dc.contributor.author | Owczarek, Michał | |
dc.contributor.editor | Budzyński, Piotr | |
dc.contributor.editor | Dawczyk, Maciej | |
dc.contributor.editor | Gryglewski, Krzysztof | |
dc.contributor.editor | Owczarek, Michał | |
dc.contributor.editor | Ziółkowski, Michał | |
dc.date.accessioned | 2019-12-13T07:50:02Z | |
dc.date.available | 2019-12-13T07:50:02Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Owczarek M., Idea pokoju w wystąpieniach papieża Jana Pawła II na forum ONZ z lat 1979–1995 oraz orędziach na Światowy Dzień Pokoju z lat 1979–1991, [w:] Studia z historii politycznej i wojskowej, P. Budzyński, M. Dawczyk, K. Gryglewski, M. Owczarek, M. Ziółkowski (red.), „Vade Nobiscum” 2019, t. XX. | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8142-717-3 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/31076 | |
dc.description.abstract | Zimna wojna była czasem bardzo napiętych stosunków międzynarodowych. Dominował w niej konflikt pomiędzy dwoma, antagonistycznie do siebie nastawionymi blokami, skupionymi wokół Związku Radzieckiego oraz Stanów Zjednoczonych. Sytuację zaogniała nakręcająca się spirala zbrojeń, którą potęgował fakt posiadania, przez obie strony broni atomowej. Wszystko było, ze sobą tak sprzęgnięte, że nawet wydarzenia, dziejące się na peryferiach głównej areny rywalizacji, stawały się polem do starcia, przeradzającym się nieraz w otwarty konflikt sprzecznych ze sobą systemów i ideologii. Bardzo ważna stała się inicjatywa Pawła VI, który wymyślił Światowy Dzień Pokoju, podczas, którego papież wygłaszał specjalnie przygotowane orędzie. Dzieło to kontynuował następnie Jan Paweł II i jest kultywowane do dnia dzisiejszego. Polski papież zaczerpnął rozumienie pokoju od Pawła VI, mówiąc, iż jest on równoznaczny z rozwojem. Prócz tego, papieskie postrzeganie wyróżniał holizm. Dla Jana Pawła II sprawa światowego pokoju w okresie zimnej wojny była bardzo ważna. Nie jest to tylko stwierdzenie, ale potwierdzały je czyny: pielgrzymki, które determinowała powyższa kwestia. Papież często łączył obydwie czynności np. przemawiając dwukrotnie na forum ogólnym Organizacji Narodów Zjednoczonych. W swoich przemówieniach papież jednoznacznie dostrzegł, że w okresie zimnej wojny, sprawa światowego pokoju była permanentnie zagrożona. Na fakt ten wpływały podziały świata na bloki, wśród, których wyróżnił: Wschód–Zachód oraz Północ–Południe. Ten drugi podział, bardzo mocno łączył się z rozwojem państw i ludzi. W celu jego analizy, papież dokonał podziału na cztery światy. Rywalizacja Wschód–Zachód sama w sobie stanowiła przeszkodę dla pokoju, ale dodatkowo Jan Paweł II zaakcentował, związane z nią wyścig zbrojeń i problem nuklearny. Z aspektami militarnymi, kojarzyły się również terroryzm oraz sprawa produkcji, a przede wszystkim, handlu bronią. Ojciec Święty problem pokojowy upatrywał również w kryzysie wartości duchowych. Według niego, jeśli pokój pochodzi od Boga, to człowiek musi być w stanie przyjąć ten dar i go pielęgnować w swym sercu i sumieniu. Niestety prócz wyrażania szerokiej aprobaty dla słów i działań papieża, czy Stolicy Apostolskiej nie szły za tym żadne dalsze działania państw. Wniosek z tego taki, iż szczytne, mądre i ciekawe idee Jana Pawła II (bo za takie były uważane, chociażby wśród gremium członków ONZ) w znacznej mierze nigdy nie zostały wcielone w życie, a świat zarówno ten z czasów pontyfikatu papieża-Polaka, jak i dzisiejszy nadal mógłby czerpać garściami z słów i nauk głoszonych przez Ojca Świętego. | pl_PL |
dc.description.abstract | The Cold War was a time of very tense international relations. It will be interesting to answer the question: how did the Holy Father understand the world peace? How did he see a global situation? Was cold war present in the Holy Father messages? What should people do for the world peace? That problem was very important for the Catholic Social Teaching. Holy Father spoke of the world peace in many of his messages. John Paul II saw many aspects of that problem in his teaching. The initiative of Paul VI, who invented the World Day of Peace, during which the Pope gave a specially prepared message, became very important. This work was continued by John Paul II and is cultivated to the present day. The Polish pope took the understanding of peace from Paul VI, saying that it is synonymous with development. In addition, the papal perception was distinguished by holism. In his speeches, the Pope clearly recognized that during the Cold War, the issue of world peace was permanently under threat. This fact was influenced by the divisions of the world into blocks, among which he distinguished: East–West and North–South. As the main conception to master the world order, John Paul II saw dialogue. The dialogue was inseparably connected with another concept, which was a papal recipe for the deadly threat of nuclear war – negotiations. Unfortunately, apart from expressing broad approval for the words and actions of the Pope or the Holy See, no further actions of the states followed. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Studia z historii politycznej i wojskowej; | |
dc.relation.ispartofseries | Vade Nobiscum;20 | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Światowy Dzień Pokoju | pl_PL |
dc.subject | Stolica Apostolska | pl_PL |
dc.subject | ONZ | pl_PL |
dc.subject | Jan Paweł II | pl_PL |
dc.subject | zimna wojna | pl_PL |
dc.subject | rozbrojenie | pl_PL |
dc.subject | zagrożenie nuklearne | pl_PL |
dc.title | Idea pokoju w wystąpieniach papieża Jana Pawła II na forum ONZ z lat 1979–1995 oraz orędziach na Światowy Dzień Pokoju z lat 1979–1991 | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 291-312 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8142-718-0 | |
dc.references | Jan Paweł II, Dialog na rzecz pokoju – wyzwaniem dla naszych czasów. Orędzie na XVI Światowy Dzień Pokoju 1 I 1983, „Chrześcijanin w Świecie. Zeszyty ODiSS” 1983, R. 15, nr 1 (112), styczeń. | pl_PL |
dc.references | Jan Paweł II, Enc. Centesimus annus (1.05.1991), Wrocław 2000. | pl_PL |
dc.references | Jan Paweł II, Enc. Sollicitudo rei socialis (30.12.1987), Wrocław 1997. | pl_PL |
dc.references | Jan Paweł II, Homilia wygłoszona w Drogheda – Pokój i pojednanie, [w:] Nauczanie papieskie, t. 2, cz. 2, 1979, red. E. Weron, A. Jaroch, Poznań 1992. | pl_PL |
dc.references | Jan Paweł II, Orędzie do Organizacji Narodów Zjednoczonych, Nowy Jork, 2.10.1979, „Chrześcijanin w Świecie. Zeszyty ODISS” 1979, R. 11, nr 11 (83), listopad. | pl_PL |
dc.references | Jan Paweł II, Orędzie na XV Światowy Dzień Pokoju. Pokój – dar Boga powierzony ludziom, [w:] Nauczanie papieskie, t. 4/2, 1981 (lipiec–grudzień), Poznań 1989. | pl_PL |
dc.references | Jan Paweł II, Orędzie na Światowy Dzień Pokoju. Chcesz służyć sprawie pokoju – szanuj wolność, [w:] Nauczanie papieskie, t. 3/2, 1980 (lipiec–grudzień), Poznań–Warszawa 1986. | pl_PL |
dc.references | Jan Paweł II, Osiągniemy pokój wychowując do pokoju. Orędzie na Światowy Dzień Pokoju 1.01.1979, „Chrześcijanin w Świecie. Zeszyty ODiSS”, R. 11, nr 2 (74), luty 1979. | pl_PL |
dc.references | Jan Paweł II, Pokój i młodzi idą razem. Orędzie na XVIII Światowy Dzień Pokoju 1.01.1985, „Chrześcijanin w Świecie. Zeszyty ODiSS” 1985, R. 17, nr 3 (138), marzec. | pl_PL |
dc.references | Jan Paweł II, Pokój jest wartością, która nie zna podziałów na północ–południe, wschód–zachód: jest tylko jeden pokój. Orędzie na XIX Światowy Dzień Pokoju, „Chrześcijanin w Świecie. Zeszyty ODiSS” 1986, R. 18, nr 1–2 (148–149), styczeń–luty. | pl_PL |
dc.references | Jan Paweł II, Pokój rodzi się z serca nowego. Orędzie na Światowy Dzień Pokoju 1.01.1984, „Chrześcijanin w Świecie. Zeszyty ODiSS” 1984, R. 16, nr 1 (124), styczeń. | pl_PL |
dc.references | Jan Paweł II, Pokój z Bogiem Stwórcą, pokój z całym stworzeniem. Orędzie Jana Pawła II na XXIII Światowy Dzień Pokoju 1.01.1990. http://papiez.wiara.pl/doc/378717.Pokoj-z- Bogiem-Stworca-pokoj-z-calym-stworzeniem-1990 | pl_PL |
dc.references | Jan Paweł II, Poszanowanie mniejszości warunkiem pokoju. Orędzie Jana Pawła II na Światowy Dzień Pokoju 1.01.1989. http://papiez.wiara.pl/doc/378716.Poszanowanie-mniejszosci- warunkiem-pokoju-1989 | pl_PL |
dc.references | Jan Paweł II, Poszanowanie sumienia każdego człowieka warunkiem pokoju. Orędzie Jana Pawła II na XXIV Światowy Dzień Pokoju 1.01.1991. http://papiez.wiara.pl/doc/378718. Poszanowanie-sumienia-kazdego-czlowieka-warunkiem-pokoju-1991 | pl_PL |
dc.references | Jan Paweł II, Przemówienie do Zgromadzenia Ogólnego Organizacji Narodów Zjednoczonych, Nowy Jork, 5 października 1995, [w:] Przemówienia i homilie Ojca Świętego Jana Pawła II, red. M. Romanek, Kraków 2008. | pl_PL |
dc.references | Jan Paweł II, Przemówienie przy pomniku pokoju, Hiroszima, 25 lutego 1981, [w:] Przemówienia i homilie Ojca Świętego Jana Pawła II, red. M. Romanek, Kraków 2008. | pl_PL |
dc.references | Jan Paweł II, Rozwój i solidarność: dwie drogi wiodące do pokoju. Orędzie na XX Światowy Dzień Pokoju 1 I 1987, „Chrześcijanin w Świecie. Zeszyty ODiSS” 1987, R. 19, nr 1–2 (160–161), styczeń–luty. | pl_PL |
dc.references | Jan Paweł II, Wolność religijna warunkiem pokojowego współżycia. Orędzie na XXI Światowy Dzień Pokoju 1.01.1988, „Chrześcijanin w Świecie. Zeszyty ODiSS” 1988, R. 20, nr 2 (173), luty. | pl_PL |
dc.references | Prawda siłą pokoju. Orędzie Jana Pawła II na XIII Światowy Dzień Pokoju 1.01.1980. http://papiez.wiara.pl/doc/378707.Prawda-sila-pokoju-1980. | pl_PL |
dc.references | 1 stycznia – Światowy Dzień Pokoju. http://idziemy.pl/kosciol/1-stycznia-swiatowy-dzienpokoju15857 | pl_PL |
dc.references | Honisz H., Święty Patryk – Europejczyk i patron Irlandii. https://www.deon.pl/religia/swiety- -patron-dnia/art,296,swiety-patryk-europejczyk-i-patron-irlandii.html | pl_PL |
dc.references | Jurzyk M., Jan Paweł II w Stanach Zjednoczonych, „Niedziela w Chicago” 2005, nr 22. http://www.niedziela.pl/artykul/42105/nd/Jan-Pawel-II-w-Stanach-Zjednoczonych | pl_PL |
dc.references | Historia polityczna świata XX wieku 1945–2000, red. M. Bankowicz, Kraków 2004. | pl_PL |
dc.references | Moskwa J., Droga Karola Wojtyły, t. I–IV, Warszawa 2011. | pl_PL |
dc.references | Napolitano M.L., Tajne akta Watykanu. Dyplomacja Kościoła – dokumenty i tajemnice, Kielce 2013. | pl_PL |
dc.references | Tyszkiewicz J., Czapiewski E., Historia powszechna XX wiek, Warszawa 2012. | pl_PL |
dc.references | Weigel G., Świadek nadziei. Biografia papieża Jana Pawła II, Kraków 2000. | pl_PL |
dc.references | Wójcik Z., Historia powszechna. Wiek XVI–XVII, Warszawa 2012. | pl_PL |
dc.references | Zięba M. OP, Ale nam się wydarzyło. O papieżu i Polsce, Kościele i świecie, Poznań 2013. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8142-717-3.16 | |