Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKaczmarek, Tomasz
dc.date.accessioned2019-02-08T09:34:59Z
dc.date.available2019-02-08T09:34:59Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn1505-9065
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/26757
dc.description.abstractThe Grand-Guignol theater is regarded as a common literary genre having nothing in common with the real art. Certainly repertoire of this “bloody scene” was a popular fraction of the boulevard theater. The procurers of a sensation competed in showing images of violence to flatter the tastes of the middle class eager for blood, human remains, gouged out eyes, scream, wheezing and other “special effects”. Nevertheless, authors associated with this movement also created a new aesthetic which was inspired by the achievements of such classics as Guy de Maupassant and Edgar Allan Poe. They were focused on the common goal: to scare the audience. However, they were rather oriented on the psychological dimension of the fear than on the bloody scenes of violence. New playwrights have found in their brilliant predecessors not only a theme of mystery and horror but also have transplanted their prosaic formal measures on the theatrical ground. The dramas were created concise in the form in which the pressure was meant to lead, according to the classical rules, through the point of culmination up to the final solution. In this article the Author presents the quests of writers who have laid down the foundations of the characteristic “theater of cruelty”.en_GB
dc.description.abstractTeatr Grand-Guignol od dawna uważany jest za pospolity gatunek niemający nic wspólnego z prawdziwą sztuką. Z pewnością repertuar tej „krwawej sceny” stanowi popularny odłam teatru bulwarowego. Producenci sensacji prześcigali się w ukazywaniu obrazów przemocy, by schlebiać gustom klasy średniej, żądnej krwi, widoku ludzkich szczątków, wydłubanych oczu, krzyku, rzężenia i innych „efektów specjalnych”. Niemniej pisarze związani z tą sceną stworzyli również nową estetykę, która inspiruje się dorobkiem takich autorów jak Guy de Maupassant i Edgar Allan Poe. Przyświecać im będzie wspólny cel: straszenie widzów, ale bardziej będą się koncentrować na psychologicznym wymiarze lęku niż na krwawych scenach przemocy. Nowi dramaturdzy odnajdują w swych genialnych poprzednikach nie tylko tematykę tajemniczości i grozy, ale także przeszczepią na grunt teatralny ich prozatorskie zabiegi formalne. Powstają więc sztuki zwięzłe w formie, w których napięcie ma prowadzić, zgodnie z klasycznymi regułami, do punktu kulminacyjnego i rozwiązania akcji. W niniejszym artykule przedstawione są poszukiwania pisarzy, którzy kładą podwaliny pod swoisty „teatr okrucieństwa”.pl_PL
dc.language.isofrfr_FR
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegofr_FR
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Romanica; 13
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.fr_FR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0fr_FR
dc.subjectGrand-Guignolen_GB
dc.subjectviolenceen_GB
dc.subjectaesthetic of the theater of horroren_GB
dc.subjectGuy de Maupassanten_GB
dc.subjectEdgar Allan Poeen_GB
dc.subjectAndré de Lordeen_GB
dc.subjectGrand-Guignolpl_PL
dc.subjectprzemocpl_PL
dc.subjectestetyka teatru grozypl_PL
dc.subjectGuy de Maupassantpl_PL
dc.subjectEdgar Allan Poepl_PL
dc.subjectAndré de Lordepl_PL
dc.titleEntre l’art et l’artisanat, ou en quête de l’esthétique du Grand-Guignolfr_FR
dc.title.alternative“Between Art and Craft – a Quest for the Esthetics of Grand-Guignol Theater”en_GB
dc.title.alternative„Między sztuką a rzemieślnictwem, czyli w poszukiwaniu estetyki teatru Grand-Guignol”pl_PL
dc.typeArticlefr_FR
dc.page.number149-161
dc.contributor.authorAffiliationUniversité de Łódź
dc.identifier.eissn2449-8831
dc.referencesAchard, Marcel, Bonsoir, 22 mai 1929pl_PL
dc.referencesAlvernhe, Andrée, in : Guy de Maupassant, Contes choisis, Paris, Librairie Larousse, 1955pl_PL
dc.referencesAntoine André, préface, in : A. de Lorde, Théâtre rouge, Paris, Eugène Figuière, Éditeur, 1922pl_PL
dc.referencesAristote, Poétique, trad. De Roselyne Dupont-Roc et Jean Lallot, Paris, Éditions du Seuil, 1980pl_PL
dc.referencesArtinian, Artine, Maupassant, Criticism in France (1880-1940), New York, King’s Crown Press, 1941pl_PL
dc.referencesBaudelaire, Charles, Eureka, La Genèse d’un poëme Le Corbeau, méthode de composition par Edgar Poe, Paris, Louis Conard Libraire-Éditeur, 1936pl_PL
dc.referencesBaudelaire, Charles, L’Art romantique, Paris, Calmann Lévy, Éditeur, 1885pl_PL
dc.referencesBinet, Alfred, préface, in : A. de Lorde, Théâtre de la Peur, Paris, Eugène Figuière, Éditeur, 1919pl_PL
dc.referencesCambiaire, Célestin Pierre, The influence of Edgar Allan Poe in France, New York, Haskell House Publishers Ltd., 1970pl_PL
dc.referencesFoleÿ, Charles, préface, in : C. Orval, Mon visage dans la nuit, Paris, Marpon et Cie éditeurs, 1928pl_PL
dc.referencesFrance, Anatole, « M. Guy de Maupassant, critique et romancier », in : La vie littéraire : deuxième série, Paris, C. Lévy, 1890pl_PL
dc.referencesHand, Richard J., Wilson, Michael, Grand-Guignol. The French Theater of Horror, University of Exeter Press, 2003pl_PL
dc.references« Les mystères de la peur », introduction à l’anthologie d’André de Lorde et Albert Dubeux, Les Maîtres de la peur, Paris, Librairie Delagrave, 1927pl_PL
dc.referencesLorde, André de, « Les monstres qui vivent en nous », in : Galerie des monstres, Paris, Eugène Figuière, 1928pl_PL
dc.referencesLorde, André de, préface, in : Théâtre d’épouvante, Paris, Librairie Théâtrale, Artistique Littéraire, 1909pl_PL
dc.referencesMatthews, Brander J., French Dramatists of the Nineteenth Century, New York, Charles Scribner’s Sons, 1881pl_PL
dc.referencesMaynial, Édouard, Vie et oeuvre de Guy de Maupassant, Paris, Mercure de France, 1906pl_PL
dc.referencesPierron, Agnès, « Grand-Guignol », in : M. Corvin (réd.), Dictionnaire encyclopédique du théâtre, Paris, Larousse, 2001pl_PL
dc.referencesPierron, Agnès, Le Grand-Guignol, le théâtre des peurs de la Belle Époque, Paris, Robert Laffont, 1995pl_PL
dc.referencesPierron, Agnès, Les Nuits blanches du Grand-Guignol, Paris, Seuil, 2002pl_PL
dc.referencesPoe, Edgar Allan, « Nathaniel Hawthorne: Twice-Told Tales; Literary Criticism », Graham’s Magazine, 1942pl_PL
dc.referencesPruner, Michel, L’analyse du texte de théâtre, Paris, Nathan Université, 2001pl_PL
dc.referencesRessi, Michèle, Écrire pour le théâtre, Paris, Eyrolles, 2008pl_PL
dc.referencesSarrazac, Jean-Pierre, « Reconstruire le réel ou suggérer l’indicible », in : J. de Jomaron, Le Théâtre en France, Paris, Armand Colin, 1992pl_PL
dc.referencesSchumacher, Claude, Alfred Jarry and Guillaume Apollinaire, Basingstoke, Macmillan, 1984pl_PL
dc.referencesSullivan, Edward D., « Maupassant et la nouvelle », in : Cahiers de l’Association internationale des études françaises, Société d’édition « Les Belles Lettres », 1975, vol. 27pl_PL
dc.referencesTaine, Hyppolite, Histoire de la littérature anglaise, Paris, Librairie de L. Hachette et Cie, 1866, vol. 1pl_PL
dc.referencesVinaver, Michel, Écritures dramatiques. Essais d’analyse de textes de théâtre, Arles, Actes Sud, 1993pl_PL
dc.contributor.authorEmailtomasz.kaczmarek@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/1505-9065.13.14


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.