Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorFigiel, Wiktor
dc.contributor.authorKrajna, Andrzej
dc.contributor.authorKuczyńska, Katarzyna
dc.contributor.authorMałkiewicz, Elżbieta
dc.contributor.authorOstrowski, Wojciech
dc.contributor.authorPiątek, Krystian
dc.contributor.authorPobojewska, Aldona
dc.contributor.authorReut, Maria
dc.contributor.authorWachowiak, Sebastian
dc.contributor.authorWróblewski, Paweł
dc.contributor.authorZwiernik, Jolanta
dc.date.accessioned2019-09-06T10:07:43Z
dc.date.available2019-09-06T10:07:43Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn0208-6107
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/30075
dc.description.abstractThe text is a commentary on the project of core curricula in ethics, which was published by the Polish Ministry of Education in 2016 in connection with the reform of education in Poland. The authors draw attention to the shortcomings of the project: narrowing of the subject of ethics to learned norms of behaviour, excessive emphasis on conceptual knowledge instead of training students’ reflecting skills by means of discussion and problem solving. They also point to the programs’ maladjustment to the level of psycho-emotional development of students at this stage, and lack of consistency between particular assumptions of the project.en_GB
dc.description.abstractTekst jest komentarzem do projektu podstaw programowych nauczania etyki, opublikowanego przez MEN w 2016 roku w związku z reformą szkolnictwa. Autorzy zwracają uwagę na mankamenty projektu: zawężanie przedmiotu etyki do wyuczonych norm zachowania, nadmierny nacisk położony na przyswajanie wiedzy pojęciowej, brak miejsca na praktyczne rozwijanie zdolności refleksji poprzez dyskusje i sytuacje problemowe. Wskazują na niedostosowanie programu do psychoemocjonalnego poziomu rozwoju uczniów na tym etapie kształcenia, a także brak spójności między poszczególnymi punktami projektu.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica. Ethica-Aesthetica-Practica; 31
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.pl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0pl_PL
dc.subjectethics at schoolen_GB
dc.subjectcore curriculumen_GB
dc.subjectprimary education in Polanden_GB
dc.subjectnauczanie etykipl_PL
dc.subjectpodstawa programowapl_PL
dc.subjectpolska szkoła podstawowapl_PL
dc.titleKomentarz do opublikowanego projektu podstaw programowych nauczania etyki w szkole podstawowejpl_PL
dc.title.alternativeA commentary on the published project of core curricula in ethics in primary schoolen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number91-101
dc.contributor.authorAffiliationV Liceum Ogólnokształcące im. gen. Jakuba Jasińskiego we Wrocławiu
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Wrocławski, Centrum Edukacji Nauczycielskiej
dc.contributor.authorAffiliationWrocławskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Wrocławski, Centrum Edukacji Nauczycielskiej
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Wrocławski, Instytut Filozofii
dc.contributor.authorAffiliationFundacja Uniwersytet Dzieci
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Instytut Filozofii
dc.contributor.authorAffiliationDolnośląska Szkoła Wyższa we Wrocławiu, Wydział Nauk Pedagogicznych
dc.contributor.authorAffiliationSzkoła Podstawowa nr 3 im. Mariusza Zaruskiego we Wrocławiu, Mała Uczelnia we Wrocławiu
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Wrocławski, Instytut Filozofii
dc.contributor.authorAffiliationDolnośląska Szkoła Wyższa we Wrocławiu, Wydział Nauk Pedagogicznych
dc.identifier.eissn2353-9631
dc.contributor.authorBiographicalnoteWiktor Figiel – nauczyciel przedmiotów filozoficznych w gimnazjum oraz liceum. Współpracuje przy filozoficznych inicjatywach edukacyjnych dla młodzieży (Anima(cje) Filozofii przy Instytucie Filozofii Uniwersytetu Wrocławskiego: Jestem z Wrocławia, więc myślę, Porządne myślenie). Trener programu Destination Imagination, opiekun gimnazjalnych i licealnych drużyn debatanckich.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteAndrzej Krajna – polonista, redaktor naczelny Pracowni Ewaluacji Wewnętrznej i Wydawnictw Centrum Edukacji Nauczycielskiej Uniwersytetu Wrocławskiego, zajmuje się teorią i praktyką konstruktywizmu, prowadzi badania nad rozumieniem pojęć i przekazywaniem wiedzy z tych obszarów przyszłym i obecnym nauczycielom, współautor książek naukowo-metodycznych, propagujących stosowanie zasad konstruktywizmu w praktyce nauczycielskiej. Nagrodzony Medalem Komisji Edukacji Narodowej.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteKatarzyna Kuczyńska – konsultant we Wrocławskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli, nauczycielka etyki i filozofii pracująca na wszystkich poziomach edukacyjnych. Pomysłodawczyni i inicjatorka różnorodnych przedsięwzięć z zakresu edukacji filozoficznej (np. Anima(cje) Filozofii, Jestem z Wrocławia, więc myślę, Porządne myślenie, Kącik Sokratesa). Autorka pracy doktorskiej z filozofii edukacji, swoje działania teoretyczne określa mianem budowania filozofii sytuacji dydaktycznej.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteElżbieta Małkiewicz – doktor psychologii, psycholog rozwojowy, terapeuta dziecięcy, nauczyciel akademicki na Uniwersytecie Wrocławskim, uczący przyszłych i obecnych nauczycieli zarówno teorii, jak i praktyki (zajęcia dydaktyczne, warsztaty, praktyki studenckie, projekty edukacyjne). Współautorka książek naukowo-metodycznych, propagujących stosowanie zasad konstruktywizmu w praktyce nauczycielskiej. Nagrodzona Medalem Komisji Edukacji Narodowej.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteWojciech Ostrowski – doktor filozofii, kierownik Pracowni Dydaktyki Filozofii IF Uniwersytetu Wrocławskiego, współtwórca projektu Anima(cje) Filozofii oraz innych przedsięwzięć edukacyjnych, autor prac i programów dotyczących nauczania filozofii.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteKrystian Piątek – nauczyciel etyki w Szkole Podstawowej nr 63 oraz w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 16 we Wrocławiu. Uczestnik projektu Jestem z Wrocławia więc myślę. Student pedagogicznych studiów magisterskich na Uniwersytecie Wrocławskim. Absolwent studiów filozoficznych pierwszego stopnia na Uniwersytecie Wrocławskim.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteAldona Pobojewska – profesor doktor habilitowana filozofii, zatrudniona w Katedrze Etyki Uniwersytetu Łódzkiego. Autorka licznych tekstów z zakresu epistemologii i filozofii edukacji, publikowanych w naukowych czasopismach polskich i niemieckich. Nagrodzona Medalem Komisji Edukacji Narodowej. Rzeczoznawczyni MEN ds. szkolnych podręczników filozofii i etyki. Prezes Stowarzyszenia Edukacji Filozoficznej „Phronesis”. Prowadzi zajęcia z dydaktyki filozofii dla studentów i nauczycieli.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteMaria Reut – doktor habilitowana, filozof, pedagog, prof. Dolnośląskiej Szkoły Wyższej we Wrocławiu. Jej zainteresowania filozoficzne koncentrują się wokół hermeneutyki, filozofii kultury i filozofii sztuki (w szczególności koncepcje narracji i tożsamości narracyjnej). Zajmuje się również problematyką edukacji z wielu perspektyw: filozofii edukacji, pedagogiki krytyczniej i hermeneutycznej, etyki, antropologii współczesności. Interesują ją również koncepcje kształcenia nauczycieli.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteSebastian Wachowiak – filozof i pedagog; nauczyciel etyki oraz filozofii w publicznej szkole podstawowej oraz niepublicznej wrocławskiej Małej Uczelni; zaangażowany w promowanie i rozwijanie edukacji filozoficznej we Wrocławiu. Dbałość o przedmiotową kulturę dydaktyczną pielęgnuje poprzez udział w rozmaitych projektach na obrzeżach edukacji publicznej (Anima(cje) Filozofii, Jestem z Wrocławia, więc myślę, Porządne myślenie).pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnotePaweł Wróblewski – doktor filozofii, zastępca dyrektora Instytutu Filozofii Uniwersytetu Wrocławskiego ds. dydaktycznych, członek The International Council of Philosophical Inquiry with Children; uczestnik wielu inicjatyw popularyzujących edukację filozoficzną w obszarze pozauczelnianym (m.in. Wrocławska Wszechnica Filozoficzna, Filozoficzne Wtorki w Panato Cafe); zajmuje się historią filozofii antycznej i średniowiecznej oraz recepcją tej myśli w epokach późniejszych, filozofią religii oraz studiami nad dialogiem międzykulturowym i międzyreligijnym.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteJolanta Zwiernik – doktor habilitowana, prof. Dolnośląskiej Szkoły Wyższej we Wrocławiu. Specjalistka w zakresie pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, socjografii dzieciństwa (warunki życia dziecka), pedagogiki społecznej, socjologii edukacji oraz teorii wychowania. Od 2008 roku kieruje Zakładem Edukacji Wczesnoszkolnej Instytutu Pedagogiki DSW oraz należy do Zespołu Edukacji Elementarnej Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN.pl_PL
dc.contributor.authorEmailwiktor.figiel@gmail.com
dc.contributor.authorEmailcen@uwr.edu.pl
dc.contributor.authorEmailkuczynszczak@interia.pl
dc.contributor.authorEmailelzbieta.malkiewicz@cen.uni.wroc.pl
dc.contributor.authorEmailwostro@uni.wroc.pl
dc.contributor.authorEmailkpiatek200@gmail.com
dc.contributor.authorEmailaldonap@uni.lodz.pl
dc.contributor.authorEmailmaria.reut@wp.pl
dc.contributor.authorEmailkpiatek200@gmail.com
dc.contributor.authorEmailpawel.wroblewski@uwr.edu.pl
dc.contributor.authorEmailzwiernik.jolanta@gmail.com
dc.identifier.doi10.18778/0208-6107.31.06


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.