Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorPilarz, Karina
dc.date.accessioned2019-07-02T13:44:34Z
dc.date.available2019-07-02T13:44:34Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.issn0208-6069
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/29171
dc.description.abstractProvision of public safety is one of the most important public tasks of public administration. The obligation to perform the aforementioned task by the public administration results from article 5 of the Constitution of the Republic of Poland which states that “The Republic of Poland shall safeguard the independence and integrity of its territory and provide freedoms and rights of persons and citizens, the security of the citizens, safeguard the national heritage and shall provide the protection of the natural environment pursuant to the principles of sustainable development.” Even though the legislator very often uses the term “public safety” in the universally binding acts of law, one cannot find any legal definition of this term. It is worth mentioning here that in Poland many types of entities are responsible for providing public safety. Among these entities, one can find organs of governmental administration, specialized units, organs of territorial self-government units and private entities. Because public safety is an important factor in a land development planning process, it must be taken into account in planning future development of the space. This obligation results from article 1 of the Polish Spatial Planning and Land Development Act.en_GB
dc.description.abstractZapewnienie bezpieczeństwa publicznego jest jednym z najważniejszych zadań spoczywających na państwie, co wynika m.in. z treści art. 5 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Prawodawca w tekstach aktów normatywnych często posługuje się pojęciem bezpieczeństwa pub­licznego, jednak w żadnym z nich nie znajdziemy jego definicji legalnej. Zapewnieniem bezpieczeństwa publicznego zajmuje się wiele rodzajów podmiotów, od organów administracji rządowej, przez wyspecjalizowane jednostki, organy samorządu terytorialnego i organizacje samorządowe, aż po podmioty prywatne. Bezpieczeństwo publiczne jest również czynnikiem determinującym proces planowania przestrzennego, jego zapewnienie bowiem musi być uwzględnione przy planowaniu przyszłego zagospodarowania przestrzeni. Obowiązek ten wynika wprost z art. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Iuridica
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.pl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0pl_PL
dc.subjectsafetyen_GB
dc.subjectpublic safetyen_GB
dc.subjectdevelopment planning processen_GB
dc.subjectspatial planning and land development acten_GB
dc.subjectbezpieczeństwopl_PL
dc.subjectbezpieczeństwo publicznepl_PL
dc.subjectplanowanie przestrzennepl_PL
dc.subjectbezpieczeństwo w planowaniu przestrzenipl_PL
dc.subjectustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennympl_PL
dc.titleAspekty bezpieczeństwa publicznego w planowaniu przestrzennympl_PL
dc.title.alternativeAspects of public safety in land development planning processen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number77-91
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Wrocławski
dc.identifier.eissn2450-2782
dc.contributor.authorEmailkarina.pilarz@uwr.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-6069.87.05
dc.relation.volume87pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.