Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMarchewka, Anna
dc.date.accessioned2019-03-13T09:52:50Z
dc.date.available2019-03-13T09:52:50Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn1733-0319
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/27078
dc.description.abstractAfter the death of Socrates, anecdotes and distorted stories about the philosopher’s family life and the unbearable character of his wife, Xanthippe, circulated in the general quasi literary circle. These stories were willingly read in subsequent epochs. Eventually, they preserved the model of the hellcat wife in the shape of Xanthippe, to which we still eagerly refer to. But did Socrates’ wife really deserve such a bad opinion? Is it possible for such a rating to be given by the desultory information we owe to Plato (Phaed. 60a) and Xenophon (Mem. II 2, Conv. II 10)? When attempt­ing to defend the Xanthippe, an important source turned out to be a letter from Pseudo-Xenophon (vel Pseudo-Aeschines), which allowed us to look at the philosopher’s wife as his pupil, leading life according to Socrates’ teachings and surrounded by the care of his friends (Epist. XXI, Hercher 1873: 624).en_GB
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesCollectanea Philologica; 21
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.pl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0pl_PL
dc.subjectwife of Socratesen_GB
dc.subjectPlatoen_GB
dc.subjectXenophonen_GB
dc.subjectletter from Pseudo-Xenophonen_GB
dc.titleKsantypa – dobra żona Sokratesapl_PL
dc.title.alternativeXanthippe – Good Wife of Socratesen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number75-86
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Gdański, Katedra Filologii Klasycznej, ul. Wita Stwosza 55, 80-308 Gdańsk
dc.identifier.eissn2353-0901
dc.referencesAlbert, K. (1991). O platońskim pojęciu filozofii. Przeł. J. Drewnowski. Warszawa: PAN Instytut Filozofii i Socjologii.pl_PL
dc.referencesAugustyniak, P. (2011). „Anamnezą poza metafizyką duszy. Transcendentalny sens teorii idei w Fedonie Platona”. Principia, [online] 54–55, 7–24 (http://www.ejournals.eu/Principia/2011/Tom- 54-2011/art/1395/ [dostęp: 23.04.2018]).pl_PL
dc.referencesBoegehold A.L. (1999). When the Gesture Was Expected. A Selection of Exemples from Archaic and Classical Greek Literature. Princeton, New Jersey: Princeton University Press.pl_PL
dc.referencesBreitenbach, H.R. (1966). Xenophon von Athen. Stuttgart: Alfred Druckenmüller Verlag.pl_PL
dc.referencesBurnet, J. (ed.) (1911). Plato’s Phaedo. With Introduction and Notes. Oxford: Clarendon Press.pl_PL
dc.referencesDąmbska, I. (1975). Zagadnienie śmierci w greckiej filozofii starożytnej, [w:] I. Dąmbska (ed.). Znaki i myśli. Wybór pism z semiotyki, teorii nauki i historii filozofii. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. 119–129.pl_PL
dc.referencesGilhuly, K. (2011). The Feminine Matrix of Sex and Gender in Classical Athens. Cambridge: Cam­bridge University Press.pl_PL
dc.referencesGłombiowski, K. (2008). Czy w stosunku do „Cyropedii” Ksenofonta ma rację bytu krytyka histo­ryczna (na przykładzie opisu bitwy pod Thymbrarami – Cyr. VII 1)?, [w:] A. Marchewka (ed.). „Rem acu tangere”. Studia Interdisciplinaria ad Linguam et Litteras Graecorum Antiquorum Pertinentia. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. 143–153.pl_PL
dc.referencesHercher, R. (ed.) (1873). Epistolographi Graeci. Parisiis: Editore Ambrosio Firmin Didot.pl_PL
dc.referencesJoël, K. (1901). Der echte und der Xenophontische Sokrates. Bd. 2, Hft. 2. Berlin: Gaertner.pl_PL
dc.referencesKsenofont (1967). Pisma sokratyczne. Obrona Sokratesa. Wspomnienia o Sokratesie. Uczta. Przeł. i oprac. L. Joachimowicz. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.pl_PL
dc.referencesLönborg, S. (1949). “Socrates and Xanthippe”. Theoria XV, 198–204.pl_PL
dc.referencesMarchewka, A. (2010), „Humor w Cyropedii Ksenofonta”. Symbolae Philologorum Posnaniensium Graecae et Latinae XX/2, 27–38.pl_PL
dc.referencesMarchewka, A. (2011), Socratic Laughter in the Xenophon’s “Cyropaedia”, [w:] B. Burliga (ed.). Xenophon: Greece, Persia, and Beyond. Gdańsk: Akanthina.pl_PL
dc.referencesMróz, T. (2016), „Stefana Pawlickiego obrona Ksantypy”. Zeszyty Historyczno-Teologiczne. Rocznik Zmartwychwstańców, [online] 22, 123–138. http://pers.uz.zgora.pl:7777/skep/do­cs/F-1558980474/ZHT_22(2016)-MROZ.pdf [dostęp: 5.05.2018].pl_PL
dc.referencesMueller-Goldingen, Ch. (2007). Xenophon. Philosophie und Geschichte. Darmstadt: Wissenscha­ftliche Buchgesellschaft.pl_PL
dc.referencesPomeroy, S.B. (2015). Goddesses, Whores, Wives and Slaves. Women in Classical Antiquity. Lon­don: The Bodley Head.pl_PL
dc.referencesReale, G. (1993). Historia filozofii starożytnej. Od początków do Sokratesa. T. I. Przeł. E.I. Zieliń­ski. Lublin: Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.pl_PL
dc.referencesRosenmeyer P.A. (2001). Ancient Epistolary Fictions. The Letter in Greek Literatur. Cambridge: Cambridge University Press.pl_PL
dc.referencesSauppe, G. (1971). Lexilogus Xenophonteus sive Index Xenophontis Grammaticus. Hildesheim– New York: Georg Olms Verlag.pl_PL
dc.referencesSykutris, J. (1933). Die Briefe des Sokrates und der Sokratiker. Paderborn: Verlag Ferdinand Schöningh.pl_PL
dc.referencesVicaire, P. (1983). Platon. Œuvres complètes. T. IV, p. 1: Phédon. Paris: Les Belles Lettres.pl_PL
dc.referencesWitwicki, W. (przeł. i oprac.) (1958). Platona Fedon. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.pl_PL
dc.referencesXenophon (1910). Xenophontis Scripta Minora. Fasc. 1. Th. Thalheim (ed.). Lipsiae: B.G. Teubner.pl_PL
dc.referencesXenophon (1969). Xenophontis Commentarii. C. Hude (ed.). Stutgardiae: B.G. Teubner.pl_PL
dc.contributor.authorEmailanna.marchewka@ug.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/1733-0319.21.05


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.