Show simple item record

dc.contributor.authorKamińska, Paulina
dc.date.accessioned2019-04-16T05:18:53Z
dc.date.available2019-04-16T05:18:53Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/27753
dc.description.abstractW Królestwie Polskim licytacja wykorzystywana była do realizacji zadań władzy publicznej, zarówno w odniesieniu do eksploatacji własności państwowej, samorządowej, czy prywatnej, jak również służyła ochronie interesu wierzycieli (w postępowaniach egzekucyjnych i upadłościowych). Występowały różnego rodzaju licytacje: sądowe, administracyjne, prywatne, egzekucyjne i nieegzekucyjne. Licytacje mogły być „in plus” albo „in minus”. Tytułowe nieegzekucyjne licytacje administracyjne w Królestwie Polskim, nie spotkały się dotąd z bliższym zainteresowaniem literatury historyczno–prawnej. A praktyką w tym zakresie nie zajmował się nikt. Ramy chronologiczne przeprowadzonych badań wyznaczają źródła – zachowane w zbiorach Archiwum Państwowego akta Naczelnika Powiatu Piotrkowskiego z lat 1842–1866. Z tego okresu pochodzi niemal 400 dokumentów dotyczących licytacji z powiatu piotrkowskiego. Materiały te dokumentują nie tylko przebieg samej licytacji, ale także czynności tak inicjujące przeprowadzenie licytacji, jak i jej zakończenie. To bardzo bogata dokumentacja całej procedury: poczynając od aktów inicjujących odbycie licytacji, nakazujących przeprowadzenie licytacji, obwieszczeń o licytacji, warunków licytacyjnych, protokołów licytacji, kontraktów, aż po zmierzające do wprowadzenia w życie jej wyników dokumenty, sporządzane po zakończeniu licytacji. Odnotowanych zostało blisko 140 aktów prawnych dotyczących tego rodzaju licytacji. Podstawowe wśród nich to 3 ustawy. Przedmiotem nieegzekucyjnych licytacji administracyjnych były czynności dotyczące zamówień publicznych (usługi: roboty i dostawy) oraz sprzedaży lub wydzierżawienie majątku publicznego. Ustawodawstwo i praktyka zgodnie wyróżniają 3 rodzaje licytacji: są to licytacje przez deklaracje opieczętowane (pisemne), głośne (ustne) oraz przez deklaracje opieczętowane w połączeniu z licytacją głośną. Zasadą było odbywanie licytacji pisemnej, ale prawo przewiduje wyjątki, dopuszczając przeprowadzenie licytacji ustnej. Zdecydowana większość licytacji została w praktyce przeprowadzona przez władze administracyjne w formie ustnej.pl_PL
dc.description.sponsorshipŚrodki pochodzące z dotacji celowej na prowadzenie badań naukowych lub prac rozwojowych oraz zadań z nimi związanych służących rozwojowi młodych naukowców oraz uczestników studiów doktoranckich w 2018 r.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectlicytacjapl_PL
dc.subjectprzetargpl_PL
dc.subjectobwieszczenie o licytacjipl_PL
dc.subjectwarunki licytacyjnepl_PL
dc.subjectprotokół licytacjipl_PL
dc.subjectumowa administracyjnapl_PL
dc.subjectKrólestwo Polskiepl_PL
dc.titleNieegzekucyjne licytacje administracyjne w Królestwie Polskim (1842-1866). Praktyka w powiecie piotrkowskim na tle prawodawstwapl_PL
dc.typePhD/Doctoral Dissertationpl_PL
dc.page.number327pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Prawa i Administracjipl_PL
dc.dissertation.directorMatuszewski, Jacek
dc.dissertation.reviewerPtak, Marian
dc.dissertation.reviewerSmyk, Grzegorz
dc.date.defence2019-09-28


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe