dc.contributor.author | Nahotko, Marek | |
dc.date.accessioned | 2019-07-04T09:45:56Z | |
dc.date.available | 2019-07-04T09:45:56Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.issn | 0860-7435 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/29221 | |
dc.description.abstract | The rapid but uneven development of electronic publications raises a research question about the pace of their future extension, which depends on the level of acceptance of potential readers. The theory of innovation indicates the existence of a threshold of critical mass of a new technology products acceptance at the level of 16% of the market. After it is exceeded, further dynamics of innovation growth is maintained spontaneously. On this basis, the paper’s author attempts to create the forecast for the development of a selected type of electronic publication – e-books based on the opinions of young readers (students). This context has resulted in a strong focus of research on the educational purposes of using the e-book. The TAM (Technology Acceptance Model) type tool was used to obtain information on the behavioral intentions of students towards using the e-book. The model assumes that the use of new technology can be explained or predicted by determining the user's motivation, which in turn is directly influenced by external stimuli resulting from the real features and capabilities of the technology. The factor of the e-book ease of use felt by the surveyed students was taken into account, which, as it turned out, has a significant impact on the attitude towards use, while having a strong impact on the perceived usefulness of the new technology. | en_GB |
dc.description.abstract | Szybki, ale nierównomierny rozwój publikacji elektronicznych wywołuje pytanie badawcze o tempo ich przyszłego wzrostu, który zależy od poziomu akceptacji przez potencjalnych czytelników. Teoria innowacji wskazuje na istnienie progu masy krytycznej akceptacji produktów nowej technologii na poziomie 16% rynku. Po jego przekroczeniu dalsza dynamika wzrostu innowacji utrzymuje się samorzutnie. Na tej podstawie w referacie podjęto próbę tworzenia prognozy rozwoju wybranego rodzaju publikacji elektronicznej – książki elektronicznej w oparciu o opinie młodych czytelników (studentów). Ten kontekst spowodował silne ukierunkowanie badań na edukacyjne cele stosowania książki elektronicznej. Dla uzyskania informacji o intencji behawioralnej studentów w kierunku stosowania książki elektronicznej zastosowano narzędzie typu TAM (Technology Acceptance Model). W modelu przyjmuje się, że wykorzystanie nowej technologii może być wyjaśnione lub przewidywane przez określenie motywacji użytkownika, a ta z kolei jest pod bezpośrednim wpływem bodźców zewnętrznych, wynikających z rzeczywistych cech i możliwości technologii. Uwzględniony został czynnik odczuwanej przez badanych studentów łatwości użytkowania książki elektronicznej, który, jak się okazało, ma znaczący wpływ na postawę względem użytkowania, przy jednoczesnym silnym wpływie na postrzeganą użyteczność nowej technologii. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Univeristatis Lodziensis. Folia Librorum; 28 | |
dc.rights | This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License. | pl_PL |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | pl_PL |
dc.subject | Technology Acceptance Model (TAM) | en_GB |
dc.subject | Electronic book | en_GB |
dc.subject | Reading motivations | en_GB |
dc.subject | Model akceptacji technologii (TAM) | pl_PL |
dc.subject | Książka elektroniczna | pl_PL |
dc.subject | Motywacje czytelnicze | pl_PL |
dc.title | Model TAM w badaniach poziomu akceptacji książki elektronicznej przez młodego czytelnika | pl_PL |
dc.title.alternative | TAM model in research of the level of electronic book acceptance by young reader | en_GB |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 33-48 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Jagielloński | |
dc.identifier.eissn | 2450-1336 | |
dc.references | Castells, Manuel (2008). Społeczeństwo sieci. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Chen, Shih-Chih, Li, Shing-Han & Li, Chien-Yi (2011). Recent related research in technology acceptance model: a literature review. Australian Journal of Business and Management Research, 1 (9), 124–127. | pl_PL |
dc.references | Christensen, Clayton M. (1997). The innovator’s dilemma. Boston: Harvard Business School Press. | pl_PL |
dc.references | Davis, Fred D. (1985). A technology acceptance model for empirically testing. New end-user information systems: theory and results. Cambridge: MIT Press. | pl_PL |
dc.references | Davis, Fred D., Bagozzi, Richard P. & Warshaw, Paul R. (1989). User acceptance of computer technology: a comparison of two theoretical models. Management Sciences, 35 (8), 982–1003. | pl_PL |
dc.references | Dillon, Andrew & Morris, Michael G. (1998). From “can they” to “will they?”: extending usability evaluation to address acceptance. In: Hoadley, E., Benbasat, I. (red.), Proceedings Americas Conference on Information Systems (AMCIS). Baltimore: University of Baltimore. | pl_PL |
dc.references | Fishbein, Martin & Ajzen, Icek (1975). Belief, attitude, intention and behavior: an introduction to theory and research. Reading: Addison-Wesley. | pl_PL |
dc.references | Fishbein, Martin & Ajzen, Icek (2010). Predicting and changing behavior: the reasoned action approach. New York: Psychology Press. | pl_PL |
dc.references | Foster, Richard & Kaplan, Sarah (2001). Creative destruction. New York: Random House Inc. | pl_PL |
dc.references | Kotuła, Sebastian (2013). Komunikacja bibliologiczna wobec World Wide Web. Lublin: Wydawnictwo UMCS. | pl_PL |
dc.references | Lee, Younghwa, Kozar, Kenneth & Larsen, Kai (2003). The Technology Acceptance Model: past, present and future. Communications of AIS, 12, 1, 752-780. | pl_PL |
dc.references | Moore, Geoffrey A. (1991). Crossing the chasm: marketing and selling high-tech products to mainstream customers. New York: Harper Business. | pl_PL |
dc.references | Narojczyk, Krzysztof (2005). Dokument elektroniczny i jego opis bibliograficzny w publikacjach humanistycznych. Olsztyn: Wydawnictwo UWM. | pl_PL |
dc.references | Nolan, Richard L. & Croson, David C. (1995). Creative destruction: a six-stage process for transforming the organization. Boston: Harvard Business School Press. | pl_PL |
dc.references | Pearlson, Keri E. & Saunders, Carol S. (2006). Managing and using information systems: a strategic approach. New York: Wiley & Sons. | pl_PL |
dc.references | Pietrasiński, Zbigniew (1971). Ogólne i psychologiczne zagadnienia innowacji. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. | pl_PL |
dc.references | Reykowski, Janusz (1982). Emocje i motywacja. W: Tomaszewski, T. (red.), Psychologia. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. | pl_PL |
dc.references | Rogers, Everett M. (2003). Diffusion of innovations. 5th Edition. New York: Simon & Schuster. ISBN 978-0-7432- 5823-4. | pl_PL |
dc.references | Schumpeter, Joseph (1960). Teoria rozwoju gospodarczego. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. | pl_PL |
dc.references | Schumpeter, Joseph (1995). Kapitalizm, socjalizm, demokracja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Shroff, Ronnie H., Deneen, Christopher C. & Ng, Eugenia M. W. (2011). Analysis of the technology acceptance model in examining students’ behavioural intention to use an e-portfolio system. Australasian Journal of Educational Technology. 27, 4, 600–618. | pl_PL |
dc.references | Teo, Timothy & Van Schaik, Paul (2009). Understanding technology acceptance in preservice teachers: a structural-equation modeling approach The Asia-Pacific Education Researcher, 18, 1, 47–66. | pl_PL |
dc.references | Zając, Michał (2013). Aplikacje książkowe dla dzieci młodszych: między książką a grą komputerową. Ars Educandi, 10, 63–70. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | marek.nahotko@uj.edu.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/0860-7435.28.02 | |
dc.relation.volume | 1 | pl_PL |