dc.contributor.author | Niedbalski, Jakub | |
dc.contributor.editor | Całek, Grzegorz | |
dc.contributor.editor | Niedbalski, Jakub | |
dc.contributor.editor | Żuchowska-Skiba, Dorota | |
dc.date.accessioned | 2021-01-18T15:19:23Z | |
dc.date.available | 2021-01-18T15:19:23Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Niedbalski J., Zastosowanie metod jakościowych w badaniach osób z niepełnosprawnością – przykład etnografii opartej na procedurach metodologii teorii ugruntowanej, [w:] Jak badać zjawisko niepełnosprawności. Szanse i zagrożenia założeń teoretycznych i metodologicznych studiów nad niepełnosprawnością, G. Całek, J. Niedbalski, D. Żuchowska-Skiba (red.), WUŁ, Łódź 2020, https://dx.doi.org/10.18778/8142-757-9.08 | pl_PL |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/33139 | |
dc.description.abstract | Artykuł dotyczy metodologicznych aspektów badań prowadzonych w środowisku osób niepełnosprawnych. Problematyka niepełnosprawności jest wyzwaniem dla badacza, zaś osoby niepełnosprawne stanowią specyficzną grupę, której przebadanie wymaga otwartości podejścia interpretacyjnego oraz elastycznych metod badawczych. Z tego względu w artykule główną uwagę poświęcono wykazaniu przydatności perspektywy oraz korzyści z zastosowania metod jakościowych do badania tej kategorii osób. Pozwalają one na dostosowanie strategii badawczej do charakterystyki eksplorowanego obszaru badań, umożliwiając pogłębioną analizę danych empirycznych, a tym samym stwarzając warunki do możliwie dokładnego nakreślenia rzeczywistego obrazu badanego środowiska. Odwołując się do prowadzonych badań na temat środowiska osób niepełnosprawnych, dokonano oceny użyteczność zastosowania procedur metodologii teorii ugruntowanej oraz etnografii, wykazując przy tym, iż połączenie obu metod wpływa na osiągnięcie efektu synergii i daje możliwość realizacji badania etnograficznego opartego na MTU. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Publikacja dofinansowana ze środków Polskiego Towarzystwa Socjologicznego | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Jak badać zjawisko niepełnosprawności. Szanse i zagrożenia założeń teoretycznych i metodologicznych studiów nad niepełnosprawnością; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | niepełnosprawność | pl_PL |
dc.subject | badania jakościowe | pl_PL |
dc.subject | metodologia teorii ugruntowanej | pl_PL |
dc.subject | etnografia | pl_PL |
dc.title | Zastosowanie metod jakościowych w badaniach osób z niepełnosprawnością – przykład etnografii opartej na procedurach metodologii teorii ugruntowanej | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 111-127 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Katedra Socjologii Organizacji i Zarządzania | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8142-757-9 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Jakub Niedbalski, socjolog, pracownik naukowo-dydaktyczny zatrudniony w Katedrze Socjologii Organizacji i Zarządzania Instytutu Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego. Specjalizuje się w komputerowej analizie danych jakościowych, metodach badań jakościowych, zagadnieniach socjologii niepełnosprawności i socjologii sportu. Prowadzi badania poświęcone aktywizacji społecznej osób z niepełnosprawnością, a także dotyczące sytuacji rodzin z osobami niepełnosprawnymi, w tym podmiotów oraz instytucji je wspomagających. Jest autorem kilkudziesięciu publikacji naukowych poświęconych problematyce niepełnosprawności, pomocy społecznej, a także metodologii badań jakościowych. | pl_PL |
dc.references | Angrosino, Michael (2010). Badania etnograficzne i obserwacyjne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Atkinson, Paul, Hammersley, Martyn (1994). Etnography and participant observation. W: Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln (red.). Handbook of qualitative research. Thousand Oaks–London–New Delhi: Sage Publications, s. 248–261. | pl_PL |
dc.references | Blumer, Herbert (1954). What is wrong with social theory? „American Sociological Review”, 19 (3–10), s. 3–10. | pl_PL |
dc.references | Borkowska-Beszta, Beata (2005). Etnografia dla terapeutów (pedagogów specjalnych) – szkice metodologiczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. | pl_PL |
dc.references | Burgess, Robert George (1985). Introduction. W: Robert George Burgess (red.). Strategies of Educational Research: Qualitative Methods. London–Philadelphia: The Falmer Press, s. 143–161. | pl_PL |
dc.references | Carrero, Virginia, Peiró, José M., Salanova, Marisa (2000). Studying Radical Organizational Innovation Through Grounded Theory. „European Journal of Work and Organizational Psychology”, 9(4), s. 489–514. | pl_PL |
dc.references | Charmaz, Kathy (2006). Constructing Grounded Theory. A Practical Guide Through Qualitative Analysis. Thousand Oaks (CA): Sage Publications. | pl_PL |
dc.references | Charmaz, Kathy (2009). Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Clarke, Adele E. (2005). Situational Analysis: Grounded Theory After the Postmodern Turn. Thousand Oaks (CA): Sage Publications. | pl_PL |
dc.references | Clarke, Adele E. (2003). Situational Analyses: Grounded Theory Mapping After the Postmodern Turn. „Symbolic Interaction”, 26(4), s. 553–576. | pl_PL |
dc.references | Czyżewski, Marek (1987). Interakcjonizm i analiza konwersacyjna jako sposoby badania biografii. Etnografia wobec etnometodologii. „Kultura i Społeczeństwo”, 4, s. 85–105. | pl_PL |
dc.references | Denzin, Norman K., Lincoln, Yvonna S. (red.) (2009). Metody badań jakościowych, t. 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Denzin, Norman K., Lincoln, Yvonna S. (2000). Introduction: The Discipline and Practise of Qualitative Research. W: Handbook of Qualitative Research. Second Edition. Thousand Oaks–London–New Delhi: Sage, s. 1–29. | pl_PL |
dc.references | Domecka, Markieta, Mrozowicki, Adam (2008). Robotnicy i ludzie biznesu. Wzory karier zawodowych a zmiana społeczna w Polsce. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, IV(1), s. 136–155. | pl_PL |
dc.references | Flick, Uwe (2010). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Frankfort-Nachmias, Chava, Nachmias, David (2001). Metody badawcze w naukach społecznych. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka. | pl_PL |
dc.references | Gilbert, Nigel, Mulkay, Michael (1983). In Search of The Action. W: Nigel Gilbert, Peter Abell (red.). Accounts and Action. Gower, Aldershot, s. 8–34. | pl_PL |
dc.references | Glaser, Barney G., Strauss, Anselm L. (2009). Odkrywanie teorii ugruntowanej. Przeł. Marek Gorzko. Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS. | pl_PL |
dc.references | Glaser, Barney G., Holton, Judith (2004). Remodeling Grounded Theory. Forum Qualitative Sozialforschung/Forum: Qualitative Social Research [On-line Journal] 5(2) Art. 4 – May (przeł.: Marek Gorzko i Łukasz Pyfel, „Przegląd Socjologii Jakościowej” 2010, t. VI, nr 2). | pl_PL |
dc.references | Glaser, Barney G. (1978). Theoretical Sensitivity. Advances in the Methodology of Grounded Theory. Mill Valley: The Sociology Press. | pl_PL |
dc.references | Glaser, Barney G., Strauss, Anselm L. (1967). The Discovery of Grounded Theory; Strategies for Qualitative Research. Chicago: Aldine. | pl_PL |
dc.references | Gobo, Giampietro (2008). Doing ethnography. Los Angeles, London, New Delhi, Singapore: Sage. | pl_PL |
dc.references | Gorzko, Marek (2008). Procedury i emergencja. O metodologii klasycznych odmian teorii ugruntowanej. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. | pl_PL |
dc.references | Heritage, John (1984). Garfinkel and Ethnomethodology. Cambridge: Cambridge University Press. | pl_PL |
dc.references | Hirschfeld, Rachel, Smith, Jo, Trower, Peter, Griffin, Christine (2005). What do psychotic experiences mean for young men? A qualitative investigation. „Psychology and Psychotherapy: Theory, Research and Practice”, 78, s. 249–270. | pl_PL |
dc.references | Kacperczyk, Anna (2007). Od redakcji. W: Krzysztof Konecki. Nowi pracownicy a kultura organizacyjna przedsiębiorstwa. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, 3(1), s. i–iv. | pl_PL |
dc.references | Kleinknecht, Steven (2007). An interview with Robert Prus: His Career Contributions and Legacy as an Interactionist Ethnographer and Social Theorist. „Qualitative Socjology Review” 3(2), s. 221–288. http://qualitativesociologyreview.org/ENG/archive_eng.php (dostęp: 10.06.2016). | pl_PL |
dc.references | Konecki, Krzysztof (1992). Nowi pracownicy a kultura organizacyjna. Studium folkloru fabrycznego. „Folia Sociologica”, 24, s. 1–191. | pl_PL |
dc.references | Konecki, Krzysztof (2000). Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Konecki, Krzysztof (2005). Analiza danych jakościowych. Procesy i procedury. „Przegląd Socjologiczny”, 4, s. 267–282. | pl_PL |
dc.references | Konecki, Krzysztof (2009). Teoretyzowanie w socjologii – czyli o odkrywaniu i konstruowaniu teorii na podstawie analizy danych empirycznych. W: Barney G. Glaser, Anselm L. Strauss. Odkrywanie teorii ugruntowanej. Przeł. Marek Gorzko. Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS, s. VII–XXIX. | pl_PL |
dc.references | Kopaliński, Władysław (1999). Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych z almanachem. Warszawa: Muza S.A. | pl_PL |
dc.references | Kostera, Monika (2003). Antropologia organizacji: metodologia badań terenowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Kubinowski, Dariusz (2010). Jakościowe badania pedagogiczne. Lublin: Wydawnictwo UMCS. | pl_PL |
dc.references | Merriam, Sharan B. (1998). Qualitative Research and Case Study Applications in Education. San Francisco: Jossey-Bass Publishers. | pl_PL |
dc.references | Miles, Matthew B., Huberman, Michael (2000). Qualitative Data Analysis – an Expanded Sourcebook. Thousand Oaks (CA): Sage Publications. | pl_PL |
dc.references | Prus, Robert (1994). Approaching the Study of Human Group Life: Symbolic Interaction and Ethnographic Inquiry. W: Mary Lorenz Dietz, Robert Prus, William Shaffir (red.). Doing Everyday Life: Ethnography as Human Lived Experience. Toronto: Copp Clark Longman Ltd., s. 10–29. | pl_PL |
dc.references | Silverman, David (2007). Interpretacja danych jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Spradley, James P. (1979). The Ethnographic Interview. New York–Chicago–San Francisco–Dallas–Montreal–Toronto–London–Sydney: Holt, Rinehart and Winston. | pl_PL |
dc.references | Strauss, Anselm L., Corbin, Juliet (1990). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. Thousand Oaks (CA): Sage. | pl_PL |
dc.references | Van Maanen, John (1988). Tales of the Field: On Writing Ethnography. Chicago: University of Chicago Press. | pl_PL |
dc.references | Wolcott, Harry F. (1982). Differing Styles of On-site Research, or If is Isn’t Ethnography, What Is It? „Review Journal of Philosophy and Social Science”, 7 (1, 2), s. 154–169. | pl_PL |
dc.references | Zakrzewska-Manterys, Elżbieta (1996). Odteoretyzowanie świata społecznego. Podstawowe pojęcia teorii ugruntowanej. „Studia Socjologiczne”, 1, s. 5–26. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8142-757-9.08 | |