Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorPleśniarska, Aleksandra
dc.date.accessioned2019-02-14T11:31:20Z
dc.date.available2019-02-14T11:31:20Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn0208-6018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/26822
dc.description.abstractIt seems that collaboration between academia and the private sector represents one of important sources of knowledge transfer, which is a key element for creating the knowledge‑based economy. Moreover, knowledge transfer between universities and businesses is vital for innovation. The ability to create innovations is not only crucial for the development of enterprises but also for the development of a country’s economy. Business is interested in having access to the latest advances in science. On the other hand, activities of university are evolving from the basic functions of teaching and research to commercialisation of research results where the partnership with the private sector is one of the most important elements. Although there are numerous advantages of such collaboration, in reality, there are also constraints that hinder university‑business cooperation. The main purpose of the article is to present selected aspects of the intensity of university‑business collaboration in the Member States of the European Union (EU). In the first section of this article, advantages of and barriers to university‑business cooperation are discussed. In the second part, the discussion addresses the following factors: public‑private co‑publications per million population and the share of enterprises cooperating with academia. The ranking of the top universities that work with the most innovative firms is also presented in the article. The reflections will be based on the study of literature, European reports and documents. The main axis of investigation is a comparative analysis which draws its data from the Eurostat database. It is concluded that significant differences exist among the Member States – in countries such as Denmark, Sweden or Finland science‑business relations are at a good level. Furthermore, it seems that in the Member States of the EU large companies are more likely to engage in collaborations with higher education or public research institutions than small and medium‑sized enterprises (SMEs).en_GB
dc.description.abstractWspółpraca między uczelniami a sektorem prywatnym jest jednym z istotnych źródeł transferu wiedzy. Przepływ wiedzy ma duże znaczenie zarówno w kontekście tworzenia gospodarki opartej na wiedzy, jak i rozwoju innowacyjności. Współcześnie zdolność do kreowania innowacyjnych rozwiązań jest ważna nie tylko w aspekcie rozwoju przedsiębiorstw, ale także całej gospodarki danego kraju. Wydaje się zatem, że firmy zainteresowane są posiadaniem dostępu do najnowszych wyników badań naukowych. Natomiast zmieniająca się rola uczelni powoduje, że jej działalność nie koncentruje się wyłącznie na realizacji procesu nauczania i na prowadzeniu badań, ale także na komercjalizacji wyników badań naukowych. Dla powodzenia tej ostatniej istotne jest zatem podejmowanie współpracy z biznesem. Mimo korzyści wynikających ze współpracy obu podmiotów wydaje się, że w rzeczywistości istnieją znaczne ograniczenia w tym zakresie. Głównym celem artykułu jest próba przedstawienia intensywności współpracy między uniwersytetami a biznesem w państwach członkowskich Unii Europejskiej. Ze względu na obszerność tego zagadnienia rozważania zostaną ograniczone tylko do wybranych aspektów. W pierwszej części artykułu omówiono zagadnienie współpracy uniwersytetów z biznesem, ze szczególnym zwróceniem uwagi na jej korzyści i bariery. Natomiast w drugiej części zaprezentowano dane dotyczące liczby publikacji naukowych powstających w kooperacji uniwersytetów z sektorem prywatnym, a także udziału procentowego przedsiębiorstw podejmujących współpracę z uniwersytetami w państwach UE. Interesujące poznawczo jest również odwołanie się do międzynarodowego rankingu uniwersytetów, które podejmują współpracę z innowacyjnymi przedsiębiorstwami. Zaprezentowane rozważania zostały poczynione w oparciu o studium literatury, a także w odwołaniu do europejskich sprawozdań i dokumentów. W artykule przeprowadzona została analiza porównawcza danych wtórnych pochodzących z bazy danych Eurostat. Podsumowując, stwierdzono, iż istnieją znaczne różnice między państwami członkowskimi UE – w krajach takich jak Dania, Szwecja czy Finlandia współpraca między uniwersytetami a biznesem jest na stosunkowo dobrym poziomie. Dodatkowo wydaje się, że w państwach członkowskich UE duże przedsiębiorstwa są bardziej skłonne angażować się we współpracę z uniwersytetami lub instytucjami badawczymi niż MŚP.pl_PL
dc.description.sponsorshipThe publication funded by the Ministry of Science and Higher Education awarded to the Faculty of Economics and International Relations at the Cracow University of Economics for research for young scientists and PhD students.en_GB
dc.description.sponsorshipPublikacja została sfinansowana ze środków MNiSW przyznanych Wydziałowi Ekonomii i Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie na badania dla młodych naukowców oraz uczestników studiów doktoranckich.pl_PL
dc.language.isoenen_GB
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegoen_GB
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica;339
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.en_GB
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0en_GB
dc.subjectuniversity‑business cooperationen_GB
dc.subjecthigher educationen_GB
dc.subjectEuropean Unionen_GB
dc.subjectwspółpraca uczelni z biznesempl_PL
dc.subjectwspółpraca nauka–biznespl_PL
dc.subjectszkolnictwo wyższepl_PL
dc.subjectUnia Europejskapl_PL
dc.titleThe Intensity of University-Business Collaboration in the EUen_GB
dc.title.alternativeIntensywność współpracy uniwersytetów z biznesem w Unii Europejskiejpl_PL
dc.typeArticleen_GB
dc.page.number147-160
dc.contributor.authorAffiliationCracow University of Economics, Faculty of Economics and International Relations, Department of European Economic Integration
dc.identifier.eissn2353-7663
dc.referencesBaaken T., Rossano S., von Hagen F., Davey T., Meerman A. (2015), University‑Business Cooperation and Entrepreneurship at Universities – An Empirical Based Comparison Of Poland And Germany, “Optimum. Studia Ekonomiczne”, issue 5(77), pp. 3–26.pl_PL
dc.referencesBarriers and Drivers in European University‑Business Cooperation (2012), Science‑to‑Business Marketing Research Centre, https://ub‑cooperation.eu/pdf/driversbarriers.pdf [accessed: 18.07.2017].pl_PL
dc.referencesBelkhodja O., Landry R. (2007), The Triple‑Helix collaboration: Why do researchers collaborate with industry and the government? What are the factors that influence the perceived barriers?, “Scientometrics”, vol. 70, no. 2, pp. 301–332, https://doi.org/10.1007/s11192–007–0205–6.pl_PL
dc.referencesBryła P., Jurczyk T., Domański T. (2013a), Korzyści współpracy uczelni wyższych z otoczeniem gospodarczym – próba typologii, “Marketing i Rynek”, no. 4, pp. 14–19.pl_PL
dc.referencesBryła P., Jurczyk T., Domański T. (2013b), Klasyfikacja barier podejmowania współpracy z otoczeniem gospodarczym przez uczelnie wyższe, “Marketing i Rynek”, no. 5, pp. 10–16.pl_PL
dc.referencesCunningham J. A., Link A. N. (2015), Fostering university‑industry R&D collaborations in European Union countries, “International Entrepreneurship and Management Journal”, vol. 11, pp. 849–860, https://doi.org/10.1007/s11365–014–0317–4.pl_PL
dc.referencesDan M. C. (2013), Why Should University and Business Cooperate? A Discussion of Advantages and Disadvantages, “International Journal of Economic Practices and Theories”, vol. 3, no. 1, pp. 67–74.pl_PL
dc.referencesEl Amoud L., Ó’Tuama S. (2014), Breaking Down Barriers to University‑Business Cooperation in the University: Change through Incentivisation, 1 UIIN Annual Conference, ‘Challenges and Solutions for Fostering Entrepreneurial Universities and Collaborative Innovation’, 24 April, Barcelona, http://arrow.dit.ie/cgi/viewcontent.cgi?article=1000&context=reapcon [accessed: 18.07.2017].pl_PL
dc.referencesEuropean Commission (2007a), Communication from the Commission to the Council, the European Parliament, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions, Improving knowledge transfer between research institutions and industry across Europe: embracing open innovation – Implementing the Lisbon agenda, COM(2007) 182 final.pl_PL
dc.referencesEuropean Commission (2007b), Commission Staff Working Document, Voluntary guidelines for universities and other research institutions to improve their links with industry across Europe, SEC(2007) 449.pl_PL
dc.referencesEuropean Commission (2008), Commission Recommendation on the management of intellectual property in knowledge transfer activities and Code of Practice for universities and other public research organisations, C(2008) 1329.pl_PL
dc.referencesEuropean Commission (2011), Communication from the Commission to the Council, the European Parliament, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions, Supporting growth and jobs – an agenda for the modernisation of Europe’s higher education systems, COM(2011) 567 final.pl_PL
dc.referencesEuropean Innovation Scoreboard (2016), European Union, https://dx.doi.org/10.2873/84537.pl_PL
dc.referencesEurostat, http://ec.europa.eu/eurostat/ [accessed: 30.06.2017].pl_PL
dc.referencesLeyden D. P., Link A. N. (2013), Knowledge spillovers, collective entrepreneurship, and economic growth: the role of universities, “Small Business Economics”, vol. 41, pp. 797–817.pl_PL
dc.referencesLink A. N., Rees J. (1990), Firm size, university‑based research, and the returns to R&D, “Small Business Economics”, vol. 2, pp. 25–31.pl_PL
dc.referencesOECD (2015), OECD Science, Technology and Industry Scoreboard 2015: Innovation for growth and society, OECD Publishing, Paris, http://dx.doi.org/10.1787/sti_scoreboard–2015‑en.pl_PL
dc.referencesPleśniarska A. (2016), Współpraca nauki z biznesem na rzecz rozwoju gospodarczego, [in:] H. Tendera‑Właszczuk, W. Bąba, M. Zajączkowska (eds.), Nowe wyzwania integracji europejskiej, Difin, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSantarek K. (ed.) (2008), Transfer technologii z uczelni do biznesu. Tworzenie mechanizmów transferu technologii, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa.pl_PL
dc.referencesThe Times Higher Education, https://www.timeshighereducation.com/news/top‑universities‑working‑most‑innovative‑firms [accessed: 2.07.2017].pl_PL
dc.contributor.authorEmailplesna@uek.krakow.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-6018.339.09
dc.relation.volume6en_GB
dc.subject.jelI2
dc.subject.jelI25
dc.subject.jelO3


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.