Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorBiedroń, Lena
dc.date.accessioned2019-03-22T14:55:54Z
dc.date.available2019-03-22T14:55:54Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.issn0208-6069
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/27216
dc.description.abstractThe European and Polish glottodidactics follow the changing reality of language education, which is influenced by the Council of Europe and the European Union’s promotion of plurilingualism and multilingualism. The analysis of the language education system at the law faculties in Poland and Germany aims at recognising the concept of language education of Polish and German law students, looking for innovative didactic and methodological solutions and for the way of implementing European standards by universities. Demonstration of curriculum similarities and differences in the field of teaching a foreign language against the background of legal regulations in the academic systems favours the development of new didactic solutions and encourages deeper reflection on the methods of professional education.en_GB
dc.description.abstractGlottodydaktyka europejska i polska podążają za zmieniającą się rzeczywistością kształcenia językowego, na którą wpływ mają propagowane przez Radę Europy i Unię Europejską idee różnojęzyczności i wielojęzyczności. Analiza systemu kształcenia językowego na wydziałach prawa w Polsce i w Niemczech ma na celu poznanie koncepcji kształcenia językowego polskich i niemieckich studentów prawa, szukanie nowatorskich rozwiązań dydaktyczno-metodycznych oraz sposobu wdrażania przez uczelnie standardów europejskich. Wykazanie podobieństw i różnic programowych w zakresie nauczania języków obcych na tle regulacji prawnych, dokonujących się w systemach akademickich, sprzyja wypracowaniu nowych rozwiązań dydaktycznych oraz skłania do głębszej refleksji na sposobami profesjonalnego kształcenia.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Iuridica;86
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.pl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0pl_PL
dc.subjectconvergence of legal regulationsen_GB
dc.subjectforeign language education in law facultiesen_GB
dc.subjectglottodidacticsen_GB
dc.subjectteaching methodologyen_GB
dc.subjectkonwergencja regulacji prawnychpl_PL
dc.subjectkształcenie języków obcych na wydziałach prawapl_PL
dc.subjectglottodydaktykapl_PL
dc.subjectmetodyka nauczaniapl_PL
dc.titleWspółczesne koncepcje specjalistycznej edukacji językowej studentów prawa w Polsce i w Niemczech w stronę profesjonalizacji kształceniapl_PL
dc.title.alternativeContemporary concepts of specialist language education of law students in Poland and Germany towards the professionalization of educationen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number113-133
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Studium Języków Obcych
dc.identifier.eissn2450-2782
dc.referencesAntonelli, Gulia. 2017. „Brauchen Juristen Fremdsprachenkenntnisse?”. Beck-stellenmarkt.de 15. https://www.beck-stellenmarkt.de/ratgeber/karriere/ratgeber-karriere/brauchen-juristen-fremd­sprachenkenntnisse [dostęp 2.01.2018].pl_PL
dc.referencesBosiacki, Adam. 2014. „Konwergencja systemów prawnych w okresie globalizacji: spostrzeżenia i możliwe perspektywy”. W Tendencje rozwojowe myśli politycznej i prawnej. Red. Marek Maciejewski, Maciej Marszał, Mirosław Sadowski. 279–287. Wrocław: Wydział Prawa i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.pl_PL
dc.referencesChmielecka, Ewa. 2013. „Proces boloński i krajowe ramy kwalifikacji dla szkolnictwa wyższego”. Studia BAS 3 (35): 107–134.pl_PL
dc.referencesCybulska, Katarzyna. 2009. „Różnojęzyczność a kształcenie językowe w szkolnictwie wyższym”. W Kształcenie językowe w szkolnictwie wyższym. Red. Hanna Komorowska. 97–113. Warszawa: Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej Academica.pl_PL
dc.referencesDańda, Aleksander, Joanna Lubecka. 2010. Casebook. Metodologia tworzenia case study. Kraków. https://ekonomia.zut.edu.pl/fileadmin/pliki/users/264/Konkurs_ekon_dla_uczniow/caseBOOK_-_metodologia.pdf [dostęp 2.08.2018].pl_PL
dc.referencesGajewska-Skrzypczak, Iwona, Barbara Sawicka. 2017. „Język specjalistyczny na uczelni technicznej. Refleksje nauczycieli praktyków”. Języki Obce w Szkole 3: 52–57.pl_PL
dc.referencesGębal, Przemysław E. 2013. Modele kształcenia nauczycieli języków obcych w Polsce i w Niemczech. W stronę glottodydaktyki porównawczej. Kraków: Księgarnia Akademicka.pl_PL
dc.referencesGębal, Przemysław E. 2016. „Od dydaktyki tekstów specjalistycznych do dydaktyzacji potrzeb i działań komunikacyjnych. Kierunki i koncepcje glottodydaktyki specjalistycznej”. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców 23: 19–33.pl_PL
dc.referencesGrucza, Franciszek. 1978. „Glottodydaktyka, jej zakres i problemy”. Przegląd Glottodydaktyczny 1: 3–35.pl_PL
dc.referencesGrzegorczyk, Wojciech. 2015. „Studium przypadku jako metoda badawcza i dydaktyczna w naukach o zarządzaniu”. W Wybrane problemy zarządzania i finansów. Studia przypadków. Red. Wojciech Grzegorczyk. 9–16. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesHarbig, Anna Maria. 2007. „Nauczanie języków obcych w aspekcie przemian w polskim szkolnictwie wyższym”. W IV Międzynarodowa Konferencja Edukacyjna – Ustroń 2017 „Przez języki do sukcesu” [referaty]. 64–70. http://kms.polsl.pl/prv/spnjo1/referaty/harbig.pdf [dostęp 20.12.2017].pl_PL
dc.referencesJanowska, Iwona. 2011. Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych. Na przykładzie języka polskiego jako obcego. Kraków: Universitatis.pl_PL
dc.referencesKubiak, Bogusław. 2002. „Pojęcie języka specjalistycznego”. Języki Obce w Szkole 5: 6–11.pl_PL
dc.referencesMirowska-Łoskot, Urszula. 2015. „Jak uczyć prawników, czyli co zrobić, żeby elita nie pracowała w supermarkecie”. Gazeta Prawna.pl. http://prawo.gazetaprawna.pl/artykuly/884609,jak-uczyc-prawnikow-czyli-co-zrobic-zeby-elita-nie-pracowala-wsupermarkecie.html,komentarze-najnowsze [dostęp 24.07.2015].pl_PL
dc.referencesPankowska-Lier, Beata. 2017. „Wykształcenie prawnicze w Niemczech”. Studia Iuridica Lublinensia 26 (4): 43–47.pl_PL
dc.referencesPietraś, Marek. 2017. „Umiędzynarodowienie szkolnictwa wyższego w Polsce”. W Internacjonalizacja polskich ośrodków politologicznych. Red. Tomasz Domański, Alicja Stępień-Kuczyńska, Agata Włodarska-Frykowska. 81–95. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl_PL
dc.referencesSobański, Remigiusz. 1998. „Kultura prawna Europy”. Studia Europejskie 3: 117–129.pl_PL
dc.referencesTokarczyk, Roman. 2000. „Kultura prawa europejskiego”. Studia Europejskie 1: 11–26.pl_PL
dc.referencesTokarczyk, Roman. 2012. Tworzenie prawa. Pomiędzy kultura prawa stanowionego i kulturą common law”. W Konwergencja czy dywergencja kultur i systemów prawnych. Red. Oktawian Nawrot, Sebastian Sykuna, Jerzy Zajadło. 3–24. Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck.pl_PL
dc.referencesUrbanikowa, Jolanta. 2001. „Europejski Rok Języków. Proces boloński i polityka językowa w Uniwersytecie Warszawskim”. Nauka i Szkolnictwo Wyższe 2 (18): 123–131.pl_PL
dc.referencesWesołowska, Anna. 2013. „Proces Boloński i powstanie Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego”. Rocznik Integracji Europejskiej 7: 379–388.pl_PL
dc.referencesWójcik-Augustyniak, Marzena. 2017. Koncepcja innowacji wartości usługi edukacyjnej publicznej szkoły wyższej w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesŻygulski, Kazimierz. 2000. „Globalizacja procesów społeczno-gospodarczych”. W Międzynarodowe stosunki gospodarcze. Red. Wiesław Iskra. 28–57. Warszawa: Innowacja, Wyższa Szkoła Społeczno-Ekonomiczna.pl_PL
dc.referencesAusbildungs – und Prüfungsordnung für Juristen (JAPO) vom 13. Oktober 2003. Regulamin kształcenia i egzaminowania dla prawników z 13 października 2003 w Bawarii. https://www.ju­stiz.bayern.de/media/pdf/ljpa/japo/japo-konsolidierte_fassung_juris_2018–03–01.pdf [dostęp 6.11.2018].pl_PL
dc.referencesDetailed work programme on the follow-up of the objectives of Education and training systems in Europe (Dz.Urz. UE C 142 z 14 czerwca 2002 r.).pl_PL
dc.referencesDeutsches Richtergesetz vom 8.09.1961 in der Fassung der Bekanntmachung vom 19. April 1972, das zuletzt durch Artikel 9 des Gesetzes vom 8. Juni 2017 (BGBl. I S. 1570) geändert worden ist. Niemiecka ustawa o sędziach. https://www.gesetze-im-internet.de/drig/DRiG.pdf [dostęp 6.11.2018].pl_PL
dc.referencesGesetz über die juristische Ausbildung (Juristenausbildungsgesetz – JAG) vom 8. März 2004. Ustawa o kształceniu zawodów prawniczych w Hesji z dnia 8 marca 2004. http://www.lexsoft.de/cgi-bin/lexsoft/justizportal_nrw.cgi?xid=169594,1 [dostęp 6.11.2018].pl_PL
dc.referencesHamburgisches Juristenausbildungsgesetz (HmbJAG) vom 11. Juni 2003. Ustawa o kształceniu zawodów prawniczych w Hamburgu (HmbJAG) z dnia 11 czerwca 2003 r. http://justiz.hamburg.de/contentblob/1585986/a8b449b183a9401efb72c3f5267e95dc/data/hamburgisches-juristenausbildungsgesetz.pdf [dostęp 6.11.2018].pl_PL
dc.referencesRozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 2 listopada 2011 r. w sprawie Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego (Dz.U. z 2011 r. Nr 253, poz. 1520).pl_PL
dc.referencesRozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1288/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiające „Erasmus+” – unijny program na rzecz kształcenia, szkolenia, młodzieży i sportu.pl_PL
dc.referencesRozporządzenie Rady nr 1 z dnia 15 kwietnia 1958 r. w sprawie określenia systemu językowego Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej (Dz.Urz. WE 17 z 6 października 1958 r.).pl_PL
dc.referencesUchwała nr 86/V/2014 Senatu Uniwersytetu Jagiellońskiego z dnia 28 maja 2014 r. w sprawie: zmiany uchwały nr 2/I/2012 Senatu Uniwersytetu Jagiellońskiego z dnia 25 stycznia 2012 r. w sprawie wytycznych dla rad podstawowych jednostek organizacyjnych Uniwersytetu Jagiellońskiego w zakresie projektowania programów kształcenia dla studiów pierwszego oraz drugiego stopnia, jednolitych studiów magisterskich, studiów podyplomowych oraz kursów dokształcających.pl_PL
dc.referencesUchwała Rady z dnia 31 marca 1995 r. w sprawie podniesienia poziomu i zróżnicowania form uczenia się i nauczania języków obcych w systemach edukacji Unii Europejskiej (Dz.Urz. UE C 207 z 12 sierpnia 1995 r.).pl_PL
dc.referencesUchwała Senatu UŁ nr 458 z dnia 2 kwietnia 2012 r. wraz z jej zmianą – uchwałą nr 247 Senatu Uniwersytetu Łódzkiego z 9 grudnia 2013 r. w sprawie zasad osiągania przez studentów Uniwersytetu Łódzkiego efektów kształcenia w zakresie znajomości i umiejętności posługiwania się nowożytnym językiem obcym.pl_PL
dc.referencesUstawa z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz.U. z 2005 r. Nr 164, poz. 1365).pl_PL
dc.referencesZarządzenie nr 54/2013 Rektora Uniwersytetu Wrocławskiego z dnia 15 kwietnia 2013 r. w sprawie wprowadzenia Regulaminu Organizacyjnego Studium Praktycznej Nauki Języków Obcych Uniwersytetu Wrocławskiego.pl_PL
dc.referencesZarządzenie nr 117/2017 Rektora Uniwersytetu Wrocławskiego z dnia 26 października 2017 r. wprowadzające Zasady nauczania języków obcych i rozliczania studentów z lektoratów w Studium Praktycznej Nauki Języków Obcych Uniwersytetu Wrocławskiego.pl_PL
dc.referencesErasmus+. Przewodnik po programie. Wersja 2 (2017) z 20.01.2017. http://ec.europa.eu/program­mes/erasmus-plus/sites/erasmusplus/files/files/resources/erasmus-plus-programme-guide_ pl.pdf [dostęp 14.01.2017].pl_PL
dc.referenceshttp://erasmusplus.org.pl/30lat/ [dostęp 2.01.2018].pl_PL
dc.referenceshttp://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/?uri=CELEX:52003DC0685 [dostęp 2.01.2018].pl_PL
dc.referenceshttp://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=celex%3A32006H0962 [dostęp 2.01.2018].pl_PL
dc.referenceshttp://www.jcj.uj.edu.pl/jcj/kierownicy-zespolow-jezykowych [dostęp 2.01.2018].pl_PL
dc.referenceshttp://www.jcj.uj.edu.pl/studenci/programy-nauczania [dostęp 2.01.2018].pl_PL
dc.referenceshttp://www.jura.uni-muenchen.de/fakultaet/fachsprachenzentrum/ffa.html [dostęp 2.01.2018].pl_PL
dc.referenceshttp://www.jura.uni-muenchen.de/fakultaet/fachsprachenzentrum/info/index.html [dostęp 2.01.2018].pl_PL
dc.referenceshttp://www.jura.uni-muenchen.de/fakultaet/fachsprachenzentrum/pflichtkurse/index.html [dostęp 2.01.2018].pl_PL
dc.referenceshttp://www.kwalifikacje.edu.pl/pl/strona-glowna/78-zintegrowany-system-kwalifikacji/1003-krk-w-szkolach-wyzszych [dostęp 2.01.2018].pl_PL
dc.referenceshttp://www.perspektywy.pl/portal/index.php?option=com_content&view=article&id=559:u-multirank-wystartowal&catid=24&Itemid=119 [dostęp 15.08.2017].pl_PL
dc.referenceshttp://www.wos.net.pl/liceum/globalizacja.html [dostęp 2.01.2018].pl_PL
dc.referenceshttps://qis.server.unifrankfurt.de/qisserver/rds;jsessionid=36D82738F177303DF7FE1E59AA 2FD030.waldmarie12?state=wtree&search=1&trex=step&root120172=57008|59353&P.vx=kurz [dostęp 2.01.2018].pl_PL
dc.referenceshttps://qis.server.unifrankfurt.de/qisserver/rds?state=verpublish&status=init&vmfile=no&publishid=231389&moduleCall=webInfo&publishConfFile=webInfo&publishSubDir=veranstaltung [dostęp 2.01.2018].pl_PL
dc.referenceshttps://www.jura.uni-frankfurt.de/43078948/4fremdsprachige-Rechtskenntnisse3 [dostęp 2.01.2018].pl_PL
dc.referenceshttps://www.jura.uni-frankfurt.de/43315839/42Lehrbeauftragte [dostęp 2.01.2018].pl_PL
dc.referenceshttps://www.jura.uni-hamburg.de/de.html [dostęp 2.01.2018].pl_PL
dc.referenceshttps://www.jura.uni-hamburg.de/studium/lehrveranstaltungen/fremdsprachenangebote.html [dostęp 2.01.2018].pl_PL
dc.referenceshttps://www.jura.unihamburg.de/studium/lehrveranstaltungen/fremdsprachenangebote/fachspra­chenzentrum.html [dostęp 2.01.2018].pl_PL
dc.referenceshttps://www.jura.unihamburg.de/studium/lehrveranstaltungen/fremdsprachenangebote/veranstaltung.html [dostęp 2.01.2018].pl_PL
dc.referenceshttps://www.mimuw.edu.pl/~sjack/usw/strat_pliki/strategia.htm [dostęp 2.01.2018].pl_PL
dc.referenceshttps://www.usosweb.uj.edu.pl/kontroler.php?_action=katalog2/przedmioty/pokazPrzedmiot&prz_ kod=WPA-10.PZ-AB2%2B [dostęp 2.01.2018].pl_PL
dc.referencesMisja, wizja i cele strategiczne szkolnictwa wyższego w Polsce w perspektywie 2020 roku. Raport cząstkowy przygotowany przez konsorcjum Ernst & Young Business Advisory. Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową. Listopad 2009. https://www.nauka.gov.pl/g2/oryginal/2013_05/9b9413575c0e968c236bbd1d1f0a64db.pdf [dostęp 20.12.2017].pl_PL
dc.referencesStrategia rozwoju szkolnictwa wyższego w Polsce do 2020 roku – drugi wariant. Raport cząstkowy przygotowany przez konsorcjum Ernst & Young Business Advisory. Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową. Marzec 2010. https://www.nauka.gov.pl/g2/oryginal/2013_05/59579f9e6efaec82014d6d5be081ca23.pdf [dostęp 20.12.2017].pl_PL
dc.referencesThe Magna Charta Universitatum. http:// www.magna-charta.org/magna-charta-universitatum/the-magna-charta-1/the-magna-charta [dostęp 25.07.2016].pl_PL
dc.contributor.authorEmaillbiedron@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-6069.86.09


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.