Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorJanicki, Jędrzej
dc.date.accessioned2020-01-15T11:22:36Z
dc.date.available2020-01-15T11:22:36Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.issn1689-4286
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/31164
dc.description.abstractThe aim of this article is to assess critically and compare Morris Weitz’s anti-essentialist theory of art to George Dickie’s institutional one. The comparison is based on a so-called Auschwitz incydent. The article shows both differences and similarities in described theories. The scope of interest is limited to the XXth Century art, since works from this period question traditionally understood meaning of art. In the article are also briefly mentioned other concepts of art (e.g. Clive Bell’s) and the idea of artworld proposed by Arthur C. Danto, which served later as basis for other theories. The article shows that the two described theories are rather complementary than contradictory to each other.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherInstytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesInternetowy Magazyn Filozoficzny Hybris;44
dc.subjectantyesencjalizmpl_PL
dc.subjectinstytucjonalna teoria sztukipl_PL
dc.subjectestetykapl_PL
dc.subjectfilozofia sztukipl_PL
dc.subjectMorris Weitzpl_PL
dc.subjectanti-essentialismpl_PL
dc.subjectinstitutional theory of artpl_PL
dc.subjectGeorge Dickiepl_PL
dc.subjectaestheticspl_PL
dc.titleAnaliza porównawcza antyesencjalistycznej i Instytucjonalnej teorii sztukipl_PL
dc.title.alternativeComparative Analysis of Anti-essentialist and Institutional Theories of Artpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Internetowy Magazyn Filozoficzny HYBRIS 2019pl_PL
dc.page.number153-167pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.referencesBieczyński, M. (2016). Biuletyn 36. edycji Konkursu im. Marii Dokowicz, „Instytucja sztuki”. Poznań: Silva Rerum.pl_PL
dc.referencesDanto, A. C. (1964). The Artworld. The Journal of Philosophy, 61, 571- 584.pl_PL
dc.referencesDanto, A. C. (2016). Czym jest sztuka. przeł. A. Kunicka. Warszawa: Aletheia.pl_PL
dc.referencesDickie, G. (1969). Defining Art. American Philosophical Quarterly, 6, 253- 256.pl_PL
dc.referencesDiffey, T. J. (2005/2006). Wittgenstein, antyesencjalizm i definicja sztuki. przeł. L. Sosnowski. Estetyka i Krytyka, 9/10, 76-92.pl_PL
dc.referencesMarzec, S. (2018). Sztuka jako farmakon. Format, 78, 7-8.pl_PL
dc.referencesSawicka, A. (2007). O ambiwalentnej funkcji świata sztuki. Sztuka i Filozofia, 31, 46-66.pl_PL
dc.referencesSułkowska, M. (2000). Definicje i pojęcia w estetyce. Folia Philosophica, 18, 275-286.pl_PL
dc.referencesTatarkiewicz, W. (1989). Historia estetyki. Estetyka średniowieczna. Warszawa: Arkady.pl_PL
dc.referencesWeitz, M. (1956). The Role of Theory in Aesthetics. The Journal of Aesthetics and Art Criticism, 15, 27-35.pl_PL
dc.relation.volume1pl_PL
dc.disciplinefilozofiapl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord