Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorLeek, Joanna
dc.date.accessioned2019-09-06T10:07:43Z
dc.date.available2019-09-06T10:07:43Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn0208-6107
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/30074
dc.description.abstractThe aim of this paper is twofold. First, to analyze the different understandings of the content in Polish general education core curriculum and then to produce a reliable model for practitioners, mainly ethics teachers how to teach about living in peace with others. The first part contains a general introduction to the concept of core content, its principles and theories of selection in school curricula. In the second part there has been suggested a new structure of the content of core curricula, taking into account the idea of learning terms and presented on the example how to teach about peace. The proposed solution includes several practical recommendations for teachers.en_GB
dc.description.abstractW artykule podjęta zostaje kwestia treści kształcenia, jakie zawarte są w podstawie programowej kształcenia ogólnego, realizowanej od 2009 do 2016 roku, a także przedstawione są propozycje ich wykorzystania na rzecz uczenia się na lekcjach etyki, by żyć wspólnie z innymi. W pierwszej części artykułu dokonano przybliżenia znaczenia pojęcia „treści kształcenia” oraz przedstawiono ich układ, a także omówiono zasady i teorie doboru treści w programach szkolnych. W drugiej części, na podstawie analizy podstaw programowych kształcenia ogólnego z przedmiotu etyka, ukazano treści kształcenia, w których eksponowane są wyzwania współczesnego świata. Zaproponowano ponadto ich przebudowę, uwzględniającą ideę uczenia się pojęć, na przykładzie zagadnienia pokoju na świecie. Zaproponowane rozwiązania zawierają wskazania praktyczne dla nauczyciela, planującego lekcję.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica. Ethica-Aesthetica-Practica; 31
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.pl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0pl_PL
dc.subjectethics at schoolen_GB
dc.subjectcore curriculumen_GB
dc.subjectlearning termsen_GB
dc.subjectlearning to live together with othersen_GB
dc.subjectnauczanie etykipl_PL
dc.subjectpodstawa programowapl_PL
dc.subjectuczenie się pojęćpl_PL
dc.subjectuczenie siępl_PL
dc.subjectaby żyć wspólniepl_PL
dc.titleTreści kształcenia a uczenie się, aby żyć wspólnie. Przykłady z podstawy programowej kształcenia ogólnego z przedmiotu etykapl_PL
dc.title.alternativeContent of core curriculum and the idea to live together with others. Examples from ethics lessons in Polish schoolsen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number77-89
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Katedra Teorii Wychowania
dc.identifier.eissn2353-9631
dc.referencesBereźnicki Franciszek, Dydaktyka kształcenia ogólnego, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2001.pl_PL
dc.referencesDewey John, Szkoła a społeczeństwo, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2005.pl_PL
dc.referencesDewey John, Szkoła i dziecko, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2006.pl_PL
dc.referencesFountain Susan, Peace education in UNICEF, Unicef, New York 1999.pl_PL
dc.referencesKasprzyk Leszek, Idee społeczno-polityczne Herberta Spencera, Stenotypia, Kraków 1961.pl_PL
dc.referencesNiemierko Bolesław, Między oceną szkolną a dydaktyką. Bliżej dydaktyki, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2001.pl_PL
dc.referencesNiemierko Bolesław, Podręcznik skutecznej dydaktyki, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007.pl_PL
dc.referencesOkoń, Wincenty, Nowy słownik pedagogiczny, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2007.pl_PL
dc.referencesOkoń, Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2003.pl_PL
dc.referencesPodstawa programowa kształcenia ogólnego. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17).pl_PL
dc.referencesPosner George, Analyzing the curriculum, McGraw-Hill, New York 1995.pl_PL
dc.referencesPółturzycki Józef, Dydaktyka dla nauczycieli, Wydawnictwo Naukowe Novum, Płock 2002.pl_PL
dc.referencesWragg Edward C., Trzy wymiary programu, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1999.pl_PL
dc.contributor.authorEmailjoanna.leek@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-6107.31.05


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.