Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSikorska, Karolina
dc.date.accessioned2019-09-06T10:07:44Z
dc.date.available2019-09-06T10:07:44Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn0208-6107
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/30077
dc.description.abstractIn the article I discuss the strategies of visualizing the community in the video of Anna Okrasko Next to you I remember I am (2016). The images of the communities artist proposes are based on politician’s speech and scenes from religious processions. Analyzing the values that organize these stories, I consider the reality they refer to as well as I try to give an account of the role played by ambiguity in constructing/dismantling the communities (following Zygmunt Bauman ambiguity is understood here as a specifically modern practice which manifests itself in constant clash with the need for order).en_GB
dc.description.abstractW artykule przyglądam się strategiom wizualizowania wspólnoty zawartym w wideo Anny Okrasko Next to you I remember I am (2016). Elementy konstrukcji wyobrażeń wspólnot oparte są na przemówieniu polityka i scenach z procesji religijnych. Analizując wartości, organizujące te opowieści, zastanawiam się nie tylko nad rzeczywistością, do której się odnoszą, ale próbuję również zdać sprawę z roli, jaką w konstruowaniu lub/i demontowaniu wywołanych wspólnot odgrywa wieloznaczność (traktowana za Zygmuntem Baumanem jako praktyka specyficznie nowoczesna i ujawniająca się w nieustannym starciu z potrzebą ładu).pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica. Ethica-Aesthetica-Practica; 31
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.pl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0pl_PL
dc.subjectAnna Okraskoen_GB
dc.subjectambiguityen_GB
dc.subjectcommunityen_GB
dc.subjectcollective identityen_GB
dc.subjectdiscourse of the Virgin Maryen_GB
dc.subjectAnna Okraskopl_PL
dc.subjectwieloznacznośćpl_PL
dc.subjectwspólnotapl_PL
dc.subjecttożsamość zbiorowapl_PL
dc.subjectdyskurs maryjnypl_PL
dc.titlePokazać niedające się pokazać. Wieloznaczność i wytwarzanie (obrazów) wspólnotypl_PL
dc.title.alternativeTo display the undisplayable. Ambiguity and the production of (images of) communityen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number109-126
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Katedra Kulturoznawstwa
dc.identifier.eissn2353-9631
dc.referencesAppadurai Arjun, Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary globalizacji, przeł. Zbigniew Pucek, Universitas, Kraków 2005.pl_PL
dc.referencesBarthes Roland, Retoryka obrazu, przeł. Zbigniew Kruszyński, „Pamiętnik Literacki” 1985, nr 3.pl_PL
dc.referencesBauman Zygmunt, Wieloznaczność nowoczesna, nowoczesność wieloznaczna, przeł. Janina Bauman, PWN, Warszawa 1995.pl_PL
dc.referencesBauman Zygmunt, Wspólnota. W poszukiwaniu bezpieczeństwa w niepewnym świecie, przeł. Janusz Margański, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2008.pl_PL
dc.referencesBerger John, Sposoby widzenia, przeł. Mariusz Bryl, Fundacja Aletheia, Warszawa 2008.pl_PL
dc.referencesBourriaud Nicolas, Estetyka relacyjna, przeł. Łukasz Białkowski, MOCAK, Kraków 2012.pl_PL
dc.referencesButler Judith, Zapiski o performatywnej teorii zgromadzeń, przeł. Joanna Bednarek, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2016.pl_PL
dc.referencesCo po kryzysie?, red. Grażyna Skąpska, Marek S. Szczepański, Żaneta Stasieniuk, Polskie Towarzystwo Socjologiczne, Warszawa 2016.pl_PL
dc.referencesDelanty Gerard, Community, Routledge, London–New York 2003.pl_PL
dc.referencesEdensor Tim, Tożsamość narodowa, kultura popularna i życie codzienne, przeł. Agata Sadza, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2004.pl_PL
dc.referencesGenealogie pracy, red. K. Sikorska, Galeria Miejska Arsenał, Poznań 2013.pl_PL
dc.referencesHastrup Kirsten, Droga do antropologii. Między doświadczeniem a teorią, przeł. Ewa Klekot, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008.pl_PL
dc.referencesHerzfeld Michael, Zażyłość kulturowa. Poetyka społeczna w państwie narodowym, przeł. Michał Buchowski, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2007.pl_PL
dc.referencesJanion Maria, Niesamowita Słowiańszczyzna. Fantazmaty literatury, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2006.pl_PL
dc.referencesJanion Maria, Romantyzm i jego media. Prace wybrane, t. 4, red. Małgorzara Czermińska, Universitas, Kraków 2001.pl_PL
dc.referencesKester Grant, Do autonomii przez współpracę? Z Grantem H. Kesterem na temat jego koncepcji sztuki dialogicznej i kolaboratywnej rozmawiają Agata Skórzyńska i Piotr Juskowiak, przeł. Magdalena Górna, „Kultura Współczesna” 2013, nr 2 (77).pl_PL
dc.referencesKowalczyk Izabela, Matki-Polki, Chłopcy i Cyborgi. Sztuka i feminizm w Polsce, Galeria Miejska Arsenał, Poznań 2010.pl_PL
dc.referencesKultura i hegemonia. Antologia tekstów szkoły z Birmingham, red. Michał Wróblewski, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2012.pl_PL
dc.referencesMetody badań jakościowych, red. Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.pl_PL
dc.referencesMirzoeff Nicolas, Prawo do patrzenia, przeł. Magda Szcześniak, Łukasz Zaremba, w: Antropologia kultury wizualnej. Zagadnienie i wybór tekstów, oprac. Iwona Kurz, Paulina Kwiatkowska, Łukasz Zaremba, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2012, s. 738–746.pl_PL
dc.referencesNycz Ryszard, Dekonstrukcjonizm w teorii literatury, „Pamiętnik Literacki” 1986, nr 4.pl_PL
dc.referencesQuestions of Cultural Identity, red. S. Hall, P. du Gay, Sage, London 1996.pl_PL
dc.referencesRabinow Paul, Wyobrażenia są faktami społecznymi: modernizm i postmodernizm w antropologii, przeł. Joanna Krzemień, w: Amerykańska antropologia postmodernistyczna, red. Michał Buchowski, Instytut Kultury, Warszawa 1999, s. 88–122.pl_PL
dc.referencesSienkiewicz Karol, Patriota wszechświata. O Pawle Althamerze, Wydawnictwo Karakter, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Kraków–Warszawa 2017.pl_PL
dc.referencesSikorska Karolina, Szlakiem kobiecych ciał. Poczucie przynależności i strategie filmowego patrzenia, „Przegląd Kulturoznawczy” 2018, nr 1 (35).pl_PL
dc.referencesSłowo/obraz, red. Grzegorz Godlewski i in., Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2010.pl_PL
dc.referencesWilliams Raymond, Keywords. A vocabulary of culture and society, Oxford University Press, New York 1983.pl_PL
dc.referencesWitkowski Maciej, Kategoria dyslokacji w analizie zmian zachodzących w polskim dyskursie publicznym po katastrofie w Smoleńsku, „Studia Socjologiczne” 2012, nr 1.pl_PL
dc.contributor.authorEmailk.sikorska@umk.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-6107.31.08


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.