Show simple item record

dc.contributor.authorRau, Marcin
dc.date.accessioned2019-05-06T05:29:15Z
dc.date.available2019-05-06T05:29:15Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/28099
dc.description.abstractCelem niniejszej rozprawy doktorskiej jest analiza zjawiska, które w literaturze amerykańskiej określa się mianem „art crimes” czyli przestępczości przeciwko dziełom sztuki. Ten wielopłaszczyznowy problem dotyczy zarówno grabieży i destrukcji dóbr kultury podczas konfliktów zbrojnych, późniejszego nielegalnego obrotu nimi na czarnym rynku, a także sposobów ich odzyskiwania przez wyspecjalizowane jednostki policji. Autor dokonał inkorporacji do polskiej nauki podziału państw na zamożne market nations oraz słabo rozwinięte source nations, aby wytłumaczyć różnice w zagrożeniu karą w przepisach krajowych za przestępstwa przeciwko dziedzictwu kulturowemu. Ponadto, szczegółowa uwaga została poświęcona rozwiązaniom prawnym, jakie zastosowali ustawodawcy w modelowych source nations, takich jak Włochy, Peru i Iran. Na przykładach z historii udowodniono również, że konflikty zbrojne były wykorzystywane przez market nations do przeprowadzenia nieograniczonych akcji grabieżczych dóbr kultury, próbując nadać im ramy legalności: zwyczajowe prawo łupu (wojny w starożytności), prawo prywatne i prawo krajowe (polityka prowadzona przez hiszpańskich konkwistadorów oraz brytyjskich kolonizatorów), prawo traktatowe (wojska Napoleona Bonaparte), prawo administracyjne (aparat III Rzeszy Niemieckiej i Związku Sowieckiego). Autor przeanalizował także działania ze strony międzynarodowej społeczności w celu zwalczania przestępstw przeciwko dobrom kultury (konwencje UNESCO w dziedzinie kultury, orzecznictwo międzynarodowych trybunałów karnych, rezolucje Rady Bezpieczeństwa ONZ, współpraca organów ścigania, wykorzystanie najnowszych technologii w procesie digitalizacji zbiorów), a także przedsięwzięcia podejmowane w latach 1990-2015 przez polskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych i Ministerstwo Kultury w kwestii odzyskiwania utraconego, polskiego dziedzictwa kulturowego.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectart crimespl_PL
dc.subjectkradzież dzieł sztukipl_PL
dc.subjectdziedzictwo kulturypl_PL
dc.subjectniszczenie zabytkówpl_PL
dc.subjectczarny rynek dzieł sztukipl_PL
dc.subjectfałszerstwa dzieł sztukipl_PL
dc.subjectochrona dóbr kulturypl_PL
dc.subjectzbrodnie wojennepl_PL
dc.subjectzbrodnie przeciwko ludzkościpl_PL
dc.subjectprofile kryminologicznepl_PL
dc.subjectnielegalny obrót zabytkamipl_PL
dc.subjectsource nationpl_PL
dc.subjectmarket nationpl_PL
dc.subjectkonwencje UNESCOpl_PL
dc.subjectrestytucja dóbr kulturypl_PL
dc.titlePrzestępstwa przeciwko dobrom kultury w międzynarodowym prawie karnympl_PL
dc.typePhD/Doctoral Dissertationpl_PL
dc.rights.holderMarcin Raupl_PL
dc.page.number209pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Prawa i Administracjipl_PL
dc.contributor.authorEmailrau.marcin@gmail.compl_PL
dc.dissertation.directorIndecki, Krzysztof
dc.dissertation.reviewerLaskowska, Katarzyna
dc.dissertation.reviewerSzczepaniec, Maria
dc.date.defence2019-06-05


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe