Bóg - świat - człowiek w traktatach Corpus Hermeticum na tle greckiej tradycji filozoficznej.
Streszczenie
Celem przedstawianej dysertacji jest próba odpowiedzi na dwa podstawowe pytania: po pierwsze, czy pomimo dużej różnorodności i powszechnie przyznawanej niespójności tekstów składających się na Corpus Hermeticum wyłaniający się z nich obraz „hermetycznej triady” jest ujęciem na tyle konsekwentnym i spójnym, że można uznać go za wspólny mianownik przedstawionej w traktatach myśli hermetycznej, a tym samym mówić o wspólnej im hermetycznej teologii, kosmologii i antropologii; po drugie, czy obraz ten różni się – i w jakim stopniu – od koncepcji zaproponowanych przez wcześniejszą tradycję grecką. Ponieważ analiza tych zagadnień wymagała dokonania dokładnego tłumaczenia wszystkich traktatów, ich przekład wraz z tekstem oryginalnym został dołączony do rozprawy jako appendix.
Zasadnicza część pracy składa się z trzech rozdziałów, poświęconych przedstawieniu, poprzez przekrojową analizę wszystkich traktatów, kolejnych trzech pojęć „hermetycznej triady”.
Rozdział I poświęcony jest pojęciu boga i przedstawieniu jego statusu w myśli hermetycznej tekstów CH. Problematykę rozdziału II stanowi obraz świata, przedstawiony przez autorów Corpus Hermeticum. Przedmiotem rozdziału III jest rola i miejsce człowieka w hermetycznym świecie oraz jego relacja z bogiem.
Wnioski płynące z analizy traktatów CH pozwalają zaklasyfikować badany zbiór do pism synkretycznych, które często nie wykazują spójności i konsekwencji. Mimo to, choć trudno mówić o hermetycznej teologii, kosmologii czy antropologii sensu stricto, to jednak na podstawie lektury traktatów CH można wyodrębnić ich dość wyraźne podstawy – koncepcje, które powtarzają się we wszystkich (lub prawie we wszystkich) pismach, choć ich rozwinięcia idą w różnych kierunkach (lub też wcale nie następują). Corpus Hermeticum jest zbiorem traktatów, w treści których przeważa synkretyczna myśl filozoficzna, gdzie na plan pierwszy wysuwają się poglądy Platona, Arystotelesa i stoików.