dc.contributor.author | Góralik, Mikołaj | |
dc.date.accessioned | 2019-12-17T10:59:38Z | |
dc.date.available | 2019-12-17T10:59:38Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/31098 | |
dc.description.abstract | Niniejsza praca doktorska jest próbą przyjrzenia się powojennej historii czeskiej kinematografii z perspektywy przemian komedii filmowej. Konstrukcja pracy obejmuje wprowadzenie, które zawiera metodologię oraz zarys problematyki badań kina gatunkowego w znacjonalizowanych przemysłach filmowych, pięć rozdziałów analitycznych, zakończenie oraz aneks w postaci listy ponad 150 komedii uwzględnionych w rozprawie. Zasięg chronologiczny - lata 1945-1968 - umożliwił prześledzenie gatunkowego przekroju komedii w okresie zarówno największego politycznego nadzoru nad kształtem powstających filmów, związanego z wprowadzeniem poetyki socrealizmu w 1948 roku, aż po czasy względnej twórczej swobody w drugiej połowie dekady tzw. „złotych lat 60.”. Analizie poddane zostało kino popularne, znacznie rzadziej niż dzieła autorów filmowych przykuwające uwagę badaczy. Dlatego, oprócz opracowań polsko- oraz anglojęzycznych, w rozprawie cytowane są przede wszystkim prace czeskich historyków i teoretyków filmu, artykuły prasowe oraz dokumenty archiwalne. Z uwagi na podwójną rolę, jaką komedia pełniła w omawianym okresie, służąc zarówno władzy do celów propagandowych, jak i zapewniając ciągłość kina gatunkowego, jest wyjątkowo interesującym zjawiskiem w historii czeskiego kina, paradoksalnie wciąż domagającym się dokładnej monografii gatunku. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | RUŁ | pl_PL |
dc.subject | film | pl_PL |
dc.subject | komedia | pl_PL |
dc.subject | kino czeskie | pl_PL |
dc.subject | humor | pl_PL |
dc.subject | komunizm | pl_PL |
dc.title | Humor pod państwowym nadzorem. Rozwój czeskiej komedii filmowej w latach 1945-1968 | pl_PL |
dc.type | PhD/Doctoral Dissertation | pl_PL |
dc.page.number | 198 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Doktorant w Instytucie Kultury Współczesnej Uniwersytetu Łódzkiego, obecnie mieszkający w Pradze. Naukowo zajmuje się badaniem czeskiej oraz polskiej kinematografii m.in. czeskiej komedii filmowej oraz dorobku twórczego Kurta Webera. Zawodowo zajmuje się promocją czeskiego kina za granicą. Współredaktor książek „Rozmowy przy filmie. Wywiady z polskimi filmoznawcami” (WUŁ, 2016) oraz „Polsko-czeskie i polsko-słowackie kontakty filmowe” (WUŁ, 2018). | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | mikolaj.goralik@uni.lodz.pl | pl_PL |
dc.dissertation.director | Kłys, Tomasz | |
dc.dissertation.reviewer | Pająk, Patrycjusz | |
dc.dissertation.reviewer | Hučková, Jadwiga | |
dc.date.defence | 2020-01-17 | |
dc.discipline | sztuki filmowe i teatralne | pl_PL |