Show simple item record

dc.contributor.authorMikosz, Joanna
dc.date.accessioned2019-07-04T09:45:55Z
dc.date.available2019-07-04T09:45:55Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.issn0860-7435
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/29219
dc.description.abstractThe aim of the article is to present journalistic genres in selected magazines for youth people. The text consists of two parts. The first one presents the history of youth press and presents the definition and discusses the function of youth magazines. The second part is the analysis of press genres in two periodicals: "Cogito" and "Victor”.en_GB
dc.description.abstractCelem artykułu jest zaprezentowanie gatunków dziennikarskich w wybranych czasopismach dla młodzieży. Tekst składa się z dwóch części. W pierwszej zaprezentowano historię prasy młodzieżowej oraz przedstawiono definicję i omówiono funkcję czasopism młodzieżowych. Druga cześć stanowi zaś analizę gatunków prasowych w dwóch periodykach: „Cogito” oraz „Victorze”.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Univeristatis Lodziensis. Folia Librorum; 28
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.pl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0pl_PL
dc.subjectmagazines for youthen_GB
dc.subjectpolish pressen_GB
dc.subjecthistory of youth pressen_GB
dc.subjectprasa dla młodzieżypl_PL
dc.subjectprasa polskapl_PL
dc.subjecthistoria prasy młodzieżowejpl_PL
dc.titleGatunki dziennikarskie w wybranych czasopismach dla młodzieży. Analiza na przykładzie wydań „Cogito” oraz „Victora” z 2018 rokupl_PL
dc.title.alternativeJournalistic genres in selected magazines for young people. Analysis based on the “Cogito” and “Victor” releases from 2018en_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number125-149
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki
dc.identifier.eissn2450-1336
dc.references<p>10 kroków do sukcesu w nauce języków obcych (2018). Viktor, 13 (471), 32–33.</p>pl_PL
dc.referencesAdamski, Franciszek & Pióro Małgorzata (1999). Czasopisma młodzieżowe wobec chrześcijańskiej wizji ludzkiej płciowości. W: F. Adamski (red.), Edukacja, rodzina, kultura: studia z pedagogiki społecznej (s. 89–98). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl_PL
dc.referencesAleksandrzak, Stanisław (1983). Tendencje rozwojowe polskich czasopism dla dzieci. W: S. Frycie (red.). Literatura dla dzieci i młodzieży w latach 1945 –1970. T. 2. (s. 492–512). Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.pl_PL
dc.referencesBajka, Zbigniew (1994). Kapitał zachodni w polskiej prasie. W: A. Słomkowska (red.). Dylematy transformacji prasy polskiej (1989–1993). (s. 44–47). Warszawa: Elipsa.pl_PL
dc.referencesBartnik, Monika (2018). Run&Travel. Cogito, 8 (530), 30–33.pl_PL
dc.referencesBauer, Zbigniew (2000). Gatunki dziennikarskie. W: Z. Bauer, E. Chudziński (red.). Dziennikarstwo i świat mediów. (s. 143–173). Kraków: Universitas.pl_PL
dc.referencesBauer, Zbigniew (2000). Wywiad prasowy. Gatunek i metoda. W: Z. Bauer, E. Chudziński (red.). Dziennikarstwo i świat mediów. (s. 186–197). Kraków: Universitas.pl_PL
dc.referencesBądź neonowa. Złap wiosenny powiew FLUO! Odkryj moc rażenia jaskrawych i pulsujących kolorów (2012). Bravo Girl, 5, 16.pl_PL
dc.referencesBo świat należy do nas (2003). Filipinka, 9, 20–21.pl_PL
dc.referencesChcesz poznać niewygodną prawdę? (2018). Cogito, 8 (530), 20–21.pl_PL
dc.referencesChildbook – co za team! (2018). Cogito, 4 (526), 16–18.pl_PL
dc.referencesCo na to Twój rzecznik? (2018). Victor, 13 (471), 50.pl_PL
dc.referencesCo tygrysy lubią najbardziej (1999). Filipinka, 11, 13–14.pl_PL
dc.referencesCoolorowe lato z wibo (2002). Dziewczyna, 8, 77.pl_PL
dc.referencesCzas na debiut (2018a). Cogito, 3 (525), 33–35.pl_PL
dc.referencesCzas na debiut (2018b). Cogito, 8 (530), 52–55.pl_PL
dc.referencesDąbrowska-Cendrowska, Olga (2009). Bravo, Dziewczyna, Fun Club, czyli sposób na młodzież. Magazyny młodzieżowe niemieckich koncernów na polskim rynku prasowym w latach 1989–2008. Zeszyty Prasoznawcze, 1–2 (197–198), 59–73.pl_PL
dc.referencesDlaczego warto studiować? (2018). Cogito, 8 (530), 45–46.pl_PL
dc.referencesEdukacja w Unii ma wady (2018). Cogito, 8 (530), 10–14.pl_PL
dc.referencesEmocje na lato (2018). Cogito, 8 (530), 26–29.pl_PL
dc.referencesFecko, Mira (2018). Kiedy uśmiech wystarczy. Cogito, 9 (531), 16–19.pl_PL
dc.referencesFestiwal góry literatury (2018). Cogito, 7 (529), 62–63.pl_PL
dc.referencesFiebig, Janusz (2001). Ogólna charakterystyka oddziaływania mediów masowych. W: M. Sokołowski (red.). Wyzwania pedagogiki medialnej – nowe perspektywy XXI wieku. (s. 53–72). Olsztyn: Kastalia.pl_PL
dc.referencesFilmowe lato (2018). Cogito, 8 (530), 64–65.pl_PL
dc.referencesGdy rodzice się rozwodzą (2018). Victor, 13 (471), 2–15.pl_PL
dc.referencesGnacek, Dominika (2018). #girlpower vs choroby tarczycy. Cogito, 10 (532), 12–14.pl_PL
dc.referencesImielska, Izabela (2005). Tendencje globalizacyjne a europejskie przemiany kulturowo-obyczajowe (na podstawie analizy treści dwutygodnika dla młodzieży Cogito). Auxilium Sociale, 2, 16–19.pl_PL
dc.referencesJa i on (2012). Dziewczyna, 5, 58.pl_PL
dc.referencesJak stworzyć dobrego bohatera (2018). Victor, 13 (471), 30–31.pl_PL
dc.referencesJak zacząć dobrze rok szkolny? (2018). Victor, 18 (474), 8–9.pl_PL
dc.referencesJak żyje Polonia? (2018). Cogito, 8 (530), 24–25.pl_PL
dc.referencesJarowiecki, Jerzy (1996a). Prasa dla dzieci i młodzieży w latach 1989–1995 (Nurty, tendencje, zmiany). Zeszyty Wszechnicy Świętkokrzyskiej, 3, 69–84.pl_PL
dc.referencesJarowiecki, Jerzy (1996b). Szanse i zagrożenia prasy dla dzieci i młodzieży w okresie transformacji w latach 1989–1995. W: K. Heska-Kwaśniewicz, I. Socha. (red.). Młody czytelnik w świecie książki, biblioteki i informacji . (s. 141–155). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.pl_PL
dc.referencesJarowiecki, Jerzy (1997). Studia nad prasą polską XIX i XX wieku. Kraków: Wydawnictwo Naukowe WSP.pl_PL
dc.referencesJarowiecki, Jerzy (2016). Czasopisma dla dzieci i młodzieży oraz prasa młodzieżowa w latach 1918–2000. Wrocław: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania "Edukacja".pl_PL
dc.referencesKarwatowska, Małgorzata & Tymiakin, Leszek (2010). Nauczyciele wobec uczniów – o postawach ambiwalentnych. W: B. Bogołębska, M. Worsowicz (red.). Styl – Dyskurs – Media. (s. 65–80). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesKasiak, Mateusz (2015). Artykuł publicystyczny w świadomości genologicznej dziennikarzy prasowych. Studia Medioznawcze, 4, 83–94.pl_PL
dc.referencesKawka, Maciej (2010). O języku w wolnych mediach. W: K. Wolny-Zmorzyński, W. Furman, B. Nierenberg, J. Marszałek-Kawa (red.). Radio i gazety. Transformacja polskich mediów regionalnych po 1989 roku. (s. 128–134). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.pl_PL
dc.referencesKażdy z nas ma zdolności (2018). Viktor, 13 (471), 6–9.pl_PL
dc.referencesKim jest menadżer (2018). Viktor, 8 (465), 24–25.pl_PL
dc.referencesKita, Małgorzata (2003). Syndrom Knocka, czyli czego językoznawca może się dowiedzieć, badając teksty wywiadów. W: M. Kita, J. Grzenia (red.). Porozmawiajmy o rozmowie. Lingwistyczne aspekty dialogu. (s. 149–162). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.pl_PL
dc.referencesKochaj i bądź sobą (1999). Filipinka, 11, 40.pl_PL
dc.referencesKołodziej, Jacek (2000). Dobro i zło i inne wartości w czasopismach dla młodzieży. Zeszyty Prasoznawcze, 1–2 (161–162), 59–80.pl_PL
dc.referencesKrajewski, Julian (1999). Strategia skuteczna. Press. Media, reklama, public relations, 10, 30.pl_PL
dc.referencesKreczman-Madej, Renata (2018a). Jak opanować swoje emocje?. Cogito, 11 (533), 36–37.pl_PL
dc.referencesKreczman-Madej, Renata (2018b). Jak zmienić swoje nawyki?. Cogito, 8 (530), 36–37.pl_PL
dc.referencesKultura (2018). Cogito, 8 (530), 58–61.pl_PL
dc.referencesKultura, co nowego w muzie? (2018). Victor, 13 (471), 38–39.pl_PL
dc.referencesKurdupski, Michał (2017). „Bravo” liderem sprzedaży w segmencie pism młodzieżowych w 2016 roku. W: Wirtualne Media. Pobrane 10 września 2018, z: https://www.wirtualnemedia.pl//artykul/sprzedaz-pism-mlodziezowych-w-2016-roku-liderem-bravo.pl_PL
dc.referencesLektura bez tajemnic (2018). Victor, 13 (471), 34–37.pl_PL
dc.referencesLeska-Dorenda, Agnieszka (2008). Papierowa i internetowa. Prasa dla młodzieży. Acta Universitatis Lodzienisis Folia Litteraria Polonica, 10, 79–104.pl_PL
dc.referencesMalowanki odstresowują i wprowadzają w dobry nastrój. Sprawdź sam (2018). Victor, 13 (471), 20–21.pl_PL
dc.referencesMalowanki wprowadzają w dobry humor. Sprawdź sam! (2018). Victor, 17 (475), 25.pl_PL
dc.referencesMam problem, który mogę rozwiązać (2018). Victor, 13 (471), 46–47.pl_PL
dc.referencesMaślanka, Julian (1976). Encyklopedia wiedzy o prasie. Wrocław: Wydawnictwo Zakładu Narodowego im. Ossolińskichpl_PL
dc.referencesMuzyczne lato (2018). Cogito, 8 (530), 62–63.pl_PL
dc.referencesNajważniejsze – BYĆ SOBĄ (2018). Victor, 13 (471), 6–8.pl_PL
dc.referencesNie czuję żadnej presji! (2018). Cogito, 4 (526), 6–7.pl_PL
dc.referencesNie dać się hejtowi (2018). Cogito, 8 (530), 9.pl_PL
dc.referencesOne biją się o chłopaka (2012). Bravo, 8, 22.pl_PL
dc.referencesOrlik, Jacek (2002). Prasa młodzieżowa na rynku polskim. Wychowawca, 6, 22–23.pl_PL
dc.referencesPietrasik, Monika (2018). Moje najpiękniejsze lekcje z podroży. Cogito, 8 (530), 21–22.pl_PL
dc.referencesPietrzykowska, Anna (2004). Analiza pedagogiczna dostępnej na rynku popularnej prasy młodzieżowej. Opieka. Wychowanie. Terapia, 3–4, 35–38.pl_PL
dc.referencesPisarek, Walery (red. nauk.) (2006). Słownik terminologii medialnej. Kraków: Universitas.pl_PL
dc.referencesPiwowarska, Anna (2003). Trzy oblicza „Filipinki”. Zeszyty Prasoznawcze, 3/4, 127–146.pl_PL
dc.referencesPłaneta, Paweł (2000). Świat przedstawiony w czasopismach młodzieżowych. Zeszyty Prasoznawcze, 1–2, 59–86.pl_PL
dc.referencesPokorna-Ignatowicz, Katarzyna (2001). Media nastolatków. Refleksje nad korzystaniem z prasy, radia i telewizji przez gimnazjalistów – implikacje dla edukacji medialnej. W: M. Sokołowski (red.), Wyzwania pedagogiki medialnej – nowe perspektywy XXI wieku. (s. 141–162). Olsztyn: Kastalia.pl_PL
dc.referencesPomyśl zanim powiesz (2018). Cogito, 8 (530), 38–39.pl_PL
dc.referencesPowrót do przeszłości (2018). Cogito, 8 (530), 56–57.pl_PL
dc.referencesRedlarska, Zofia (2008). Czytelnictwo prasy dziecięcej – literackie oblicza „Świerszczyka – pisma dla dzieci”. W: J. Izdebska, (red.). Media elektroniczne –kreujące obraz rodziny i dziecka. Białystok: Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie.pl_PL
dc.referencesRobię to, co lubię (2018). Cogito, 8 (530), 14–16.pl_PL
dc.referencesRodak, Małgorzata (2007). Porównanie polskiej i niemieckiej edycji magazynu dla nastolatków „Bravo”. Zeszyty Prasoznawcze, 3–4, 159–175.pl_PL
dc.referencesRodzice nie akceptują mojego chłopaka. Co mogę zrobić, by to się zmieniło (2018). Victor, 15 (473), 13–15.pl_PL
dc.referencesSexy i zdrowo (2012). Bravo Girl, 5, 14.pl_PL
dc.referencesSokół, Zofia (1996). Prasa dziecięco młodzieżowa w Polsce po roku 1980. Poradnik Bibliotekarza, 6, 3–6.pl_PL
dc.referencesSzocki, Józef (1996). Prasa dla dzieci i młodzieży. Czytelnictwo i funkcja. Zeszyty Prasoznawcze, 3–4, 117–123.pl_PL
dc.referencesSzymanek, Krzysztof (2004). Sztuka argumentacji. Wyd. 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesSzymczak, Mirosław (red. nauk) (1978). Słownik języka polskiego. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.pl_PL
dc.referencesŚwiat według Jennifer Lawrence. (2012). Bravo Girl, 5, 74.pl_PL
dc.referencesTak poluje się na dziewczynę (2012). Bravo, 8, 26.pl_PL
dc.referencesTwoja ścianka (2018). Victor, 13 (471), 48–49.pl_PL
dc.referencesTwoje przydasię. Mapa epoki (2018). Victor, 13 (471), 26–29.pl_PL
dc.referencesW świecie architektury (2018). Victor, 13 (471), 20–21.pl_PL
dc.referencesWakacje z prezentami (2018). Cogito, 8 (530), 17.pl_PL
dc.referencesWalczymy z plastikiem (2018). Cogito, 8 (530), 10–14.pl_PL
dc.referencesWasze wpadki (2012). Dziewczyna, 5, 58.pl_PL
dc.referencesWojtak, Maria (2004). Gatunki prasowe. Lublin: Wydawnictwo UMCS.pl_PL
dc.referencesWojtak, Maria (2006). Analiza gatunków prasowych. Zręby teorii i elementy dydaktyki. Media – Kultura – Społeczeństwo, 1, 29–39.pl_PL
dc.referencesWolny-Zmorzyński, Kazimierz, Kaliszewski, Andrzej & Furman, Wojciech (2006). Gatunki dziennikarskie. Teoria, praktyka, język. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.pl_PL
dc.referencesWorach, Jolanta (2011). Odmiany wywiadu-rzeki (na wybranych przykładach), Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 14, 75–87.pl_PL
dc.referencesWorsowicz, Monika (2016). Stylistyczne uwikłania artykułu poradnikowego (na przykładzie ogólnotematycznej prasy poradnikowej dla kobiet. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica, 2, 85–94.pl_PL
dc.referencesWyzwanie? Zaliczenie teorii i jazdy (2018). Cogito, 8 (530), 50–51.pl_PL
dc.referencesZa duży – też kłopot (1999). Dziewczyna, 1, 59.pl_PL
dc.referencesZa pierwszym razem? (1999). Dziewczyna, 1, 59.pl_PL
dc.referencesZellman, Anna (2007/2008). Czasopisma młodzieżowe w doświadczeniach katechizowanych ze szkół ponadgimnazjalnych. Studia Warmińskie, 4445, 195–206.pl_PL
dc.referencesZielińska, Irena (1999). Prasa młodzieżowa a wartości rodzinne. Wychowawca, 7–8, 44–46.pl_PL
dc.referencesZielińska, Magdalena (2018). Co powiesz na studia Marketing Managment w Danii? Cogito, 9 (531), 26–28.pl_PL
dc.referencesZostań mistrzem labiryntów (2018). Victor, 13 (471), 45.pl_PL
dc.contributor.authorEmailmikoszj@wp.pl
dc.identifier.doi10.18778/0860-7435.28.06
dc.relation.volume1pl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Except where otherwise noted, this item's license is described as This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.