• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Repozytorium UŁ
  • Wydział Filozoficzno-Historyczny | Faculty of Philosophy and History
  • Prace doktorskie i habilitacyjne | PhD Dissertations and Postdoctoral Thesis
  • Zobacz pozycję
  •   Repozytorium UŁ
  • Wydział Filozoficzno-Historyczny | Faculty of Philosophy and History
  • Prace doktorskie i habilitacyjne | PhD Dissertations and Postdoctoral Thesis
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

ZalogujZarejestruj

Statystyki

Przejrzyj statystyki użycia

Informatyka w służbie władzy. Geneza, wdrożenie i wykorzystanie systemu PESEL w PRL

No Thumbnail [100%x80]
Oglądaj/Otwórz
informatyka_w_sluzbie_wladzy_kluska.pdf (5.888MB)
Kluska-summary.pdf (92.38KB)
Kluska-recenzja_antoni_dudek.pdf (346.4KB)
Kluska-recenzja_robert_klementowski.pdf (2.581MB)
Data
2018
Autor
Kluska, Bartłomiej
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
Na początku lat 70. XX wieku w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych PRL rozpoczęto budowę Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności, mającego zbierać w komputerowych bazach informacje o wszystkich obywatelach kraju. Do prac tych zaangażowano najlepszych polskich informatyków, którym zapewniono bardzo dobre warunki finansowe oraz możliwość kształcenia także na Zachodzie. Zatrudniono także tysiące osób, których zadaniem było scalenie i ujednolicenie wszystkich papierowych rejestrów oraz kartotek osobowych znajdujących się w państwowych instytucjach, a następnie przeniesienie zawartych w nich informacji do komputerowego banku danych. Impulsem do tych kosztownych i pracochłonnych działań były korzyści, jakie odnieść mieli z działania systemu funkcjonariusze MSW. Bazy PESEL błyskawicznie potrafiły przecież udzielić precyzyjnych odpowiedzi na pytania o osoby pozostające w ich zainteresowaniu. Oczywiście wdrożenie systemu PESEL miało być przydatne również dla obywateli: zlikwidować konieczność wypełniania wielostronicowych formularzy w urzędach czy położyć kres zbieraniu przez Polaków stosów dokumentów dotyczących przebytych chorób oraz historii zatrudnienia. Gdyby zaszła potrzeba odnalezienia stosownych informacji, wszystkie papiery zastąpiłby przecież uzyskany w ciągu kilku minut wydruk z komputera. Jak przekonywano, system ewidencji ludności powinien ułatwić życie także urzędnikom, podejmującym decyzje np. o rozmieszczeniu przedszkoli lub szkół (komputer dostarczyłby danych o dzieciach w adekwatnym wieku) czy planującym trasy komunikacji publicznej na podstawie przeprowadzonych przez maszynę analiz zamieszkania i zatrudnienia ludności. Mimo ogromnego wysiłku organizacyjnego i finansowego, jaki poniosła Polska Ludowa, wszystkie te korzyści stały się faktem jednak dopiero w III Rzeczypospolitej, gdy budowę systemu ukończono. PESEL funkcjonuje do dziś, a jego najbardziej widomym znakiem – 11-cyfrowym numerem ewidencyjnym – posługują się wszyscy obywatele.
URI
http://hdl.handle.net/11089/26093
Collections
  • Prace doktorskie i habilitacyjne | PhD Dissertations and Postdoctoral Thesis [168]

Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego

Kontakt z nami | Wyślij uwagi | Deklaracja dostępności
 

 


Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego

Kontakt z nami | Wyślij uwagi | Deklaracja dostępności
 

 

NoThumbnail