dc.contributor.author | Kamińska, Paulina | |
dc.date.accessioned | 2019-04-16T05:18:53Z | |
dc.date.available | 2019-04-16T05:18:53Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/27753 | |
dc.description.abstract | W Królestwie Polskim licytacja wykorzystywana była do realizacji zadań władzy publicznej, zarówno w odniesieniu do eksploatacji własności państwowej, samorządowej, czy prywatnej, jak również służyła ochronie interesu wierzycieli (w postępowaniach egzekucyjnych i upadłościowych). Występowały różnego rodzaju licytacje: sądowe, administracyjne, prywatne, egzekucyjne i nieegzekucyjne. Licytacje mogły być „in plus” albo „in minus”.
Tytułowe nieegzekucyjne licytacje administracyjne w Królestwie Polskim, nie spotkały się dotąd z bliższym zainteresowaniem literatury historyczno–prawnej. A praktyką w tym zakresie nie zajmował się nikt.
Ramy chronologiczne przeprowadzonych badań wyznaczają źródła – zachowane w zbiorach Archiwum Państwowego akta Naczelnika Powiatu Piotrkowskiego z lat 1842–1866. Z tego okresu pochodzi niemal 400 dokumentów dotyczących licytacji z powiatu piotrkowskiego. Materiały te dokumentują nie tylko przebieg samej licytacji, ale także czynności tak inicjujące przeprowadzenie licytacji, jak i jej zakończenie. To bardzo bogata dokumentacja całej procedury: poczynając od aktów inicjujących odbycie licytacji, nakazujących przeprowadzenie licytacji, obwieszczeń o licytacji, warunków licytacyjnych, protokołów licytacji, kontraktów, aż po zmierzające do wprowadzenia w życie jej wyników dokumenty, sporządzane po zakończeniu licytacji.
Odnotowanych zostało blisko 140 aktów prawnych dotyczących tego rodzaju licytacji. Podstawowe wśród nich to 3 ustawy.
Przedmiotem nieegzekucyjnych licytacji administracyjnych były czynności dotyczące zamówień publicznych (usługi: roboty i dostawy) oraz sprzedaży lub wydzierżawienie majątku publicznego. Ustawodawstwo i praktyka zgodnie wyróżniają 3 rodzaje licytacji: są to licytacje przez deklaracje opieczętowane (pisemne), głośne (ustne) oraz przez deklaracje opieczętowane w połączeniu z licytacją głośną. Zasadą było odbywanie licytacji pisemnej, ale prawo przewiduje wyjątki, dopuszczając przeprowadzenie licytacji ustnej. Zdecydowana większość licytacji została w praktyce przeprowadzona przez władze administracyjne w formie ustnej. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Środki pochodzące z dotacji celowej na prowadzenie badań naukowych lub prac rozwojowych oraz zadań z nimi związanych służących rozwojowi młodych naukowców oraz uczestników studiów doktoranckich w 2018 r. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | licytacja | pl_PL |
dc.subject | przetarg | pl_PL |
dc.subject | obwieszczenie o licytacji | pl_PL |
dc.subject | warunki licytacyjne | pl_PL |
dc.subject | protokół licytacji | pl_PL |
dc.subject | umowa administracyjna | pl_PL |
dc.subject | Królestwo Polskie | pl_PL |
dc.title | Nieegzekucyjne licytacje administracyjne w Królestwie Polskim (1842-1866). Praktyka w powiecie piotrkowskim na tle prawodawstwa | pl_PL |
dc.type | PhD/Doctoral Dissertation | pl_PL |
dc.page.number | 327 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Prawa i Administracji | pl_PL |
dc.dissertation.director | Matuszewski, Jacek | |
dc.dissertation.reviewer | Ptak, Marian | |
dc.dissertation.reviewer | Smyk, Grzegorz | |
dc.date.defence | 2019-09-28 | |