Show simple item record

dc.contributor.authorDobrosz-Michiewicz, Karolina
dc.date.accessioned2019-01-15T10:55:01Z
dc.date.available2019-01-15T10:55:01Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/26451
dc.description.abstractThe paper presents the results of a sets of experimental studies on the impact of activating the recipient’s personal standards on the persuasiveness of the communication effect. The results obtained in Polish cultural conditions supposed to put into question the adopted in value experience of E. Higgins Tory assumption that personal or social standards and regulatory focus are distinctive. The regulatory compliance effect suppose to be moderated by the above.en_GB
dc.description.abstractArtykuł przedstawia wyniki serii badań eksperymentalnych nad wpływem aktywacji standardów osobistych odbiorcy na perswazyjność efektu komunikacyjnego, opartego na dopasowaniu regulacyjnym celu komunikatu i argumentacji w nim zawartej. Uzyskane w warunkach polskich wyniki wydają się stawiać pod znakiem zapytania przyjęte w tzw. value experience Edwarda Tory Higginsa założenie odrębności standardów osobistych i społecznych oraz zgodności regulacyjnej jako czynników równolegle warunkujących siłę zaangażowania człowieka w działanie. Efekt zgodności regulacyjnej wydaje się być bowiem przez powyższe moderowany.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;2
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.pl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0pl_PL
dc.subjectpersuasive communicationen_GB
dc.subjectpersuasive effect of matching the goal and argumentationen_GB
dc.subjectpersonal standards in persuasive communicationen_GB
dc.subjectkomunikacja perswazyjnapl_PL
dc.subjectperswazyjny efekt dopasowania celu i argumentacjipl_PL
dc.subjectstandardy osobiste w komunikacji perswazyjnejpl_PL
dc.titleAktywacja standardów osobistych odbiorcy jako ograniczenie dla występowania efektu perswazyjnego komunikatu (na przykładzie message-matching effect)pl_PL
dc.title.alternativeRecipient’s Personal Standards as a Limitation for Persuasive Effect of Messages (Based on Message-Matching Effect)en_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number147-161
dc.contributor.authorAffiliationZakład Teorii i Praktyki Komunikacji, Katedra Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, Uniwersytet Łódzki
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.referencesBąk W., Teoria ukierunkowań regulacyjnych E. Tory Higginsa, „Roczniki Psychologiczne” 2008, t. 9, nr 1, s. 7–38.pl_PL
dc.referencesCesario J.F., Grant H., Higgins E.T., Regulatory Fit and Persuation: Transfer from „Feeling Right”, „Journal of Personality and Social Psychology” 2004, vol. 86, s. 388–404.pl_PL
dc.referencesCesario J.F., Higgins E.T., Scholer A.A., Regulatory Fit and Persuation: Basic Principles and Remaining Questions, „Social and Personality Psychological Compass” 2008, vol. 2(1), s. 444–463.pl_PL
dc.referencesDoliński D., Techniki wpływu społecznego, Warszawa 2011.pl_PL
dc.referencesDoliński D., Drogosz M., Czy obywatele poszliby głosować przeciw? Regulacyjne nastawienie na promocję vs prewencję a aktywność wyborcza, „Kolokwia Psychologiczne” 2007, nr 16, s. 103–116.pl_PL
dc.referencesFreitas A.L., Higgins E.T., Enjoying Goal-Direction Action: The Role of Regulatory Fit, „Psychological Science” 2002, vol. 13, s. 1–6.pl_PL
dc.referencesHiggins E.T., Accesability Theory, [w:] Handbook of Theories of Social Psychology, red. P.A.M. Van Lange, A.W. Kruglanski, E.T. Higgins, New York 2012, s. 75–96.pl_PL
dc.referencesHiggins E.T., Beyond Pleasure and Pain. How Motivation Works, Oxford 2011.pl_PL
dc.referencesHiggins E.T., Making a Good Decision: Value from Fit, „American Psychologist” 2000, vol. 55, s. 1217–1230.pl_PL
dc.referencesHiggins E.T., Regulatory Fit Focus, [w:] Handbook of Theories of Social Psychology, red. P.A.M. Van Lange, A.W. Kruglanski, E.T. Higgins, New York 2012, s. 483–504.pl_PL
dc.referencesHiggins E.T., Value from Hedonic Experience and Engagement, „Psychological Review” 2006, vol. 113, s. 439–460.pl_PL
dc.referencesKofta M., Doliński D., Poznawcze podejście do osobowości, [w:] Psychologia. Podręcznik akademicki, red. J. Strelau, t. 2, Gdańsk 2000, s. 561–600.pl_PL
dc.referencesLee A.Y., Aaker J. L., Bringing the Frome into Focus: The Influence of Regulatory Fit on Processing Fluency and Persuation, „Journal of Personality and Social Psychology” 2004, vol. 86, s. 205–218.pl_PL
dc.referencesLockwood P., Jordan C.H., Kunda Z., Motivation by Positive or Negative Role Models: Regulatory Focus Determines Who Will Best Inspire Us, „Journal of Personality and Social Psychology” 2002, vol. 83, s. 854–864.pl_PL
dc.referencesOleś P.K., Wprowadzenie do psychologii osobowości, Warszawa 2003.pl_PL
dc.referencesPervin L.A., Psychologia osobowości, przeł. M. Orski, Gdańsk 2002.pl_PL
dc.referencesPfattheicher S, Sassenrath C.A., Regulatory Focus Perspective on Eating Behavior: How Prevention and Promotion Focus Relates to Emotional, External, and Restrained Eating, „Frontiers Psychology” 2014, s. 1–8.pl_PL
dc.referencesSemin G.R., Higgins T., de Montes L.G., Estourget Y., Valencia J.F., Linguistic Signatures of Regulatory Focus: How Abstraction Fits Promotion More than Prevention, „Journal of Personality and Social Psychology” 2005, vol. 89, s. 36–45.pl_PL
dc.referencesSpiegel S., Grant-Pillow H., Higgins E.T., How Regulatory Fit Enhances Motivational Strenght During Goal Pursuit, „European Journal of Social Psychology” 2004, vol. 34, s. 39–54.pl_PL
dc.referencesWojciszke B., Psychologia społeczna, Warszawa 2011.pl_PL
dc.contributor.authorEmailkarolinadobrosz@wp.pl
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.48.11
dc.relation.volume48pl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Except where otherwise noted, this item's license is described as This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.