Przeglądaj Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica T. 48 (2018) nr 2 według tytułu
Wyświetlanie pozycji 1-20 z 25
-
Aktywacja standardów osobistych odbiorcy jako ograniczenie dla występowania efektu perswazyjnego komunikatu (na przykładzie message-matching effect)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The paper presents the results of a sets of experimental studies on the impact of activating the recipient’s personal standards on the persuasiveness of the communication effect. The results obtained in Polish cultural ... -
Argumentacja u Kanta ze współczesnej perspektywy – Frege i Habermas
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)Kant’s work remains alive and topical even after so many years. The present article deals with the basic issue of the method of argument. The present study concentrates on the problem of analyticity as formulated by Kant, ... -
Chwyty negocjacyjne – przegląd zagadnień
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The article provides an overview of the classic and contemporary trics and dirty manners in negotiating. There are such approaches as the school of neurolinguistic programming or the approach of cognitive dissonance. It ... -
Gatunki w dziennikarstwie poradnikowym (na przykładzie prasy). Część I
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The article presents the genealogical aspect of guidance journalism based on the selected titles of Polish consumer magazines. The fundamental purpose would be to compile a list of genres, taking into account their ... -
Gesty i rytuały niewerbalne oraz ich znaczenie w obecnej polityce polskiej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)In this article, we analysed non-verbal behaviours and rituals of the representatives of Law and Justice (Prawo i Sprawiedliwość), the party currently ruling in Poland. Having analysed video material, we noticed three main ... -
Imponderabilia perswazyjne. (Poza)kognitywne uwarunkowania skuteczności argumentacji
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)In this text I discuss the cognitive and non-cognitive factors that determine the effectiveness of persuasion and argumentation which I dub “persuasive imponderabilia” due to the obvious difficulties with the operationalization ... -
Jak przekonać do siebie i swoich poglądów czytelnika felietonu? Analiza danych empirycznych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The article attempts to answer the question of what is responsible in the column text for attributing to the authors only positive or neutral image features. The basis is the analysis of the empirical data collected with ... -
Kilka spostrzeżeń na temat odbioru tekstu nacechowanego ideologicznie
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The Author analyses a selected text in terms of axiological markedness, including ideological markedness. The text conspicuously declares the sender’s Christian viewpoint. Next, the Author of this paper discusses the results ... -
Kilka uwag do biografii i działalności publicystycznej Marii Ilnickiej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The biodata of Maria Ilnicka, known predominantly as the editor of “Bluszcz”, is deeply flawed and imprecise, due to faulty archive research and a superficial approach to certain aspects. One issue that has not been ... -
„Kocham Cię” jako performatyw
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The phrase “I love you” is usually associated with a description of the sender’s sentiment. As something that talks about the emotional state of the speaker. However, this is not always the case. There are cases of using ... -
Komunikacyjna analiza tekstu perswazyjnego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The article presents the analysis of persuasive texts produced in different codes. The way of analysis of this texts is the same, independently of used code. Verbal, visual and verbal-visual texts, if they got to influence ... -
Logiki dyskursów
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The main thesis presented in the article is a claim that different kinds of communications have different purport bases and different interpretations mechanisms. There is one initial universal logic, that helps human to ... -
Luka informacyjna jako czynnik wyzwalający zaciekawienie odbiorcy (na podstawie analizy nagłówków artykułów zamieszczonych w wybranych portalach internetowych)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)Information gap is the effect of interpretation appeared when rises the space between receivers knowledge needed to understand the communicate and the knowledge that receiver already has (his interpretative base). This ... -
Obiekty ideologiczne w argumentacji aksjologicznej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)In axiological argumentation that refers to issues concerning matters of ethics, politics, or aesthetics, a warrant is derived from a general axiological base, which consists of propositions that are accepted by a particular ... -
Obiekty ideologiczne w dyskursie parlamentarnym
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The article presents implementation of method of ideological objects identification in discourse in the example of parliamentary debate. The analysis is being conducted according to methodological assumption of communicative ... -
Perswazja poprzez segmentację wiadomości w rosyjskich internetowych serwisach informacyjnych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The author examines the implementation of persuasion in the Russian journalistic services in Internet. The subject of the analysis is the segmentation of journalistic texts and its disposition, namely the presentation of ... -
Perswazja w dyskursie gerontologicznym – przeszkody i strategie w komunikacji z pacjentem geriatrycznym
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The article analyses obstacles and strategies in gerontological discourse. The authors provide a brief account of the ways in which various academic fields look at the elderly and propose their own definition of gerontological ... -
Perswazyjność dyskursu poprawności politycznej z uwzględnieniem podłoża filozoficznego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)In the introductory section, the article describes the problem with a clear definition of the political correctness. It is shows the split into two ways of presenting the subject. Then the main theme of Jonathan Haid’s ... -
Reklama w konwencji zwiastuna filmowego – perswazja czy manipulacja?
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)Popular brands, hoping to catch the attention of a bored spectator, are increasingly using advertainment, which is a combination of advertising, fun and entertainment. An example of this phenomenon is advertising imitating ... -
Retoryka, matematyka, fizyka i dowodzenia. Wprowadzenie do dyskusji
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2018)The aim of the text is to present a hypothesis called by me Aristotle-Ax hypothesis, which held that: first – every sentence/every period in any language N may be distributed/decomposed into two levels: léxis and dianoia. ...