dc.contributor.author | Kaczmarek, Tomasz | |
dc.date.accessioned | 2019-02-08T09:34:59Z | |
dc.date.available | 2019-02-08T09:34:59Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.issn | 1505-9065 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/26757 | |
dc.description.abstract | The Grand-Guignol theater is regarded as a common literary genre having nothing in common with the real art. Certainly repertoire of this “bloody scene” was a popular fraction of the boulevard theater. The procurers of a sensation competed in showing images of violence to flatter the tastes of the middle class eager for blood, human remains, gouged out eyes, scream, wheezing and other “special effects”. Nevertheless, authors associated with this movement also created a new aesthetic which was inspired by the achievements of such classics as Guy de Maupassant and Edgar Allan Poe. They were focused on the common goal: to scare the audience. However, they were rather oriented on the psychological dimension of the fear than on the bloody scenes of violence. New playwrights have found in their brilliant predecessors not only a theme of mystery and horror but also have transplanted their prosaic formal measures on the theatrical ground. The dramas were created concise in the form in which the pressure was meant to lead, according to the classical rules, through the point of culmination up to the final solution. In this article the Author presents the quests of writers who have laid down the foundations of the characteristic “theater of cruelty”. | en_GB |
dc.description.abstract | Teatr Grand-Guignol od dawna uważany jest za pospolity gatunek niemający nic wspólnego z prawdziwą sztuką. Z pewnością repertuar tej „krwawej sceny” stanowi popularny odłam teatru bulwarowego. Producenci sensacji prześcigali się w ukazywaniu obrazów przemocy, by schlebiać gustom klasy średniej, żądnej krwi, widoku ludzkich szczątków, wydłubanych oczu, krzyku, rzężenia i innych „efektów specjalnych”. Niemniej pisarze związani z tą sceną stworzyli również nową estetykę, która inspiruje się dorobkiem takich autorów jak Guy de Maupassant i Edgar Allan Poe. Przyświecać im będzie wspólny cel: straszenie widzów, ale bardziej będą się koncentrować na psychologicznym wymiarze lęku niż na krwawych scenach przemocy. Nowi dramaturdzy odnajdują w swych genialnych poprzednikach nie tylko tematykę tajemniczości i grozy, ale także przeszczepią na grunt teatralny ich prozatorskie zabiegi formalne. Powstają więc sztuki zwięzłe w formie, w których napięcie ma prowadzić, zgodnie z klasycznymi regułami, do punktu kulminacyjnego i rozwiązania akcji. W niniejszym artykule przedstawione są poszukiwania pisarzy, którzy kładą podwaliny pod swoisty „teatr okrucieństwa”. | pl_PL |
dc.language.iso | fr | fr_FR |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | fr_FR |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Romanica; 13 | |
dc.rights | This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License. | fr_FR |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | fr_FR |
dc.subject | Grand-Guignol | en_GB |
dc.subject | violence | en_GB |
dc.subject | aesthetic of the theater of horror | en_GB |
dc.subject | Guy de Maupassant | en_GB |
dc.subject | Edgar Allan Poe | en_GB |
dc.subject | André de Lorde | en_GB |
dc.subject | Grand-Guignol | pl_PL |
dc.subject | przemoc | pl_PL |
dc.subject | estetyka teatru grozy | pl_PL |
dc.subject | Guy de Maupassant | pl_PL |
dc.subject | Edgar Allan Poe | pl_PL |
dc.subject | André de Lorde | pl_PL |
dc.title | Entre l’art et l’artisanat, ou en quête de l’esthétique du Grand-Guignol | fr_FR |
dc.title.alternative | “Between Art and Craft – a Quest for the Esthetics of Grand-Guignol Theater” | en_GB |
dc.title.alternative | „Między sztuką a rzemieślnictwem, czyli w poszukiwaniu estetyki teatru Grand-Guignol” | pl_PL |
dc.type | Article | fr_FR |
dc.page.number | 149-161 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Université de Łódź | |
dc.identifier.eissn | 2449-8831 | |
dc.references | Achard, Marcel, Bonsoir, 22 mai 1929 | pl_PL |
dc.references | Alvernhe, Andrée, in : Guy de Maupassant, Contes choisis, Paris, Librairie Larousse, 1955 | pl_PL |
dc.references | Antoine André, préface, in : A. de Lorde, Théâtre rouge, Paris, Eugène Figuière, Éditeur, 1922 | pl_PL |
dc.references | Aristote, Poétique, trad. De Roselyne Dupont-Roc et Jean Lallot, Paris, Éditions du Seuil, 1980 | pl_PL |
dc.references | Artinian, Artine, Maupassant, Criticism in France (1880-1940), New York, King’s Crown Press, 1941 | pl_PL |
dc.references | Baudelaire, Charles, Eureka, La Genèse d’un poëme Le Corbeau, méthode de composition par Edgar Poe, Paris, Louis Conard Libraire-Éditeur, 1936 | pl_PL |
dc.references | Baudelaire, Charles, L’Art romantique, Paris, Calmann Lévy, Éditeur, 1885 | pl_PL |
dc.references | Binet, Alfred, préface, in : A. de Lorde, Théâtre de la Peur, Paris, Eugène Figuière, Éditeur, 1919 | pl_PL |
dc.references | Cambiaire, Célestin Pierre, The influence of Edgar Allan Poe in France, New York, Haskell House Publishers Ltd., 1970 | pl_PL |
dc.references | Foleÿ, Charles, préface, in : C. Orval, Mon visage dans la nuit, Paris, Marpon et Cie éditeurs, 1928 | pl_PL |
dc.references | France, Anatole, « M. Guy de Maupassant, critique et romancier », in : La vie littéraire : deuxième série, Paris, C. Lévy, 1890 | pl_PL |
dc.references | Hand, Richard J., Wilson, Michael, Grand-Guignol. The French Theater of Horror, University of Exeter Press, 2003 | pl_PL |
dc.references | « Les mystères de la peur », introduction à l’anthologie d’André de Lorde et Albert Dubeux, Les Maîtres de la peur, Paris, Librairie Delagrave, 1927 | pl_PL |
dc.references | Lorde, André de, « Les monstres qui vivent en nous », in : Galerie des monstres, Paris, Eugène Figuière, 1928 | pl_PL |
dc.references | Lorde, André de, préface, in : Théâtre d’épouvante, Paris, Librairie Théâtrale, Artistique Littéraire, 1909 | pl_PL |
dc.references | Matthews, Brander J., French Dramatists of the Nineteenth Century, New York, Charles Scribner’s Sons, 1881 | pl_PL |
dc.references | Maynial, Édouard, Vie et oeuvre de Guy de Maupassant, Paris, Mercure de France, 1906 | pl_PL |
dc.references | Pierron, Agnès, « Grand-Guignol », in : M. Corvin (réd.), Dictionnaire encyclopédique du théâtre, Paris, Larousse, 2001 | pl_PL |
dc.references | Pierron, Agnès, Le Grand-Guignol, le théâtre des peurs de la Belle Époque, Paris, Robert Laffont, 1995 | pl_PL |
dc.references | Pierron, Agnès, Les Nuits blanches du Grand-Guignol, Paris, Seuil, 2002 | pl_PL |
dc.references | Poe, Edgar Allan, « Nathaniel Hawthorne: Twice-Told Tales; Literary Criticism », Graham’s Magazine, 1942 | pl_PL |
dc.references | Pruner, Michel, L’analyse du texte de théâtre, Paris, Nathan Université, 2001 | pl_PL |
dc.references | Ressi, Michèle, Écrire pour le théâtre, Paris, Eyrolles, 2008 | pl_PL |
dc.references | Sarrazac, Jean-Pierre, « Reconstruire le réel ou suggérer l’indicible », in : J. de Jomaron, Le Théâtre en France, Paris, Armand Colin, 1992 | pl_PL |
dc.references | Schumacher, Claude, Alfred Jarry and Guillaume Apollinaire, Basingstoke, Macmillan, 1984 | pl_PL |
dc.references | Sullivan, Edward D., « Maupassant et la nouvelle », in : Cahiers de l’Association internationale des études françaises, Société d’édition « Les Belles Lettres », 1975, vol. 27 | pl_PL |
dc.references | Taine, Hyppolite, Histoire de la littérature anglaise, Paris, Librairie de L. Hachette et Cie, 1866, vol. 1 | pl_PL |
dc.references | Vinaver, Michel, Écritures dramatiques. Essais d’analyse de textes de théâtre, Arles, Actes Sud, 1993 | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | tomasz.kaczmarek@uni.lodz.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/1505-9065.13.14 | |