dc.contributor.author | Cybulski, Adam | |
dc.date.accessioned | 2019-06-04T16:36:11Z | |
dc.date.available | 2019-06-04T16:36:11Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/28766 | |
dc.description.abstract | W ramach prężnie rozwijających się od około trzydziestu lat badań nad niepełnosprawnością (ang. disability studies) szczególnie chętnie omawiane zjawisko stanowią reprezentacje fizycznych ułomności obecne w mediach audiowizualnych. Jednakże w literaturze naukowej najwięcej uwagi poświęca się porządkowi fabularnemu i ogólnie pojętej zdarzeniowości przedstawionym w tekście: cechom osobowym bohatera z niepełnosprawnością, jego statusowi społecznemu, działaniom,
introspekcji czy też relacjom ze społeczeństwem. Problemy środków wyrazowych, rozwiązań narracyjnych oraz estetycznych aspektów ekranowej konstrukcji ułomności z reguły nie mieszczą się w obszarze zainteresowań badaczy.
Celem pracy jest rozwinięcie refleksji nad oferowanymi przez współczesny film fikcji obrazami fizycznej „nieprawidłowości” o analizę filmoznawczą. Autor rozprawy sięga do wybranych zagadnień z neoformalno-kognitywnej teorii filmu. Koncepcje strategii narracyjnej, dominanty diegetycznej oraz zaangażowania widza w postać pozwoliły autorowi na wskazanie przykładów wykorzystania ciała ułomnego w charakterze atrakcji wizualnej, wyodrębnienie czterech trybów opowiadania we współczesnym filmie, omówienie ich związków z długą historią portretowania „oczywistej odmienności” oraz przybliżenie sposobów zarządzania „kłopotliwymi ciałami” przez instancje narracyjne. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Część badań sfinansowano w ramach programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego pod nazwą „Narodowy Program Rozwoju Humanistyki” w latach 2016—2019. Nr 0073/NPRH4/ H2b/83/2016. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.subject | ułomność fizyczna | pl_PL |
dc.subject | ciało | pl_PL |
dc.subject | niepełnosprawność | pl_PL |
dc.subject | film fikcji | pl_PL |
dc.subject | strategie narracji | pl_PL |
dc.subject | film współczesny | pl_PL |
dc.subject | piętno | pl_PL |
dc.subject | superkaleka | pl_PL |
dc.subject | voyeuryzm | pl_PL |
dc.subject | pokazy osobliwości | pl_PL |
dc.subject | zaangażowanie w postać | pl_PL |
dc.subject | atrakcja wizualna | pl_PL |
dc.title | „Kłopotliwe ciała”. Ułomność fizyczna we współczesnym filmie fikcji ‒ przemiany, strategie, techniki narracji | pl_PL |
dc.type | PhD/Doctoral Dissertation | pl_PL |
dc.rights.holder | Adam Cybulski | pl_PL |
dc.page.number | 205 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | adam.cybulski@uni.lodz.pl | pl_PL |
dc.dissertation.director | Jakubowska, Małgorzata | |
dc.dissertation.reviewer | Helman, Alicja | |
dc.dissertation.reviewer | Zwierzchowski, Piotr | |
dc.date.defence | 2019-06-12 | |