dc.contributor.author | Wandowicz, Mieszko | |
dc.date.accessioned | 2020-01-16T07:35:40Z | |
dc.date.available | 2020-01-16T07:35:40Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.issn | 1689-4286 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/31178 | |
dc.description.abstract | The aim of my article is to present some reflections on the connection
between the way of existence of the past (as we are entitled to see it)
and our approach to dying and death. The basis of my reflections is a
certain view of Plato’s words „μελέτη θανάτου” (Phaedo, 81 a) in
combination with Parmenidean „τὸ γὰρ αὐτὸ νοεῖν ἐστίν τε καὶ εἶναι”
(Περί φύσεως, B3), which seems to be permissible and intelectually
beneficial result of looking at these parts of their works in the light of
ἄσκησις: philosophy understood as an art of wise living and dying. One
of the most important messages of ancient philosophy is probably the
notion that what can be thought, has to exist. If so—as thinking
(remembering) about the past is more reliable than about the future—
the past and the future must have different ontic status. Considering, e.g.,
C. D. Broad’s growing universe theory, it may be acceptable to recognize
someone’s death as another layer of his existence, which does not
destroy the previous layers. It allows to change a view of, firstly, future or
actual absence of deceased person, secondly — inevitable coming of (to)
death. | pl_PL |
dc.description.abstract | Celem mojego artykułu jest przedstawienie refleksji na temat
związku między sposobem istnienia przeszłości (tym, jak wolno ją
postrzegać) a podejściem do umierania oraz śmierci. Leżąca u podstaw
moich rozważań interpretacja Platońskich słów „μελέτη θανάτου”
(Fedon, 81 a) w zestawieniu z Parmenidejskim „τὸ γὰρ αὐτὸ νοεῖν ἐστίν
τε καὶ εἶναι” (Περί φύσεως, B3) wydaje się dozwolonym i korzystnym
intelektualnie rezultatem spojrzenia na te wyimki w świetle ἄσκησις:
filozofii pojmowanej jako sposób rozumnego życia-umierania. Jednym z
ważnych przesłań filozofii starożytnej zdaje się pogląd, że to, o czym da
się pomyśleć, musi istnieć. Wówczas — jako że myślenie (wspominanie)
o tym, co wydarzone, jawi się rzetelniejsze niż przewidywanie tego, co
dopiero się zdarzy — należy przydać przeszłości odmienny status
ontyczny aniżeli przyszłości. Jeśli zaś sięgnąć, dla przykładu, po współczesną teorię rosnącego wszechświata (C. D. Broad; growing
[block] universe theory), wtedy wolno — być może — uznać czyjąś
śmierć za kolejną warstwę jego istnienia, nie destruującą warstw
poprzednich. Pozwala to zmienić postrzeganie przyszłego bądź
aktualnego „braku” osoby zmarłej, jak i nieuniknionego zbliżania się
(do) śmierci. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Instytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Internetowy Magazyn Filozoficzny Hybris;44 | |
dc.subject | past | pl_PL |
dc.subject | death | pl_PL |
dc.subject | existence | pl_PL |
dc.subject | μελέτη θανάτου | pl_PL |
dc.subject | ἄσκησις | pl_PL |
dc.subject | przeszłość | pl_PL |
dc.subject | śmierć | pl_PL |
dc.subject | istnienie | pl_PL |
dc.title | Sposób postrzegania przeszłości jako światło dla μελέτη θανάτοu. Przyczynek z odniesieniem do myśli Parmenidesa z Elei (B3) | pl_PL |
dc.title.alternative | A way of looking at the past as a light for μελέτη θανάτου. A sketch with reference to the thought of Parmenides of Elea (B3) | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.rights.holder | © Internetowy Magazyn Filozoficzny HYBRIS 2019 | pl_PL |
dc.page.number | 118-130 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Wrocławski | pl_PL |
dc.references | Abramowiczówna, Z. (1962). Słownik grecko-polski, t. 3. Warszawa: PWN. | pl_PL |
dc.references | Albert, K. (1991). O Platońskim pojęciu filozofii. Warszawa: IFiS PAN. | pl_PL |
dc.references | Arystoteles (2003). O powstawaniu i niszczeniu (tłum. L. Regner). W: Arystoteles, Dzieła wszystkie, t. 2 (ss. 340–424). Warszawa: PWN. | pl_PL |
dc.references | Broad, C. D. (1923). Scientific Thought. London: Kregan Paul, Trench, Trubner & Co., Ltd. | pl_PL |
dc.references | Colli, G. (1992). Narodziny filozofii. Warszawa – Kraków: Res Publica & Oficyna Literacka. | pl_PL |
dc.references | Domański, J. (1996). Metamorfozy pojęcia filozofii. Warszawa: IFiS PAN. | pl_PL |
dc.references | Hadot, P. (2003). Filozofia jako ćwiczenie duchowe. Warszawa: Aletheia. | pl_PL |
dc.references | Heidegger, M. (2007). Bycie i czas. Warszawa: PWN. | pl_PL |
dc.references | Homer. Iliada. Za: http://www.perseus.tufts.edu... (dostęp: 23 lutego 2019 r.). | pl_PL |
dc.references | Jaeger, W. (2001). Paideia. Formowanie człowieka greckiego. Warszawa: Fundacja Aletheia. | pl_PL |
dc.references | Jonas, H. (1993). Zmiana i trwałość. O podstawach rozumienia przeszłości. Warszawa: IFiS PAN. | pl_PL |
dc.references | Jurewicz, O. (2015). Słownik grecko-polski. Warszawa: Sub Lupa. | pl_PL |
dc.references | Kirk, G. S., Raven, J. E. (1971). The Presocratic Philosophers. A Critical History with a Selection of Texts. Cambridge: University Press. | pl_PL |
dc.references | Kubok, D. (2004). Prawda i mniemania. Studium filozofii Parmenidesa z Elei. Katowice: wyd. UŚ. | pl_PL |
dc.references | Liddell, H. G., Scott, R. (1883). A Greek-English Lexicon, Seventh Edition. New York: Harper & Brothers, Franklin Square. | pl_PL |
dc.references | Lutosławski, W. (2004). Metafizyka. Drozdowo: Muzeum Przyrody w Drozdowie. | pl_PL |
dc.references | Mrówka, K. (2012). Parmenides. Ścieżka prawdy. Warszawa: PWN. | pl_PL |
dc.references | Platon (2017). Φαίδων/Fedon (tłum. R. Legutko). Kraków – Warszawa: Ośrodek Myśli Politycznej, PIW, Teologia Polityczna. | pl_PL |
dc.references | Platon (1999). Fedon (tłum. W. Witwicki). W: Platon, Dialogi, t. I (ss. 611– 714). Kęty: Antyk. | pl_PL |
dc.references | Platon (1999). Sofista (tłum. W. Witwicki). W: Platon, Dialogi, t. II (ss. 431–500). Kęty: Antyk. (Wersja gr. za: http://www.perseus.tufts.edu... (dostęp: 23 lutego 2019 r.)). | pl_PL |
dc.references | Platon (1999). Teajtet (tłum. W. Witwicki). W: Platon, Dialogi, t. II (ss. 323–430). Kęty: Antyk. (Wersja gr. za: http://www.perseus.tufts.edu... (dostęp: 23 lutego 2019 r.)) | pl_PL |
dc.references | Popper, K. (2006). Czy księżyc może rzucić światło na drogi Parmenidesa? Studia Philosophica Wratislaviensa, vol. I, fasc. 1, ss. 161–168. | pl_PL |
dc.references | Severino, E. (2005). Powrót do Parmenidesa. Warszawa: IFiS PAN. | pl_PL |
dc.references | Tatarkiewicz, W. (1981). Historia filozofii, t. 1: Filozofia starożytna i średniowieczna. Warszawa: PWN. | pl_PL |
dc.references | Tischner, J. (2012). Filozofia dramatu. Kraków: Znak. | pl_PL |
dc.references | Wandowicz, M. (2018). Hermeneutyka i ἄσκησις. O żywotności Platońskiej μελέτης θανάτου. Przestrzenie Teorii, 30 (2018), ss. 277–288. | pl_PL |
dc.references | Wesoły, M. (1992). Parmenides — «czcigodny i straszny zarazem». W: G. Kotlarski, R. Kozłowski (red.), Człowiek i społeczeństwo w refleksji filozoficznej (ss. 225–237). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM. | pl_PL |
dc.references | Wesoły, M. (2001). Parmenides z Elei — physikos. Przegląd Filozoficzny, 2 (2001), ss. 59–85. | pl_PL |
dc.relation.volume | 1 | pl_PL |
dc.discipline | filozofia | pl_PL |