Show simple item record

dc.contributor.authorSzczepańska, Beata
dc.contributor.authorWalczak, Mirosława
dc.date.accessioned2019-07-04T09:45:58Z
dc.date.available2019-07-04T09:45:58Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.issn0860-7435
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/29225
dc.description.abstractIn the article an attempt was made to the evaluation of the state of the reader’s culture in Lodz’s nursery schools and the possibilities for its developing, through discussing following components of the reader’s culture: characteristics of contacts of kindergarten pupils with the book and applied methods and forms of improving reader’s passions in municipal pre-school institutions, activities of nursery schools in the preparation for the learning to read and the learning to read conducted at pre-school institutions as part of program classes, the content rating of nursery school libraries and applied selection criteria of the children’s fiction and equipping nursery school rooms and book’s corners for developing the reading amongst children aged 3–6 years. There was also an attempt made to examine attitudes of favorable teachers arousing an children’s interests in the book as well as pointing of directions of the cooperation of pre-school institutions supporting promoting the reading with the social-cultural environment and the family house of the child. In research a method of the diagnostic survey and a method of the action research was used. The scope of research included chosen Lodz municipal institutions pre-school, representing individual administrative districts of Lodz.en_GB
dc.description.abstractW artykule podjęta została próba oceny stanu kultury czytelniczej w łódzkich przedszkolach i możliwości jej rozwijania, poprzez omówienie następujących jej aspektów/składowych: charakterystykę kontaktów przedszkolaków z książką oraz stosowane metody i formy rozbudzania zamiłowań czytelniczych w miejskich placówkach przedszkolnych, działalność przedszkoli w zakresie przygotowania do nauki czytania oraz naukę czytania prowadzoną w placówkach przedszkolnych w ramach programowych zajęć, ocenę zawartości księgozbiorów przedszkolnych i stosowane kryteria doboru literatury dziecięcej oraz wyposażenia sal przedszkolnych/kącików w książki sprzyjające rozwijaniu czytelnictwa wśród dzieci 3–6-letnich. Ponadto podjęto próbę zbadania postaw nauczycieli sprzyjających rozbudzaniu dziecięcych zainteresowań książką oraz wskazania kierunków współpracy placówek przedszkolnych wspierających promowanie czytelnictwa ze środowiskiem społeczno-kulturowym oraz domem rodzinnym dziecka. W badaniach wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego i metodę badania w działaniu. Teren badań objął wybrane łódzkie miejskie placówki przedszkolne, reprezentujące poszczególne dzielnice administracyjne Łodzi.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Univeristatis Lodziensis. Folia Librorum; 28
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.pl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0pl_PL
dc.subjectchildren's reading cultureen_GB
dc.subjectnursery schools in Lodz (Poland)en_GB
dc.subjectnursery schools' book collectionsen_GB
dc.subjectkultura czytelnicza dziecipl_PL
dc.subjectprzedszkola w Łodzipl_PL
dc.subjectkolekcje książek w przedszkolachpl_PL
dc.titleRozwijanie kultury czytelniczej w łódzkich przedszkolachpl_PL
dc.title.alternativeDevelopment of the reader’s culture at Lodz’s nursery schoolsen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number71-103
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki
dc.contributor.authorAffiliationMiejskie Przedszkole nr 74 w Łodzi
dc.identifier.eissn2450-1336
dc.referencesAndrzejewska, Jadwiga (1980). Zróżnicowanie startu czytelniczego dzieci w młodszym wieku szkolnym. W: S. Kubiak, (red.), Czytelnictwo w kształceniu i wychowaniu szkolnym: materiały sesji 29–30 maja 1979, cz. III. (s. 15–33). Poznań: Instytut Kształcenia Nauczycieli i Badań Oświatowych, Instytut Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej UAM.pl_PL
dc.referencesAndrzejewska, Jadwiga (1988). Definicje pojęć w badaniach czytelnictwa. Roczniki Biblioteczne, 1, 311–314.pl_PL
dc.referencesAntczak, Mariola & Rybka, Aleksandra (2013). Wybrane elementy kultury czytelniczej polskich dwunastolatków i brytyjskich jedenastolatków. W: M. Antczak, A. Brzuska-Kępa, A. Walczak-Niewiadomska (red.), Kultura czytelnicza dzieci i młodzieży początku XXI wieku. Szkice bibliologiczne. (s. 41–94). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesAntczak, Mariola & Walczak-Niewiadomska, Agata (red.) (2015). Książki w życiu najmłodszych. Łódź–Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego i Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich.pl_PL
dc.referencesBaluch, Alicja (1994). Dziecko i świat przedstawiony czyli tajemnice dziecięcej literatury. Wrocław: Wydawnictwo Wacław Bagiński i Synowie.pl_PL
dc.referencesCentner-Guz, Małgorzata (2017). U progu czytelnictwa. Zainteresowania książką i przygotowanie czytelnicze dzieci sześcioletnich w ujęciu temporalnym . Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.pl_PL
dc.referencesDebesse, Maurice (1983). Etapy wychowania. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, ISBN 83-02-01834-1pl_PL
dc.referencesGoriszowski, Włodzimierz (1968). Czytelnictwo i jego wpływ na wyniki nauczania . Katowice: Wydawnictwo „Śląsk”.pl_PL
dc.referencesJakubowicz-Bryx, Anna (red.) (2011). Edukacja czytelnicza wyzwaniem współczesnej pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.pl_PL
dc.referencesKielar-Turska, Maria & Przetacznik-Gierowska, Maria (red.) (1992). Dziecko jako odbiorca literatury. Warszawa-Poznań: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.pl_PL
dc.referencesKonopnicka, Iwona (2013). Edukacja czytelnicza dzieci w młodszym wieku szkolnym . Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.pl_PL
dc.referencesKrasoń, Katarzyna (2015). Poszukiwacze, odkrywcy i waleczni herosi, czyli na tropie książki przez dziecko pożądanej. W: A. Ungeheuer-Gołąb, M. Chrobak, M. Rogoż (red.), O tym, co Alicja odkryła… W kręgu badań nad toposem dzieciństwa i literaturą dla dzieci i młodzieży. (s. 369–383). Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.pl_PL
dc.referencesKrawczyk, Wanda (1989). Z badań nad treścią, metodami, i organizacją procesu wychowania w najstarszej grupie przedszkolnej. Studia Kieleckie, 3 (63), 59–67.pl_PL
dc.referencesLeszczyński, Grzegorz (2003). Literatura i książka dziecięca. Słowo, obiegi, konteksty . Warszawa: Centrum Edukacji Bibliotekarskiej, Informacyjnej i Dokumentacyjnej im. Heleny Radlińskiej.pl_PL
dc.referencesLeszczyński, Grzegorz (2012). Książki pierwsze. Książki ostatnie? Literatura dla dzieci i młodzieży wobec wyzwań nowoczesności. Warszawa: Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich.pl_PL
dc.referencesLeszczyński, Grzegorz, Świerczyńska-Jelonek, Danuta & Zając, Michał (red.) (2008). Po potopie. Dziecko, książka i biblioteka w XXI wieku. Diagnozy i postulaty . Warszawa: Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich.pl_PL
dc.referencesLeszczyński, Grzegorz & Zając, Michał (2013). Książka i młody czytelnik: zbliżenia, oddalenia, dialogi. Studia i szkice. Warszawa: Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich.pl_PL
dc.referencesMazepa-Domagała, Beata (2011). Upodobania obrazowe dzieci w wieku przedczytelniczym. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.pl_PL
dc.referencesPapuzińska, Joanna (1975). Czytanie domowe. Warszawa: „Nasza Księgarnia”.pl_PL
dc.referencesPapuzińska, Joanna (1981). Inicjacje literackie. Problemy pierwszych kontaktów dziecka z książką. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.pl_PL
dc.referencesPapuzińska, Joanna (1982). Współczesne problemy książki i czytelnictwa. W: S. Frycie, I. Kaniowska-Lewańska (red.), Kultura literacka w przedszkolu, cz. 1, (s. 196–220). Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.pl_PL
dc.referencesPapuzińska, Joanna & Leszczyński, Grzegorz (2002). Kultura literacka dzieci i młodzieży u progu XXI stulecia. Warszawa: Centrum Edukacji Bibliotekarskiej, Informacyjnej i Dokumentacyjnej im. Heleny Radlińskiej.pl_PL
dc.referencesPodstawa programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego, Załącznik nr 1 do Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r., „Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej” 2017, poz. 356.pl_PL
dc.referencesPrzecławska, Anna (1966). Młody czytelnik i współczesność. Warszawa: „Nasza Księgarnia”.pl_PL
dc.referencesSłońska, Irena (1957). Dzieci i książki. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.pl_PL
dc.referencesSwędrowska, Małgorzata (2019). epedagogika.pl – Lista ekspertów. Pobrane 30 kwietnia 2019 z: https://epedagogika.pl/autor/malgorzata-swedrowska-12301pl_PL
dc.referencesUngeheuer-Gołąb, Alicja (2011). Rozwój kontaktów małego dziecka z literaturą. Podręcznik . Rzeszów: Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich.pl_PL
dc.referencesWiśniowska, B. (1988), Zainteresowanie dzieci przedszkolnych czytaniem [niepublikowana praca magisterska pod kierunkiem Marii Kielar]. Rzeszów: Wyższa Szkoła Pedagogiczna.pl_PL
dc.contributor.authorEmailbeaszcz@wp.pl
dc.contributor.authorEmailfolia.librorum@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/0860-7435.28.04
dc.relation.volume1pl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Except where otherwise noted, this item's license is described as This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.