Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorCiechańska, Magdalena
dc.date.accessioned2018-11-05T07:02:23Z
dc.date.available2018-11-05T07:02:23Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/26144
dc.description.abstractPrzedmiotem rozprawy jest kategoria cielesności obecna w twórczości Juliusza Słowackiego. Za Martą Piwińską przyjmuję, że poeta, którego zwykło się postrzegać jako „eterycznego” czy „efemerycznego”, w swoje utwory „wpisał samego siebie z duszą i z ciałem” . Odczytuję utwory romantycznego twórcy, rozważając miejsce i rolę ludzkiego ciała w konstrukcji podmiotu. Człowiek w pismach Słowackiego jest istotą zanurzoną w cielesności, trwale związaną z ciałem i materialnym aspektem egzystencji. Widoczna przy tym jest ambiwalencja w postrzeganiu przez poetę somatycznego istnienia – ciało jest zarówno wehikułem bycia w świecie, jak i źródłem wielu ograniczeń. Należy zaznaczyć, że cielesność funkcjonuje w różny sposób na kolejnych etapach twórczości poety. Ciało ludzkie jawi się również jako proces, nie zaś zamknięty projekt. Poeta doświadczał bowiem złożoności ludzkiej cielesności i dawał temu wyraz w swoim pisarstwie. Celem dysertacji jest ukazanie kategorii cielesności oraz opis i analiza podmiotowości somatycznej w wybranych utworach Juliusza Słowackiego. Tytuł pracy nawiązuje do znakomitego studium Marty Piwińskiej Juliusz Słowacki od duchów, w którym badaczka rozpoznaje wiele problemów związanych z cielesnością. Nawiązanie ma charakter kontynuacji, nie zaś polemiki. Praca obejmuje cztery rozdziały odpowiadające czterem okresom w twórczości poety. Ukazują one różne sposoby ujęcia kategorii cielesności i jej ewolucję w wyobraźni i pisarstwie autora Balladyny. Poszczególne zagadnienia somatyczne, takie jak samotność wcielonej „sobości”, relacja zmysłów wzroku i dotyku, współczucie i czułość okazywane materialnemu istnieniu czy ciało cierpiące, powtarzają się w utworach romantycznego poety w różnych okresach i zachowują pewną ciągłość.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectJuliusz Słowackipl_PL
dc.subjectromantyzmpl_PL
dc.subjectcielesnośćpl_PL
dc.subjectciałopl_PL
dc.titleJuliusz Słowacki od ciała. Cielesność w twórczości Juliusza Słowackiegopl_PL
dc.typePhD/Doctoral Dissertationpl_PL
dc.page.number218pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologicznypl_PL
dc.contributor.authorEmailmagdalena.ciechanska@wp.plpl_PL
dc.dissertation.directorBerkan-Jabłońska, Maria
dc.dissertation.reviewerSiwiec, Magdalena
dc.dissertation.reviewerZwierzyński, Leszek
dc.date.defence2019-04-08


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska