dc.contributor.author | Łarionow, Dominika | |
dc.date.accessioned | 2020-11-19T09:39:04Z | |
dc.date.available | 2020-11-19T09:39:04Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.citation | Łarionow D., wystarczy tylko otworzyć drzwi… przedmioty w twórczości Tadeusza Kantora, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015, doi: 10.18778/7969-507-2 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-7969-507-2 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/32567 | |
dc.description | Kantor – scenograf, Kantor – autor przedstawień, performansów, cricotagów i ambalaży domaga się wielorakiego oglądu, Kantor – teatr autorski, w którym od pewnego momentu Kantor wszystko robił osobiście; był jego demiurgiem, sprawcą, kreatorem. „Scenografia”, stanowiące ją przedmioty, nie są dla autorki dziełami plastycznymi, obiektami sztuki, lecz przede wszystkim dekoracją przedstawienia, teatralnymi rekwizytami, mającymi swoją funkcję w spektaklu. Zajmuje się „przedmiotami” Kantora, dzieli je na nieantropomorficzne (to, co istnieje również jako zwykły przedmiot w realności, np. krzesło, parasol) i antropomorficzne (ludzkopodobne kukły, manekiny – specyficzne dla Kantora). Opisuje „działania” Kantora (słynne wydarzenia na Foksal), prowokacje, zaskakujące pomysły (np. „multipart” – rozesłanie dzieł wraz z warunkami użyczenia i późniejsze żądanie ich zwrotu). Ukazuje je w szerokim kontekście kulturowym, pokazuje ich rodowód i pokrewieństwa, dowodząc znajomości literatury przedmiotu (szeroko pojmowanej) i umiejętności wykorzystania źródeł. Dla kantorowskich„rzeczy” szuka pokrewieństw w sztuce światowej i polskiej, w filmie, rodowodów w myśli filozoficznej, estetycznej XX w. Z książki dowiemy się nie tylko, kto inspirował Kantora (Stanisław Wyspiański, Stanisław Ignacy Witkiewicz, E.G. Craig), ale również, kto się twórczo Kantorem inspirował (Bob Wilson, Teatr Ciemna, Tadeusz Słobodzianek), jak jego twórczość została odebrana, zinterpretowana i przetworzona. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Kantor | pl_PL |
dc.subject | teatr | pl_PL |
dc.subject | krzesło | pl_PL |
dc.subject | parasol | pl_PL |
dc.subject | ludzkopodobne kukły | pl_PL |
dc.subject | teatr autorski | pl_PL |
dc.subject | performans | pl_PL |
dc.subject | cricotag | pl_PL |
dc.subject | ambalaż | pl_PL |
dc.title | wystarczy tylko otworzyć drzwi… przedmioty w twórczości Tadeusza Kantora | pl_PL |
dc.type | Book | pl_PL |
dc.page.number | 251 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filozoficzno-Historyczny, Katedra Historii Sztuki | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-7969-508-9 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Dominika Łarionow w 1995 roku ukończyła studia kulturoznawcze ze specjalnością teatrologia na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Łódzkiego. W 2000 roku uzyskała stopień doktora nauk humanistycznych na podstawie rozprawy Słowo – przestrzeń – aktor. Scena Plastyczna KUL pod kierownictwem Leszka Mądzika napisanej pod opieką prof. dr hab. Anny Kuligowskiej-Korzeniewskiej. W tym samym roku rozpoczęła pracę w Katedrze Historii Sztuki na Wydziale Filozoficzno-Historycznym Uniwersytetu Łódzkiego. Swoje badania skoncentrowała początkowo wokół historii teatru polskiego XX wieku, ze szczególnym uwzględnieniem dorobku grup funkcjonujących w nurcie alternatywnym.
W książce Przestrzenie obrazów Leszka Mądzika (2008), podjęła analizę specyficznego obszaru
pogranicza: teatru autorskiego i malarstwa. Poszukiwaniom również została poświęcona publikacja zbiorowa Przestrzenie w dramacie, teatrze i sztukach plastycznych (2006), której była współredaktorem. Kolejnym istotnym obszarem jej badań jest scenografia – zarówno rozwój w procesie historycznym, jak i dokonania współczesnych artystów. Dominika Łarionow jest autorką kilkudziesięciu artykułów, zamieszczanych zarówno w publikacjach zbiorowych, jak i w czasopismach fachowych polskich i zagranicznych, o działalności Stanisława Wyspiańskiego, Władysława Strzemińskiego, Jerzego Grzegorzewskiego, Leszka Mądzika, Józefa Szajny i Tadeusza Kantora. Badaczkę interesuje przestrzeń sceniczna jako miejsce spotkania malarskich idei awangardowych z nowoczesną sztuką teatralną. Jest także autorką obszernego hasła: scenografia w polskiej wersji Encyklopedii Britanniki (2004),
gdzie analizuje dziedzinę w szerokim kontekście historycznym. | pl_PL |
dc.references | „Mam wam coś do powiedzenia”. Tadeusz Kantor – autoportrety, katalog wystawy, Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 2000 „Powrót Odysa” i Podziemny Teatr Niezależny Tadeusza Kantora w latach 1942–1944, cz. I, Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka, Kraków 2004 „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego” 1995, „Prace z historii sztuki”, z. 21 | pl_PL |
dc.references | Ambalaż „Hołdu pruskiego”. Obraz Taduesza Kantora w Sukiennicach, katalog wystawy, Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 2000 | pl_PL |
dc.references | Amey Claude, Tadeusz Kantor. Theatrum Litteralis, Editions L’Harmattan, Paris 2002 | pl_PL |
dc.references | Andrzej Wróblewski nieznany. Jan Michalski, Jarosław Modzelewski, Marek Sobczyk, Marta Tarabuła, Galeria Zderzak, [katalog], Kraków 1993 | pl_PL |
dc.references | Andrzej Wróblewski 1927–1957. Retrospektywa, Galeria Sztuki Współczesnej „Zachęta”, [katalog], Warszawa 1995 | pl_PL |
dc.references | Andrzej Wróblewski 1927–1957, Muzeum Narodowe w Warszawie, [katalog] Warszawa 2007. | pl_PL |
dc.references | Andrzej Wróblewski, Galeria Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie,[katalog] Kraków 2005 | pl_PL |
dc.references | Antropologia śmierci. Myśl francuska, wybór i przekład Stanisław Cichowicz i Jakub M. Godzimirski, PWN, Warszawa 1993 | pl_PL |
dc.references | Aronson Arnold, Looking into the Abyss. Essays on Scenography, Univeristy of Michigan Press, Ann Arbor 2005 | pl_PL |
dc.references | Art Under Attack. Histories of British Iconoclasm, eds. T. Barber, S. Boldrick, Tate, London 2013 | pl_PL |
dc.references | Aurebach Nina, Ellen Terry. Player in Her Time, J.M. Dent & Sons Ltd, London 1987 | pl_PL |
dc.references | Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej, red. Marian Kempny i Ewa Nowicka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005 | pl_PL |
dc.references | Bakke Monika, Bio-transfiguracje. Sztuka i estetyka posthumanizmu, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza, Poznań 2012 | pl_PL |
dc.references | Banu Georges, Kantor, l’artiste à la fin du XX-e siècle, Actes Sud, Arles 1993 | pl_PL |
dc.references | Balladyna według Kantora, katalog wystawy, Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka, Teatr Bagatela im. Tadeusza Boya-Żeleńskiego, Kraków 2002 | pl_PL |
dc.references | Barański Janusz, Świat rzeczy. Zarys antropologiczny, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2007 | pl_PL |
dc.references | Baudrillard Jean, The Consumer Society. Myth & Structures, Sage, London 1998 | pl_PL |
dc.references | Baudrillard Jean, Spisek sztuki, tłum. Sławomir Królak, Sic!, Warszawa 2006 | pl_PL |
dc.references | Bauhaus a conceptual model, Hatje Cantz Verlag, Berlin–Weimar 2009 | pl_PL |
dc.references | Beckett Samuel, Dzieła dramatyczne w przekładzie Antoniego Libery, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1988. | pl_PL |
dc.references | Beuys/Kantor. Remembering [katalog], The Israel Museum, Jeruzalem 2012 | pl_PL |
dc.references | Belting Hans, Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, tłum. Mariusz Bryl, Universitas, Kraków 2012 | pl_PL |
dc.references | Borie Monique. Le Fantôme ou le théâtre qui doute, Actes Sud, Arles 1997 | pl_PL |
dc.references | Borowski Wiesław, Tadeusz Kantor, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1982 | pl_PL |
dc.references | Brook Peter, Pusta przestrzeń, tłum. Witold Kalinowski, Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1981 | pl_PL |
dc.references | Cabré Jaume, Wyznaję, tłum. Anna Sawicka, Wydawnictwo Marginesy, Warszawa 2013 | pl_PL |
dc.references | Carlson Marlivin, Performans, tłum. Edyta Kubikowska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007 [pierwsze anglojęzyczne wydanie Perfomarmance: a critical intraduction, ukazało się w 1996, drugie w 2004] | pl_PL |
dc.references | Catts Oron, Ionat Zurr, Crude Life. The Tissue Culture & Art Project, katalog wystawy, kurator prof. dr hab. Ryszard W. Kluszczyński, Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia, Gdańsk 2012 | pl_PL |
dc.references | Cioran Émile M. Ćwiartowanie, tłum. Maciej Falski, Wydawnictwo KR, Warszawa 2004 | pl_PL |
dc.references | Craig Edward Gordon, O sztuce teatru, tłum. Maria Skibniewska, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1985 | pl_PL |
dc.references | Craig Edward Gordon, Trzy sztuki dla teatru lalek, tłum. Teresa Ogrodzińska, „Dialog” 1988, nr 5 Czerni Krystyna, Mieczysław Porębski, Nie tylko o sztuce. Rozmowy z profesorem Mieczysławem Porębskim, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 1992 | pl_PL |
dc.references | Człowiek i rzecz. O problemach reifikacji w literaturze, filozofii i sztuce, red. Seweryna Wysłouch i Bogumiła Kaniewska, Poznańskie Studia Polonistyczne, Seria Literacka, Poznań 1999 | pl_PL |
dc.references | Dant Tim, Kultura materialna w rzeczywistości społecznej. Wartość, działania, style życia, tłum., zredagował i poprawił Janusz Barański, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2007 | pl_PL |
dc.references | Dippert Randall, Artifacts, Art Works, and Agency, Temple University Press, Philadelphia, PA 1993 | pl_PL |
dc.references | Domańska Ewa, Historie niekonwencjonalne, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2006 | pl_PL |
dc.references | Dziamski Grzegorz, Szkice o nowej sztuce, Młodzieżowa Agencja Wydawnicza, Warszawa 1984 | pl_PL |
dc.references | Dziś Tadeusz Kantor! Metamorfozy śmierci, pamięci i obecności, red. Marta Bryś, Anna R. Burzyńska i Katarzyna Fazan, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2014. Książka jest również dostępna w języku angielskim: Katarzyna Fazan, Anna Róża Burzyńska, Marta Bryś (eds), Tadeusz Kantor Today. Metamorphoses of Death, Memory and Presence, Edited by Krzysztof Zajas, Jarosław Fazan, Peter Lang Edition, Frankfurt am Main, 2014 | pl_PL |
dc.references | Eco Umberto, Wyznania młodego pisarza, tłum. Jerzy Korpanty, Świat Książki, Warszawa 2011 | pl_PL |
dc.references | Eco Umberto, Szaleństwo katalogowania, tłum. Tomasz Kwiecień, Rebis, Poznań 2009 | pl_PL |
dc.references | Edgar Morin, Antropologia śmierci, w: Antropologia śmierci. Myśl francuska, wybór i przekład Stanisław Cichowicz, Jakub M. Godzimirski, PWN, Warszawa 1993 | pl_PL |
dc.references | Ekspresjonizm w teatrze niemieckim, wybór i opracowanie Wojciech Dudzik, Małgorzata Leyko, wstęp Małgorzata Leyko, słowo/obraz/terytoria, Gdańsk 2009 | pl_PL |
dc.references | Eynat-Confino Irene, Gordon Craig, Movement, and the Actor, Southern Illinois University Press, Carbondale, Ill. 1987 | pl_PL |
dc.references | Fazan Katarzyna, Projekty intymnego teatru śmierci. Wyspiański, Leśmian, Kantor, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009 | pl_PL |
dc.references | Fergombe Amos Possing, Tadeusz Kantor, de l’écriture scènique de la mort à l’instalation de la memoire, Press Universitaire de Valenciennes, Valenciennes 1998 | pl_PL |
dc.references | Fischer-Lichte Erika, Estetyka performatywności, Księgarnia Akademicka, Kraków 2008 | pl_PL |
dc.references | Foucault Michel, Słowa i rzeczy, Archeologia nauk humanistycznych, tłum. Tadeusz Komendant, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2006 | pl_PL |
dc.references | Foster Hal, Powrót realnego. Awangarda u schyłku XX wieku, tłum. Mateusz Borowski i Małgorzata Sugiera, Universitas, Kraków 2012 | pl_PL |
dc.references | Freud Sigmund, Poza zasadą przyjemności, tłum. Jerzy Prokopiuk, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994 | pl_PL |
dc.references | Furttenbach Joseph, O budowie teatrów, przekład, wstęp i opracowanie Zbigniew Raszewski, wyd. I, Ossolineum, Państwowy Instytut Sztuki, Wrocław 1958; wyd. II słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2009 | pl_PL |
dc.references | Godlewska-Byliniak, Tadeusz Kantor. Sobowtór, melancholia, powtórzenie, Wydawnictwo Homini, Kraków 2011 | pl_PL |
dc.references | Gołaczyńska Magdalena, Mozaika współczesności. Teatr alternatywny w Polsce po 1989 roku, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2002 | pl_PL |
dc.references | Gombrowicz Witold, Dziennik 1953–1959, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1986 | pl_PL |
dc.references | Halczak Anna, Ostatnie cricotages Tadeusza Kantora, „Didaskalia. Gazeta Teatralna” 2000, nr 40 | pl_PL |
dc.references | Hamon-Siréjols Christine, Le constructivisme au théâtre, CNRS Eds, Paris, 2004 | pl_PL |
dc.references | Heidegger Martin, Budować, mieszkać, myśleć. Eseje wybrane, wybrał, opracował i wstępem opatrzył Krzysztof Michalski, tłum. Krzysztof Michalski, Krzysztof Pomian, Marek J. Siemek, Józef Tischner, Krzysztof Wolicki, Czytelnik, Warszawa 1977 | pl_PL |
dc.references | Hommage a Tadeusz Kantor, red. Krzysztof Pleśniarowicz, Księgarnia Akademicka, Kraków 1999 | pl_PL |
dc.references | Howard Pamela, What is scenography?, Routledge, New York 2009 | pl_PL |
dc.references | Janicka Krystyna, Światopogląd surrealizmu. Jego założenia i konsekwencje dla teorii twórczości i teorii sztuki, Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1985 | pl_PL |
dc.references | Janiccy Lesław i Wacław, „Szewcy” Kantor i Paryż, rozmawia Klaudiusz Święcicki, „Didaskalia. Gazeta Teatralna” 1997, nr 22 | pl_PL |
dc.references | Janiccy Wacław i Lesław, Dziennik podróży z Kantorem, Znak, Kraków 2000 | pl_PL |
dc.references | Jedlińska Eleonora, Polska sztuka współczesna w amerykańskiej krytyce artystycznej w latach 1984–2002, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2005 | pl_PL |
dc.references | Jeleński Konstanty A., Bellmer albo Anatomia Nieświadomości Fizycznej i Miłości, słowo/ obraz terytoria, Gdańsk 2013 | pl_PL |
dc.references | Jelewska Agnieszka, Craig mit sztuki teatru, Oficyna Wydawnicza Errata, Warszawa 2007 | pl_PL |
dc.references | Józef Szajna i jego świat, Wydawnictwo Hotel Sztuki, Galeria Sztuki Współczesnej „Zachęta”, Warszawa 2000 | pl_PL |
dc.references | Jurkowski Henryk, Craig i marionetki, „Dialog” 1988, nr 5Kantor Tadeusz, Dalej już nic. Teksty z lat 1985–1990, Pisma, t. 3, Ossolineum–Cricoteka, Wrocław–Kraków 2005 | pl_PL |
dc.references | Kantor Tadeusz, Kolekcja „A”, katalog prac, Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka, Kraków 2003 | pl_PL |
dc.references | Kantor Tadeusz, Lekcje mediolańskie, Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka, Kraków 1991 | pl_PL |
dc.references | Kantor Tadeusz, Metamorfozy. Teksty o latach 1934–1974, Pisma, t. 1, Ossolineum–Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka, Wrocław–Kraków 2004 | pl_PL |
dc.references | Kantor T., Metamorfozy. Teksty o latach 1938–1974, oprac. K. Pleśniarowicz, Cricoteka–Księgarnia Akademicka, Kraków 2000 | pl_PL |
dc.references | Kantor Tadeusz, Obiekty, przedmioty, zbiory Cricoteki, Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka, Kraków 2007 | pl_PL |
dc.references | Kantor Tadeusz, Scenografie dla teatrów oficjalnych, Cricoteka, Kraków 2006 | pl_PL |
dc.references | Kantor Tadeusz, Szewcy, „Didaskalia. Gazeta teatralna”, 1997, nr 22 | pl_PL |
dc.references | Kantor Tadeusz, Teatr Śmierci. Teksty z lat 1975–1984, Pisma, t. 2, Ossolineum–Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka, Wrocław–Kraków 2004 | pl_PL |
dc.references | Kantor Tadeusz, Wędrówka, Cricoteka, Kraków 2000 Kantor Tadeusz. Rysunki z kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi, katalog, Galeria Bielska BWA, Bielsko-Biała 2002 | pl_PL |
dc.references | Kantor Tadeusz, Wielopole, Wielopole, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1984 | pl_PL |
dc.references | Kłossowicz Jan, Tadeusz Kantor. Teatr, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1991. | pl_PL |
dc.references | Kobiałka Michał, A Journey Throught Other Space, Essays and Manifestos 1944–1990, University of California Press, Berkeley 1993 | pl_PL |
dc.references | Kobiałka Michał, Futher on, Nothing: Tadeusz Kantor’s Theater, University of Minnesota Press, Mineapolis, 2009 | pl_PL |
dc.references | Kocur Mirosław, Drugie narodziny teatru. Performanse mnichów anglosaskich, Wrocław 2010 | pl_PL |
dc.references | Komza Małgorzata, Żywe obrazy. Między sceną, obrazem a książką, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1995 | pl_PL |
dc.references | Kott Jan, Kadysz. Strony o Tadeuszu Kantorze, słowo/obraz/terytoria, Gdańsk 1997 | pl_PL |
dc.references | Kowzan Tadeusz, Znak i teatr, Polskie Towarzystwo Semiotyczne, Warszawa 1998 | pl_PL |
dc.references | Kubikowski Tomasz, Amerykańska eksplozja, „Didaskalia” 2001, nr 46 | pl_PL |
dc.references | Kudliński Tadeusz, Dawne i nowe przypadki teatrała, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1975 | pl_PL |
dc.references | Kufel Marta, „Błędne Betlejem” Tadeusza Kantora, Księgarnia Akademicka, Kraków 2013 | pl_PL |
dc.references | Kunstgewerbeschule 1939–1943 i Podziemny Teatr Niezależny Tadeusza Kantora w latach 1942–1944, Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka, Kraków 2007 | pl_PL |
dc.references | Kuźnicka Danuta, Obszary zwiątpień i nadziei. Inscenizacje Jerzego Grzegorzewskiego 1966–2005, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2006 | pl_PL |
dc.references | Kwietniewska Małgorzata, RES. Studium transformacji pojęcia rzeczy od Hegla do dekonstrukcji filozoficznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2009 | pl_PL |
dc.references | Latour Bruno, Splatając na nowo to, co społeczne. Wprowadzenie do teorii aktora-sieci, tłum. Aleksandra Derra i Krzysztof Abriszewski, Universitas, Kraków 2012 | pl_PL |
dc.references | Lau Jerzy, Teatr Artystów „Cricot”, Wydawnictwo Literackie, Kraków, 1967 | pl_PL |
dc.references | “Les Cordonniers” de Tadeusz Kantor/ „Szewcy” Taduesza Kantora, red. Karolina Czerska, Józef Chrobak, Justyna Michalik, Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka, Kraków 2010 | pl_PL |
dc.references | Łarionow Dominika, Przestrzenie obrazów Leszka Mądzika, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2008 | pl_PL |
dc.references | Malewicz Kazimierz, Świat bezprzedmiotowy. Biblioteka Bauhausu 11, tłum. Stanisław Fijałkowski, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2006 | pl_PL |
dc.references | Matter, Materiality and Modern Culture, ed. Paul Graves-Brown, Routledge, London 2000 | pl_PL |
dc.references | Mazur-Fedak Jolanta, Józef Jarema. W międzywojennym teatrze awangardowym Cricot (I), Universitas, Kraków 2008 | pl_PL |
dc.references | McKenzie Jon, Performuj albo… Od dyscypliny do performansu, tłum. Tomasz Kubikowski, Universitas, Kraków 2011 | pl_PL |
dc.references | Maeterlinck Maurice, Dramaty wybrane, red. Krzysztof Pleśniarowicz, Commedia, Kraków, 1994 | pl_PL |
dc.references | Miklaszewski Krzysztof, Kantor od kuchni, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2011 | pl_PL |
dc.references | Motywy hiszpańskie w twórczości Tadeusz Kantora, katalog wystawy, Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 1999 | pl_PL |
dc.references | Naylor Gilian, Bauhaus, przekład Ewa M. Biegańska, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1988 | pl_PL |
dc.references | Niziołek Grzegorz, Polski Teatr Zagłady, Instytut im. Z. Raszewskiego, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2013 | pl_PL |
dc.references | Od Otto Muellera do Oskara Schlemmera. Artyści wrocławskiej Akademii, [katalog], Muzeum Narodowe, Wrocław 2002 | pl_PL |
dc.references | Ostatnie spektakle Teatru Cricot 2, Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka, Kraków 2001 | pl_PL |
dc.references | Owczarski Wojciech, Miejsca wspólne, miejsca własne, Leśmian, Schulz, Kantor, słowo/obraz/terytoria, Gdańsk 2007 | pl_PL |
dc.references | Palę Paryż i wyjeżdżam. Wywiady z Jerzym Grzegorzewskim, red., wstęp i oprac., Ewa Bułhak, Świat Literacki, Izabelin, 2005 | pl_PL |
dc.references | Pamuk Orhan, Muzeum niewinności, tłum. Anna Akbike Sulimowicz, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2008 | pl_PL |
dc.references | Panoramiczny happening morski i Tadeusz Kantor w latach 1964–1968, Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka, Kraków 2008 | pl_PL |
dc.references | Pavis Patrice Słownik terminów teatralnych, przekład, oprac. i uzupełnienia Sławomir Świontek, Ossolineum, Wrocław 1998 | pl_PL |
dc.references | Peiper Tadeusz, Tędy. Nowe usta, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1972 | pl_PL |
dc.references | Projekt Perfumans. Współczesne metodologie teatrologiczne i ich granice poznawcze, red. Łukasz Grabuś, Agnieszka Marek, Grzegorz Stępniak, Księgarnia Akademicka, Kraków 2012 | pl_PL |
dc.references | Pieniążek Marek, Akt twórczy jako mimesis. „Dziś są moje urodziny” – ostatni spektakl Tadeusza Kantora, Universitas, Kraków 2005 | pl_PL |
dc.references | Pierścień „Balladyny”. Gra z Teatrem Podziemnym Tadeusza Kantora, koncepcja i redakcja Zbigniew Baran, Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka, Kraków 2003 | pl_PL |
dc.references | Plassard Didier, L’Acteur en effigie. Figure de l’homme artificial dans le théâtre des avantgardes historique. Allemagne, France, Italie, Institut Internationale de la Marionette, L’Âge d’Homme, Charleville-Mézières, Lausanne 1992 | pl_PL |
dc.references | Pleśniarowicz Krzysztof, Dylemat jedynego wyjścia, Księgarnia Akademicka, Kraków 2000 | pl_PL |
dc.references | Pleśniarowicz Krzysztof, Kantor. Artysta końca wieku, A to Polska właśnie…, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 1997 | pl_PL |
dc.references | Pleśniarowicz Krzysztof, Przestrzenie deziluzji, Universitas, Kraków 1996 | pl_PL |
dc.references | Pleśniarowicz Krzysztof, Teatr nie-ludzkiej formy, Universitas, Kraków 1994 | pl_PL |
dc.references | Pleśniarowicz Krzysztof, Teatr Śmierci Tadeusza Kantora, Verba, Chotomów 1990 | pl_PL |
dc.references | Pomian Krzysztof, Historia. Nauka wobec pamięci, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2006 | pl_PL |
dc.references | Porębski Mieczysław, Deska. Tadeusz Kantor. Świadectwa. Rozmowy. Komentarze, Wydawnictwo Murator, Warszawa 1997 | pl_PL |
dc.references | „Powrót Odysa” i Podziemny Teatr Niezależny Tadeusza Kantora w latach 1942–1944, Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA, Kraków 2004 | pl_PL |
dc.references | Problemy teorii dramatu i teatru, wybór i opracowanie Janusz Degler, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1988 | pl_PL |
dc.references | Radykalne języki, Katalog, Cricoteka, Kraków 2012 | pl_PL |
dc.references | Raszewski Zbigniew, Bilet do teatru, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1998 | pl_PL |
dc.references | Ratajczakowa Dobrochna, W krysztale i w płomieniu. Studia i szkice o dramacie i teatrze, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2006 | pl_PL |
dc.references | Ribi Hana, Edward Gordon Craig – Figur und Abstraktion, Editions Theaterkultur Verlag, Bazylea 2000 | pl_PL |
dc.references | Richter Hans, Dadaizm, przekład Jacek St. Buras, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1986 | pl_PL |
dc.references | Rzecz i rzeczywistość w kulturze XX i XXI wieku, red. Małgorzata Kitowska-Łysiak i Marcin Lachowski, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2007 | pl_PL |
dc.references | „Sami złożycie stos…”Pogrzeb Stanisława Wyspiańskiego, [katalog], Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków 2007 | pl_PL |
dc.references | Semiotyka kultury ludowej, wybór, wstęp i opracowanie Maria R. Mayenowa, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1979 | pl_PL |
dc.references | Scarpetta Guy, Kantor au present, Actes Sud, Arles 2000 | pl_PL |
dc.references | Schechner Richard, Performatyka. Wstęp, tłum. Tomasz Kubikowski, Ośrodek Badań Twórczości Jerzego Grotowskiego i Poszukiwań Teatralno-Kulturowych, Wrocław 2006 | pl_PL |
dc.references | Schlemmer Oskar, Eksperymentalna scena Bauhausu, wstęp, przekład i opracowanie Małgorzata Leyko, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2010 | pl_PL |
dc.references | Schlemmer Oskar, Làszló Moholy-Nagy, Farkas Molnár, The theater of the Bauhaus, ed. Walter Gropius and Artur S. Wensinger, The Johns Hopkins University Press, Baltimore and London 1961 | pl_PL |
dc.references | Sierosławski Barbara, Inwentaryzacja. Przedmioty scenograficzne Jerzego Grzegorzewskiego zachowane w magazynach Teatru Narodowego w Warszawie, Stan na rok 2007, Teatr Narodowy, Warszawa 2008 | pl_PL |
dc.references | Skiba-Lickel Aldona, Aktor według Kantora, Ossolineum, Wrocław 1995 | pl_PL |
dc.references | Skwara Ewa, Historia komedii rzymskiej, Prószyński i Ska, Warszawa 2001 | pl_PL |
dc.references | Skwarczyńska Stefania, W orbicie literatury, teatru, kultury naukowej, Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 1985 | pl_PL |
dc.references | Sławińska Irena, Teatr w myśli współczesnej, PWN, Warszawa 1990 | pl_PL |
dc.references | Słobodzianek Tadeusz, Nasza klasa. Historia w XIV lekcjach, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2009 | pl_PL |
dc.references | Słowacki Juliusz, Utwory zebrane, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1969 | pl_PL |
dc.references | Sofer Andrew, The Stage Life of Props, University of Michigan Press, Ann Arbor 2003 | pl_PL |
dc.references | Stanisław Wyspiański. W labiryncie świata, myśli i sztuki, red Anna Czabanowska-Wróbel, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009 | pl_PL |
dc.references | Stangret Lech, Tadeusz Kantor. Malarski ambalaż totalnego dzieła, Art+Edition, Kraków 2006 | pl_PL |
dc.references | Sudjic Deyan, Język rzeczy. Dizajn i luksus, moda i sztuka. W jaki sposób przedmioty nas uwodzą?, tłum. Adam Puchejda, Karakter, Kraków 2013 | pl_PL |
dc.references | Sugiera Małgorzata, Między tradycją a awangardą. Teatr Jerzego Grzegorzewskiego, Universitas, Kraków 1993 | pl_PL |
dc.references | Surrealizm. Teoria i praktyka literacka.Antologia, Teksty wybrał i przełożył Adam Ważyk, Czytelnik, Warszawa 1976 | pl_PL |
dc.references | Sztuka jest przestępstwem. Tadeusz Kantor a Niemcy i Szwajcaria, red. Uta Schorlemmer, Cricoteka–Verlag für moderne Kunst, Kraków–Nürnberg 2007 | pl_PL |
dc.references | Święcicki Klaudiusz, Historia w teatrze Tadeusza Kantora, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2007 | pl_PL |
dc.references | Świontek Sławomir, Dialog – dramat – metateatr. Z problemów teorii tekstu dramatycznego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 1990 | pl_PL |
dc.references | Taborska Agnieszka, Spiskowcy wyobraźni, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2007 | pl_PL |
dc.references | Tadeusz Kantor z archiwum Galerii Foksal, Galeria Foksal, Warszawa 1998 Tadeusz Kantor. Interior imaginacji, red. Jarosław Suchan, Marek Świca, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa–Kraków 2005 | pl_PL |
dc.references | Tàpies Antoni, From Object to Sculpture (1964–2009), ed. Alvaro Rodriguez Fominaya, Guggenheim, Bilbao 2014 | pl_PL |
dc.references | Taranienko Zbigniew, Trzask pękających parawanów. Jerzy Grzegorzewski w Teatrze Studio, Centrum Sztuki Studio im, Stanisława I. Witkiewicza, Warszawa 2006 | pl_PL |
dc.references | Taxidou Olga, The Mask: A Periodical Performance by Edward Gordon Craig, Routledge, London 1998 | pl_PL |
dc.references | Teague Frances, Shakespeare’s Speaking Properties, Lewisburg Bucknell University Press, Lewisburg, PA 1991 | pl_PL |
dc.references | Teatr Niemożliwy/ The Impossible Theater. Perfromatywność w sztuce Pawła Althamera, Tadeusza Kantora, Katarzyny Kozyry, Roberta Kuśmirowskiego i Artura Żmijewskiego/ Performatativity in the works of Paweł Althamer, Tadeusz Kantor, Katarzyna Kozyra, Robert Kuśmirowski and Artur Żmijewski, Kunsthalle Wien, Zachęta, Warszawa 2006 | pl_PL |
dc.references | Teatr Polski, Litwy I Rosji XX wieku. W poszukiwaniu oblicza. W kręgu idei Stanisława Wyspiańskiego, red. Nina Király i Agnieszka Koecher-Hensel, Stowarzyszenie Integracji Humanistycznej Po-Most, Tczew 2007 | pl_PL |
dc.references | Teatr pamięci Brunona Schulza, pod red. Jana Ciechowicza i Haliny Kasjaniuk, Gdynia 1993 | pl_PL |
dc.references | Teatr Pamięci Tadeusza Kantora. Wypisy z przeszłości, Muzeum Regionalne w Dębicy, Dębica 2008 | pl_PL |
dc.references | Theater and performance design. A Reader in Scenography, eds. Jane Collins and Adrew Nisbet, Routledge, London–New York 2010 | pl_PL |
dc.references | Themerson Stefan, Kurt Schwitters in England, Gaberbocchus Press, London 1958 | pl_PL |
dc.references | Turowski Andrzej, W kręgu konstruktywizmu, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1979 | pl_PL |
dc.references | Ubersfeld Anna, Czytanie teatru I, tłum. Joanna Żurowska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002 | pl_PL |
dc.references | Wachowski Jacek, Performans, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2011 | pl_PL |
dc.references | Witts Noel, Tadeusz Kantor, Routledge, London–New York 2010 | pl_PL |
dc.references | Veltruský Jiří, An Approch to the Semiotics of Theater, Reconstracted, translated into English and prefaced by Jarmila F. Veltrusky, Masakryk University, Brno 2012 | pl_PL |
dc.references | Vovelle Michel, Śmierć w cywilizacji Zachodu: od roku 1300 po współczesność, tłum. Tomasz Swoboda, Maryna Ochab, Magdalena Sawiczewska-Lorkowska, Diana Senczyszyn, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2004 | pl_PL |
dc.references | W cieniu krzesła. Malarstwo i sztuka przedmiotu Tadeusza Kantora, Universitas, Kraków 1997 | pl_PL |
dc.references | Wełmiński Andrzej, Trumpf, trumf…. Lalki, manekiny i przedmioty ze spektaklu „Umarła klasa” Tadeusza Kantora, Green Gallery + Akademia Wyobraźni, Kraków 2005 | pl_PL |
dc.references | Wiles David, Krótka historia przestrzeni teatralnych, tłum. Łukasz Zaremba, red. Wojciech Dudzik, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012 | pl_PL |
dc.references | Witkiewicz Stanisław Ignacy, Teatr i inne pisma o teatrze, oprac. Janusz Degler, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1995 | pl_PL |
dc.references | W kręgu lat czterdziestych, Część III, red Józef Chrobak, Stowarzyszenie Artystyczne Grupa Krakowska, Kraków 1991 | pl_PL |
dc.references | W kręgu socjologii teatru na świecie, wybór i opracowanie Teresa Pyzik i Eleonora Udalska, Ossolineum, Wrocław 1987 | pl_PL |
dc.references | XV lecie Teatr Cinema, Teatr im. C.K. Norwida, Jelenia Góra 2007 | pl_PL |
dc.references | Žižek Slavoj, Lacrimae rerum Kieślowski, Hitchcock, Tarkowski. Lynch, tłum. Grzegorz Jankowicz, Julian Kutyła, Kuba Mikurda, Paweł Mościcki, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2011 | pl_PL |
dc.references | „Zostawiam światło, bo zaraz wrócę”. Tadeusz Kantor we wspomnieniach swoich aktorów red. Jolanta Kunowska, Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka, Kraków 2005 | pl_PL |
dc.references | Z teorii teatru. Materiały z sesji teatralnej, red. Zbigniew Osiński, Centralny Ośrodek Metodyczny Upowszechniania Kultury, Warszawa 1972 | pl_PL |
dc.references | Żydzi w lustrze dramatu, teatru i krytyki teatralnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2004 | pl_PL |
dc.references | Dwaj Chasydzi z Deską Ostatniego Ratunku. Motywy żydowskie w twórczości Tadeusza Kantora, [w:] Żydzi w lustrze dramatu, teatru i krytyki teatralnej, Katowice 2004, s. 230–243 | pl_PL |
dc.references | Let’s make stage design, or performative aspects of art, „Art. Inqiury” 2012, vol. XIV (XXIII), s. 221–235 | pl_PL |
dc.references | Manekin – ciało w przestrzeni teatru, [w:] Teatr, przestrzeń, ciało, dialog. Poszukiwania we współczesnym teatrze, red Magdalena Gołaczyńska, Ireneusz Guszpit, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2006, s. 109–122 | pl_PL |
dc.references | Manekin Tadeusza Kantora i nadmarioneta Edwarda G. Craiga. Zarys idei, [w:] Dziś Tadeusz Kantor! Metamorfozy śmierci, pamięci i obecności, red. Marta Bryś, Anna R. Burzyńska i Katarzyna Fazan, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2014, s. 81–96. | pl_PL |
dc.references | Tadeusz Kantor’s Mannequin and Edward G. Craig’s Über-Marionette: An Outline of an Idea w: Tadeusz Kantor Today. Metamorphoses of Death, Memory and Presence, eds. Katarzyna Fazan, Anna Róża Burzyńska, Marta Bryś, Translated by Anda McBride, w serii Polish Studies Transdisciplinary Perspectives, eds. by Krzysztof Zajas, Jarosław Fazan, Peter Lang Edition, Frankfurt am Main 2014, s. 79–94 | pl_PL |
dc.references | Pułapka na iluzję, czyli po co w teatrze były, są oraz będą drzwi? [w:] Przestrzenie we współczesnym teatrze i dramacie, pod red. Violetty Sajkiewicz i Ewy Wąchockiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2009, s. 164–174 | pl_PL |
dc.references | Kantor czyli jak przyszpilić przedmiot, „Format. Pismo artystyczne”, nr 69, Wrocław 2014 | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/7969-507-2 | |