dc.contributor.author | Szabó, Ildikó | |
dc.date.accessioned | 2019-02-05T11:41:30Z | |
dc.date.available | 2019-02-05T11:41:30Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.issn | 0860-7435 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/26738 | |
dc.description.abstract | Started in February 2014, ELINET project run for 2 years including 28 European countries. It aimed to analyse and consult on literacy policies at a local, regional, national, and trans-national level, raising awareness of literacy issues and coordinating campaigns. Ultimately, the fruit of this network was to include a European framework of good practice in raising literacy levels and a sample of corresponding examples. The paper is to present the way good practices were collected and reviewed; and introduces a good practice (run by John von Neumann University Pedagogical Faculty, “Reading belongs to everyone, even to you!”) based on the ELINET good practice framework. | en_GB |
dc.description.abstract | Rozpoczęty w lutym 2014 r. Projekt ELINET był realizowany przez 2 lata, przez 28 krajów europejskich. Jego celem była analiza i konsultacje w zakresie lokalnych, regionalnych, krajowych i ponadnarodowych polityk rozwoju umiejętności czytania i pisania, podnoszenie świadomości na temat alfabetyzacji oraz koordynowanie kampanii. Ostatecznie, efektem działania sieci było utworzenie Europejskiej ramy dobrych praktyk w podnoszeniu poziomu umiejętności czytania i pisania oraz przykładów jej zastosowania. Artykuł ma na celu przedstawienie sposobu, w jaki zebrano i zweryfikowano dobre praktyki, opisuje również dobrą praktykę (prowadzoną przez Wydział Pedagogiczny Uniwersytetu Johna von Neumanna w ramach programu „Czytanie należy do wszystkich, nawet do Ciebie!”), stworzoną w oparciu o dobre praktyki ELINET. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | This publication is supported by EFOP-3.6.1-16-2016-00006 “The development and enhancement of the research potential at John von Neumann University” project. The Project is supported by the Hungarian Government and co-financed by the European Social Fund. | en_GB |
dc.language.iso | en | en_GB |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | en_GB |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum;27 | |
dc.rights | This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License. | en_GB |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | en_GB |
dc.subject | literacy good practice | en_GB |
dc.subject | non-formal education | en_GB |
dc.subject | co-operation of librarians | en_GB |
dc.subject | pre- and in-service teachers | en_GB |
dc.subject | alfabetyzacja | pl_PL |
dc.subject | dobra praktyka | pl_PL |
dc.subject | edukacja nieformalna | pl_PL |
dc.subject | współpraca bibliotekarzy | pl_PL |
dc.subject | nauczyciele i przyszli nauczyciele | pl_PL |
dc.title | A Good Practice (based on ELINET criteria) of Non-formal Education Involving a Library to Improve Literacy Skills (on the example of Hungarian project) | en_GB |
dc.title.alternative | Dobra praktyka (oparta na kryteriach ELINET) edukacji pozaformalnej angażującej bibliotekę w celu poprawy umiejętności czytania i pisania (na przykładzie projektu węgierskiego) | pl_PL |
dc.type | Article | en_GB |
dc.page.number | 37-54 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Department of Mother Tongue and Art Education, Faculty of Pedagogy John von Neumann University, Hungary | |
dc.identifier.eissn | 2450-1336 | |
dc.references | ELINET (2016). European Framework of Good Practice in Raising Literacy Levels of Children, Adolescents and Adults. Final Version, March 2016. Retrieved 3rd September 2018 from: http://www.eli-net.eu/fileadmin/ELINET/Redaktion/user_upload/European_Framework_of_Good_Practice1.pdf | pl_PL |
dc.references | ELINET (2018). Home Page. Retrieved 3rd September 2018 from http://www.eli-net.eu/ | pl_PL |
dc.references | EU High Level Group of Experts on Literacy. Final Report (2012). Retrieved 4th February 2016 from: https://publications.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/96d782cc-7cad-4389-869a-bbc8e15e5aeb/language-en | pl_PL |
dc.references | Garbe, Christine, Holle, Karl & Swantje, Weinhold (eds.) (2010). ADORE – Teaching Struggling Adolescent Readers in European Countries . Frankfurt am Main; New York: Peter Lang. | pl_PL |
dc.references | OECD (2001). Knowledge and Skills for Live. First results from the OECD Programme for International Student Assessment (PISA) 2000. Retrieved 15th November 2018 from: https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/9789264195905-en.pdf?expires=1543253615&id=id&accname=guest&checksum=32C9D964D2669A0BF657AB0F1F60C03B | pl_PL |
dc.references | Steklács, János, Szabó, Ildikó & Szinger, Veronika (2013). Teaching Adolescent Struggling Readers: a Comparative Study of Good Practices in European Countries. In: Texts and Contexts: Collisions and Collusions Selected Papers (pp. 93–103).Vilnius: Vilnius University. | pl_PL |
dc.references | Szabó, Ildikó, Szinger, Veronika & Steklács, János (2011). Basic Curriculum for Teachers' Professional Development in Content Area Literacy in Secondary School. In: Hegedűs Orsolya, Psenaková Ildikó (eds.), Science for education – Education for Science (pp. 217–222). Nitra: I. Constantine University. | pl_PL |
dc.references | Szabó, Ildikó (2012). A gyermek- és ifjúsági korosztály olvasási képességének fejlesztése a nem formális képzés keretén belül a Kecskeméti Főiskolán. In: Agtedu 2012. A MagyarTudomány Ünnepe alkalmából rendezett tudományos konferencia kiadványa (pp. 279–284). Kecskemét: Kecskeméti Főiskola. | pl_PL |
dc.references | Szabó, Ildikó & Steklács, János (2013). The Evaluation of BaCuLit-project in Hungary. Procedia – Social and Behavioral Sciences 81 (28), 638–643 | pl_PL |
dc.references | “Tudásdepó-Expressz” a Kecskeméti Főiskolán. “Értő olvasás – piacképes tudás”– Szolgáltatásfejlesztés a szövegértés és a digitális korszerűsítés területén az élethosszig tartó tanulás érdekében a Kecskeméti Főiskolán. “Az olvasás mindenkié, a tiéd is!” (2013). Kecskemét: Kecskeméti Főiskola. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | szabo.ildiko@pk.uni-neumann.hu | |
dc.identifier.doi | 10.18778/0860-7435.27.02 | |
dc.relation.volume | 2 | en_GB |