dc.contributor.author | Figiel, Wiktor | |
dc.contributor.author | Kuczyńska, Katarzyna | |
dc.contributor.author | Ostrowski, Wojciech | |
dc.contributor.author | Pobojewska, Aldona | |
dc.contributor.author | Wachowiak, Sebastian | |
dc.date.accessioned | 2019-09-06T10:07:44Z | |
dc.date.available | 2019-09-06T10:07:44Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.issn | 0208-6107 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/30076 | |
dc.description.abstract | The text is a critical commentary on the project of the curriculum of philosophical education in secondary schools. The authors – an interdisciplinary team of school and academic teachers – analyse the goals of the project and the programmed content of teaching. The conclusion of these analyses is that the new curriculum – overloaded with encyclopedic knowledge and based on inconsistent methodology of teaching – is maladjusted to the goals of introducing philosophy as a new subject in secondary schools. | en_GB |
dc.description.abstract | Tekst jest komentarzem do projektu podstawy programowej nauczania filozofii w szkołach ponadpodstawowych, opracowanym przez interdyscyplinarny zespół nauczycieli szkolnych i akademickich. Autorzy analizują cele projektu oraz zakładane w nim treści kształcenia. Konkluzją tych analiz jest teza o niedostosowaniu programu kształcenia – przeciążonego wiedzą encyklopedyczną i opartego na niespójnych podstawach metodycznych – do celów związanych z wprowadzeniem filozofii jako nowego przedmiotu nauczania w szkole średniej. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica. Ethica-Aesthetica-Practica; 31 | |
dc.rights | This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License. | pl_PL |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | pl_PL |
dc.subject | philosophy at school | en_GB |
dc.subject | core curriculum | en_GB |
dc.subject | secondary education in Poland | en_GB |
dc.subject | filozofia w szkole | pl_PL |
dc.subject | podstawa programowa | pl_PL |
dc.subject | polska szkoła średnia | pl_PL |
dc.title | Komentarz do projektu podstawy programowej nauczania filozofii w zakresie podstawowym w szkole średniej | pl_PL |
dc.title.alternative | Commentary on the project of the curriculum of basic philosophical education in secondary schools | en_GB |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 103-108 | |
dc.contributor.authorAffiliation | V Liceum Ogólnokształcące im. gen. Jakuba Jasińskiego we Wrocławiu | |
dc.contributor.authorAffiliation | Wrocławskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli | |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Wrocławski, Instytut Filozofii | |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Instytut Filozofii | |
dc.contributor.authorAffiliation | Szkoła Podstawowa nr 3 im. Mariusza Zaruskiego we Wrocławiu, Mała Uczelnia we Wrocławiu | |
dc.identifier.eissn | 2353-9631 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Wiktor Figiel – nauczyciel przedmiotów filozoficznych w gimnazjum oraz liceum. Współpracuje przy filozoficznych inicjatywach edukacyjnych dla młodzieży (Anima(cje) Filozofii przy Instytucie Filozofii Uniwersytetu Wrocławskiego: Jestem z Wrocławia, więc myślę, Porządne myślenie). Trener programu Destination Imagination, opiekun gimnazjalnych i licealnych drużyn debatanckich. | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Katarzyna Kuczyńska – konsultant we Wrocławskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli, nauczycielka etyki i filozofii pracująca na wszystkich poziomach edukacyjnych. Pomysłodawczyni i inicjatorka różnorodnych przedsięwzięć z zakresu edukacji filozoficznej (np. Anima(cje) Filozofii, Jestem z Wrocławia, więc myślę, Porządne myślenie, Kącik Sokratesa). Autorka pracy doktorskiej z filozofii edukacji, swoje działania teoretyczne określa mianem budowania filozofii sytuacji dydaktycznej. | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Wojciech Ostrowski – doktor filozofii, kierownik Pracowni Dydaktyki Filozofii IF Uniwersytetu Wrocławskiego, współtwórca projektu Anima(cje) Filozofii oraz innych przedsięwzięć edukacyjnych, autor prac i programów dotyczących nauczania filozofii. | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Aldona Pobojewska – profesor doktor habilitowana filozofii, zatrudniona w Katedrze Etyki Uniwersytetu Łódzkiego. Autorka licznych tekstów z zakresu epistemologii i filozofii edukacji, publikowanych w naukowych czasopismach polskich i niemieckich. Nagrodzona Medalem Komisji Edukacji Narodowej. Rzeczoznawczyni MEN ds. szkolnych podręczników filozofii i etyki. Prezes Stowarzyszenia Edukacji Filozoficznej „Phronesis”. Prowadzi zajęcia z dydaktyki filozofii dla studentów i nauczycieli. | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Sebastian Wachowiak – filozof i pedagog; nauczyciel etyki oraz filozofii w publicznej szkole podstawowej oraz niepublicznej wrocławskiej Małej Uczelni; zaangażowany w promowanie i rozwijanie edukacji filozoficznej we Wrocławiu. Dbałość o przedmiotową kulturę dydaktyczną pielęgnuje poprzez udział w rozmaitych projektach na obrzeżach edukacji publicznej (Anima(cje) Filozofii, Jestem z Wrocławia, więc myślę, Porządne myślenie). | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | wiktor.figiel@gmail.com | |
dc.contributor.authorEmail | kuczynszczak@interia.pl | |
dc.contributor.authorEmail | wostro@uni.wroc.pl | |
dc.contributor.authorEmail | aldonap@uni.lodz.pl | |
dc.contributor.authorEmail | kpiatek200@gmail.com | |
dc.identifier.doi | 10.18778/0208-6107.31.07 | |