• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Wydział Filozoficzno-Historyczny | Faculty of Philosophy and History
  • Prace doktorskie i habilitacyjne | PhD Dissertations and Postdoctoral Thesis
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Wydział Filozoficzno-Historyczny | Faculty of Philosophy and History
  • Prace doktorskie i habilitacyjne | PhD Dissertations and Postdoctoral Thesis
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

Studia nad ceramiką sepulkralną kultury pomorskiej na Pomorzu Wschodnim

No Thumbnail [100%x80]
View/Open
Rozprawa doktorska Studia nad ceramiką sepulkralną kultury pomorskiej na Pomorzu Wschodnim.pdf (53.20Mb)
Streszczenie w jęz. ang. (136.5Kb)
Recenzja - E.Kłosińska (1.133Mb)
Recenzja - M.Kaczmarek (228.2Kb)
Date
2020-09-01
Author
Chabińska, Monika
Metadata
Show full item record
Abstract
Termin ceramika sepulkralna odnosi się do naczyń pełniących funkcję popielnicy, przystawki oraz pojemników odnalezionych w strefie cmentarzyska, ale poza obrębem grobów, których obecność można łączyć z bliżej nieokreślonymi zwyczajami obrzędowymi towarzyszącymi chowaniu zmarłych przez wspólnoty pradziejowe. Badany materiał jest powiązany kulturowo ze wszystkimi fazami rozwojowymi jednostki archeologicznej określanej mianem kultury pomorskiej, która pojawiła się w okresie HaD na obszarze Pomorza Wschodniego, a także poprzedzającej ją fazy wielkowiejskiej i łużyckiej. Głównym celem pracy jest kompleksowe opracowanie przedstawionego zagadnienia, którego podstawę stanowi próba klasyfikacji morfologicznej, ornamentacyjnej naczyń oraz pokryw. Założenia metodyczne wyżej wymienionych klasyfikacji nawiązują do jednej z głównych konkluzji modelu stylu autorstwa J. Sacketta, definującego styl jako „wysoce specyficzną i charakterystyczną manierę wytwarzania, robienia czegoś” w określonym miejscu i czasie. Podkreśla także, że owa „maniera” stanowi nieodłączny i symptomatyczny element każdej tradycji kulturowej, co oznacza, iż specyficzna forma danego artefaktu, w tym wypadku naczynia jest rezultatem wyboru dokonanego przez daną ludność pomiędzy kilkoma równie uzasadnionymi i w równym stopniu wykonywalnymi możliwościami osiągania celu. Wybór ten był następnie przekazywany społecznie i stanowił rodzaj ściśle przestrzeganego kanonu wylepiania i ornamentowania pojemników. Ważne miejsce w dysertacji zajęła próba ustalenia proweniencji symboliki twarzy, w którą zaopatrywano naczynia sepulkralne, a także charakterystyka przemian stylistycznych jakie zachodziły w materiale ceramicznym w wyżej wymienionych okresach chronologicznych.
URI
http://hdl.handle.net/11089/32892
Collections
  • Prace doktorskie i habilitacyjne | PhD Dissertations and Postdoctoral Thesis [168]

University of Lodz Repository

Contact Us | Send Feedback | Accessibility
 

 


University of Lodz Repository

Contact Us | Send Feedback | Accessibility
 

 

NoThumbnail