dc.contributor.author | Rau, Marcin | |
dc.date.accessioned | 2019-05-06T05:29:15Z | |
dc.date.available | 2019-05-06T05:29:15Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/28099 | |
dc.description.abstract | Celem niniejszej rozprawy doktorskiej jest analiza zjawiska, które w literaturze amerykańskiej określa się mianem „art crimes” czyli przestępczości przeciwko dziełom sztuki. Ten wielopłaszczyznowy problem dotyczy zarówno grabieży i destrukcji dóbr kultury podczas konfliktów zbrojnych, późniejszego nielegalnego obrotu nimi na czarnym rynku, a także sposobów ich odzyskiwania przez wyspecjalizowane jednostki policji. Autor dokonał inkorporacji do polskiej nauki podziału państw na zamożne market nations oraz słabo rozwinięte source nations, aby wytłumaczyć różnice w zagrożeniu karą w przepisach krajowych za przestępstwa przeciwko dziedzictwu kulturowemu. Ponadto, szczegółowa uwaga została poświęcona rozwiązaniom prawnym, jakie zastosowali ustawodawcy w modelowych source nations, takich jak Włochy, Peru i Iran. Na przykładach z historii udowodniono również, że konflikty zbrojne były wykorzystywane przez market nations do przeprowadzenia nieograniczonych akcji grabieżczych dóbr kultury, próbując nadać im ramy legalności: zwyczajowe prawo łupu (wojny w starożytności), prawo prywatne i prawo krajowe (polityka prowadzona przez hiszpańskich konkwistadorów oraz brytyjskich kolonizatorów), prawo traktatowe (wojska Napoleona Bonaparte), prawo administracyjne (aparat III Rzeszy Niemieckiej i Związku Sowieckiego). Autor przeanalizował także działania ze strony międzynarodowej społeczności w celu zwalczania przestępstw przeciwko dobrom kultury (konwencje UNESCO w dziedzinie kultury, orzecznictwo międzynarodowych trybunałów karnych, rezolucje Rady Bezpieczeństwa ONZ, współpraca organów ścigania, wykorzystanie najnowszych technologii w procesie digitalizacji zbiorów), a także przedsięwzięcia podejmowane w latach 1990-2015 przez polskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych i Ministerstwo Kultury w kwestii odzyskiwania utraconego, polskiego dziedzictwa kulturowego. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | art crimes | pl_PL |
dc.subject | kradzież dzieł sztuki | pl_PL |
dc.subject | dziedzictwo kultury | pl_PL |
dc.subject | niszczenie zabytków | pl_PL |
dc.subject | czarny rynek dzieł sztuki | pl_PL |
dc.subject | fałszerstwa dzieł sztuki | pl_PL |
dc.subject | ochrona dóbr kultury | pl_PL |
dc.subject | zbrodnie wojenne | pl_PL |
dc.subject | zbrodnie przeciwko ludzkości | pl_PL |
dc.subject | profile kryminologiczne | pl_PL |
dc.subject | nielegalny obrót zabytkami | pl_PL |
dc.subject | source nation | pl_PL |
dc.subject | market nation | pl_PL |
dc.subject | konwencje UNESCO | pl_PL |
dc.subject | restytucja dóbr kultury | pl_PL |
dc.title | Przestępstwa przeciwko dobrom kultury w międzynarodowym prawie karnym | pl_PL |
dc.type | PhD/Doctoral Dissertation | pl_PL |
dc.rights.holder | Marcin Rau | pl_PL |
dc.page.number | 209 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Prawa i Administracji | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | rau.marcin@gmail.com | pl_PL |
dc.dissertation.director | Indecki, Krzysztof | |
dc.dissertation.reviewer | Laskowska, Katarzyna | |
dc.dissertation.reviewer | Szczepaniec, Maria | |
dc.date.defence | 2019-06-05 | |