O ciągłości świata w grach wideo
Streszczenie
The aim of this article is to answer the questions about the essence and
continuity of the video games’ worlds. In order to achieve that Roman
Ingarden’s formal ontological tools are used. The article consists of four
main parts. First two clarify the basic concepts used in the article such
as a world and an essence. Next, the conditions of world continuity deduced
from three aspects of identity, namely ‘selfness’, ‘wholeness’ and
‘identity’, are discussed. The last part applies these conditions to chosen
instances of video game types. Celem artykułu jest odpowiedź na pytania o istotę i ciągłość światów
przedstawionych w grach wideo. Wykorzystano w nim metody
interpretacji opracowane przez Romana Ingardena w jego badaniach
nad formalną ontologią świata i przedmiotów. Artykuł składa się z
trzech części. W pierwszej zostały przedstawione zastosowane w
interpretacji gier podstawowe kategorie analityczne, takie jak świat
oraz istota. Następnie omówione są warunki tożsamości przedmiotów
oraz świata, rozpatrzone z perspektywy trzech aspektów: „sobości”,
„jedności” i „tożsamości”. Ostania część artykułu jest poświęcona
analizie wybranych przykładów typów gier wideo pod kątem ciągłości
zawartych w nich światów przedstawionych.
Collections