Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorCzechowski, Wiesław
dc.contributor.authorOzga, Krzysztof
dc.date.accessioned2019-01-15T10:55:05Z
dc.date.available2019-01-15T10:55:05Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/26461
dc.description.abstractThe article analyses selected techniques of image construction in texts of cabaret performances. It is assumed that cabaret discourse is an interaction arrangement in which the standard objective of communicative behaviour of cabaret artists is to amuse the audience and the standard objective of the audience is to be entertained. Since the creators of cabaret performance make use of other discourses, the authors attempt to answer the following research question: What means of operating on discourse(s) lead to the accomplishment of the interactional goal? The cabaret sketch Teachers by a popular Polish cabaret group Nowaki constitutes the empirical material. The methodology of the research is based primarily on the communicative grammar model. The analysis shows that cabaret discourse uses image construction techniques that create non-standard points of access to scripts, scenarios or stereotypes, which are based on their violation or negative reinforcement, and which use a varied repertoire of linguistic devices such as metaphor, intertextuality, polysemy, operations on the phonological level and reference to hyperdiscourse.en_GB
dc.description.abstractArtykuł stanowi analizę technik komponowania obrazowania w tekstach kabaretonu. Autorzy wychodzą z założenia, że dyskurs kabaretowy to układ interakcyjny, w którym standardowym celem zachowania komunikacyjnego twórców kabaretowych jest rozśmieszanie audytorium, a standardowy cel podjęcia roli odbiorcy tekstu kabaretowego stanowi zabawa. Twórcy kabaretowi do budowania obrazowania korzystają z innych dyskursów, zatem autorzy próbują odpowiedzieć na następujące pytanie badawcze: Jakie sposoby operowania dyskursem(ami) doprowadzają twórców kabaretowych do osiągnięcia celu interakcyjnego? Materiałem empirycznym jest skecz popularnej polskiej grupy kabaretowej Nowaki pt. Nauczyciele. Metodologia badania opiera się przede wszystkim na założeniach gramatyki komunikacyjnej. Analiza pokazuje, że dyskurs kabaretowy operuje technikami obrazowania, które kreują niestandardowe punkty dostępu do skryptów, scenariuszy czy stereotypów, bazujące na ich pogwałceniu lub negatywnej hiperbolizacji, wykorzystujące repertuar środków językowych, takich jak metafora, intertekstualność, polisemia, operacje na poziomie fonologicznym czy odniesienie do hyperdyskursu.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;2
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.pl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0pl_PL
dc.subjectdiscourseen_GB
dc.subjectludic discourseen_GB
dc.subjectscenarioen_GB
dc.subjectstereotypeen_GB
dc.subjectcommunicative grammaren_GB
dc.subjectdyskurspl_PL
dc.subjectdyskurs ludycznypl_PL
dc.subjectscenariuszpl_PL
dc.subjectstereotyppl_PL
dc.subjectgramatyka komunikacyjnapl_PL
dc.titleTechniki komponowania obrazowania w tekstach kabaretonupl_PL
dc.title.alternativeTechniques of Image Construction in Texts of Cabaret Performanceen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number303-319
dc.contributor.authorAffiliationKatedra Dziennikarstwa, Nowych Mediów i Komunikacji Społecznej, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
dc.contributor.authorAffiliationInstytut Filologii Wschodniosłowiańskiej, Uniwersytet Jagielloński
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.referencesAwdiejew A., Standardy semantyczne a znaczenie leksykalne, [w:] „Język a Kultura” 1998, t. 12: Stereotyp jako przedmiot lingwistyki: Teoria, metodologia, analizy empiryczne, red. J. Anusiewicz, J. Bartmiński, s. 53–62.pl_PL
dc.referencesAwdiejew A., Habrajska G., Komponowanie sensu w procesie odbioru komunikatów, Łódź 2010.pl_PL
dc.referencesAwdiejew A., Habrajska G., Wprowadzenie do gramatyki komunikacyjnej, t. 1, Łask 2004.pl_PL
dc.referencesAwdiejew A., Habrajska G., Wprowadzenie do gramatyki komunikacyjnej, t. 2, Łask 2006.pl_PL
dc.referencesBeaugrande R.-A. de, Dressler W.U., Wstęp do lingwistyki tekstu, przeł. A. Szwedek, Warszawa 1990.pl_PL
dc.referencesBrzozowska D., Polski dyskurs ludyczny i jego międzynarodowe konteksty, [w:] Tekst i dyskurs – Text und Diskurs, red. W. Czachur, Warszawa 2009, s. 149–161.pl_PL
dc.referencesCruttenden A., Gimson’s Pronunciation of English, London–New York 2013.pl_PL
dc.referencesHalliday M.A.K., Hassan R., Cohesion in English, London–New York 1976.pl_PL
dc.referencesKarolak S., Podstawowe struktury składniowe języka polskiego, Warszawa 2002.pl_PL
dc.referencesLakoff G., Johnson M., Metaphors We Live By, London 2003.pl_PL
dc.referencesLaskowska E., Dyskurs parlamentarny w ujęciu komunikacyjnym, Bydgoszcz 2004.pl_PL
dc.referencesŁuc I., Nazwy własne w ponowoczesnych tekstach reklamowych, „Białostockie Archiwum Językowe” 2013, nr 13, s. 187–202.pl_PL
dc.referencesPiekot T., O (nie)spójności przekazów werbalno-wizualnych, „Roczniki Naukowe PWSZ w Wałbrzychu. Filologia Polska” 2007, nr 13, s. 103–111.pl_PL
dc.referencesSperber D., Wilson D., Relevance. Communication and Cognition, Oxford 1986.pl_PL
dc.referencesTabakowska E., Gramatyka i obrazowanie. Wprowadzenie do językoznawstwa kognitywnego, Kraków 1995.pl_PL
dc.contributor.authorEmailwczechow@ukw.edu.pl
dc.contributor.authorEmailkozga.uj@mail.com
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.48.20
dc.relation.volume48pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.