Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMeyer, Beata
dc.contributor.authorNiezgoda, Agnieszka
dc.date.accessioned2018-09-17T09:30:09Z
dc.date.available2018-09-17T09:30:09Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn0867-5856
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/25685
dc.description.abstractThe purpose of the present paper is to attempt to identify relations between the changing perception of leisure and the creation of tourism and recreational spaces in urban areas. The authors focus in particular on changes associated with the so-called ‘third wave’ (TOFFLER 2001), time compression (NIEZGODA 2017), and departure from synchronization. These considerations are illustrated by an analysis of the recreational activity of Szczecin residents and of tourists, and attempt identifying the relations between recreational space and tourism space. With the constant compression of leisure time, tourism activities become more similar to the leisure activities of residents, which means both types occur in the same environment. Urban recreational and tourism spaces overlap in a way that makes it impossible to separate them, but still allows the distinction of certain sub-spaces where either tourism or recreational behavior prevails.en_GB
dc.language.isoenen_GB
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegoen_GB
dc.relation.ispartofseriesTuryzm/Tourism;1
dc.subjectleisureen_GB
dc.subjecttourism spaceen_GB
dc.subjectrecreational spaceen_GB
dc.titleThe impact of the perception of leisure on recreational and tourism spaces in an urban areaen_GB
dc.typeArticleen_GB
dc.rights.holder© Copyright by Lodz University, Lodz 2018en_GB
dc.page.number[47]-52
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of Szczecin, Faculty of Management and Service Economics, Department of Service Marketing
dc.contributor.authorAffiliationPoznan University of Economics and Business, Faculty of International Business and Economics, Department of Tourism
dc.identifier.eissn2080-6922
dc.referencesAUSTIN D.R., LEE Y., 2013, Inclusive and special recreation opportunities for diverse populations to flourish, Sagamore Publishing LLC, pp. 396.en_GB
dc.referencesBELLEZZA S., PAHARIA N., KEINAN A., 2017, Conspicuous consumption of time: When business and lack of leisure time become a status symbol, Journal of Consumer Research, 44 (1), pp. 118-138.en_GB
dc.referencesBOMBOL M., 2005, Ekonomiczny wymiar czasu wolnego, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa.en_GB
dc.referencesBOMBOL M., 2008, Czas wolny jako kategoria diagnostyczna procesów rozwoju społeczno-gospodarczego, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa.en_GB
dc.referencesBUTLER R., 2006, Volatile demand for tourism? – We can only market efficiently to what we know, rather than to what we imagine, [in:] P. Keller, T. Bieger (eds.), Marketing efficciency in tourism. Coping with volatile demand, Erich Schmidt Verlag, Berlin, pp. 13-22.en_GB
dc.referencesCZAJA S., 2011, Czas w ekonomii, Wyd. Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.en_GB
dc.referencesDĄBROWSKI A. (ed.), 2006, Zarys teorii rekreacji ruchowej, Wyd. AlmaMer WSE, AWF Warszawa, Warszawa.en_GB
dc.referencesDRZEWIECKI M., 1992, Wiejska przestrzeń rekreacyjna, Instytut Turystyki, Warszawa.en_GB
dc.referencesGOŁEMBSKI G., NIEZGODA A., 2012, The role of time in the global tourism market – A demand perspective, [in:] M. Kasimoglu (ed.), Visions for global tourism industry, InTech, Rijeka, pp. 167-178.en_GB
dc.referencesGULAM A., 2016, Recreation – need and importance in modern society, International Journal of Physiology, Nutrition and Physical Education, 1 (2), pp. 157-160.en_GB
dc.referencesHAWORTH J.T., 1997, Work, leisure and well-being, Routledge, London, http://www.questia.com/PM.qst?a=od=103046280.en_GB
dc.referencesHURD A.R., ANDERSON D.M., 2011, The park and recreation professional’s handbook, http://www.humankinetics.com/excerpts/excerpts/definitions-of-leisure-playand-recreation.en_GB
dc.referencesJUNG B., 2011, W kierunku nowej ekonomii czasu wolnego, [in:] R. Winiarski (ed.), Rekreacja i czas wolny. Studia humanistyczne, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, Warszawa, pp. 160-174.en_GB
dc.referencesKACHNIEWSKA M., NAWROCKA E., NIEZGODA A., PAWLICZ A., 2012, Rynek turystyczny, Wolters Kluwer, Warszawa.en_GB
dc.referencesKOWALCZYK A., 2000, Geografia turyzmu, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, pp. 287.en_GB
dc.referencesKOWALCZYK A., 2014, The phenomenology of tourism space, Tourism/Turyzm, 24/1, pp. 9-15.en_GB
dc.referencesKRAUS R., 1971, Recreation and leisure in modern society, Appleton-Century-Croft, New York, pp. 312.en_GB
dc.referencesKRAUS R., PETERSON J.A., MARTIN W.D., 1985, Recreation and leisure: The changing scene, Jones and Burtlett Publishers, pp. 309.en_GB
dc.referencesLISZEWSKI S., 1995, Przestrzeń turystyczna, Turyzm, 5, 2, pp. 87-103.en_GB
dc.referencesLISZEWSKI S., 2013, Treści, formy, przestrzenie i klasyfikacje turystyki (artykuł dyskusyjny), [in:] R. Wiluś, J. Wojciechowska (eds.), Nowe–stare formy turystyki w przestrzeni, ser. „Warsztaty z Geografii Turyzmu”, 3, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, pp. 9-20.en_GB
dc.referencesMEERAS L., 2010, Leisure and recreation, University of Tartu, College Department of Tourism, Pärnu, pp. 50.en_GB
dc.referencesMEYER B. (ed.), 2015, Obsługa uczestników turystyki i rekreacji. Wybrane aspekty, Wyd. Difin S.A., Warszawa, pp. 356.en_GB
dc.referencesMYŚLIWSKA K., 2011, Socjologia czasu wolnego, [in:] R. Winiarski (ed.), Rekreacja i czas wolny. Studia humanistyczne, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, Warszawa, pp. 134-159.en_GB
dc.referencesNIEZGODA A., 2014, Czas wolny a zmiany na rynku turystycznym, [in:] B. Krakowiak, J. Latosińska (ed.), Przeszłość, teraźniejszość i przyszłość turystyki, ser. „Warsztaty z Geografii Turyzmu”, 5, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, pp. 101-113.en_GB
dc.referencesNIEZGODA A., 2017, Leisure and tourism – relationship and changes, Folia Turistica, 44.en_GB
dc.referencesRaport o stanie miasta Szczecin 2016, http://bip.um.szczecin.pl/chapter_11808.asp?soid=E1F8717034EF4BC4A54CDD4C73258EB4.en_GB
dc.referencesREICH F., PECHLANER H., HOELZL B., 2006, Price satisfaction in the hotel industry, [in:] P. Keller, T. Bieger (eds.), Marketing efficciency in tourism. Coping with volatile demand, Erich Schmidt Verlag, Berlin, pp. 107-116.en_GB
dc.referencesREID D.G., FULLER A.M., HAYWOOD K.M., BRYDEN J., 1993, The integration of tourism, culture and recreation in rural Ontario, Queen’s Printer, Toronto.en_GB
dc.referencesTANAŚ S., 2008, Miejsce cmentarzy w turystyce kulturowej – wokół problemu badawczego, Turystyka Kulturowa, 2, pp. 4-16.en_GB
dc.referencesTOCZEK-WERNER S., 2007, Podstawy rekreacji i turystyki, Wyd. Akademii Wychowania Fizycznego, Wrocław.en_GB
dc.referencesTOFFLER A., 2001, Trzecia fala, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.en_GB
dc.referencesVEAL A.J., 1992, Definitions of leisure and recreation, Australian Journal of Leisure and Recreation, 2 (4), pp. 44-48, 52; Republished by School of Leisure, Sport and Tourism, University of Technology, Sydney, as Working Paper No. 4, accessed at: www.business.uts.edu.au/lst/research.en_GB
dc.referencesWHITROW G.J., 2004, Czas w dziejach, Wyd. Prószyński i S-ka, pp. 296.en_GB
dc.referencesWIĘCKOWSKI M., 2014, Tourism space: an attempt at a fresh look, Tourism/ Turyzm, 24/1, pp. 17-24.en_GB
dc.referencesWŁODARCZYK B., 2014, Space in tourism, tourism in space: on the need for definition, delimitation and classification, Tourism/ Turyzm, 24/1, pp. 25-34.en_GB
dc.contributor.authorEmailbeata.meyer@wzieu.pl
dc.contributor.authorEmailagnieszka.niezgoda@ue.poznan.pl
dc.identifier.doi10.18778/0867-5856.28.1.14
dc.relation.volume28en_GB


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord