Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorRzeznicka-Krupa, Jolanta
dc.contributor.editorCałek, Grzegorz
dc.contributor.editorNiedbalski, Jakub
dc.contributor.editorŻuchowska-Skiba, Dorota
dc.date.accessioned2021-01-18T15:21:21Z
dc.date.available2021-01-18T15:21:21Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationRzeźnicka-Krupa J., Performatywny wymiar studiów o niepełnosprawności: badania na pograniczu nauk społecznych, humanistyki i sztuki, [w:] Jak badać zjawisko niepełnosprawności. Szanse i zagrożenia założeń teoretycznych i metodologicznych studiów nad niepełnosprawnością, G. Całek, J. Niedbalski, D. Żuchowska-Skiba (red.), WUŁ, Łódź 2020, https://dx.doi.org/10.18778/8142-757-9.05pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/33140
dc.description.abstractCelem prezentowanego tekstu jest przedstawienie teoretyczno-metodologicznych aspektów badania społeczno-kulturowego fenomenu, jakim jest (nie)pełnosprawność w kontekście krytycznie zorientowanych badań na pograniczu nauk społecznych, humanistyki i sztuki. Związek między kulturą, wiedzą, performatywnymi praktykami wytwarzania rzeczywistości społecznej a naukami społecznymi (przede wszystkim antropologią, socjologią, etnografią), ma długą i bogatą tradycję, a w ostatnich latach rozwijają się nowe podejścia i nurty badawcze koncentrujące się wokół transdyscyplinarnych kategorii związanych z rasą, płcią, etnicznością, seksualnością, a także (nie)pełnosprawnością. Wytyczają one nowe pola badawcze i nowe możliwości interpretacji zjawisk społecznych, stanowiąc swego rodzaju krytyczny komentarz rzeczywistości i eksperymentalne laboratorium życia społecznego. Jednym z takich interdyscyplinarnych obszarów są, rozwijające się intensywnie od lat 80. XX w., studia o niepełnosprawności, a zwłaszcza ich krytycznie zorientowany nurt w postaci Critical Disability Studies (Goodley 2014). W ich kontekście performatywność można postrzegać jako siatkę dyfrakcyjną, która nałożona na zjawisko (nie)pełnosprawności, pozwala przyjrzeć mu się w rozproszeniu wynikającym ze skrzyżowania różnych teorii i podejść, przede wszystkim feminizmu, teorii queer, badań nad nauką, studiów kulturowych i krytycznej teorii społecznej (Haraway 1998, 2008; Latour 2010; Barad 2007, 2012). W artykule przedstawiono wybrane metodologie, inspirowane głównie filozofią tzw. nowego realizmu: metodę ontologicznego opowiadania (storytelling) oraz metodę kartograficzną, ich kontekst teoretyczny oraz znaczenie dla badania problematyki badania (nie)pełnosprawności, a także przykłady realizowanych w Polsce badań performatywnych na pograniczu sztuki i niepełnosprawności (autobiograficzny performans tożsamościowy i performans społecznego oporu).pl_PL
dc.description.sponsorshipPublikacja dofinansowana ze środków Polskiego Towarzystwa Socjologicznegopl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofJak badać zjawisko niepełnosprawności. Szanse i zagrożenia założeń teoretycznych i metodologicznych studiów nad niepełnosprawnością;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectniepełnosprawnośćpl_PL
dc.subjectosoby z niepełnosprawnościamipl_PL
dc.subjectstudia o niepełnosprawnościpl_PL
dc.subjectbadania performatywnepl_PL
dc.titlePerformatywny wymiar studiów o niepełnosprawności: badania na pograniczu nauk społecznych, humanistyki i sztukipl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number65-82pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Gdański, Instytut Pedagogikipl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8142-757-9
dc.contributor.authorBiographicalnoteJolanta Rzeźnicka-Krupa, doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Gdańskiego. Realizowała projekty badawcze przedstawione w autorskich monografiach: Komunikacja, edukacja, społeczeństwo. O dyskursie dzieci z niepełnosprawnością intelektualną (2007), Niepełnosprawność i świat społeczny. Szkice metodologiczne (2009, II wyd. 2011) oraz Społeczne ontologie niepełnosprawności. Ciało, tożsamość, performatywność (2019), które ukazały się nakładem Oficyny Wydawniczej „Impuls” w Krakowie. Jest również autorką artykułów naukowych poświęconych edukacyjnym i społeczno-kulturowym aspektom zjawiska niepełnosprawności, publikowanych m. in. w „Studiach Edukacyjnych”, „Studiach z Teorii Wychowania” i „Niepełnosprawności”. Swoje badawcze zainteresowania wiąże przede wszystkim z problematyką podmiotu i tożsamości we współczesnym świecie oraz procesami społecznego konstruowania i wytwarzania wiedzy na temat niepełnosprawności. Zajmuje się również zagadnieniami teoretyczno-metodologicznymi i badaniami jakościowymi w naukach społecznych, w ostatnim czasie problematyką ciała i cielesności we współczesnej humanistyce oraz badaniami na pograniczu sztuki i niepełnosprawności.pl_PL
dc.referencesAlexander, Bryant K. (2009). Etnografia performatywna. Odgrywanie i pobudzanie kultury. W: Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln (red.). Metody badań jakościowych, t. 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesAustin, John L. (1993). Mówienie i poznawanie. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesBal, Ewa, Świątkowska, Wanda (red.) (2013). Performans, performatywność, performer. Próby definicji i analizy krytyczne. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl_PL
dc.referencesBarad, Karen (2007). Meeting the Universe Halfway. Quantum Physics and the Entanglement of Matter and Meaning. Durham: Duke University Press.pl_PL
dc.referencesBarad, Karen (2012). Posthumanistyczna performatywność: ku zrozumieniu, jak materia zaczyna mieć znaczenie. W: Aleksandra Gajewska (red.). Teorie wywrotowe. Antologia przekładów. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, s. 323–324.pl_PL
dc.referencesBarker, Chris (2005). Studia kulturowe: teoria i praktyka. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl_PL
dc.referencesBoje, David M., Tourani, Nazani (2012). Storytelling, czyli o materialności praktyk opowiadania. W: Dariusz Jemielniak (red.). Badania jakościowe. Podejścia i teorie, t. 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesButler, Judith (2008). Uwikłani w płeć. Feminizm i polityka tożsamości. Przeł. Karolina Krasuska. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.pl_PL
dc.referencesButler, Judith (2011). Bodies That Matter. On the Discursive Limits of Sex. Taylor & Francis.pl_PL
dc.referencesCarlson, Marvin (2007). Performans. Przeł. Edyta Kubikowska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesde Certeau, Michel (2009). Wynaleźć codzienność. Sztuki działania. Przeł. Katarzyna Thiel-Jańczuk. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl_PL
dc.referencesCielemęcka, Olga, Rogowska-Stangret, Monika (red.) (2018). Feministyczne nowe materializmy: usytuowane kartografie. Lublin. http://e-naukowiec.eu/wp-content/uploads/2018/05/książka-wersja-ostateczna-2.pdf (dostęp: 10.10.2019).pl_PL
dc.referencesConquergood, Dwight (2002). Performance Studies: Interventions and Radical Research. TDR (1988-), 46(2), 145–156. http://www.jstor.org/stable/1146965 (dostęp: 12.10. 2019).pl_PL
dc.referencesDeLanda, Manuel (2006). A New Philosophy of Society: Assemblage Theory and Social Complexity. London–New York: Continuum.pl_PL
dc.referencesDeLanda, Manuel (2016). Assemblage Theory. Edinburgh: Edinburgh University Press.pl_PL
dc.referencesDe Marinis, Marco (2013). Performans i teatr. Od aktora do performera i z powrotem? W: Ewa Bal, Wanda Świątkowska (red.). Performans, performatywność, performer. Próby definicji i analizy krytyczne. Przeł. Ewa Bal. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, s. 19–40.pl_PL
dc.referencesDenzin, Norman K. (2009). Dyskursy emancypacyjne: etyka i polityka interpretacji. W: Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln (red.). Metody badań jakościowych, t. 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 417–456.pl_PL
dc.referencesFinley, Susan (2009). Badania posługujące się sztuką. Rewolucyjna pedagogika oparta na performansie. W: Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln (red.). Metody badań jakościowych, t. 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 57–80.pl_PL
dc.referencesFoucault, Michel (1999). Powiedziane, napisane. Szaleństwo i literatura. Przeł. Bogdan Banasiak, Tadeusz Komendant, Małgorzata Kwietniewska, Ariadna Lewańska, Michał Markowski, Paweł Pieniążek. Warszawa: Fundacja Aletheia.pl_PL
dc.referencesGarland-Thomson, Rosemary (2019). Niezwykłe ciała. „Dialog”, 7–8. http://www.dialog-pismo.pl/w-numerach/niezwykle-ciala-przedmowa-do-wydania-ksiazki-po-dwudziestu-latach (dostęp: 30.10.2019).pl_PL
dc.referencesGodlewska-Byliniak, Ewelina, Lipko-Konieczna, Justyna (red.) (2017). Niepełnosprawność w teatrze i performansie. Warszawa: Fundacja Teatr 21.pl_PL
dc.referencesGodlewska-Byliniak, Ewelina, Lipko-Konieczna, Justyna (red.) (2018). Niepełnosprawność i społeczeństwo. Performatywna siła protestu. Warszawa: Fundacja Teatr 21, Biennale Warszawa. https://biennalewarszawa.pl/niepelnosprawnosc-i-spoleczenstwopodsumowanie-programu-i-premiera-publikacji (dostęp: 15.09.2019).pl_PL
dc.referencesGodlewska-Byliniak, Ewelina, Lipko-Konieczna, Justyna (2018). Rewolucja, której nie było. W: Ewelina Godlewska-Byliniak, Justyna Lipko-Konieczna (red.). Niepełnosprawność i społeczeństwo. Performatywna siła protestu. Warszawa: Fundacja Teatr 21, Biennale Warszawa. https://biennalewarszawa.pl/niepelnosprawnosc-i-spoleczenstwopodsumowanie-programu-i-premiera-publikacji (dostęp: 15.09.2019).pl_PL
dc.referencesGodlewska-Byliniak, Ewelina (2019). Alternatywna motoryka. Niepełnosprawność i tożsamość w ujęciu Rafała Urbackiego. „Dialog”, 7–8. http://www.dialog-pismo.pl/w-numerach/alternatywna-motoryka-niepelnosprawnosc-i-tozsamosc-w-ujeciu-rafala-urbackiego (dostęp: 30.10.2019).pl_PL
dc.referencesGoffman, Erving (2000). Człowiek w teatrze życia codziennego. Przeł. Helena Datner-Śpiewak i Paweł Śpiewak. Warszawa: Wydawnictwo KR.pl_PL
dc.referencesGoffman, Erving (2006). Rytuał interakcyjny. Przeł. Alina Szulżycka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesGolańska, Dorota (2018). O praktykach i procesie: Nowomaterialistyczne spojrzenie na sploty sztuki, nauki i wiedzy. W: Olga Cielemęcka, Monika Rogowska-Stangret (red.). Feministyczne nowe materializmy: usytuowane kartografie. Lublin, s. 196–219. http://e-naukowiec.eu/wp-content/uploads/2018/05/książka-wersja-ostateczna-2.pdf (dostęp: 10.10.2019).pl_PL
dc.referencesGoodley, Dan (2014). Dis/Ability Studies. Theorising Disables and Ableism. London–New York: Routledge.pl_PL
dc.referencesHenderson, Bruce, Ostrander, Noam (2010). Introduction. W: Bruce Henderson, Noam Ostrander (red.). Understanding Disability Studies and Performance Studies. London–New York: Routledge, s. 1–5.pl_PL
dc.referencesMcKenzie, John (2011). Performuj albo… Od dyscypliny do performansu. Przeł. Tomasz Kubikowski. Kraków: Universitas.pl_PL
dc.referencesKościańczuk, Marcela (red.) (2016). Taktyki wizualne: codzienność w sytuacji niepełnosprawności i choroby. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl_PL
dc.referencesKuppers, Petra (2014). Studying Disability Arts and Culture. An Introduction. Palgrave Macmillan.pl_PL
dc.referencesLatour, Bruno (2010). Splatając na nowo to, co społeczne: wprowadzenie do teorii aktora-sieci. Przeł. Aleksandra Derra, Krzysztof Arbiszewski. Kraków: Universitas.pl_PL
dc.referencesLipko-Konieczna, Justyna (2019). Niepełnosprawność w trybach sztuki krytycznej. „Dialog”, 7–8. http://www.dialog-pismo.pl/w-numerach/niepelnosprawnosc-w-trybach-sztuki-krytycznej (dostęp: 30.10.2019).pl_PL
dc.referencesMüller, Alicja (2017). Sobątańczenie. Między choreografią a narracją. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl_PL
dc.referencesRodas, Julia M. (2015). Identity. W: Rachel Adams, Benjamin Reiss, David Serlin (red.). Keywords for Disability Studies. New York–London: New York University Press, s. 103–104.pl_PL
dc.referencesRzeźnicka-Krupa, Jolanta (2012). Krytyczne konteksty tworzenia wiedzy na pograniczu pedagogiki radykalnej i współczesnej sztuki zaangażowanej (czyli, co może łączyć analizę dyskursu współczesnej sztuki z badaniami nad kategorią niepełnosprawności). „Ars Educandi”, t. IX, s. 191–205 (wersja online dostępna na: https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/arseducandi/issue/view/141/78, wersja w jęz. angielskim: https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/arseducandi/issue/view/141/103.pl_PL
dc.referencesRzeźnicka-Krupa, Jolanta (2017). Za miłosierdzie dziękujemy: ciało, tożsamość, (nie)normatywność i performatywne strategie oporu. W: Ewelina Godlewska-Byliniak, Justyna Lipko-Konieczna (red.). Odzyskiwanie obecności. Niepełnosprawność w teatrze i performansie. Warszawa: Fundacja Teatr 21, s. 233–247. (wersja online: http://www.e-teatr.pl/pl/artykuly/262022.html).pl_PL
dc.referencesRzeźnicka-Krupa, Jolanta (2019). Społeczne ontologie niepełnosprawności: ciało, tożsamość, performatywność. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl_PL
dc.referencesSchechner, Richard (2006). Performance Studies: an Introduction (second edition). New York–London: Routledge.pl_PL
dc.referencesSearle, John R. (1987). Czynności mowy. Przeł. Bogdan Chwedeńczuk. Warszawa: PAX.pl_PL
dc.referencesTaylor, Diana (2018). Performans. Przeł. Mateusz Borowski, Małgorzata Sugiera. Kraków: Universitas.pl_PL
dc.referencesTurner, Victor (2008). Antropologia widowiska. Przeł. Małgorzata i Jacek Dziekanowie. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Volumen.pl_PL
dc.referencesTurner, Victor, Bruner, Edward (red.) (2011). Antropologia doświadczenia. Przeł. Ewa Klekot, Agnieszka Szurek. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl_PL
dc.referencesWoynarowska, Agnieszka (2019). Aktywiści z niepełnosprawnością w walce o niezależne życie, równe szanse i prawa człowieka. O sile protestów, opresji władzy i społecznym oporze. „Niepełnosprawność. Dyskursy Pedagogiki Specjalnej”, nr 35, s. 127–143.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8142-757-9.05


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe