dc.contributor.author | Dynkowska, Julia | |
dc.date.accessioned | 2020-09-23T06:22:30Z | |
dc.date.available | 2020-09-23T06:22:30Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/32270 | |
dc.description.abstract | Rozprawa Apokryficzność i ekfrastyczność jako komplementarne poetyki intertekstualne dotyczy powiązań apokryficzności oraz ekfrastyczności, ich wspólnych punktów i komplementarności. Celem dysertacji jest wykazanie i zaprezentowanie niedostrzeganej do tej pory paralelności tych dwóch poetyk intertekstualnych.
Praca składa się z czterech rozdziałów analitycznych poprzedzonych częścią teoretyczną, czyli Wprowadzeniem, w którym pojawia się próba jak najdokładniejszego wyjaśnienia „apokryficzności” i „ekfrastyczności”, a także uzasadnienie zestawienia tychże kategorii. W tej części zostają scharakteryzowane dwa rodzaje komplementarności – przejawem pierwszej są apokryficzne ekfrazy, drugiej – ekfrastyczne apokryfy. Ponadto pojawia się tu wyjaśnienie koncepcji refokalizacji.
Pierwszy z rozdziałów analitycznych (Refokalizacja w apokryficznych ekfrazach i ekfrastycznych apokryfach) jest poświęcony sposobom funkcjonowania refokalizacji. W drugim rozdziale analitycznym (W świecie obrazu) pojawia się analiza ekfrastycznych apokryfów: opowiadania (Kobieta w oknie Joyce Carol Oates) oraz dwóch powieści (Upadek ślepców Gerta Hofmanna oraz Saturn. Czarne obrazy z życia mężczyzn z rodziny Goya Jacka Dehnela). Treścią trzeciego rozdziału (Między światami) są rozważania dotyczące Portretu Pierre’a Assouline’a oraz Namaluj to Josepha Hellera. W tych dwóch powieściach wydarzenia zostały przedstawione z perspektywy „ożywionych” sportretowanych postaci, które zdają sobie sprawę z tego, że są przedmiotami przedstawienia w dziełach sztuki. Rozdział czwarty (Spoza świata obrazu) jest poświęcony wyłącznie wierszom i krótkim prozom Dehnela. W tej części pracy komentarze do obrazów mają charakter drobnych, bezpośrednich uwag, ujawniających np. niedostrzegane wcześniej własności czy też „prawdziwe” okoliczności powstania opisywanych pre-tekstów.
Istotą podjętych w tej rozprawie analiz jest wykazanie przydatności kategorii apokryfu w studiach nad ekfrazą. „Apokryficzność” pozwala wyraziście skonceptualizować wpisywane w ekfrastyczne teksty narracyjne rozszerzenia dzieł malarskich czy fotograficznych, ich „ożywienia” czy fabularyzacje. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.subject | intertekstualność | pl_PL |
dc.subject | ekfraza | pl_PL |
dc.subject | apokryf | pl_PL |
dc.subject | ekfrastyczność | pl_PL |
dc.subject | apokryficzność | pl_PL |
dc.subject | refokalizacja | pl_PL |
dc.subject | dywersyjny potencjał apokryfu | pl_PL |
dc.subject | Jacek Dehnel | pl_PL |
dc.title | Apokryficzność i ekfrastyczność jako komplementarne poetyki intertekstualne | pl_PL |
dc.type | PhD/Doctoral Dissertation | pl_PL |
dc.page.number | 222 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Kultury Współczesnej, Katedra Teorii Literatury | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | julia.dynkowska@unilodz.eu | pl_PL |
dc.dissertation.director | Szajnert, Danuta | |
dc.dissertation.director | Karczewski, Leszek | |
dc.dissertation.reviewer | Opacka-Walasek, Danuta | |
dc.dissertation.reviewer | Rembowska-Płuciennik, Magdalena | |
dc.date.defence | 2020 | |
dc.date.defence | 2020-10-02 | |
dc.discipline | literaturoznawstwo | pl_PL |