Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorWandowicz, Mieszko
dc.date.accessioned2020-01-16T07:35:40Z
dc.date.available2020-01-16T07:35:40Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.issn1689-4286
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/31178
dc.description.abstractThe aim of my article is to present some reflections on the connection between the way of existence of the past (as we are entitled to see it) and our approach to dying and death. The basis of my reflections is a certain view of Plato’s words „μελέτη θανάτου” (Phaedo, 81 a) in combination with Parmenidean „τὸ γὰρ αὐτὸ νοεῖν ἐστίν τε καὶ εἶναι” (Περί φύσεως, B3), which seems to be permissible and intelectually beneficial result of looking at these parts of their works in the light of ἄσκησις: philosophy understood as an art of wise living and dying. One of the most important messages of ancient philosophy is probably the notion that what can be thought, has to exist. If so—as thinking (remembering) about the past is more reliable than about the future— the past and the future must have different ontic status. Considering, e.g., C. D. Broad’s growing universe theory, it may be acceptable to recognize someone’s death as another layer of his existence, which does not destroy the previous layers. It allows to change a view of, firstly, future or actual absence of deceased person, secondly — inevitable coming of (to) death.pl_PL
dc.description.abstractCelem mojego artykułu jest przedstawienie refleksji na temat związku między sposobem istnienia przeszłości (tym, jak wolno ją postrzegać) a podejściem do umierania oraz śmierci. Leżąca u podstaw moich rozważań interpretacja Platońskich słów „μελέτη θανάτου” (Fedon, 81 a) w zestawieniu z Parmenidejskim „τὸ γὰρ αὐτὸ νοεῖν ἐστίν τε καὶ εἶναι” (Περί φύσεως, B3) wydaje się dozwolonym i korzystnym intelektualnie rezultatem spojrzenia na te wyimki w świetle ἄσκησις: filozofii pojmowanej jako sposób rozumnego życia-umierania. Jednym z ważnych przesłań filozofii starożytnej zdaje się pogląd, że to, o czym da się pomyśleć, musi istnieć. Wówczas — jako że myślenie (wspominanie) o tym, co wydarzone, jawi się rzetelniejsze niż przewidywanie tego, co dopiero się zdarzy — należy przydać przeszłości odmienny status ontyczny aniżeli przyszłości. Jeśli zaś sięgnąć, dla przykładu, po współczesną teorię rosnącego wszechświata (C. D. Broad; growing [block] universe theory), wtedy wolno — być może — uznać czyjąś śmierć za kolejną warstwę jego istnienia, nie destruującą warstw poprzednich. Pozwala to zmienić postrzeganie przyszłego bądź aktualnego „braku” osoby zmarłej, jak i nieuniknionego zbliżania się (do) śmierci.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherInstytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesInternetowy Magazyn Filozoficzny Hybris;44
dc.subjectpastpl_PL
dc.subjectdeathpl_PL
dc.subjectexistencepl_PL
dc.subjectμελέτη θανάτουpl_PL
dc.subjectἄσκησιςpl_PL
dc.subjectprzeszłośćpl_PL
dc.subjectśmierćpl_PL
dc.subjectistnieniepl_PL
dc.titleSposób postrzegania przeszłości jako światło dla μελέτη θανάτοu. Przyczynek z odniesieniem do myśli Parmenidesa z Elei (B3)pl_PL
dc.title.alternativeA way of looking at the past as a light for μελέτη θανάτου. A sketch with reference to the thought of Parmenides of Elea (B3)pl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Internetowy Magazyn Filozoficzny HYBRIS 2019pl_PL
dc.page.number118-130pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Wrocławskipl_PL
dc.referencesAbramowiczówna, Z. (1962). Słownik grecko-polski, t. 3. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesAlbert, K. (1991). O Platońskim pojęciu filozofii. Warszawa: IFiS PAN.pl_PL
dc.referencesArystoteles (2003). O powstawaniu i niszczeniu (tłum. L. Regner). W: Arystoteles, Dzieła wszystkie, t. 2 (ss. 340–424). Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesBroad, C. D. (1923). Scientific Thought. London: Kregan Paul, Trench, Trubner & Co., Ltd.pl_PL
dc.referencesColli, G. (1992). Narodziny filozofii. Warszawa – Kraków: Res Publica & Oficyna Literacka.pl_PL
dc.referencesDomański, J. (1996). Metamorfozy pojęcia filozofii. Warszawa: IFiS PAN.pl_PL
dc.referencesHadot, P. (2003). Filozofia jako ćwiczenie duchowe. Warszawa: Aletheia.pl_PL
dc.referencesHeidegger, M. (2007). Bycie i czas. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesHomer. Iliada. Za: http://www.perseus.tufts.edu... (dostęp: 23 lutego 2019 r.).pl_PL
dc.referencesJaeger, W. (2001). Paideia. Formowanie człowieka greckiego. Warszawa: Fundacja Aletheia.pl_PL
dc.referencesJonas, H. (1993). Zmiana i trwałość. O podstawach rozumienia przeszłości. Warszawa: IFiS PAN.pl_PL
dc.referencesJurewicz, O. (2015). Słownik grecko-polski. Warszawa: Sub Lupa.pl_PL
dc.referencesKirk, G. S., Raven, J. E. (1971). The Presocratic Philosophers. A Critical History with a Selection of Texts. Cambridge: University Press.pl_PL
dc.referencesKubok, D. (2004). Prawda i mniemania. Studium filozofii Parmenidesa z Elei. Katowice: wyd. UŚ.pl_PL
dc.referencesLiddell, H. G., Scott, R. (1883). A Greek-English Lexicon, Seventh Edition. New York: Harper & Brothers, Franklin Square.pl_PL
dc.referencesLutosławski, W. (2004). Metafizyka. Drozdowo: Muzeum Przyrody w Drozdowie.pl_PL
dc.referencesMrówka, K. (2012). Parmenides. Ścieżka prawdy. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesPlaton (2017). Φαίδων/Fedon (tłum. R. Legutko). Kraków – Warszawa: Ośrodek Myśli Politycznej, PIW, Teologia Polityczna.pl_PL
dc.referencesPlaton (1999). Fedon (tłum. W. Witwicki). W: Platon, Dialogi, t. I (ss. 611– 714). Kęty: Antyk.pl_PL
dc.referencesPlaton (1999). Sofista (tłum. W. Witwicki). W: Platon, Dialogi, t. II (ss. 431–500). Kęty: Antyk. (Wersja gr. za: http://www.perseus.tufts.edu... (dostęp: 23 lutego 2019 r.)).pl_PL
dc.referencesPlaton (1999). Teajtet (tłum. W. Witwicki). W: Platon, Dialogi, t. II (ss. 323–430). Kęty: Antyk. (Wersja gr. za: http://www.perseus.tufts.edu... (dostęp: 23 lutego 2019 r.))pl_PL
dc.referencesPopper, K. (2006). Czy księżyc może rzucić światło na drogi Parmenidesa? Studia Philosophica Wratislaviensa, vol. I, fasc. 1, ss. 161–168.pl_PL
dc.referencesSeverino, E. (2005). Powrót do Parmenidesa. Warszawa: IFiS PAN.pl_PL
dc.referencesTatarkiewicz, W. (1981). Historia filozofii, t. 1: Filozofia starożytna i średniowieczna. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesTischner, J. (2012). Filozofia dramatu. Kraków: Znak.pl_PL
dc.referencesWandowicz, M. (2018). Hermeneutyka i ἄσκησις. O żywotności Platońskiej μελέτης θανάτου. Przestrzenie Teorii, 30 (2018), ss. 277–288.pl_PL
dc.referencesWesoły, M. (1992). Parmenides — «czcigodny i straszny zarazem». W: G. Kotlarski, R. Kozłowski (red.), Człowiek i społeczeństwo w refleksji filozoficznej (ss. 225–237). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.pl_PL
dc.referencesWesoły, M. (2001). Parmenides z Elei — physikos. Przegląd Filozoficzny, 2 (2001), ss. 59–85.pl_PL
dc.relation.volume1pl_PL
dc.disciplinefilozofiapl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord