Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorRogowski, Robert
dc.date.accessioned2019-09-16T13:45:31Z
dc.date.available2019-09-16T13:45:31Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.issn1899-2226
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/30171
dc.description.abstractEconomics and ethics are practical sciences. The common research subject of both sciences is man. Economics is looking for an answer to the question of how to manage in business life. Ethics looks for the answer to the question of how to live. Because man is a person, his value brings consequences for all areas of human activity. This also applies to the market. The market is one of the foundations of economic life and is a great good for people and societies. The market is defined in different ways. It is worth comprehensively describing what the market is, emphasizing its personal character. In economics, attention is paid to market failure, understood mostly as the ineffectiveness of management (deviation from the model market, which is perfectly competitive). The negative impact of the market on society is also identified. Although moral aspects are increasingly taken into account in the concept of market failure, there is no general theory that attempts to capture market in moral aspects. Therefore, it is worth asking whether such a theory is possible. The construction of the moral theory of market failure can be a reference point to the analysis of market practices and institutional conditions from an ethical point of view.en_GB
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesAnnales. Ethics in Economic Life; 2
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.pl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0pl_PL
dc.subjectmarketen_GB
dc.subjectpersonen_GB
dc.subjectmarket failureen_GB
dc.titleCzy możliwa jest budowa teorii moralnej zawodności rynku?pl_PL
dc.title.alternativeIs it possible to build a moral theory of market failure?en_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number25-39
dc.contributor.authorAffiliationState University of Applied Sciences in Nowy Sącz, Institute of Economics
dc.identifier.eissn2353-4869
dc.referencesBator, F. M. (1958). The anatomy of market failure. The Quarterly Journal of Economics, 72(3), 351–379.pl_PL
dc.referencesButler, E. (2010). Najlepsza książka o rynku. Warszawa: Wydawnictwo IPS.pl_PL
dc.referencesCzarny, B., Czarny, E., Bartkowiak, R., & Rapacki, R. (red.). (1998). Podstawy ekonomii. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.pl_PL
dc.referencesGalbraith, J. K. (2011). Ekonomia w perspektywie. Krytyka historyczna. Warszawa: Polskie Towarzystwo Ekonomiczne.pl_PL
dc.referencesGiza, W. (2013). Zawodność rynku. Powstanie i rozwój idei. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.pl_PL
dc.referencesHayek, F. von (1994). Ład rynkowy, czyli kataleksja. W: Filozofia wolnego rynku. Kraków: Wydawnictwo Znak.pl_PL
dc.referencesHayek, F. von (1994). Trzy źródła wartości ludzkich. W: Filozofia wolnego rynku. Kraków: Wydawnictwo Znak.pl_PL
dc.referencesKlimczak, B. (2003). Mikroekonomia. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego.pl_PL
dc.referencesMazurek, F. J. (1990). Uniwersalność praw i obowiązków człowieka. Roczniki Nauk Społecznych, 18(1), 149–166.pl_PL
dc.referencesMises, L. von. (2004). Liberalizm w tradycji klasycznej. Kraków: Wydawnictwo Arcana.pl_PL
dc.referencesRodziński, A. (1998). Na orbitach wartości. Lublin: Katolicki Uniwersytet Lubelski.pl_PL
dc.referencesRogowski, R. (2008). Etyka marketingu. Ujęcie personalistyczne. Tarnobrzeg: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. prof. Stanisława Tarnowskiego w Tarnobrzegu.pl_PL
dc.referencesSchaff, A. (1965). Marksizm a jednostka ludzka. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.pl_PL
dc.referencesScheler, M. (1997). Resentyment a moralność. Warszawa: Czytelnik.pl_PL
dc.referencesSmith, A. (1998). An inquiry into the nature and causes of the wealth of nations. London: Elecbook Classics.pl_PL
dc.referencesSosenko, K. (1998). Ekonomia w perspektywie aksjologicznej. Kraków: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie.pl_PL
dc.referencesStary Testament, Księga Ezechiela. Poznań: Pallottinum.pl_PL
dc.referencesSwedberg, R. (1991). Major traditions of economic sociology. Annual Review of Sociology, 17, 251–276.pl_PL
dc.referencesSzpak, J. (2007). Historia gospodarcza powszechna. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.pl_PL
dc.referencesWeber, M. (2002). Gospodarka i społeczeństwo. Zarys socjologii rozumiejącej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesWojtyła, K. (1994). Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne. Lublin: Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego KUL.pl_PL
dc.referencesWrzosek, W. (1994). Funkcjonowanie rynku. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne.pl_PL
dc.contributor.authorEmailrogowskir@wp.pl
dc.identifier.doi10.18778/1899-2226.22.2.02
dc.relation.volume22pl_PL
dc.subject.jelD6pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.