Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMalinowski, Wiesław Mateusz
dc.date.accessioned2019-02-08T09:35:00Z
dc.date.available2019-02-08T09:35:00Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn1505-9065
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/26763
dc.description.abstractThis paper puts forward a reflection upon the status of Theodore de Banville in the literary Pantheon by making an attempt to determine the proportions of art and artisanry in his poetic work. While Banville deserves to be referred to as an artist, providing the term is based on the 19th century definition, the name of an artisan, so often used with reference to his person by critics and literary historians might also be justified. Looking at Banville’s work more closely, analyzing the role of his creative inspiration and patiently built text structure, observing the importance attached by the author to the versification techniques, his love for technical difficulty, his meticulousness and his writing skills, but also the frequency with which he creates images and metaphors referring to what was previously called ‘mechanical arts’, long story short, taking into account everything that falls under the category of poetic techniques, the answer to the question posed in the title of the paper, whether Banville was an artist or an artisan, is that he was both.en_GB
dc.description.abstractArtykuł proponuje refleksję nad statusem Théodora de Banville w literackim Panteonie i charakterystykę jego twórczości poetyckiej poprzez próbę ustalenia proporcji zachodzących w niej między sztuką a rzemiosłem. O ile bowiem miano artysty przysługuje niewątpliwie poecie na mocy dziewiętnastowiecznych definicji tego pojęcia, to miano rzemieślnika, tak często nadawane mu przez krytyków i historyków literatury, także ma swoje uzasadnienie. Przyglądając się dziełu Banville’a uważniej, badając w nim udział twórczej inspiracji i cierpliwej konstrukcji tekstu, obserwując wagę przywiązywaną przez autora do zagadnień techniki wierszopisarskiej, jego umiłowanie trudności, jego skrupulatność, jego zręczność wykonawcy, ale także częstotliwość, z jaką pojawiają się pod jego piórem obrazy i metafory odsyłające do tego, co dawniej nazywano „sztukami mechanicznymi”, krótko mówiąc, uwzględniając wszystko to, co składa się na warsztat poety, na tytułowe pytanie, czy Banville jest artystą, czy rzemieślnikiem?, odpowiedź brzmi: zarówno jednym, jak i drugim.pl_PL
dc.language.isofrfr_FR
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegofr_FR
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Romanica; 13
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.fr_FR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0fr_FR
dc.subjectThéodore de Banvilleen_GB
dc.subjectFrench poetry of the 19th centuryen_GB
dc.subjectartisanry in poetryen_GB
dc.subjectThéodore de Banvillepl_PL
dc.subjectpoezja francuska XIX wiekupl_PL
dc.subjectrzemiosło w poezjipl_PL
dc.titleThéodore de Banville : artiste ou artisan ?fr_FR
dc.title.alternative“Théodore de Banville: Artist or Artisan?”en_GB
dc.title.alternative„Théodore de Banville: artysta czy rzemieślnik?”pl_PL
dc.typeArticlefr_FR
dc.page.number7-17
dc.contributor.authorAffiliationUniversité Adam Mickiewicz de Poznań
dc.identifier.eissn2449-8831
dc.referencesAndrès, Philippe, Théodore de Banville. Un passeur dans le siècle, Paris, Champion, 2009pl_PL
dc.referencesBanville, Théodore, de, Les Poésies, 1841-1854, Paris, Poulet-Malassis et de Broise, 1857pl_PL
dc.referencesBanville, Théodore, de, OEuvres, Genève, Slatkine reprints, 1972, t. II, V, VI, VIIIpl_PL
dc.referencesBaudelaire, Charles, OEuvres complètes, Paris, Robert Laffont, 1980pl_PL
dc.referencesBienvenu, Jacques, « Intertextualités rimbaldiennes, Banville, Mallarmé, Charles Cros », Parade sauvage, novembre 2006, no 21pl_PL
dc.referencesBienvenu, Jacques, « L’Art poétique de Verlaine : une réponse au traité de Banville », Europe, avril 2007, no 936pl_PL
dc.referencesBoileau-Despréaux, Nicolas, OEuvres. Ouvrages divers, Paris, Pierre Didot, 1813pl_PL
dc.referencesDu Bos, Jean-Baptiste, Abbé, Reflexions critiques sur la Poesie et sur la Peinture, Premiere Partie, Paris, Pierre-Jean Mariette, 1733pl_PL
dc.referencesDiderot, Denis et d’Alembert Jean le Rond, L’Encyclopédie, 1re éd. 1751, t. 1pl_PL
dc.referencesFéraud, Jean-François, Abbé, Dictionaire critique de la langue française, Marseille, Jean Mossy, 1787pl_PL
dc.referencesFrance, Anatole, La Vie littéraire, IV, Paris, Calmann-Lévy, s. d.pl_PL
dc.referencesLemaître, Jules, Les Contemporains : études et portraits littéraires (première série), Paris, Lecène et Oudin, 1886pl_PL
dc.referencesMatoré, Georges, « Les notions d’art et d’artiste à l’époque romantique », Revue des Sciences Humaines, avril-septembre 1951, no 62-63pl_PL
dc.referencesMurat, Michel, L’Art de Rimbaud, Paris, José Corti, 2002pl_PL
dc.referencesVerlaine, Paul, OEuvres en prose complètes, éd. Jacques Borel, Paris, Gallimard, 1972, « La Pléiade »pl_PL
dc.contributor.authorEmailmalinow@amu.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/1505-9065.13.02


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.