Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorBednarowska, Zofia
dc.date.accessioned2018-10-08T13:33:24Z
dc.date.available2018-10-08T13:33:24Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn0208-6018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/25930
dc.description.abstractWe are witnessing a paradox in the consumption space, in relation to retail activity within urban and suburban areas: One can observe over‑retailed areas, featuring retail chains and shopping malls, oftentimes occurring close to other unoccupied, abandoned, dying shopping malls, called dead malls. The phenomenon of dead malls is widespread in the USA, is strongly visible in Canada and China, and is now starting to occur more often in Europe. This paradox can be partially explained using a series of concepts, and in this paper we introduce the main pillars in understanding the socio‑economic reasons and the spatial patterns contributing to this phenomenon. The research method employed here is the ESDA (Exploratory Spatial Data Analysis).en_GB
dc.description.abstractJesteśmy świadkami paradoksu obecnego w przestrzeni konsumpcji, która rozumiana jest jako obszar aktywności handlu detalicznego w dużych sklepach, zarówno w miastach, jak i na przedmieściach. Paradoks obejmuje z jednej strony przestrzeń przesyconą handlem detalicznym, pełną centrów handlowych i sklepów wielkopowierzchniowych należących do sieci handlu detalicznego, z drugiej zaś niezagospodarowane, porzucone centra handlowe nazywane umarłymi (dead malls). Umarłe centra są powszechne w USA, zauważalne w Kanadzie i Chinach, dopiero zaczynają „obumierać” w Europie. Paradoks może być po części wyjaśniony za pomocą wielu pojedynczych koncepcji lub teorii, ale tutaj akcent położony jest na zrozumienie przyczyn ekonomiczno‑społecznych i przestrzennych powiązań. Zastosowana metoda empiryczna to eksploracyjna analiza danych przestrzennych.pl_PL
dc.language.isoenen_GB
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegoen_GB
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica;338; 338
dc.subjectspatial analysisen_GB
dc.subjectretail location theoryen_GB
dc.subjectshopping mallsen_GB
dc.subjectretail chains expansionen_GB
dc.subjectanaliza przestrzennapl_PL
dc.subjectteoria lokalizacji handlupl_PL
dc.subjectcentra handlowepl_PL
dc.subjectekspansja sieci handlu detalicznegopl_PL
dc.titleThe Consumption Space Paradox: Over‑Retailed Areas Next to Dead Mallsen_GB
dc.title.alternativeParadoks przestrzeni konsumpcji, czyli obszarów przesyconych handlem obok upadłych centrów handlowychpl_PL
dc.typeArticleen_GB
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2018; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2018en_GB
dc.page.number21-39
dc.contributor.authorAffiliationJagiellonian University in Kraków, Institute of Sociology, Department of Sociology of Economy, Education, and Social Research Methods
dc.identifier.eissn2353-7663
dc.referencesACH (2017), Wielka przemiana Galerii Plaza. Powstanie centrum outletowe, “Gazeta Wyborcza”, Kraków, http://krakow.wyborcza.pl/krakow/7,44425,21986065,wielka‑przemiana‑galerii‑plaza‑powstanie‑centrum‑outletowe.html [accessed: 31.07.2017].pl_PL
dc.referencesAtanasiu B., Bointner R., Toleikyte A., Woods R., Ferrari A. De, Farinea C., Norris F. (2014), Shopping malls features in EU–28 and Norway: CommonONEnergy project, http://commone­nergyproject.eu/news/articles/29 [accessed: 20.02.2017].pl_PL
dc.referencesBannock G. (2003), Anchor stores, [in:] The new Penguin Business Dictionary, Penguin, London, http://search.credoreference.com/content/entry/penguinbus/anchor_store [accessed: 20.04.2016].pl_PL
dc.referencesBednarowska Z. (2015), A spatial regression model of retail chains development in Poland, “Econo­metrics”, vol. 3(49), pp. 45–54, doi: 10.15611/ekt.2015.3.04.pl_PL
dc.referencesBednarowska Z. (2016), American dead malls as a prompt for social community building in European understanding, manuscript.pl_PL
dc.referencesBednarowska Z., Chrzanowski M.A. (2017), Strategic Imperatives and Core Competencies in the Era of Robotics and Artificial Intelligence, [in:] R. Batko, A Szopa. (eds), Strategic Imperatives and Core Competencies in the Era of Robotics and Artificial Intelligence, IGI Global, pp. 223–247, doi: 10.4018/978–1–5225–1656–9.pl_PL
dc.referencesBertazzon S., Zaninotto E. (1996), A trend surface analysis of retail location: an Italian case study, “Ricerche Economiche”, vol. 50(2), pp. 193–208, doi: 10.1006/reco.1996.0013.pl_PL
dc.referencesBivand R.S., Pebesma E., Gómez‑Rubio V. (2008), Applied Spatial Data Analysis with R, Applied Spatial Data Analysis with R, Springer‑Verlag, New York.pl_PL
dc.referencesBlackbird P., Florence B. (2015), Dead malls, http://deadmalls.com/ [accessed: 5.10.2015].pl_PL
dc.referencesBolanowski J. (2016), ‘Biedronkizacja’ Warszawy. Jak sieć dyskontów podbiła stolicę, http://fi­nanse.wp.pl/kat,1038021,title,Biedronkizacja‑Warszawy‑Jak‑siec‑dyskontow‑podbila‑stoli­ce,wid,17574211,wiadomosc.html [accessed: 15.04.2016].pl_PL
dc.referencesBrown S. (1992), Retail location: a micro‑scale perspective, Avebury, Aldershot, Brookfield.pl_PL
dc.referencesBureau U.S.C. (2016), Unemployment rate, https://www.census.gov/ [accessed: 10.06.2016].pl_PL
dc.referencesErtekin O., Dokmeci V., Unlukara T., Ozus E. (2008), Spatial distribution of shopping malls and analysis of their trade areas in Istanbul, “European Planning Studies”, vol. 16(1), pp. 143–155, doi: 10.1080/09654310701748017.pl_PL
dc.referencesEurostat (2016), Net earnings, http://ec.europa.eu/eurostat [accessed: 10.06.2016].pl_PL
dc.referencesGonzález‑Benito Ó., González‑Benito J. (2005), The role of geodemographic segmentation in retail location strategy, “International Journal of Market Research”, vol. 47(3), pp. 295–316.pl_PL
dc.referencesICSC (2015), Shopping statistics, www.icsc.org [accessed: 5.11.2015].pl_PL
dc.referencesJLL (2016), Rynek handlowy w Polsce I kwartał 2016, http://www.paiz.gov.pl/files/?id_plik=26335 [accessed: 6.06.2016].pl_PL
dc.referencesJoseph L., Kuby M. (2013), Regionalism in US retailing, “Applied Geography”, vol. 37(1), pp. 150–159.pl_PL
dc.referencesMakowski G. (2003), Świątynia konsumpcji. Geneza i społeczne znaczenie centrum handlowego, TRIO, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMiller D. (1998), Shopping, place, and identity, Routledge, New York.pl_PL
dc.referencesMolga T. (2016), Pierwsza galeria handlowa w Warszawie bliska upadku. ‘Nie znam tu nikogo, kto nie ma strat’, http://natemat.pl/176639,pierwsza‑galeria‑handlowa‑w‑warszawie‑bliska­‑upadku‑nie‑znam‑tu‑nikogo‑kto‑nie‑ma‑strat [accessed: 30.07.2016].pl_PL
dc.referencesMurad A.A. (2015), Using GIS for Retail Location Assessment at Jeddah City, “International Journal of Advanced Computer Science and Applications”, vol. 6(7), pp. 125–134.pl_PL
dc.referencesNadis F. (2011), Big box stores, [in:] World history encyclopedia, ABC‑CLIO, Santa Barbara, http:// search.credoreference.com/content/entry/abccliow/big_box_stores [accessed: 20.04.2016].pl_PL
dc.referencesOldenburg R. (1999), The great good place: Cafés, coffee shops, bookstores, bars, hair salons, and other hangouts at the heart of a community, Marlowe: Distributed by Group West, New York.pl_PL
dc.referencesOzuduru B.H., Varol C. (2011), Spatial statistics methods in retail location research: A case study of Ankara, Turkey, “Procedia Environmental Sciences”, vol. 7, pp. 287–292, doi: 10.1016/j. proenv.2011.07.050.pl_PL
dc.referencesReigadinha T., Godinho P., Dias J. (2017), Portuguese food retailers – Exploring three classic theories of retail location, “Journal of Retailing and Consumer Services”, vol. 34, pp. 102–116.pl_PL
dc.referencesRochmińska A. (2014), Centra handlowe jako przestrzenie hybrydowe, „Space–Society–Economy”, vol. 13, pp. 281–297.pl_PL
dc.referencesSanburn J. (2017), Why the Death of Malls Is About More Than Shopping, Time, http://time. com/4865957/death‑and‑life‑shopping‑mall/ [accessed: 21.10.2017).pl_PL
dc.referencesSmelser N.J., Swedberg R. (2005), The Handbook of Economic Sociology, Princeton University Press, New York, doi: 10.1017/CBO9781107415324.004.pl_PL
dc.referencesSolomon M., Bamossy G., Askegaard S., Hogg M.K. (2006), Consumer behaviour : A European perspective, 3rd ed., Financial Times/Prentice Hall, Harlow–New York, doi: 10.1007/ s11096–005–3797‑z.pl_PL
dc.referencesStatista (2016), Statista – The portal for statistics, www.statista.com [accessed: 10.06.2016].pl_PL
dc.referencesStaube T., Geipele I. (2012), Is There Enough Space for the Shopping Malls in Latvia?, “Business Systems and Economics”, vol. 2(1), pp. 78–91.pl_PL
dc.referencesSuchecki B. (2010), Ekonometria przestrzenna. Metody i modele analizy danych przestrzennych, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.pl_PL
dc.referencesWard M.D., Gleditsch K.S. (2008), Spatial Regression Models, Sage, Thousand Oaks.pl_PL
dc.referencesThe World Bank (2016), Country at a glance, www.worldbank.org/en/country [accessed: 10.06.2016].pl_PL
dc.referencesZáboj M. (2009), Spatial analysis and retail saturation of the shopping centres in Czech Republic, “Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis Sborník Mendelovy Zemědělské a Lesnické Univerzity v Brně”, vol. LVII(6), pp. 335–342.pl_PL
dc.contributor.authorEmailzofia.bednarowska@uj.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-6018.338.02
dc.relation.volume5en_GB
dc.subject.jelC20
dc.subject.jelL81
dc.subject.jelR12
dc.subject.jelZ13


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord