Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorPaluszak, Grzegorz
dc.contributor.authorWiśniewska-Paluszak, Joanna
dc.date.accessioned2019-02-14T11:31:17Z
dc.date.available2019-02-14T11:31:17Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn0208-6018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/26815
dc.description.abstractThe purpose of this paper is to identify the CSR scopes of the leading bank institutions in Poland and to discuss their strategic context in the light of the theoretical findings. This paper analyzes the scope of practices undertaken by banks that publish Corporate Social Responsibility (CSR) reports. It demonstrates the important role of banks in reporting and introducing corporate social responsibility practices in Poland. This paper uses a content analysis of selected banks’ CSR reports. In the analyzed 2007–2016 period it notes the increasing amount of banks’ reports and reported by them practices. The leading CSR bank institutions covered by this study adopt numerous practices such as, primarily, community involvement and development, including charitable, philanthropic and educational activities as well as entrepreneurship, creating jobs and competencies. Ranked second are labor practices and initiatives, oriented mainly at employee volunteering as well as training and development. The third group are consumer issues, primarily including those focused on rising availability of products and services as well as on facilities for clients. This analysis shows that the leading CSR bank institutions better and better understand the role of corporate involvement in society as a modern strategic approach that leverages capabilities to improve salient areas of competitive context and transforms value chains activities to benefit society while reinforcing corporate strategy.en_GB
dc.description.abstractCelem artykułu jest identyfikacja zakresów CSR wiodących instytucji bankowych w Polsce i omówienie ich strategicznego kontekstu w świetle ustaleń teoretycznych. Artykuł analizuje zakresy praktyk podejmowanych przez banki, które publikują raporty CSR. Wskazuje na ważną rolę banków w raportowaniu i wdrażaniu praktyk społecznej odpowiedzialności biznesu w Polsce. W artykule wykorzystano metodę analizy treści raportów CSR wybranych banków. W analizowanym okresie 2007–2016 zauważono rosnącą liczbę raportów bankowych i raportowanych przez nie praktyk. Instytucje bankowe wiodące w CSR objęte badaniem stosowały wiele takich praktyk – przede wszystkim zaangażowanie społeczne i rozwój, zawierające się głównie w działalności charytatywnej, filantropijnej i edukacyjnej oraz w rozwoju przedsiębiorczości, tworzeniu miejsc pracy i rozwoju kompetencji. Na drugim miejscu znajdują się inicjatywy i praktyki z zakresu pracy, zorientowane przede wszystkim na wolontariat pracowniczy oraz szkolenia i rozwój. Trzecią grupę stanowią zagadnienia konsumenckie, obejmujące głównie te skupione na zwiększaniu dostępności produktów i usług oraz wprowadzaniu ułatwień dla klientów. Badanie pokazuje, że instytucje bankowe wiodące w CSR coraz lepiej rozumieją rolę korporacyjnego zaangażowania w społeczeństwie jako nowoczesnego podejścia strategicznego, które podnosi zdolność do rozwoju ukrytych obszarów w kontekstach konkurencyjności oraz przekształca aktywność wzdłuż łańcuchów wartości z korzyścią dla społeczeństwa, wzmacniając jednocześnie strategię korporacyjną.pl_PL
dc.language.isoenen_GB
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegoen_GB
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica;339
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.en_GB
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0en_GB
dc.subjectCSRen_GB
dc.subjectbank institutionsen_GB
dc.subjectcommunity involvement and developmenten_GB
dc.subjectlabor practices and initiativesen_GB
dc.subjectconsumer issuesen_GB
dc.subjectCSRpl_PL
dc.subjectinstytucje bankowepl_PL
dc.subjectzaangażowanie społeczne i rozwójpl_PL
dc.subjectinicjatywy i praktyki z zakresu pracypl_PL
dc.subjectzagadnienia konsumenckiepl_PL
dc.titleCorporate Social Responsibility of the Leading Bank Institutions in Polanden_GB
dc.title.alternativeSpołeczna odpowiedzialność biznesu liderów sektora bankowego w Polscepl_PL
dc.typeArticleen_GB
dc.page.number17-40
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of Warsaw, Faculty of Economic Sciences, Chair of Banking, Finance, and Accounting
dc.contributor.authorAffiliationPoznan University of Life Sciences, Faculty of Economics and Social Sciences, Department of Economics
dc.identifier.eissn2353-7663
dc.referencesAdamczyk J., Nitkiewicz T. (2007), Programowanie zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesAkin A., Yilmaz I. (2016), Drivers of Corporate Social Responsibility Disclosures: Evidence from Turkish Banking Sector, “Procedia Economics and Finance”, vol. 38, pp. 2–7.pl_PL
dc.referencesBorys G. (2012), W kierunku finansów zrównoważonego rozwoju, [in:] T. Famulska, Szkice o finansach. Księga jubileuszowa prof. zw. dr hab. Krystyny Znanieckiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice.pl_PL
dc.referencesBosch‑Badia M. T., Montllor‑Serrats J., Tarrazon M. A. (2013), Corporate Social Responsibility from Friedman to Porter and Kramer, “Theoretical Economics Letters”, vol. 2, pp. 11–15.pl_PL
dc.referencesBotshabelo I., Mbekomize Ch., Phatshwane P. M.D. (2017), Corporate Social Responsibility Reporting in Banking Industry: An Analysis of Disclosure Levels in Botswana, “International Journal on Business and Management”, vol. 12(12), pp. 224–241.pl_PL
dc.referencesBranco M. C., Rodrigues L. L. (2006), Communication of corporate social responsibility by Portuguese banks. A legitimacy theory perspective, “Corporate Communications: An International Journal”, vol. 3(11), pp. 232–248.pl_PL
dc.referencesBroaddus A. (1980), Linear Programming A New Approach to Bank Portfolio Management, [in:] Th. Havrilesky, J. T. Boorman (eds.), Current Perspectives in Banking. Operations, Management and Regulation, AHM Publishing Corporation, Arlington Heights.pl_PL
dc.referencesBüschgen H. E. (1997), Przedsiębiorstwo bankowe, tom 1, Wydawnictwo Poltext, Warszawa.pl_PL
dc.referencesChakroun R., Matoussi H., Mbirki S. (2017), Determinants of CSR disclosure of Tunisian listed banks: a multi‑support analysis, “Social Responsibility Journal”, vol. 13(3), pp. 552–584.pl_PL
dc.referencesCornett M. M., Erhemjamts O., Tehranian H. (2016), Greed or good deeds: An examination of the relation between corporate social responsibility and the financial performance of U. S. commercial banks around the financial crisis, “Journal of Banking and Finance”, vol. 70, pp. 137–159.pl_PL
dc.referencesDziawgo L. (2010), Produkty finansowe a ochrona środowiska. Proekologiczna ewolucja współczesnego rynku finansowego, [in:] B. Kołosowska, P. Prewysz‑Kwinto (eds.), W świecie finansów i prawa finansowego. Działalność dydaktyczna profesora Jana Głuchowskiego, Wyższa Szkoła Bankowa w Toruniu, Toruń.pl_PL
dc.referencesEvan W. M., Freeman R. E. (1993), A stakeholder theory of the modern corporation: Kantian capitalism, [in:] W. M. Hoffman, R. E. Frederick (eds.), Business Ethics: Readings and Cases in Corporate Morality, McGraw‑Hill, New York.pl_PL
dc.referencesEvangelinos K. I., Skouloudis A., Nikolaou I. E., Filho W. L. (2009), An Analysis of Corporate Social Responsibility (CSR) and Sustainability Reporting Assessment in the Greek Banking Sector, [in:] S. Idowu, W. Leal Filho (eds.), Professionals’ Perspectives of Corporate Social Responsibility, Springer, Berlin–Heidelberg.pl_PL
dc.referencesFreeman R. E. (1984), Strategic Management. A Stakeholder Approach, Pitman, Boston.pl_PL
dc.referencesFreixas X., Rochet J.‑Ch. (2007), Mikroekonomia bankowa, CeDeWu Sp. z o.o., Warszawa.pl_PL
dc.referencesFriedman M. (1970), The social responsibility of business is to increase its profits, “The New York Times Magazine”, 13 September, p. 17.pl_PL
dc.referencesHavrilesky Th., Boorman J. T. (1980), Asset management, [in:] Th. Havrilesky, J. T. Boorman (eds.), Current Perspectives in Banking. Operations, Management and Regulation, AHM Publishing Corporation, Arlington Heights.pl_PL
dc.referencesHeffernan S. (2005), Modern Banking in Theory and Practice, John Wiley & Sons, Chichester.pl_PL
dc.referencesHerzig‑Marx Ch. (1980), Bank Failures, [in:] Th. Havrilesky, J. T. Boorman (eds.), Current Perspectives in Banking. Operations, Management and Regulation, AHM Publishing Corporation, Arlington Heights.pl_PL
dc.referencesHorodecki J. (2016), 101 firm na dziesięciolecie, „Dziennik Gazety Prawnej”, vol. 97(4244), p. 1.pl_PL
dc.referencesISO 26,000: 2010.pl_PL
dc.referencesKim W.Ch., Mauborgne R. (2005), Blue ocean strategy: how to create uncontested market space and make the competition irrelevant, Harvard Business School Press, Boston.pl_PL
dc.referencesKochalski C. (2016), Spojrzenie controllingowe i finansowe na kwestie ekologiczne w przedsiębiorstwie, [w:] C. Kochalski (ed.), Zielony controling i finanse. Podstawy teoretyczne, Wydawnictwo C. H. Beck, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKrippendorff K. (2004), Content analysis: An introduction to its methodology, Sage Publications, London.pl_PL
dc.referencesKulińska‑Sadłocha E. (2014), Społeczna odpowiedzialność banków komercyjnych w Polsce, [in:] M. Dzień, L. Hejny, J. Winiarski (eds.), Społeczna odpowiedzialność biznesu a Społeczna Gospodarka Rynkowa – ustrojowy i etyczny wymiar relacji, Wydawnictwo Naukowe Akademii Techniczno‑Humanistycznej w Bielsku‑Białej, Bielsko‑Biała.pl_PL
dc.referencesLista 500. Największe firmy Rzeczpospolitej, XIX. edycja rankingu (2017), „Rzeczpospolita”, no. 6(1182), pp. 42–43.pl_PL
dc.referencesMarcinkowska M. (2013a), Kapitał relacyjny banku. Kształtowanie relacji banku z otoczeniem, t. 1, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesMarcinkowska M. (2013b), Kapitał relacyjny banku. Ocena banku w kontekście relacji z interesariuszami, t. 3, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesMarcinkowska M. (2014), Corporate Governance w bankach. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesMatthews K., Thompson J. (2007), Ekonomika bankowości, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMetodyka konkursu. Najlepszy Bank 2017 (2017), „Gazeta Bankowa”, no. 7/1195, p. 34.pl_PL
dc.referencesMiklaszewska E. (2004), Deregulacja rynków finansowych a zmiany w strategiach banków komercyjnych, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków.pl_PL
dc.referencesNajlepszy Bank 2017. Wyniki konkursu (2017), „Gazeta Bankowa”, no. 7/1195, p. 36.pl_PL
dc.referencesNandonde F. A., Sachs P. R. (2017), Commercial Bank Corporate Social Responsibility Practices in Tanzania, [in:] M. Aluchna, S. O. Idowu (eds.), The Dynamics of Corporate Social Responsibility. A critical Approach to Theory and Practice, Springer International Publishing, Switzerland.pl_PL
dc.referencesNiewiadoma M. (2015), Nowe wyzwania zrównoważonego rozwoju oraz społecznie odpowiedzialnego biznesu dla sektora bankowego we współczesnych warunkach gospodarowania, [in:] K. Pietraszkiewicz (ed.), Sektor finansowy i zagrożenia rozwoju, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesOrnarowicz U. (2013), Społeczna odpowiedzialność biznesu w sektorze bankowym, [in:] P. Płoszajski (ed.), Strategie społecznej odpowiedzialności polskich spółek giełdowych, Oficyna Wydawnicza Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPaluszak G., Wiśniewska‑Paluszak J. (2016), The Role of Green Banking in a Sustainable Industrial Network, “Safe Bank”, vol. 4(65), pp. 75–95.pl_PL
dc.referencesPogonowska B. (2017), CSR instytucji finansowych w ujęciu globalnym, [in:] K. Waliszewski (ed.), Społeczna odpowiedzialność instytucji finansowych. Perspektywa banków, pośredników finansowych i doradców finansowych, CeDeWu Sp. z o.o., Warszawa.pl_PL
dc.referencesPorter M. E., Kramer M. R. (2002), The Competitive Advantage of Corporate Philanthropy, “Harvard Business Review”, vol. 80(12), pp. 56–68.pl_PL
dc.referencesPorter M. E., Kramer M. R. (2006), Strategy & Society: The Link Between Competitive Advantage and Corporate Social Responsibility, “Harvard Business Review”, vol. 84(1–2), pp. 78–92.pl_PL
dc.referencesResponsible Business Forum (2017), The archive of best practices, www.odpowiedzialnybiznes.pl/dobre‑praktyki/ [accessed: 1.06.2017].pl_PL
dc.referencesRok B. (2016), Nowa fala odpowiedzialnych, „Dziennik Gazety Prawnej”, no. 97(4244), p. 1.pl_PL
dc.referencesSamelak J. (2013), Zintegrowane sprawozdanie przedsiębiorstwa społecznie odpowiedzialnego, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.pl_PL
dc.referencesSenyigit Y. B., Shuaibu M. A. (2017), The Effect of Corporate Social Responsibility on Financial Performance: Evidence from the Banking Industry in Emerging Economies, “Journal of Business Studies Quarterly”, vol. 9(1), pp. 22–31.pl_PL
dc.referencesSocial Reports Bases (2017), http://raportyspoleczne.pl/biblioteka‑raportow/ [accessed: 1.06.2017].pl_PL
dc.referencesSurmacz W. (2016), Kapitał ma narodowość, „Gazeta Bankowa”, no. 6(1182), pp. 6–11.pl_PL
dc.referencesSzuman A. (2004), Analiza struktury, [in:] M. Chromińska, I. Roeske‑Słomka, A. Szuman (eds.), Metody statystki opisowej, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.pl_PL
dc.referencesUllah M. H., Rahman M. A. (2015), Corporate social responsibility reporting practices in banking companies in Bangladesh. Impact of regulatory change, “Journal of Financial Reporting and Accounting”, vol. 13(2), pp. 200–225.pl_PL
dc.referencesWu M‑W., Shen Ch‑H. (2013), Corporate social responsibility in the banking industry: Motives and financial performance, “Journal of Banking & Finance”, vol. 37, pp. 3529–3547.pl_PL
dc.contributor.authorEmailgpaluszak@wne.uw.edu.pl
dc.contributor.authorEmailwisniew@up.poznan.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-6018.339.02
dc.relation.volume6en_GB
dc.subject.jelG21
dc.subject.jelQ56


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.