjalnej i integracyjnej. „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej”, 3, s. 9–19.pl_PL
dc.referencesGałecki, Piotr, Święcicki, Łukasz (red.) (2015). Kryteria diagnostyczne z DSM-5, Desk reference. Wrocław: Edra Urban & Partner.pl_PL
dc.referencesGeertz, Clifford (2003). Zastane światło. Antropologiczne refleksje na tematy filozoficzne. Przeł. Zbigniew Pucek. Kraków: Universitas.pl_PL
dc.referencesGłówny Urząd Statystyczny (2012). Raport z wyników. Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2011. Warszawa: Główny Urząd Statystyczny.pl_PL
dc.referencesGustavsson, Andres, Zakrzewska-Manterys, Elżbieta (red.) (1997). Upośledzenie w społecznym zwierciadle. Warszawa: Wydawnictwo ŻAK.pl_PL
dc.referencesJohnson, Kelley, Minogue, Gerard, Hopkins, Rob (2014). Inclusive Research: Making a Difference to Policy and Legislation. „Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities”, 27(1), s. 76–84.pl_PL
dc.referencesMcVilly, Keith, Dalton, Arthur (2006). Commentary on Iacono (2006): Ethical Challenges and Complexities of Including People with Intellectual Disability as Participants in Research. „Journal of Intellectual and Developmental Disability”, 31(3), s. 186–188.pl_PL
dc.referencesMercer, Geof (2004). From Critique to Practice: Emancipatory Disability Research. W: Colin Barnes, Geof Mercer (red.). Implementing the Social Model of Disability: Theory and Research. Leeds: The Disability Press, s. 118–137.pl_PL
dc.referencesNiedbalski, Jakub (2016). Dylematy etyczne i problemy metodologiczne warsztatu badacza na przykładzie badań prowadzonych w środowisku osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz niepełnosprawnością fizyczną. „Studia Humanistyczne AGH”, t. 15/4, s. 35–51.pl_PL
dc.referencesOliver, Mike (1997). Emancipatory research: realistic goal or impossible dream? W: Colin Barnes, Geof Mercer (red.). Doing disability research. Leeds: The Disability Press, s. 15–31.pl_PL
dc.referencesParchomiuk, Monika (2014). „Nic o nas bez nas”. Udział osób z niepełnosprawnością intelektualną w badaniach. „Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo”, 3(25), s. 35–54.pl_PL
dc.referencesParchomiuk, Monika (2016). Między partycypacją a emancypacją: włączanie osób niepełnosprawnych w badania. „Społeczeństwo i Rodzina”, 1(46), s. 7–25.pl_PL
dc.referencesRusinek, Katarzyna (2016). Współczesne ujęcie niepełnosprawności intelektualnej. W: Agnieszka Pawlak-Kindler (red.). Podmiotowość osób z niepełnosprawnością intelektualną. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, s. 11–37.pl_PL
dc.referencesTaylor, Edward (1871). Primitive Culture: Researchesintothe Development of Mythology, Philosophy, Religion, Art, and Custom. London: John Murray.pl_PL
dc.referencesWołowicz, Agnieszka (2018). Badania partycypacyjne jako odpowiedź na założenia społecznego modelu niepełnosprawności? „Studia de Cultura”, 10(1), s. 165–177.pl_PL
dc.referencesWorld Health Organization (2007). Atlas: Global Resources for Persons with Intellectual Disabilities. Switzerland: World Health Organization.pl_PL
dc.referencesZakrzewska-Manterys, Elżbieta (2010). Upośledzeni umysłowo. Poza granicami człowieczeństwa. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.pl_PL
dc.referencesZarb, Gerry (1997). Researching disabling barriers. W: Colin Barnes, Geof Mercer (red.). Doing Disability Research. Leeds: The Disability Press, s. 49–66.pl_PL
dc.referencesZasępa, Ewa (2016). Osoba z niepełnosprawnością intelektualną, procesy poznawcze. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl_PL
dc.referencesKonwencja o Prawach Osób Niepełnosprawnych z dnia 13 grudnia 2006 r. (Dz.U. 2012, poz. 1169).pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8142-757-9.09


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe