Show simple item record

dc.contributor.authorFigiel, Wiktor
dc.contributor.authorKuczyńska, Katarzyna
dc.contributor.authorOstrowski, Wojciech
dc.contributor.authorPobojewska, Aldona
dc.contributor.authorWachowiak, Sebastian
dc.date.accessioned2019-09-06T10:07:44Z
dc.date.available2019-09-06T10:07:44Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn0208-6107
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/30076
dc.description.abstractThe text is a critical commentary on the project of the curriculum of philosophical education in secondary schools. The authors – an interdisciplinary team of school and academic teachers – analyse the goals of the project and the programmed content of teaching. The conclusion of these analyses is that the new curriculum – overloaded with encyclopedic knowledge and based on inconsistent methodology of teaching – is maladjusted to the goals of introducing philosophy as a new subject in secondary schools.en_GB
dc.description.abstractTekst jest komentarzem do projektu podstawy programowej nauczania filozofii w szkołach ponadpodstawowych, opracowanym przez interdyscyplinarny zespół nauczycieli szkolnych i akademickich. Autorzy analizują cele projektu oraz zakładane w nim treści kształcenia. Konkluzją tych analiz jest teza o niedostosowaniu programu kształcenia – przeciążonego wiedzą encyklopedyczną i opartego na niespójnych podstawach metodycznych – do celów związanych z wprowadzeniem filozofii jako nowego przedmiotu nauczania w szkole średniej.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica. Ethica-Aesthetica-Practica; 31
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.pl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0pl_PL
dc.subjectphilosophy at schoolen_GB
dc.subjectcore curriculumen_GB
dc.subjectsecondary education in Polanden_GB
dc.subjectfilozofia w szkolepl_PL
dc.subjectpodstawa programowapl_PL
dc.subjectpolska szkoła średniapl_PL
dc.titleKomentarz do projektu podstawy programowej nauczania filozofii w zakresie podstawowym w szkole średniejpl_PL
dc.title.alternativeCommentary on the project of the curriculum of basic philosophical education in secondary schoolsen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number103-108
dc.contributor.authorAffiliationV Liceum Ogólnokształcące im. gen. Jakuba Jasińskiego we Wrocławiu
dc.contributor.authorAffiliationWrocławskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Wrocławski, Instytut Filozofii
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Instytut Filozofii
dc.contributor.authorAffiliationSzkoła Podstawowa nr 3 im. Mariusza Zaruskiego we Wrocławiu, Mała Uczelnia we Wrocławiu
dc.identifier.eissn2353-9631
dc.contributor.authorBiographicalnoteWiktor Figiel – nauczyciel przedmiotów filozoficznych w gimnazjum oraz liceum. Współpracuje przy filozoficznych inicjatywach edukacyjnych dla młodzieży (Anima(cje) Filozofii przy Instytucie Filozofii Uniwersytetu Wrocławskiego: Jestem z Wrocławia, więc myślę, Porządne myślenie). Trener programu Destination Imagination, opiekun gimnazjalnych i licealnych drużyn debatanckich.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteKatarzyna Kuczyńska – konsultant we Wrocławskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli, nauczycielka etyki i filozofii pracująca na wszystkich poziomach edukacyjnych. Pomysłodawczyni i inicjatorka różnorodnych przedsięwzięć z zakresu edukacji filozoficznej (np. Anima(cje) Filozofii, Jestem z Wrocławia, więc myślę, Porządne myślenie, Kącik Sokratesa). Autorka pracy doktorskiej z filozofii edukacji, swoje działania teoretyczne określa mianem budowania filozofii sytuacji dydaktycznej.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteWojciech Ostrowski – doktor filozofii, kierownik Pracowni Dydaktyki Filozofii IF Uniwersytetu Wrocławskiego, współtwórca projektu Anima(cje) Filozofii oraz innych przedsięwzięć edukacyjnych, autor prac i programów dotyczących nauczania filozofii.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteAldona Pobojewska – profesor doktor habilitowana filozofii, zatrudniona w Katedrze Etyki Uniwersytetu Łódzkiego. Autorka licznych tekstów z zakresu epistemologii i filozofii edukacji, publikowanych w naukowych czasopismach polskich i niemieckich. Nagrodzona Medalem Komisji Edukacji Narodowej. Rzeczoznawczyni MEN ds. szkolnych podręczników filozofii i etyki. Prezes Stowarzyszenia Edukacji Filozoficznej „Phronesis”. Prowadzi zajęcia z dydaktyki filozofii dla studentów i nauczycieli.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteSebastian Wachowiak – filozof i pedagog; nauczyciel etyki oraz filozofii w publicznej szkole podstawowej oraz niepublicznej wrocławskiej Małej Uczelni; zaangażowany w promowanie i rozwijanie edukacji filozoficznej we Wrocławiu. Dbałość o przedmiotową kulturę dydaktyczną pielęgnuje poprzez udział w rozmaitych projektach na obrzeżach edukacji publicznej (Anima(cje) Filozofii, Jestem z Wrocławia, więc myślę, Porządne myślenie).pl_PL
dc.contributor.authorEmailwiktor.figiel@gmail.com
dc.contributor.authorEmailkuczynszczak@interia.pl
dc.contributor.authorEmailwostro@uni.wroc.pl
dc.contributor.authorEmailaldonap@uni.lodz.pl
dc.contributor.authorEmailkpiatek200@gmail.com
dc.identifier.doi10.18778/0208-6107.31.07


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Except where otherwise noted, this item's license is described as This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.