Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorHurkała, Ewelina
dc.date.accessioned2019-04-26T14:01:46Z
dc.date.available2019-04-26T14:01:46Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn1731-8025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/28018
dc.description.abstractThe aim of this paper is to present the meaning of the adjective beautiful and its derivatives in artistic prose of Cyprian Norwid and to establish how the author approaches the semantic field of the word beautiful. Cyprian Norwid through the use of the adjective beautiful and its derivatives, evaluates the elements of described world in different ways, which allows one to see the hierarchy of values. At the top of the hierarchy there are transcendent, moral and cognitive values, followed by aesthetic and vital values and then finally perceived and instrumental values. The poet also emphasizes the interdependence between these values. The most commonly used method of valuation of various objects and phenomena is to put them together in a way that comparison and evaluation is possible. Within the created hierarchy of values, there can be observed various displacements, which consist in raising the rank of some, and lowering other beings. These shifts usually result from the confrontation of the hierarchy of values of the narrator and the general public. Over the years Cyprian Norwid in all of his works develops a coherent concept of beauty, based on the belief that beauty has its source in God, is associated with truth, and is born of love, and thus becomes immortal.en_GB
dc.description.abstractCelem artykułu jest zaprezentowanie znaczeń leksemu piękny i jego derywatów w prozie artystycznej Cypriana Norwida oraz przyjrzenie się temu, w jaki sposób autor ustosunkowuje się do znaczeń pola wyrazowego piękna. Cyprian Norwid poprzez użycie przymiotnika piękny i jego derywatów w różny sposób wartościuje elementy opisywanego przez siebie świata. Pozwala to na odczytanie wyrażanej w ten sposób hierarchii wartości. Na jej szczycie znajdują się wartości transcendentne, zaraz po nich wartości moralne, poznawcze, następnie estetyczne, i wreszcie wartości witalne, odczuciowe i wartości instrumentalne. Poeta podkreśla również współzależność między tymi wartościami. Najczęściej stosowanym przez poetę sposobem wartościowania różnych przedmiotów i zjawisk jest zestawienie ich ze sobą w taki sposób, aby były możliwe ich porównanie i ocena. W obrębie powstałej hierarchii wartości zachodzą różne przemieszczenia, które polegają na podniesieniu rangi jednych, a obniżeniu innych bytów. Przesunięcia te wynikają najczęściej z konfrontacji hierarchii wartości narratora i ogółu społeczeństwa. Norwid na przestrzeni lat w całej swojej twórczości rozwija spójną koncepcję piękna, która opiera się na przekonaniu, że piękno ma swoje źródło w Bogu, związane jest z prawdą i rodzi się z miłości, a przez to staje się nieśmiertelne.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Linguistica Rossica; 16
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.pl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0pl_PL
dc.subjectCyprian Norwiden_GB
dc.subjectartistic proseen_GB
dc.subjectbeautiful and its derivativesen_GB
dc.subjectvaluationen_GB
dc.subjectaxiologyen_GB
dc.subjectCyprian Norwidpl_PL
dc.subjectproza artystycznapl_PL
dc.subjectpiękny i jego derywatypl_PL
dc.subjectwartościowaniepl_PL
dc.subjectaksjologiapl_PL
dc.titlePrzymiotnik piękny i jego derywaty jako klucz do hierarchizacji wartości w prozie artystycznej Cypriana Norwidapl_PL
dc.title.alternativeAdjective beautiful and its derivatives as a key to hierarchization of values in artistic prose of Cyprian Norwiden_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number51-74
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Warszawski, (Warszawa, Polska)
dc.identifier.eissn2353-9623
dc.referencesNorwid C. (2007), Dzieła wszystkie. Proza 1, oprac. R. Skręt, t. VII, Lublin.pl_PL
dc.referencesKadyjewska A. (2001), Problematyka obrazu świata w badaniach języka pisarza (na przykładzie pism Cypriana Norwida), [w:] Semantyka tekstu artystycznego, red. Pajdzińska A., Tokarski R., Lublin.pl_PL
dc.referencesKorpysz T. (2009), Definicje poetyckie Norwida, Lublin.pl_PL
dc.referencesKozłowska A. (2009), Problemy z idiolektem, [w:] Język pisarzy jako problem lingwistyki, red. Korpysz T., Kozłowska A., Warszawa.pl_PL
dc.referencesKuczera-Chachulska B. (2008), Norwida „przypowieść o pięknem” i inne szkice z pogranicza genologii i estetyki, Warszawa.pl_PL
dc.referencesNorwid C. (1995), Promethidion: rzecz w dwóch dialogach z epilogiem, Wrocław.pl_PL
dc.referencesNorwid C. (1971–1976), Pisma wszystkie, oprac. Gomulicki J. W., t. I–XI, Warszawa.pl_PL
dc.referencesNorwid w świecie wartości (2012), red. Korpysz T., Warszawa.pl_PL
dc.referencesPawelec R. (1992), Semantyka leksemów oceniających pod względem estetycznym w pismach Cypriana Norwida (analiza znaczeniowa słów: „piękny”, „harmonia”, „oryginalny”, „twórczy”, „sztuka”, „artysta” i „sztukmistrz”), Warszawa.pl_PL
dc.referencesPawelec R. (2011), Jedność w różnorodności stanowi o pięknie. Piękny, ładny, artystyczny i inne słowa oceniające pod względem estetycznym, [w:] Humanizm w języku polskim. Wartości humanistyczne w polskiej leksyce i refleksji o języku, red. Janowska A., Pastuchowa M., Pawelec R., Warszawa, s. 461–500.pl_PL
dc.referencesPuzynina J. (1990), Słowo Norwida, Wrocław.pl_PL
dc.referencesPuzynina J. (1991–1992), „Prawda” w poematach Norwida, „Studia Norwidiana”, nr 9–10, Lublin.pl_PL
dc.referencesPuzynina J. (1992a), Język wartości, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPuzynina J. (1992b), „Całość” Norwida, [w:] „Całość” w twórczości Norwida red. Puzynina J., Teleżyńska E., Warszawa.pl_PL
dc.referencesPuzynina J. (2006), Słowo poety, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPuzynina J. (2012), Słowo o «prawdzie» Norwida, [w:] Norwid w świecie wartości, red.  Korpysz T., Warszawa.pl_PL
dc.referencesStróżewski W. (2002), Wokół piękna: szkice z estetyki, Kraków.pl_PL
dc.referencesTatarkiewicz W. (2011a), Historia filozofii, Warszawa.pl_PL
dc.referencesTatarkiewicz W. (2011b), Dzieje sześciu pojęć, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWierzbicka A. (1970), „Dobrze” i „słusznie”, „Miesięcznik Literacki” 5, nr 4.pl_PL
dc.referencesWierzbicka A. (1971), Kocha, lubi, szanuje. Medytacje semantyczne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesInternetowy słownik języka Cypriana Norwida, Puzynina J., Korpysz T., współpraca merytoryczna Chojak J., współpraca techniczna Miernik J., Żółtak M., http://slownikjezykanorwida.uw.edu.pl/.pl_PL
dc.referencesSłownictwo estetyczne Cypriana Norwida (1994), red. Chojak J., Warszawa.pl_PL
dc.referencesSłownik języka Adama Mickiewicza (1969), red. Górski K., Hrabiec S., t. VI, Wrocław–Warszawa–Kraków, hasło: piękny.pl_PL
dc.referencesSłownik języka polskiego (1858), Linde S. B., t. IV, Lwów, hasło: piękny.pl_PL
dc.referencesSłownik języka polskiego (1861), t. I–II, red. Zdanowicz A., Wilno.pl_PL
dc.referencesSłownik języka polskiego (1908), red. Karłowicz J., Kryński A. A., Niedźwiedzki W., t. IV, Warszawa, hasło: piękny.pl_PL
dc.referencesSłownik języka polskiego (1964) red. Doroszewski W., t. VI, Warszawa.pl_PL
dc.contributor.authorEmailevelin1616@wp.pl
dc.identifier.doi10.18778/1731-8025.16.05


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.