Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKuźma, Inga
dc.contributor.authorPietrzak, Edyta
dc.date.accessioned2018-09-18T09:34:43Z
dc.date.available2018-09-18T09:34:43Z
dc.date.issued2016-07-05
dc.identifier.issn2300-1690
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/25707
dc.description.abstractArtykuł jest efektem badań prowadzonych w ramach projektu „Kobiety, woja pokój” realizowanego przy wsparciu programu Europa dla obywateli. Porusza kwestie kobiecej obecności w historii i przedstawia jej przykłady. Składa się z trzech części: wyjaśnienia czym jest herstory jako nurt badawczy, prezentacji symbolicznej relacji między kobietą, wojną i przemocą oraz przedstawienia wojennych opowieści łodzianekpl_PL
dc.description.abstractThe article is the result of research conducted within the project “Women, peace Seekers” implemented with the support of the Europe for Citizens Programme. It raises issues of women’s presence in the history and presents examples of it. It consists of three parts: the explanation of herstory as current research area, the presentation of the symbolic relationship between a woman, war and violence and presentation war herstories of female Lodz residents.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherKatedra Socjologii Polityki i Moralności, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny UŁpl_PL
dc.relation.ispartofWładza Sądzenia;9
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectherstorypl_PL
dc.subjectkobietypl_PL
dc.subjectwojnapl_PL
dc.subjectpokójpl_PL
dc.subjectŁódźpl_PL
dc.titleŁódzkie herstorie dla “Women, War and Peace”pl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number44-57pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationInstytut Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytet Łódzkipl_PL
dc.contributor.authorAffiliationKatedra Teorii Polityki i Myśli Politycznej Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzipl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteInga B. Kuźma – związana z Instytutem Etnologii i Antropologii Kulturowej na Wydziale Filozoficzno-Historycznym Uniwersytetu Łódzkiego, doktor habilitowana nauk humanistycznych w dyscyplinie etnologia. Uprawia antropologię zaangażowaną i interwencyjną typu Action Research i Participatory Action Research oraz herstory. Współtworzy łódzkie Interdyscyplinarne Seminarium Gender, jest związana z Kolektywem Kobiety znad Łódki od Łódzkiego Szlaku Kobiet, działa w Łódzkim Partnerstwie Pomocy w sytuacji Wykluczenia i Bezdomności. Autorka: Domy bezdomnych. Badania sytuacji kryzysowych (Łódź 2015), Współczesna religijność kobiet. Antropologia doświadczenia (Wrocław 2008), współredaktorka z Izą Desperak prac zbiorowych publikowanych w serii Wydawnictwa UŁ „Oblicza Feminizmu”, redaktorka Tematów trudnych. Sytuacji badawczych (Łódź 2013).pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteEdyta Pietrzak – antropolożka i teoretyczka polityki, doktor habilitowana nauk społecznych w dyscyplinie nauk o polityce, profesor nadzwyczajny w Katedrze Teorii Polityki i Myśli Politycznej Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi; Autorka książek Ku globalnemu społeczeństwu obywatelskiemu. Transgresje idei (2014), Aksjologia życia publicznego (2011), Wolność równość i siostrzeństwo (2008), Podmiot osoba tożsamość (2007), Kobiety mówią o swoim życiu, czyli Grupy Poszerzania Świadomości (2006), redaktorka rocznika Civitas Hominibus, ekspertka w programach społecznych UE; Zajmuje się teoriami polityki globalnej i społeczeństwa obywatelskiego oraz peryferiami sfery publicznej.pl_PL
dc.referencesAnderson, B. (1997). Wspólnoty wyobrażone . Fundacja Stefana Batorego. Warszawa-Kraków: Znak.pl_PL
dc.referencesBeylin, M. (2015). Ferwor. Życie Aliny Szapocznikow . Kraków-Warszawa: Wydawnictwo Krakauerpl_PL
dc.referencesCentrum Dialogu im. Marka Edelmana (http:// wwwiekcentrumdialogu.com).pl_PL
dc.referencesChmura-Rutkowska, I., Głowacka-Sobiech, E., Skórzyńska, I. (2013) . Niegodne historii. O nieobecności kobiet w dziejach w kontekście analiz wybranych podręczników do nauki historii w Polsce, Sensum Historiae 2013. t. 12, z. 4. 47–70.pl_PL
dc.referencesChmura-Rutkowska, I., Głowacka-Sobiech, E., Skórzyńska, I. (2015) . Niegodne historii? O nieobecności i stereotypowych wizerunkach kobiet w świetle podręcznikowej narracji historycznej w gimnazjum . Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.pl_PL
dc.referencesFelman, S., Laub, D. (1992). Testimony: Crises in Witnessing in Literature . New York: Routledge.pl_PL
dc.referencesChmura-Rutkowska, I., Duda, M., Mazurek, M., Sołtysiak-Łuczak, A. (red.). (2016). Gender w podręcznikach. Projekt badawczy. Raport. t. 1–3. Warszawa: Wydawnictwo Feminotekapl_PL
dc.referencesHofmann, W. (1983). Die Geburt der modernę aus dem Geist der Religion , w: Luther und die Folgen für die kunst . München: Herausgegeben von W. Hofmann.pl_PL
dc.referencesJakubowska, A., Szotkowska-Beylin, B. (2012). Kroją mi się piękne sprawy. Listy Aliny Szapocznikow i Ryszarda Stanisławskiego 1948–197 1. Kraków- Warszawa: Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.pl_PL
dc.referencesJarska, N. (2012) [Recenzje] Women and Men at War. A Gender Perspective on World War II and its Aftermath in Central and Eastern Europe , red. Maren Röger, Ruth Leiserowitz, Deutsches Historisches Institut, Osnabrück.Pamięć i Sprawiedliwość. 2(24)/2014, 504–514pl_PL
dc.referencesJarosz, M. (2009). Obyś żył w ciekawych czasach . Warszawa: Oficyna Naukowa.pl_PL
dc.referencesKlee, E. (2012). Auschwitz. Medycyna III Rzeszy i jej ofiary .Kraków: Universitas.pl_PL
dc.referencesKonopacki, S. (2005). Obywatelstwo europejskie w kontekście członkostwa Polski w Unii Europejskie j. Łódź: Wydawnictwo UŁ.pl_PL
dc.referencesKopka, B. Łódź-Sikawa – Obóz karny , http://wwwiekmiejscapamieci.org/obozy/mpc/Memorial/mpa/ show/mp-place/lodz-sikawa-oboz-karny/pl_PL
dc.referencesKrasuska, K. (2014). Intersekcjonalność. W: M. Rudaś- Grodzka, K., Nadana-Sokołowka, K. Mrozik. (red.) Encyklopedia gender. Płeć w kulturze , (s. 213–215). Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owcapl_PL
dc.referencesKwiatkowska, M., Urbańczyk, M., Okroy A. i O., Włodarczyk, A. Jak pisać teksty herstoryczne? http://metropolitanka.ikm.gda.pl/czytelnia/ artykuly/jak-pisac-teksty-herstoryczne/pl_PL
dc.referencesKuźma-Markowska, S. (2014). Herstory. W: M. Rudaś- Grodzka.K., Nadana-Sokołowka, K. Mrozik. (red.) Encyklopedia gender. Płeć w kulturze , (s. 179–182). Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.pl_PL
dc.referencesMateriały edukacyjne Muzeum Tradycji Niepodległościowych: Okupacyjna noc 1942 roku w Litzmannstadt . http://wwwiekmuzeumtradycji. pl/files/okupacyjna_noc_1942_roku_wlitzmnanstadt.pdfpl_PL
dc.referencesMilichtajch, R. (2005). Jak przeżyłam drugą wojnę światową. Relacja . Montreal: Polish-Jewish Heritage Foundation of Canada.pl_PL
dc.referencesPortal Culture.pl http://culture.pl/en/artist/ alina-szapocznikowpl_PL
dc.referencesRzadkowolska, M. (2013). Tradycje w Łodzi wielokulturowej w repertuarze Wydawnictwa Łódzkiego. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej Seria Organizacja i Zarządzanie 65/2013, 360–374pl_PL
dc.referencesSarata, N. (2013). Historia kobiet czy historyjki o kobietach? Wstęp do pierwszego wydania „Przewodniczki po Krakowie emancypantek”. W: E. Furgał (red.), Krakowski Szlak Kobiet. Przewodniczka po Krakowie emancypantek . t. 1. (s. 12–20). Kraków: Fundacja Przestrzeń Kobiet.pl_PL
dc.referencesSmith, S., Watson, J. (2012). Wprowadzenie: koncepcje podmiotowości w kobiecych praktykach autobiograficznych, W: A. Gajewska (red.), Teorie wywrotowe. Antologia przekładów . Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.pl_PL
dc.referencesTheweleit, K. (2015). Męskie fantazje . Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesVolksdeutsche pozostaną w obozach jeszcze do 31 marca 1948 roku. Express Ilustrowany 3 XI. 301/1947. 3. Wywiad przeprowadzony 13. 02. 2010 rok przez Ingę Kuźmę i Agnieszkę Iwaszkiewicz.pl_PL
dc.referencesZwoliński, P. (2006). Działalność społeczno-dobroczynna Kościoła łódzkiego w okresie międzywojennym. Studium historyczne. Łódź: Archidiecezjalne Wydawnictwo Łódzkie.pl_PL
dc.contributor.authorEmailinga.kuzma@uni.lodz.plpl_PL
dc.contributor.authorEmailedytapietrzak@ahe.lodz.plpl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska