Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorGinter, Anna
dc.date.accessioned2018-10-30T14:33:12Z
dc.date.available2018-10-30T14:33:12Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn1731-8025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/26128
dc.description.abstractThe main goals of the article are to present the place of synaesthesia among the other devices of figurative language and to show diversity of synaesthetic associations in Vladimir Nabokov’s prose. As it has been proved, a key notion for understanding the mechanism and functioning of figures, such as synaesthesia, metaphor and metonymy, is that of conceptual conflict. The presence or absence of conceptual conflict underpins the distinction between living and conventional figures, as well as metonymy and hypallage.What is more, the distinction between metaphor and metonymy is based on the way they deal with conflict. In turn, interpretation of conceptual conflict may lead to understanding the mechanism of a synaesthetic association and the author’s strategy. The examples of Nabokov’s synaesthetic expressions show that metonymy and synaesthesia may be both present in a text and that they interact. However, it is worth underlying, that in literary texts synaesthesia may also coexist with hypallage and similes involving sensory lexemes, as it was observed on the examples of Nabokov’s prose.en_GB
dc.description.abstractGłównym celem dyskusji podjętej w niniejszym artykule jest określenie miejsca, jakie synestezja zajmuje wśród innych środków języka figuratywnego oraz zaprezentowanie różnorodności asocjacji synestezyjnych w prozie Vladimira Nabokova. Jak to zostało dowiedzione, pojęciem kluczowym w zrozumieniu mechanizmu powstawania i funkcjonowania form języka figuratywnego, takich jak synestezja, metafora i metonimia, jest pojęcie konfliktu konceptualnego. Obecność lub brak konfliktu decydują o zakwalifikowaniu danego wyrażenia do kategorii form żywych lub konwencjonalnych oraz do metonimii lub form określanych jako hypallage. Co więcej, różnice między metaforą i metonimią dotyczą sposobu, w jaki formy te ‘radzą sobie’ z konfliktem pojęciowym. Z kolei interpretacja sprzeczności konceptualnej może prowadzić do wyjaśnienia mechanizmu asocjacji synestezyjnych i strategii autorskich. Przykłady wyrażeń synestezyjnych Nabokova świadczą o tym, że synestezja i metonimia mogą wchodzić w interakcje. Warto jednak podkreślić, że w tekście literackim synestezja współistnieje również z takimi formami zawierającym określenia sensoryczne, jak hypallage i porównanie, co zostało wykazane na przykładach z opowiadań i powieści Nabokova.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Linguistica Rossica;15
dc.subjectsynaesthesiaen_GB
dc.subjectfigurative languageen_GB
dc.subjectsynaesthetic metaphoren_GB
dc.subjectmetonymyen_GB
dc.subjecthypallageen_GB
dc.subjectVladimir Nabokoven_GB
dc.subjectsynestezjapl_PL
dc.subjectjęzyk figuratywnypl_PL
dc.subjectmetafora synestezyjnapl_PL
dc.subjectmetonimiapl_PL
dc.subjecthypallagepl_PL
dc.subjectVladimir Nabokovpl_PL
dc.titleSynestezja jako forma języka figuratywnego. Rozważania o synestezyjnych asocjacjach Vladimira Nabokovapl_PL
dc.title.alternativeSynaesthesia as a figurative language device on synaesthetic associations of Vladimir Nabokoven_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2018; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2018
dc.page.number[179]-190
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki (Łódź, Polska)
dc.identifier.eissn2353-9623
dc.referencesНабоков В. В. (1990), Король, дама, валет, [w:] В. В. Ерофеев (red.), Владимир Набоков. Со­брание сочинений в четырех томах, т. 1, Издательство «Правда», Москва, s. 113–280.pl_PL
dc.referencesНабоков В. В. (2000), Волшебник, Изд. Сипмозиум, http://royallib.com/book/DFimi_vladimir/ volshebnik.html (dostęp 10.03.2018), s. 20.pl_PL
dc.referencesНабоков В. В. (2013), Нежить, [w:] В. В. Набоков, Полное собрание рассказов, составление текста и примечания – А. Бабиков, Изд. «Азбука-Аттикус», Санкт-Петербург, s. 47–49.pl_PL
dc.referencesNabokov V. (1995), Lolita, Penguin Books, London.pl_PL
dc.referencesBarcelona A. (2000), On the plausibility of claiming a metonymic motivation for conceptual metaphor, [w:] A. Barcelona (ed.), Metaphor and Metonymy at the Crossroads: A Cognitive Perspective, Mouton de Gruyter, Berlin New York, s. 31–58.pl_PL
dc.referencesDay S.A. (2005), Some demographic and socio-cultural aspects of synesthesia, [w:] Robertson L., Sagiv N. (red.), Synesthesia: Perspectives from Cognitive Neuroscience, OUP, Oxford, http://www.daysyn.com/Day2005.pdf [dostęp: 14.03.2018].pl_PL
dc.referencesDirven R. (1985), Metaphor as a basic means for extending lexicon, [w:] W. Paprotté, R. Dirven (red.), The Ubiquity of Metaphor: Metaphor in language and thought, John Benjamins, Amsterdam, s. 85–119.pl_PL
dc.referencesEngelking L. (2011), Chwyt metafizyczny. Vladimir Nabokov – estetyka z sankcją wyższej rzeczywi­stości, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesGinter A. (2015), Vladimir Nabokov i jego synestezyjny świat, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesKozłowska Z. (2016), Synestezyjna poezja Haliny Poświatowskiej, [w:] A. Rogowska, J. Kaleńska-Rodzaj (red.), Synestezja a sztuka, Wydawnictwo Aureus, Kraków, s. 109–128.pl_PL
dc.referencesLakoff G., Johnson M. (2010), Metafory w naszym życiu, przeł. i wstępem opatrzył T. P. Krzeszowski, ALETHEIA, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMartino G, Marks L. E. (2001), Synesthesia: Strong and Weak, „Current Directions in Psychological Science”, kwiecień 2001, vol. 10, nr 2, s. 61–65, https://www.researchgate.net/publica­tion/247781245_Synesthesia_Strong_and_Weak [dostęp: 14.03.2018].pl_PL
dc.referencesNabokov V. (1991), Tamte brzegi, przeł. E. Siemaszkiewicz, Czytelnik, Warszawa.pl_PL
dc.referencesPotok M. (2008), Hypallage jako problem poetyki przekładu na przykładzie romanc Federico Garcii Lorki, „Przekładaniec”, nr 17, s. 173–185.pl_PL
dc.referencesPrandi M. (2017), Conceptual Conflicts in Metaphor and Figurative Language, Routledge, New York and London.pl_PL
dc.referencesSimner J., Holenstein E. (2007), Ordinal Linguistic Personification as a Variant of Synesthesia, “Journal of Cognitive Neuroscience”, vol. 19 (4), s. 694–703, (wersja on-line: http://www. daysyn.com/SimnerandHolenstein2007.pdf [dostęp: 14.03.2018]).pl_PL
dc.referencesStrik Lievers F. (2017), Figures and the senses. Towards a definition of synaesthesia. Review of Cog­nitive Linguistics 15(1), s. 83–101; rękopis opublikowany na stronie: https://www.research­gate.net/publication/319166052_Figures_and_the_senses_Towards_a_definition_of_synaesthesia [dostęp: 14.03.2018].pl_PL
dc.referencesTaylor J.R.(2001), Kategoryzacja w języku. Prototypy w teorii językoznawczej, przeł. A. Skucińska, UNIVERSITAS, Kraków.pl_PL
dc.referencesWerning M., Fleischhauer J., Beseoglu H., (2006), The Cognitive Accessibility of Synaesthetic Metaphors, [w:] red. R. Sun, N. Miyake, Proceedings of the Twenty Eighth Annual Conference of the Cognitive Science Society, London, s. 2365–2370.pl_PL
dc.contributor.authorEmailanna.ginter@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/1731-8025.15.18


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord