Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorPrzybyszewska, Agnieszka
dc.date.accessioned2019-07-04T09:45:57Z
dc.date.available2019-07-04T09:45:57Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.issn0860-7435
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/29223
dc.description.abstractThe article focuses on the problem of preparing young readers to deal with electronic literature (and, in broader perspective, any new media text), that is: on developing modern students e-literacies. An important teachers’ role in this process is also discussed. Author’s main case study, Inanimate Alice alongside iTeach with Alice platform, is analysed as an “educational blockbuster”, repeatedly awarded and in some countries even included into official school programmes. Its form, history and educational use is described in detail and interpreted. In this context author presents some more general conclusions about educating to reading e-literature and teachers role in this process. Mentioned conclusions are based also in author’s personal teaching experience.en_GB
dc.description.abstractArtykuł skupia się na problemie kształtowania kompetencji młodych czytelników do lektury tekstów należących do obszaru literatury elektronicznej czy – szerzej – tekstów nowomedialnych (tzw. e-literacies), również na roli nauczyciela w tym procesie. Głównym case study jest cykl Inanimate Alice wraz z towarzyszącą mu platformą edukacyjną iTeach with Alice, ukazany jako tekst, który stał się „edukacyjnym blockbusterem” i od lat nie tylko zdobywa kolejne nagrody, lecz jest włączany do programów nauczania w kolejnych krajach. Autorka szczegółowo analizuje jego medialną formę i strukturę a także omawia historię projektu oraz rozmaite sposoby jego dydaktycznego wykorzystania. W tym kontekście przedstawia też szersze wnioski dotyczące kształtowania e-literacies u najmłodszych e-czytelników i roli nauczyciela w tym procesie, bazując również na doświadczeniach z prowadzonych warsztatów i zajęć.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Univeristatis Lodziensis. Folia Librorum; 28
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.pl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0pl_PL
dc.subjectInanimate Aliceen_GB
dc.subjectKate Pullingeren_GB
dc.subjecte-literaciesen_GB
dc.subjectelectronic literatureen_GB
dc.subjecte-literature pedagogyen_GB
dc.subjectInanimate Alicepl_PL
dc.subjectKate Pullingerpl_PL
dc.subjecte-literaciespl_PL
dc.subjectliteratura elektronicznapl_PL
dc.subjectnauczanie e-literaturypl_PL
dc.titleNauczyć e-czytać cyfrowych tubylców. Na marginesie Kate Pullinger, Inanimate Alice oraz iTeach with Alicepl_PL
dc.title.alternativeTeaching e-reading of digital natives. On margin of Kate Pullinger, Inanimate Alice and iTeach with Aliceen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number49-70
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki
dc.identifier.eissn2450-1336
dc.referencesAlice’s School Report. Alice in Australia . Pobrane 2 września 2018 z: https://inanimatealice.com/adventures/my-adventures-in-australiapl_PL
dc.referencesBonacho, Fernand (2015). Alice’s Anima: The Obligation of Transmedia Reading. International Journal of Transmedia Literacy. 1, 209–217.pl_PL
dc.referencesDoolin, Kristal (2014). Teaching in Wonderland. Pobrane 2 września 2018 z: https://edtechdigest.blog/2014/11/20/teaching-in-wonderland/pl_PL
dc.referencesField, Alice [Autor fikcyjny] (b.d.w. a). Development Journal. Pobrane 2 września 2018 z: http://www.inanimatealice.com/devjournal/pl_PL
dc.referencesField, Alice [Autor fikcyjny] (b.d.w. b). Travel Journals and Indonesian Language Games. Pobrane 25.08.2018 z: http://inanimatealice.info/journalspl_PL
dc.referencesFlanigan, Abraham E. & Babchuk, Wayne A. (2015). Social media as academic quiksand: A phenomenological study of student experiences in and out of the classroom. Learning and Individual Difference. 44, 40–45.pl_PL
dc.referencesHandler, Miller C. (2014). Digital Storytelling. A Creator’s Guide to Interactive Entertainment . Ed. 3. New York–London: Focal Press.pl_PL
dc.referencesHayles, Katherine N. (2008). Electronic Literature. New Horizons for the Literary . Notre Dame: University of Notre Dame.pl_PL
dc.referencesHopping, Lorie (2010–2018). Hopping Fun Creations. Games, Stories, Jazzy Content. Pobrane 3 września 2018 z: http://www.hoppingfun.com/events.htmpl_PL
dc.referencesInanimate Alice. Pobrane 1 września 2018 z: www.inanimatealice.compl_PL
dc.referencesJenkins, Henry (2007). Kultura konwergencji. Zderzenia starych i nowych mediów . Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalnepl_PL
dc.referencesJenkins, Henry, Ford, Sam & Green, Joshua (2018). Rozprzestrzenialne media. Jak powstają wartości i znaczenia w usieciowionej kulturze . Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesJewitt, Carey (2008). Multimodality and Literacy in School Classroom. Rewiev of Research in Education. 32, 241–267.pl_PL
dc.referencesLessig, Lawrence (2009). Remiks. Aby sztuka i biznes rozkwitały w hybrydowej gospodarce . Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.pl_PL
dc.referencesLiteratura a nowe media. Rozmowa redakcyjna (2010). Dekada Literacka. 1/2, 6–23.pl_PL
dc.referencesMontfort, Nick (2017). Odkrywanie kodu. Wprowadzenie do programowania w sztuce i humanistyce. Kraków: korporacja ha!art.pl_PL
dc.referencesPawlicka, Urszula (2017). Literatura Cyfrowa. W stronę podejścia procesualnego . Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra.pl_PL
dc.referencesPeret Teixteria Tárcia, Lorena (2018). Transmedia Education: Changing the Learning Landscape. In: M. Freeman, R. Rampazzo Gambarato (eds.). The Routledge Companion to Transmedia Studies, (pp. 314–323). New York: Routledge.pl_PL
dc.referencesPrensky, Marc (2001a). Digital Natives, Digital Immigrants. Part 1. On the Horizon. 9, 5, 1–6.pl_PL
dc.referencesPrensky, Marc (2001b). Digital Natives, Digital Immigrants. Part 2. On the Horizon. 9, 6, 1–6.pl_PL
dc.referencesPrzybyszewska, Agnieszka (2017). Pisarz (i czytelnik) w laboratorium, czyli od twórczego pisania do twórczego programowania – przypadek Twine. Zagadnienia Rodzajów Literackich. 1, 43–56.pl_PL
dc.referencesPullinger, Kate (2015). Inanimate Alice – How We Accidentally Created a Digital Story for Schools. In: M. Manresa, N. Real (eds.). Digital Literature for Children. Texts, Readers and Educational Practices. (pp. 213–220). Bruksela: Peter Lang.pl_PL
dc.referencesSteward, Gavin (2010). The Paratext of Inanimate Alice. Thresholds, Genre Expectations and Status. Convergence: The International Journal into New Media Technologies . 16, 1, 57–74.pl_PL
dc.referencesStrehovec, Janez (2014). The E-Literary Text as an Instrument and Ride. Novel Forms of Digital Literature and the Expanded Concept of Reading. In: M. Cornis-Pope (ed.). New Literary Hybrids in the Age of Multimedia Expression: Crossing Borders, Crossing Genres . (pp. 340–356). Amsterdam/Philadelphia: John Benjamins Publishing Company.pl_PL
dc.referencesWarnecke, Sylvia (2016). Uncovering reader expectations and concepts of reader in children’s literature of the digital age. In: E. Arzipe, V. Smith (eds.). Children as Readers in Children’s Literature. The power of texts and the importance of Reading. (pp. 107–118). New York: Routledge.pl_PL
dc.contributor.authorEmailagnieszka.przybyszewska@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/0860-7435.28.03
dc.relation.volume1pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.