Show simple item record

dc.contributor.authorSzabó, Ildikó
dc.date.accessioned2019-02-05T11:41:30Z
dc.date.available2019-02-05T11:41:30Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn0860-7435
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/26738
dc.description.abstractStarted in February 2014, ELINET project run for 2 years including 28 European countries. It aimed to analyse and consult on literacy policies at a local, regional, national, and trans-national level, raising awareness of literacy issues and coordinating campaigns. Ultimately, the fruit of this network was to include a European framework of good practice in raising literacy levels and a sample of corresponding examples. The paper is to present the way good practices were collected and reviewed; and introduces a good practice (run by John von Neumann University Pedagogical Faculty, “Reading belongs to everyone, even to you!”) based on the ELINET good practice framework.en_GB
dc.description.abstractRozpoczęty w lutym 2014 r. Projekt ELINET był realizowany przez 2 lata, przez 28 krajów europejskich. Jego celem była analiza i konsultacje w zakresie lokalnych, regionalnych, krajowych i ponadnarodowych polityk rozwoju umiejętności czytania i pisania, podnoszenie świadomości na temat alfabetyzacji oraz koordynowanie kampanii. Ostatecznie, efektem działania sieci było utworzenie Europejskiej ramy dobrych praktyk w podnoszeniu poziomu umiejętności czytania i pisania oraz przykładów jej zastosowania. Artykuł ma na celu przedstawienie sposobu, w jaki zebrano i zweryfikowano dobre praktyki, opisuje również dobrą praktykę (prowadzoną przez Wydział Pedagogiczny Uniwersytetu Johna von Neumanna w ramach programu „Czytanie należy do wszystkich, nawet do Ciebie!”), stworzoną w oparciu o dobre praktyki ELINET.pl_PL
dc.description.sponsorshipThis publication is supported by EFOP-3.6.1-16-2016-00006 “The development and enhancement of the research potential at John von Neumann University” project. The Project is supported by the Hungarian Government and co-financed by the European Social Fund.en_GB
dc.language.isoenen_GB
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegoen_GB
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Librorum;27
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.en_GB
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0en_GB
dc.subjectliteracy good practiceen_GB
dc.subjectnon-formal educationen_GB
dc.subjectco-operation of librariansen_GB
dc.subjectpre- and in-service teachersen_GB
dc.subjectalfabetyzacjapl_PL
dc.subjectdobra praktykapl_PL
dc.subjectedukacja nieformalnapl_PL
dc.subjectwspółpraca bibliotekarzypl_PL
dc.subjectnauczyciele i przyszli nauczycielepl_PL
dc.titleA Good Practice (based on ELINET criteria) of Non-formal Education Involving a Library to Improve Literacy Skills (on the example of Hungarian project)en_GB
dc.title.alternativeDobra praktyka (oparta na kryteriach ELINET) edukacji pozaformalnej angażującej bibliotekę w celu poprawy umiejętności czytania i pisania (na przykładzie projektu węgierskiego)pl_PL
dc.typeArticleen_GB
dc.page.number37-54
dc.contributor.authorAffiliationDepartment of Mother Tongue and Art Education, Faculty of Pedagogy John von Neumann University, Hungary
dc.identifier.eissn2450-1336
dc.referencesELINET (2016). European Framework of Good Practice in Raising Literacy Levels of Children, Adolescents and Adults. Final Version, March 2016. Retrieved 3rd September 2018 from: http://www.eli-net.eu/fileadmin/ELINET/Redaktion/user_upload/European_Framework_of_Good_Practice1.pdfpl_PL
dc.referencesELINET (2018). Home Page. Retrieved 3rd September 2018 from http://www.eli-net.eu/pl_PL
dc.referencesEU High Level Group of Experts on Literacy. Final Report (2012). Retrieved 4th February 2016 from: https://publications.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/96d782cc-7cad-4389-869a-bbc8e15e5aeb/language-enpl_PL
dc.referencesGarbe, Christine, Holle, Karl & Swantje, Weinhold (eds.) (2010). ADORE – Teaching Struggling Adolescent Readers in European Countries . Frankfurt am Main; New York: Peter Lang.pl_PL
dc.referencesOECD (2001). Knowledge and Skills for Live. First results from the OECD Programme for International Student Assessment (PISA) 2000. Retrieved 15th November 2018 from: https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/9789264195905-en.pdf?expires=1543253615&id=id&accname=guest&checksum=32C9D964D2669A0BF657AB0F1F60C03Bpl_PL
dc.referencesSteklács, János, Szabó, Ildikó & Szinger, Veronika (2013). Teaching Adolescent Struggling Readers: a Comparative Study of Good Practices in European Countries. In: Texts and Contexts: Collisions and Collusions Selected Papers (pp. 93–103).Vilnius: Vilnius University.pl_PL
dc.referencesSzabó, Ildikó, Szinger, Veronika & Steklács, János (2011). Basic Curriculum for Teachers' Professional Development in Content Area Literacy in Secondary School. In: Hegedűs Orsolya, Psenaková Ildikó (eds.), Science for education – Education for Science (pp. 217–222). Nitra: I. Constantine University.pl_PL
dc.referencesSzabó, Ildikó (2012). A gyermek- és ifjúsági korosztály olvasási képességének fejlesztése a nem formális képzés keretén belül a Kecskeméti Főiskolán. In: Agtedu 2012. A MagyarTudomány Ünnepe alkalmából rendezett tudományos konferencia kiadványa (pp. 279–284). Kecskemét: Kecskeméti Főiskola.pl_PL
dc.referencesSzabó, Ildikó & Steklács, János (2013). The Evaluation of BaCuLit-project in Hungary. Procedia – Social and Behavioral Sciences 81 (28), 638–643pl_PL
dc.references“Tudásdepó-Expressz” a Kecskeméti Főiskolán. “Értő olvasás – piacképes tudás”– Szolgáltatásfejlesztés a szövegértés és a digitális korszerűsítés területén az élethosszig tartó tanulás érdekében a Kecskeméti Főiskolán. “Az olvasás mindenkié, a tiéd is!” (2013). Kecskemét: Kecskeméti Főiskola.pl_PL
dc.contributor.authorEmailszabo.ildiko@pk.uni-neumann.hu
dc.identifier.doi10.18778/0860-7435.27.02
dc.relation.volume2en_GB


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Except where otherwise noted, this item's license is described as This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.