Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorNiedbalski, Jakub
dc.contributor.editorCałek, Grzegorz
dc.contributor.editorNiedbalski, Jakub
dc.contributor.editorŻuchowska-Skiba, Dorota
dc.date.accessioned2021-01-18T15:19:23Z
dc.date.available2021-01-18T15:19:23Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationNiedbalski J., Zastosowanie metod jakościowych w badaniach osób z niepełnosprawnością – przykład etnografii opartej na procedurach metodologii teorii ugruntowanej, [w:] Jak badać zjawisko niepełnosprawności. Szanse i zagrożenia założeń teoretycznych i metodologicznych studiów nad niepełnosprawnością, G. Całek, J. Niedbalski, D. Żuchowska-Skiba (red.), WUŁ, Łódź 2020, https://dx.doi.org/10.18778/8142-757-9.08pl_PL
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/33139
dc.description.abstractArtykuł dotyczy metodologicznych aspektów badań prowadzonych w środowisku osób niepełnosprawnych. Problematyka niepełnosprawności jest wyzwaniem dla badacza, zaś osoby niepełnosprawne stanowią specyficzną grupę, której przebadanie wymaga otwartości podejścia interpretacyjnego oraz elastycznych metod badawczych. Z tego względu w artykule główną uwagę poświęcono wykazaniu przydatności perspektywy oraz korzyści z zastosowania metod jakościowych do badania tej kategorii osób. Pozwalają one na dostosowanie strategii badawczej do charakterystyki eksplorowanego obszaru badań, umożliwiając pogłębioną analizę danych empirycznych, a tym samym stwarzając warunki do możliwie dokładnego nakreślenia rzeczywistego obrazu badanego środowiska. Odwołując się do prowadzonych badań na temat środowiska osób niepełnosprawnych, dokonano oceny użyteczność zastosowania procedur metodologii teorii ugruntowanej oraz etnografii, wykazując przy tym, iż połączenie obu metod wpływa na osiągnięcie efektu synergii i daje możliwość realizacji badania etnograficznego opartego na MTU.pl_PL
dc.description.sponsorshipPublikacja dofinansowana ze środków Polskiego Towarzystwa Socjologicznegopl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofJak badać zjawisko niepełnosprawności. Szanse i zagrożenia założeń teoretycznych i metodologicznych studiów nad niepełnosprawnością;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectniepełnosprawnośćpl_PL
dc.subjectbadania jakościowepl_PL
dc.subjectmetodologia teorii ugruntowanejpl_PL
dc.subjectetnografiapl_PL
dc.titleZastosowanie metod jakościowych w badaniach osób z niepełnosprawnością – przykład etnografii opartej na procedurach metodologii teorii ugruntowanejpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number111-127pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny, Katedra Socjologii Organizacji i Zarządzaniapl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8142-757-9
dc.contributor.authorBiographicalnoteJakub Niedbalski, socjolog, pracownik naukowo-dydaktyczny zatrudniony w Katedrze Socjologii Organizacji i Zarządzania Instytutu Socjologii Uniwersytetu Łódzkiego. Specjalizuje się w komputerowej analizie danych jakościowych, metodach badań jakościowych, zagadnieniach socjologii niepełnosprawności i socjologii sportu. Prowadzi badania poświęcone aktywizacji społecznej osób z niepełnosprawnością, a także dotyczące sytuacji rodzin z osobami niepełnosprawnymi, w tym podmiotów oraz instytucji je wspomagających. Jest autorem kilkudziesięciu publikacji naukowych poświęconych problematyce niepełnosprawności, pomocy społecznej, a także metodologii badań jakościowych.pl_PL
dc.referencesAngrosino, Michael (2010). Badania etnograficzne i obserwacyjne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesAtkinson, Paul, Hammersley, Martyn (1994). Etnography and participant observation. W: Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln (red.). Handbook of qualitative research. Thousand Oaks–London–New Delhi: Sage Publications, s. 248–261.pl_PL
dc.referencesBlumer, Herbert (1954). What is wrong with social theory? „American Sociological Review”, 19 (3–10), s. 3–10.pl_PL
dc.referencesBorkowska-Beszta, Beata (2005). Etnografia dla terapeutów (pedagogów specjalnych) – szkice metodologiczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.pl_PL
dc.referencesBurgess, Robert George (1985). Introduction. W: Robert George Burgess (red.). Strategies of Educational Research: Qualitative Methods. London–Philadelphia: The Falmer Press, s. 143–161.pl_PL
dc.referencesCarrero, Virginia, Peiró, José M., Salanova, Marisa (2000). Studying Radical Organizational Innovation Through Grounded Theory. „European Journal of Work and Organizational Psychology”, 9(4), s. 489–514.pl_PL
dc.referencesCharmaz, Kathy (2006). Constructing Grounded Theory. A Practical Guide Through Qualitative Analysis. Thousand Oaks (CA): Sage Publications.pl_PL
dc.referencesCharmaz, Kathy (2009). Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesClarke, Adele E. (2005). Situational Analysis: Grounded Theory After the Postmodern Turn. Thousand Oaks (CA): Sage Publications.pl_PL
dc.referencesClarke, Adele E. (2003). Situational Analyses: Grounded Theory Mapping After the Postmodern Turn. „Symbolic Interaction”, 26(4), s. 553–576.pl_PL
dc.referencesCzyżewski, Marek (1987). Interakcjonizm i analiza konwersacyjna jako sposoby badania biografii. Etnografia wobec etnometodologii. „Kultura i Społeczeństwo”, 4, s. 85–105.pl_PL
dc.referencesDenzin, Norman K., Lincoln, Yvonna S. (red.) (2009). Metody badań jakościowych, t. 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesDenzin, Norman K., Lincoln, Yvonna S. (2000). Introduction: The Discipline and Practise of Qualitative Research. W: Handbook of Qualitative Research. Second Edition. Thousand Oaks–London–New Delhi: Sage, s. 1–29.pl_PL
dc.referencesDomecka, Markieta, Mrozowicki, Adam (2008). Robotnicy i ludzie biznesu. Wzory karier zawodowych a zmiana społeczna w Polsce. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, IV(1), s. 136–155.pl_PL
dc.referencesFlick, Uwe (2010). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesFrankfort-Nachmias, Chava, Nachmias, David (2001). Metody badawcze w naukach społecznych. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.pl_PL
dc.referencesGilbert, Nigel, Mulkay, Michael (1983). In Search of The Action. W: Nigel Gilbert, Peter Abell (red.). Accounts and Action. Gower, Aldershot, s. 8–34.pl_PL
dc.referencesGlaser, Barney G., Strauss, Anselm L. (2009). Odkrywanie teorii ugruntowanej. Przeł. Marek Gorzko. Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS.pl_PL
dc.referencesGlaser, Barney G., Holton, Judith (2004). Remodeling Grounded Theory. Forum Qualitative Sozialforschung/Forum: Qualitative Social Research [On-line Journal] 5(2) Art. 4 – May (przeł.: Marek Gorzko i Łukasz Pyfel, „Przegląd Socjologii Jakościowej” 2010, t. VI, nr 2).pl_PL
dc.referencesGlaser, Barney G. (1978). Theoretical Sensitivity. Advances in the Methodology of Grounded Theory. Mill Valley: The Sociology Press.pl_PL
dc.referencesGlaser, Barney G., Strauss, Anselm L. (1967). The Discovery of Grounded Theory; Strategies for Qualitative Research. Chicago: Aldine.pl_PL
dc.referencesGobo, Giampietro (2008). Doing ethnography. Los Angeles, London, New Delhi, Singapore: Sage.pl_PL
dc.referencesGorzko, Marek (2008). Procedury i emergencja. O metodologii klasycznych odmian teorii ugruntowanej. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.pl_PL
dc.referencesHeritage, John (1984). Garfinkel and Ethnomethodology. Cambridge: Cambridge University Press.pl_PL
dc.referencesHirschfeld, Rachel, Smith, Jo, Trower, Peter, Griffin, Christine (2005). What do psychotic experiences mean for young men? A qualitative investigation. „Psychology and Psychotherapy: Theory, Research and Practice”, 78, s. 249–270.pl_PL
dc.referencesKacperczyk, Anna (2007). Od redakcji. W: Krzysztof Konecki. Nowi pracownicy a kultura organizacyjna przedsiębiorstwa. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, 3(1), s. i–iv.pl_PL
dc.referencesKleinknecht, Steven (2007). An interview with Robert Prus: His Career Contributions and Legacy as an Interactionist Ethnographer and Social Theorist. „Qualitative Socjology Review” 3(2), s. 221–288. http://qualitativesociologyreview.org/ENG/archive_eng.php (dostęp: 10.06.2016).pl_PL
dc.referencesKonecki, Krzysztof (1992). Nowi pracownicy a kultura organizacyjna. Studium folkloru fabrycznego. „Folia Sociologica”, 24, s. 1–191.pl_PL
dc.referencesKonecki, Krzysztof (2000). Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesKonecki, Krzysztof (2005). Analiza danych jakościowych. Procesy i procedury. „Przegląd Socjologiczny”, 4, s. 267–282.pl_PL
dc.referencesKonecki, Krzysztof (2009). Teoretyzowanie w socjologii – czyli o odkrywaniu i konstruowaniu teorii na podstawie analizy danych empirycznych. W: Barney G. Glaser, Anselm L. Strauss. Odkrywanie teorii ugruntowanej. Przeł. Marek Gorzko. Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS, s. VII–XXIX.pl_PL
dc.referencesKopaliński, Władysław (1999). Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych z almanachem. Warszawa: Muza S.A.pl_PL
dc.referencesKostera, Monika (2003). Antropologia organizacji: metodologia badań terenowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesKubinowski, Dariusz (2010). Jakościowe badania pedagogiczne. Lublin: Wydawnictwo UMCS.pl_PL
dc.referencesMerriam, Sharan B. (1998). Qualitative Research and Case Study Applications in Education. San Francisco: Jossey-Bass Publishers.pl_PL
dc.referencesMiles, Matthew B., Huberman, Michael (2000). Qualitative Data Analysis – an Expanded Sourcebook. Thousand Oaks (CA): Sage Publications.pl_PL
dc.referencesPrus, Robert (1994). Approaching the Study of Human Group Life: Symbolic Interaction and Ethnographic Inquiry. W: Mary Lorenz Dietz, Robert Prus, William Shaffir (red.). Doing Everyday Life: Ethnography as Human Lived Experience. Toronto: Copp Clark Longman Ltd., s. 10–29.pl_PL
dc.referencesSilverman, David (2007). Interpretacja danych jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesSpradley, James P. (1979). The Ethnographic Interview. New York–Chicago–San Francisco–Dallas–Montreal–Toronto–London–Sydney: Holt, Rinehart and Winston.pl_PL
dc.referencesStrauss, Anselm L., Corbin, Juliet (1990). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory. Thousand Oaks (CA): Sage.pl_PL
dc.referencesVan Maanen, John (1988). Tales of the Field: On Writing Ethnography. Chicago: University of Chicago Press.pl_PL
dc.referencesWolcott, Harry F. (1982). Differing Styles of On-site Research, or If is Isn’t Ethnography, What Is It? „Review Journal of Philosophy and Social Science”, 7 (1, 2), s. 154–169.pl_PL
dc.referencesZakrzewska-Manterys, Elżbieta (1996). Odteoretyzowanie świata społecznego. Podstawowe pojęcia teorii ugruntowanej. „Studia Socjologiczne”, 1, s. 5–26.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8142-757-9.08


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe