Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorDynkowska, Julia
dc.date.accessioned2020-09-23T06:22:30Z
dc.date.available2020-09-23T06:22:30Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/32270
dc.description.abstractRozprawa Apokryficzność i ekfrastyczność jako komplementarne poetyki intertekstualne dotyczy powiązań apokryficzności oraz ekfrastyczności, ich wspólnych punktów i komplementarności. Celem dysertacji jest wykazanie i zaprezentowanie niedostrzeganej do tej pory paralelności tych dwóch poetyk intertekstualnych. Praca składa się z czterech rozdziałów analitycznych poprzedzonych częścią teoretyczną, czyli Wprowadzeniem, w którym pojawia się próba jak najdokładniejszego wyjaśnienia „apokryficzności” i „ekfrastyczności”, a także uzasadnienie zestawienia tychże kategorii. W tej części zostają scharakteryzowane dwa rodzaje komplementarności – przejawem pierwszej są apokryficzne ekfrazy, drugiej – ekfrastyczne apokryfy. Ponadto pojawia się tu wyjaśnienie koncepcji refokalizacji. Pierwszy z rozdziałów analitycznych (Refokalizacja w apokryficznych ekfrazach i ekfrastycznych apokryfach) jest poświęcony sposobom funkcjonowania refokalizacji. W drugim rozdziale analitycznym (W świecie obrazu) pojawia się analiza ekfrastycznych apokryfów: opowiadania (Kobieta w oknie Joyce Carol Oates) oraz dwóch powieści (Upadek ślepców Gerta Hofmanna oraz Saturn. Czarne obrazy z życia mężczyzn z rodziny Goya Jacka Dehnela). Treścią trzeciego rozdziału (Między światami) są rozważania dotyczące Portretu Pierre’a Assouline’a oraz Namaluj to Josepha Hellera. W tych dwóch powieściach wydarzenia zostały przedstawione z perspektywy „ożywionych” sportretowanych postaci, które zdają sobie sprawę z tego, że są przedmiotami przedstawienia w dziełach sztuki. Rozdział czwarty (Spoza świata obrazu) jest poświęcony wyłącznie wierszom i krótkim prozom Dehnela. W tej części pracy komentarze do obrazów mają charakter drobnych, bezpośrednich uwag, ujawniających np. niedostrzegane wcześniej własności czy też „prawdziwe” okoliczności powstania opisywanych pre-tekstów. Istotą podjętych w tej rozprawie analiz jest wykazanie przydatności kategorii apokryfu w studiach nad ekfrazą. „Apokryficzność” pozwala wyraziście skonceptualizować wpisywane w ekfrastyczne teksty narracyjne rozszerzenia dzieł malarskich czy fotograficznych, ich „ożywienia” czy fabularyzacje.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.subjectintertekstualnośćpl_PL
dc.subjectekfrazapl_PL
dc.subjectapokryfpl_PL
dc.subjectekfrastycznośćpl_PL
dc.subjectapokryficznośćpl_PL
dc.subjectrefokalizacjapl_PL
dc.subjectdywersyjny potencjał apokryfupl_PL
dc.subjectJacek Dehnelpl_PL
dc.titleApokryficzność i ekfrastyczność jako komplementarne poetyki intertekstualnepl_PL
dc.typePhD/Doctoral Dissertationpl_PL
dc.page.number222pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Kultury Współczesnej, Katedra Teorii Literaturypl_PL
dc.contributor.authorEmailjulia.dynkowska@unilodz.eupl_PL
dc.dissertation.directorSzajnert, Danuta
dc.dissertation.directorKarczewski, Leszek
dc.dissertation.reviewerOpacka-Walasek, Danuta
dc.dissertation.reviewerRembowska-Płuciennik, Magdalena
dc.date.defence2020
dc.date.defence2020-10-02
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord