dc.contributor.author | Jankowska, Maria | |
dc.date.accessioned | 2012-04-06T09:44:01Z | |
dc.date.available | 2012-04-06T09:44:01Z | |
dc.date.issued | 2009 | |
dc.identifier.issn | 0208-600X | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/281 | |
dc.description.abstract | W funkcjonowaniu szkoły dostrzec można rodzajową polaryzację
socjalizacji. Wyróżniliśmy trzy wymiary szkolnej socjalizacji: organizację i strukturę
szkoły, wpływ nauczycieli oraz treści kształcenia. Wszystkie te czynniki, poczynając od
organizacji szkolnej przestrzeni i struktury personelu, przez przekonania i oczekiwania
nauczycieli, a kończąc na programie nauczania i zawartości podręczników, przekazują
dzieciom hierarchiczną strukturę społeczeństwa, w którym mężczyźni zajmują wyższe
i bardziej prestiżowe pozycje, w którym to, co „męskie” jest wyżej cenione niż to co
„kobiece”, w którym obowiązują stereotypowe wizerunki kobiet i mężczyzn. Zadaniem
powszechnego systemu edukacji jest stworzenie równych szans wszystkim dzieciom,
postulat ten pozostaje jednak tylko życzeniem wobec licznych przyczyn nierówności
dostępu do edukacji. Umacnianie przez szkołę stypizowanych płciowo postaw i wzorów
zachowań przynosi w efekcie płciowo zróżnicowane edukacyjne szanse życiowe chłopców
i dziewcząt. Propagowanie jedynego, „odpowiedniego” wzoru płci niesie negatywne
konsekwencje tak dla dziewczynek, jak i dla chłopców. Dziewczynki tracą wiarę we
własne możliwości i wybierają drogę życia „właściwą dla kobiet”, a nie odpowiadającą
jej własnym aspiracjom. Natomiast dla chłopców, od których oczekuje się sukcesów,
i którzy wzrastają w przekonaniu o nieograniczoności własnych możliwości, zderzenie
z rzeczywistością: trudnościami w ukończeniu dobrej szkoły czy znalezieniu dobrze
płatnej pracy (żywiciela rodziny) przynosi frustracje i zachowania dewiacyjne. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica;34 | |
dc.subject | socjalizacja | pl_PL |
dc.subject | społeczne role płciowe | pl |
dc.subject | męskość | pl |
dc.subject | kobiecość | pl |
dc.subject | system szkolnictwa | pl |
dc.title | Świat ucznia - świat uczennicy. Socjalizacja szkolna a utrwalanie społecznych ról płciowych. | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 13-34 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Papieski Wydział Teologiczny w Warszawie; Sekcja św. Jana Chrzciciela; Studium Życia Rodzinnego | |
dc.references | Arcimowicz K. (2003), Obraz mężczyzny w polskich mediach. Prawda. Fałsz. Stereotyp, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne | |
dc.references | Blusz K. (1993), Czy światem naprawdę rządzą mizogini?, [w:]
B. Śliwerski (red)., Kontestacje pedagogiczne, Kraków: Impuls. | |
dc.references | Buczkowski A. (1997), Dwa różne światy, czyli jak socjalizuje się
dziewczynkę i chłopca, [w:] J. Brach-Czaina (red.), Od kobiety do mężczyzny
i z powrotem. Rozważania o płci w kulturze, Białystok: Trans Humana. | |
dc.references | Chlebio-Abed D., Klimczak-Ziółek J. (2004), Koncepcje kobiecości
i męskości w podręcznikach szkolnych dla klas pierwszych, [w:] M.
Chomczyńska-Rubacha (red.), Płeć i rodzaj w edukacji, Łódź: Wydawnictwo
Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej. | |
dc.references | Chmura-Rutkowska I. (2002), „Fartuchowce” i strażacy – czyli płeć
w elementarzu, „Forum Oświatowe”, t. 2. | |
dc.references | Chodkowska M. (1990), Problem realizacji karier zawodowych kobiet
zatrudnionych w uniwersytecie, [w:] B. Jedynak (red.), Kobieta w kulturze
i społeczeństwie, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. | |
dc.references | Chomczyńska-Miliszkiewicz M. (2000), Ukryte przekazy
w podręcznikach z zakresu edukacji psychoseksualnej, „Forum Oświatowe”,
nr 2. | |
dc.references | Chomczyńska-Miliszkiewicz M. (2001), Szkoła jako agenda socjalizacji
ról płciowych. Przegląd badań, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”,
nr 1. | |
dc.references | Chomczyńska-Rubacha M. (red.) (2004), Płeć i rodzaj w edukacji, Łódź:
Wydawnictwo WyŜszej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej. | |
dc.references | Domański H. 1992, Zadowolony niewolnik? Studium o nierównościach między
mężczyznami i kobietami w Polsce, Warszawa: Wydawnictwo Instytutu
Filozofii i Socjologii PAN. | |
dc.references | Dymus K. (2004), Obrazy rzeczywistości konstytuowane w podręcznikach
szkolnych, [w]: M. Chomczyńska-Rubacha (red.), Płeć i rodzaj
w edukacji, Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-
-Ekonomicznej. | |
dc.references | Górnikowska-Zwolak E. (2004), Nauczycielskie koncepcje ról społecznych
kobiety i mężczyzny – czynnik wzmacniający czy osłabiający szanse
rozwojowe dziewcząt i chłopców?, [w:] M. Chomczyńska-Rubacha (red.)
Płeć i rodzaj w edukacji, Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły
Humanistyczno-Ekonomicznej. | |
dc.references | GUS (1995), Rocznik statystyczny 1995, Warszawa: Wydawnictwo Głównego
Urzędu Statystycznego. | |
dc.references | GUS (2006), Szkoły Wyższe i ich finanse w 2005 r., Warszawa: Wydawnictwo
Głównego Urzędu Statystycznego. | |
dc.references | Janowski A. (1989), Uczeń w teatrze życia szkolnego, Warszawa:
Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. | |
dc.references | Kalinowska E. (1997), Wizerunki dziewczynek i chłopców, kobiet i mężczyzn
w podręcznikach szkolnych, [w:] R. Siemieńska (red.), Portrety kobiet
i mężczyzn w środkach masowego przekazu oraz podręcznikach szkolnych,
Warszawa: Scholar. | |
dc.references | Konarzewski K (1991), Problemy i schematy. Pierwszy rok nauki szkolnej
dziecka, Warszawa: Żak. | |
dc.references | Kotłowski K. (1959), Socjologizm pedagogiczny Durkheima, „Studia
Pedagogiczne”, t. 7. | |
dc.references | Meighan R. (1993), Socjologia edukacji, Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu
Mikołaja Kopernika. | |
dc.references | Morciniec J. (1995), Skąd się biorą zadowolone niewolnice albo czego uczy
elementarz?, „Pełnym Głosem”, nr 3. | |
dc.references | Muszyńska E. (2004), Warunki edukacji szkolnej dziewcząt i chłopców:
różnice, ich przyczyny i skutki, [w:] M. Chomczyńska-Rubacha (red.),
Płeć i rodzaj w edukacji, Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły
Humanistyczno-Ekonomicznej. | |
dc.references | Nowacka I. (1989), Obraz kobiet w podręcznikach szkolnych, „Nasza Praca”,
nr 6. | |
dc.references | Pankowska D. (2004), Wizerunki dziewczynek i chłopców w podręcznikach do
nauczania początkowego i do nauczania zintegrowanego, [w:] M.
Chomczyńska-Rubacha (red.), Płeć i rodzaj w edukacji, Łódź:
Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej. | |
dc.references | Pankowska D. (2005), Wychowanie a role płciowe, Gdańsk: Gdańskie
Wydawnictwo Psychologiczne. | |
dc.references | Schaffer H. R. (2006), Rozwój społeczny, Kraków: Wydawnictwo
Uniwersytetu Jagiellońskiego. | |
dc.references | Sprawozdanie Rządu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej ze stosowania
Konwencji o Likwidacji Wszelkich Form Dyskryminacji Kobiet z 1979 r.
za okres od 1983 r. do 1988 r., (1988) (b. w.), Warszawa. | |
dc.references | Szacka B. (2005), Społeczny wymiar obrazu Polski w podręcznikach szkolnych
dla klas I–V szkoły podstawowej, [w:] B. Szacka (red.), Polska dziecięca,
Warszawa: Wydawnictwo Wydziału Filozofii i Socjologii Uniwersytetu
Warszawskiego. | |
dc.references | Szczepanik R. (2004), Nauczyciele wobec zachowań szkolnych uczniów
i uczennic starszych klas szkoły podstawowej, [w:] M. Chomczyńska-
-Rubacha (red.), Płeć i rodzaj w edukacji, Łódź: Wydawnictwo Wyższej
Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej. | |