Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKaczmarek-Wiśniewska, Anna
dc.date.accessioned2019-02-08T09:34:58Z
dc.date.available2019-02-08T09:34:58Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn1505-9065
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/26755
dc.description.abstractArt is considered by Emile Zola as one of the crucial values, as well in his life as in his work. It appears there in many different ways: practical (collecting paintings, friendship with artists) and theoretic (critical writings on art). One of the consequences of the author’s passion for art are literary characters of male and female painters in several novels of his Rougon-Macquart series and some of his short stories. The paper focuses on a few characters of women painters, taking into consideration Zola’s opinion about female creation, its position and its value compared to the work of men. Christine Hallegrain from The Masterpiece, Clotilde Rougon from Doctor Pascal and Mrs Sourdis from an eponymic short story are used to prove that even the most gifted woman is not able to achieve the level of a male performance, as the value of the genuine art consists of the very element of male genius. This is why women painters can never be considered as artists, they are always just artisans.en_GB
dc.description.abstractSztuka stanowi jedną z kluczowych wartości zarówno w życiu, jak i w twórczości Emila Zoli, przybierając wiele różnych aspektów praktycznych (kolekcjonerstwo, przyjaźnie z artystami), jak i teoretycznych (teksty krytyczne na temat malarstwa). Jedną z konsekwencji takiego stanu rzeczy są literackie kreacje postaci malarzy i malarek w powieściach z cyklu Rougon-Macquartowie oraz w nowelach tego autora. Artykuł analizuje kilka postaci kobiet-malarek w kontekście poglądów Zoli na twórczość kobiecą, jej pozycję i wartość w porównaniu do twórczości mężczyzn. Krystyna Hallegrain, bohaterka Dzieła, Klotylda Rougon z Doktora Pascala oraz pani Sourdis z eponimicznej noweli stanowią ilustrację tezy, że nawet najbardziej utalentowana artystycznie kobieta nigdy nie dorówna mężczyźnie, ponieważ wartość prawdziwej sztuki polega na obecności w niej pierwiastka męskiego geniuszu. Dlatego malarki w tekstach Zoli nie mogą pretendować do miana artystek, na zawsze pozostając rzemieślniczkami.pl_PL
dc.language.isofrfr_FR
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegofr_FR
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Romanica; 13
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.fr_FR
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0fr_FR
dc.subjectZolaen_GB
dc.subjectpaintingen_GB
dc.subjectwomanen_GB
dc.subjectartisanen_GB
dc.subjectartisten_GB
dc.subjectZolapl_PL
dc.subjectmalarstwopl_PL
dc.subjectkobietapl_PL
dc.subjectartystapl_PL
dc.subjectrzemieślnikpl_PL
dc.titleLes femmes peintres dans les romans et les nouvelles zoliennes : artisanes ou artistes ?fr_FR
dc.title.alternative“Women Painters in Emile Zola’s Novels and Short Stories: Artisans or Artists?”en_GB
dc.title.alternative„Kobiety-malarki w powieściach i nowelach E. Zoli: rzemieślniczki czy artystki?”pl_PL
dc.typeArticlefr_FR
dc.page.number127-136
dc.contributor.authorAffiliationUniversité d’Opole
dc.identifier.eissn2449-8831
dc.referencesLagrange, Léon, « Du rang des femmes dans les arts », Gazette des beaux-arts : la doyenne des revues d’art, 1860, n° 8, p. 30-42, URL : http://digi.ub.uni-heidelberg.de/diglit/gba1860_4/0042 (consulté le 20.07.2016)pl_PL
dc.referencesMitterand, Henri, Notice à Madame Sourdis, in : Zola Émile, Nouvelles noires, édition d’Henri Mitterand, Paris, Le Livre de Poche, 2013pl_PL
dc.referencesZola, Émile, Le docteur Pascal, Paris, Fasquelle, 1977pl_PL
dc.referencesZola, Émile, Le jury, in : Zola Émile, « Ah ! Vivre indigné, vivre enragé !... » quarante ans de polémiques, édition préparée par Jacques Vassevière, Paris, Le Livre de Poche, 2013, p. 27-32pl_PL
dc.referencesZola, Émile, Madame Sourdis, in : Zola Émile, Nouvelles noires, édition d’Henri Mitterand, Paris, Le Livre de Poche, 2013pl_PL
dc.referencesZola, Émile, Nos peintres au Champ-de-Mars, in : Zola Émile, « Ah ! Vivre indigné, vivre enragé !... » quarante ans de polémiques, édition préparée par Jacques Vassevière, Paris, Le Livre de Poche, 2013, p. 46-49pl_PL
dc.referencesZola, Émile, Proudhon et Courbet, in : Zola Émile, « Ah ! Vivre indigné, vivre enragé !... » quarante ans de polémiques, édition préparée par Jacques Vassevière, Paris, Le Livre de Poche, 2013, p. 23-27pl_PL
dc.referencesZola, Émile, Sur le féminisme, in : Zola Émile, OEuvres complètes, t. XIV : Chroniques et Polémiques II, Paris, Claude Tchou, 1970, p. 844pl_PL
dc.referencesZola, Émile, L’OEuvre, Paris, Fasquelle, 1983pl_PL
dc.contributor.authorEmailakaczmarek@uni.opole.pl
dc.identifier.doi10.18778/1505-9065.13.12


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.