Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorRotengruber, Przemysław
dc.date.accessioned2019-02-14T08:32:00Z
dc.date.available2019-02-14T08:32:00Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.issn1899-2226
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/26803
dc.description.abstractThe aim of this article is to scrutinize the relationship between the moral attitude of an entrepreneur and his or her possibility to gain competitive advantage. This declaration leads to the following question: does the everyday practice confirm or deny the economic usefulness of the postulate of corporate social responsibility? On the one hand, moral desertion is obviously profitable (also in the economic sense). Partners of the deserter, in most cases, are not able to avoid (unexpected and expansive) consequences of his or her new attitude towards them. On the other hand, this strategy—in long-term perspective—seems to be doubtfully profitable. The former victims orientate themselves to their new circumstances and become ready to face the attack. Therefore, the corporate social responsibility, in the final calculation, should be taken as the only way to protect active participants of the market against the temptation to neglect their obligation towards people, who can punish or reward them (as stakeholders and whistleblowers).en_GB
dc.description.sponsorshipPublication of English-language versions of the volumes of the “Annales. Ethics in Economic Life” financed through contract no. 501/1/P-DUN/2017 from the funds of the Ministry of Science and Higher Education devoted to the promotion of scholarship.en_GB
dc.language.isoenen_GB
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegoen_GB
dc.relation.ispartofseriesAnnales. Ethics in Economic Life;5
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.en_GB
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0en_GB
dc.subjectmarginal moralityen_GB
dc.subjectcorporate social responsibilityen_GB
dc.subjectcompetitive advantageen_GB
dc.titleThe marginal morality (die Grenzen der Moral) as an ethical challenge and as the knowledge on how to gain competitive advantageen_GB
dc.typeArticleen_GB
dc.page.number21-31
dc.contributor.authorAffiliationAdam Mickiewicz University in Poznan, Faculty of Social Sciences, Institute of Cultural Studies
dc.identifier.eissn2353-4869
dc.referencesBanisar, D. (2011). Whistleblowing international standards and developments. A study for the First International Conference on Corruption and Transparency. http://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1753180en_GB
dc.referencesBerlin, I. (1994). Cztery eseje o wolności (H. Bartoszewicz, Trans.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.en_GB
dc.referencesDylus, A. (1992). Moralność krańcowa jako problem dla katolickiej nauki społecznej. Warszawa: Pallotinum.en_GB
dc.referencesDylus, A. (2009). Compliance-Management. Charakterystyka i warunki powodzenia. In W. Gasparski, & J. Jabłońska-Bonca (Eds.), Biznes, prawo, etyka. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne dla Akademii Leona Koźmińskiego.en_GB
dc.referencesEvan, W. M., & Freeman, R. E. (1997). Spółka i osoby żywotnie zainteresowane. Kapitalizm kantowski. In L. V. Ryan, & J. Sójka (Eds.), Etyka biznesu. Poznań: “W drodze”.en_GB
dc.referencesFoucault, M. (1998). Trzeba bronić społeczeństwa (M. Kowalska, Trans.). Warszawa: Wydawnictwo KR.en_GB
dc.referencesFreeman, R. E. (1984). Strategic management: A stakeholder approach. Boston, MA: Pitman.en_GB
dc.referencesGarbarski, L., Rutkowski, I., & Wrzosek, W. (2000). Marketing. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.en_GB
dc.referencesGeorge, R. T., (1993). Competing with integrity in international business. New York, NY, Oxford: Oxford University Press.en_GB
dc.referencesHardin, R. (2009). Zaufanie (A. Gruba, Trans.). Warszawa: Sic!en_GB
dc.referencesKuciński, K. (2002). Gospodarka globalna. Poznań: Kurpisz.en_GB
dc.referencesLévinas, E. (1991). Etyka i Nieskończony (B. Opolska-Kokoszka, Trans.). Kraków: Wydawnictwo Naukowe PAT.en_GB
dc.referencesLewicka-Strzałecka, A. (1999). Etyczne standardy firm i pracowników. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.en_GB
dc.referencesLewicka-Strzałecka, A. (2005). Moralne standardy konsumentów: analiza empiryczna. Annales. Ethics in Economic Life, 8(1), 75–86.en_GB
dc.referencesLewicka-Strzałecka, A. (2006). Odpowiedzialność moralna w życiu gospodarczym. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.en_GB
dc.referencesMendel, T. (2001). Partycypacja w zarządzaniu współczesnymi organizacjami. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu.en_GB
dc.referencesMiceli, M. P., Near, J. P., & Dworkin, T. M. (2008). Whistleblowing in organizations. New York, NY: Routledge.en_GB
dc.referencesMitchell, R. K., Agle, B. R., & Wood, D. J. (1997). Toward a theory of stakeholder. Identification and salience: Defining the principle of who and what really counts. Academy of Management Review, 22(4), 853–886.en_GB
dc.referencesNader, R., Petkas, P., & Blackwell, K. (1972). Whistle blowing. New York, NY: Bantam Books.en_GB
dc.referencesRotengruber, P. (2010). Deklaracje, narzędzia, czyny. Wokół wątpliwości towarzyszących postulatowi społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw. In W. Gasparski, & B. Rok (Eds.), Ku obywatelskiej rzeczpospolitej. Warszawa: Poltext.en_GB
dc.referencesRotengruber, P. (2011). Dialogowe postawy etyki gospodarczej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.en_GB
dc.referencesRotengruber, P. (2013). Moralność krańcowa jako przedmiot badania oraz jako wiedza o sposobach osiągania przewagi konkurencyjnej. Annales. Ethics in Economic Life, 16, 41–50.en_GB
dc.referencesSosenko, K. (1997). Kwestia zastosowania etyki w ekonomii. In J. Dietl, & W. Gasparski (Eds.), Etyka biznesu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.en_GB
dc.referencesSosenko, K. (1998). Ekonomia w perspektywie aksjologicznej. Kraków: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie.en_GB
dc.referencesSprenger, R. K. (2009). Zaufanie #1 (M. Dutkiewicz, Trans.). Warszawa: MT Biznes.en_GB
dc.referencesWęgrzecki, A. (2002). Wolność i dowolność w działalności ekonomicznej. Annales. Ethics in Economic Life, 5, 15–20.en_GB
dc.referencesWicks, A. C., & Freeman, R. E. (1998). Organization studies and the new pragmatism: Positivism, anti-positivism, and the search for ethics. Organization Science, 9(2), 123–140.en_GB
dc.referencesWróbel, S. (2002). Władza i rozum. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.en_GB
dc.referencesŽižek, S. (2001). Wzniosły obiekt ideologii (J. Bator, & P. Dybel, Trans.). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.en_GB
dc.contributor.authorEmailproten@amu.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/1899-2226.20.5.02
dc.relation.volume20en_GB
dc.subject.jelL21
dc.subject.jelM14
dc.subject.jelZ1


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.