Data journalism, geojournalism, CAR i robot journalism jako nowe odmiany i terminy w dziennikarstwie
Abstract
Technological advances, new media and new ways of presenting content is changing the functioning of journalism. They encourage the formation of new forms and variations in journalism. Many of them are based on online tools and availability of data. It is this data that becomes the main value around which forms such as data journalism, geo-journalism, computer-assisted reporting and robot journalism arise. Information is given by these variations in different, often interactive ways, with extensive visualizations. The role and function of the journalist himself is also changing. Postęp technologiczny, nowe media i narzędzia prezentacji treści zmieniają funkcjonowanie dziennikarstwa, sprzyjając tworzeniu się nowych form i odmian. Wiele z nich opiera się na internetowych narzędziach i dostępnych w tych mediach danych. To właśnie dane stają się główną wartością, wokół której powstają takie formy jak data journalism, geojournalism, computer-assisted reporting i robot journalism. Dzięki tym odmianom informacja podawana jest w inny sposób, często interaktywny, zawierający rozbudowane wizualizacje. Zmienia się również rola samego dziennikarza.
Except where otherwise noted, this item's license is described as This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Model dziennikarstwa zorientowany na obywateli w perspektywie paradygmatu społecznej odpowiedzialności mediów. Przykład prasy w Polsce
Secler, Bartłomiej; Stępińska, Agnieszka; Jurga-Wosik, Ewa; Narożna, Dominika; Adamczewska, Kinga (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)This paper aims to present a theoretically-empirical reflection on the citizen-oriented model of journalism developed from the social responsibility of the media paradigm. The main indicator of that model is the significant ... -
Retoryczne zabiegi w tematycznych odmianach dziennikarstwa prasowego
Bogołębska, Barbara (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)Media rhetoric consists of the inventive and eloquent dimensions of text. They are not only rhetorical genres but also specific rhetorical strategies. The article analyses various examples taken from different areas of ... -
Granice kreatywności w reportażu
Adamczewska, Izabella (Łódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2017)The aim of the article is to present the problem of invention in Polish contemporary narrative journalism. The analysis of creative non-fiction books written by Katarzyna Surmiak-Domańska, Jacek Hugo-Bader and Wojciech ...